Hantverkare är drägg

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jobbar man som jag, alltså sitter på en stol, gör något med datorn, ringer någon då och då, går till skrivaren, står i folks dörröppningar och pratar, tar långlunch, lyssnar på webradio, gör bankärenden på arbetstid (och alla andra ärenden), då är man kontorist och tjänsteman. Det är det näst finaste man kan vara, det allra finaste är byråkrat men de tjänsterna utannonseras i princip aldrig.

Jag kan i princip känna igen mig då jag själv jobbar i denna miljö. Jag har dock börjat få nog efter 8 år i denna miljö av frisyrgele, kostymer, skitsnack och allmän strebermentalitet. De galnaste och skönaste människorna finner man alltid där det är högst i tak, i grova arbetsmiljöer där fisförnäma näsor inte längre mäktar andas. Jag vet, jag gjorde ett 8 månaders inhopp på öresundsbron och har tidigare knegat i verkstad i några år.
Jag byter gärna både min tjänstebil och mitt kontor mot äkta människor med lite drag i och funderar således allvarligt på att börja svetsa igen. Ett hantverk är dessutom en solid kunskap som i princip är statisk medan IT branschen är en kapplöpning hela tiden för att hålla sig uppdaterad.
 

manneman

Guest
Alltså den här diskussionen?

Visst finns det en hel del som rider på byggvågen och kallar sig hantverkare och när jag säger hantverkare så uppfattas det väl dock allmänt som en person som arbetar med att konstruera eller reparera något inom bygg.
En läkare, kirurg, barnmorska osv torde väl ändå gå under sjukvården...

Men marknaden sållar ut de "okunniga" ganska snabbt och angående fint folk på kontor?
Jag spenderar själv en del tid på kontoret men kallar mig likväl byggare och ska man mäta finheten i ekonomi så slår nog de flesta byggare som ligger på traktamente det fina kontorsfolket på fingrarna så det smäller om det!

En duktig snickare behöver i mina ögon inte ha gått skola för att utbilda sig till det utan kan ha jobbat i branschen i 10 år och bevisat sig vara född till det. Tyvärr ska man välja vad man ska göra i resten av sitt liv när man är 15 och därefter är det ett hell att byta bana men det går.

Ber du någon vem som helst att ta av sig skorna innan denne går in så bör ju vederbörande lyssna annars torde inte denne vara välkommen, inte hemma hos mig iaf! Och vad beträffar klass 3 kläder (gula) så införs de på alla byggen för att rädda liv, syns du inte finns du inte.

Jag tycker inte att man ska klanka ner på någon yrkesgrupp, alla behövs och fyller ett syfte annars hade de ju helt enkelt inte funnits och känner man sig obekväm med någon då öppnar man truten och säger ifrån, ingen tar illa upp av det snarare tvärtom! :tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Alla människor är drägg, kolla bara på denna tråd. mer behövs inte sägas. de flesta människor är drägg mer eller mindre. finns få som kommer undan den kategorin
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Alla människor är drägg, kolla bara på denna tråd. mer behövs inte sägas. de flesta människor är drägg mer eller mindre. finns få som kommer undan den kategorin

Näe.. Alla människor är inte drägg, där är hantverkare under 35 väldigt överrepresenterade.. Därimot är 9 av 10 helt dumma i huvudet.. Och i de allra flesta fall fula nått djävulskt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag byter gärna både min tjänstebil och mitt kontor mot äkta människor med lite drag i och funderar således allvarligt på att börja svetsa igen.

Jag jobbar med äkta människor, med drag i, och jag jobbar definitivt inte som svetsare. Du behöver inte flytta in i en grotta bara för att din nuvarande arbetsplats är dödstråkig.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Googlade lite.

otrevlig + hantverkare = 4170 träffar
otrevlig + it-konsult = 138 träffar
otrevlig + banktjänsteman = 252 träffar
otrevlig + kulturvetare = 119 träffar

En slump?
 

Gabor

Guest
Googlade lite.

otrevlig + hantverkare = 4170 träffar
otrevlig + it-konsult = 138 träffar
otrevlig + banktjänsteman = 252 träffar
otrevlig + kulturvetare = 119 träffar

En slump?

Ja...
otrevlig+ sporthoj.com = 2770 träffar

idiot + sporthoj.com = 9380 träffar, det är däremot INGEN slump
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Googlade lite.

otrevlig + hantverkare = 4170 träffar
otrevlig + it-konsult = 138 träffar
otrevlig + banktjänsteman = 252 träffar
otrevlig + kulturvetare = 119 träffar

En slump?

Otrevlig + tjänsteman = 3020 träffar
Otrevlig + byggarbetare = 627

Du förstår säket vart jag vill komma.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Då måste alla som läst på handelshögskolan vara hantverkare, en gång i tiden hade utbildningen ett syfte men nu prånglar dom bara ut menlösa drägg.

Just Handelshögskolan var ett urbota dåligt exempel då det är en av få skolor med verklighetsanknytning i skolan i och med deras band till näringslivet, som i praktiken styr både antagning gissar jag och utbud i viss mån. Tror heller inte de får några skattepengar då de får Wallenbergmiljoner som i sin tur skördar de bästa talangerna till svenskt näringsliv.
Kommunistställen likt Stockholms Universitet däremot, det är en riktig plantskola för VPK det.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Just Handelshögskolan var ett urbota dåligt exempel då det är en av få skolor med verklighetsanknytning i skolan i och med deras band till näringslivet, som i praktiken styr både antagning gissar jag och utbud i viss mån. Tror heller inte de får några skattepengar då de får Wallenbergmiljoner som i sin tur skördar de bästa talangerna till svenskt näringsliv.
Kommunistställen likt Stockholms Universitet däremot, det är en riktig plantskola för VPK det.
Måhända är det en rejäl skola, men då kanske de behöver se över sina antagningsrutiner? Dumt att spendera Wallenbergmiljonerna på att utbilda drägg. :D
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Just nu är det 3 ekonomer som stökar runt på mitt arbete. De håller på med bokslutet. Försöker de vara smidiga? Skojar du? En ekonom måste ju alltid prata skithögt, ropa åt sin kollega tvärs över rummet, lämna ytterdörren öppen så att det blir svinkallt, ha en mobil med ringsignal from hell, svara den i andra änden med en röstvolym lagom för att höras femhundra meter bort, skita ner utan att städa efter sig. Var får ekonomer lära sig att bete sig som svin?

Stämmer det bättre om man i texten byter ut "ekonomer" till "hantverkare"?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Måhända är det en rejäl skola, men då kanske de behöver se över sina antagningsrutiner? Dumt att spendera Wallenbergmiljonerna på att utbilda drägg. :D

Som du säkert vet är HHS kanske den svåraste skolan att bli antagen till så jag gissar att de har viss översyn av sina antagningsrutiner.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Just nu är det 3 ekonomer som stökar runt på mitt arbete. De håller på med bokslutet. Försöker de vara smidiga? Skojar du? En ekonom måste ju alltid prata skithögt, ropa åt sin kollega tvärs över rummet, lämna ytterdörren öppen så att det blir svinkallt, ha en mobil med ringsignal from hell, svara den i andra änden med en röstvolym lagom för att höras femhundra meter bort, skita ner utan att städa efter sig. Var får ekonomer lära sig att bete sig som svin?

Stämmer det bättre om man i texten byter ut "ekonomer" till "hantverkare"?

Japp, det ska stå hantverkare och inget annat....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som du säkert vet är HHS kanske den svåraste skolan att bli antagen till så jag gissar att de har viss översyn av sina antagningsrutiner.

Alla ekonomer (samt esteter och humanister) är banjospelare, det vet ju alla. KTH har alltid haft högre andel ledare i näringslivet. :arsele
 

Dr.Bike

Guest
Som du säkert vet är HHS kanske den svåraste skolan att bli antagen till så jag gissar att de har viss översyn av sina antagningsrutiner.

JO de får väl en ny uppsättning av taxeringskalendern och adelskalendern de med varje nytt år... precis som Lundsberg och andra snilleinstitut.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
JO de får väl en ny uppsättning av taxeringskalendern och adelskalendern de med varje nytt år... precis som Lundsberg och andra snilleinstitut.

Jag känner inte många men den jag känner och de jag känner till som gått där är verkligen inte silfverfatsbarn. Tvärt om.
Ta tillbaks. :mad:
F.ö. tycker jag inte folk från mellanöstern borde få logga in i OT. :slicka
Tänk om några Mujaheddin ser mina inlägg och sågar huvudet av mig. :brynad
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som du säkert vet är HHS kanske den svåraste skolan att bli antagen till så jag gissar att de har viss översyn av sina antagningsrutiner.

Ja men det är fortfarande inte ens nästan svårt. Vilken idiot som helst som försökte på gymnasiet kommer in......
 

Dr.Bike

Guest
Jag känner inte många men den jag känner och de jag känner till som gått där är verkligen inte silfverfatsbarn. Tvärt om.
Ta tillbaks. :mad:
F.ö. tycker jag inte folk från mellanöstern borde få logga in i OT. :slicka
Tänk om några Mujaheddin ser mina inlägg och sågar huvudet av mig. :brynad

Ap Ap!
Säg nu inte att det inte är rikemansbarn som går på HHS!
Långhåriga pomaderade med bakåtkammat a´la finansminister, eller kotlettfrilla. OFTA oxå en klubblazer med broderat märke av tillräckligt snobbigt snitt (säsongsanpassat).
Så jodå, nog har de taxeringskalendern som antagningsparameter, för att se vad pappa tjänar (och ev kan sponsra med).
För IQ krävs det ju inte för att vare sig komma in eller komma ut nyutexaminerad och köra Sverige i botten såsom fondförvaltare eller nåt annat börsrelaterat.
Kan ge mig fan på att det var på HHS som ide´n om interndebitering uppstod!

Sen, att de (som övriga eliten) då och då tar in nån liten exotisk "vanlig" människa från förorten är ju bara för att de ska ha nåt att visa upp för sossarna och media.
Den vän du nämner råkade vara just den personen just det året, så att ni skulle skiljas till olika samhälsklasser där och då, av en ren slump, är knappast ett hållbart bevis på att HHS skulle vara folklig! :ha

;)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top