Har du blivit tagen/stannad/kollad för trimmning på 125a?

Status
Ej öppen för fler svar.

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Så man kan inte bli av med kortet om man kör trimmat men inte för fort när du blir stoppad?? Bara böter?? Eller kortet om man har prövotid (som med nytaget kort) :confused:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
fredrik_wt skrev:
Förstår inte vad du har fått nåt annat ifrån??? faller på sin egen orimlighet om du tänker efter!... Hur ska man kunna göra sitt jobb genom att bara titta??

Shit... :brinnerup
Jag hade förstått det så att när en polisman gör en flygande besikting så fick han: Kontrolera däckmöster, blinkers, andra lampor och tuta.
Men också om polisen hade skäl att tro att det var trimmad/(olaglig på annat sätt) kunde han ge order om en ombesiktning. Hade ingenaning om att polisen fick beslagta fordon så där...

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
Mr.Dna skrev:
Så man kan inte bli av med kortet om man kör trimmat men inte för fort när du blir stoppad?? Bara böter?? Eller kortet om man har prövotid (som med nytaget kort) :confused:

detta med att köra "trimmat" är samma sak som olovlig körning... Första gången är det 700:- i böter och en varning. anledningen till det är att reglerna ang strypning är till viss del diffusa, samt att det är lätt gjort att man använder en hoj som man trodde var okej. t.ex. om man lånar farsans hoj utan att tänka sig för. (detta förutsatt att det inte finns nåt som antyder på vetskap)

När det däremot händer två gånger ser det inte bra ut.

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
Biifer skrev:
Shit... :brinnerup
Jag hade förstått det så att när en polisman gör en flygande besikting så fick han: Kontrolera däckmöster, blinkers, andra lampor och tuta.
Men också om polisen hade skäl att tro att det var trimmad/(olaglig på annat sätt) kunde han ge order om en ombesiktning. Hade ingenaning om att polisen fick beslagta fordon så där...

ska tillägas att det är ovanligt.. men om man säger som så, du har inget att tjänna på att jävlas med polisen eller vara oförskämd. dom har befogenheter om dom vill. Men oftast är polisen helt vanliga människor som inte alls är nitiska om man inte själv har dålig attityd.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
fredrik_wt skrev:
ska tillägas att det är ovanligt.. men om man säger som så, du har inget att tjänna på att jävlas med polisen eller vara oförskämd. dom har befogenheter om dom vill. Men oftast är polisen helt vanliga människor som inte alls är nitiska om man inte själv har dålig attityd.
Precis, dom är ju människor dom oxå! Fast helt säker är man jue aldrig! Det FINNS poliser som är allt annat än trevliga hur man än bär sig åt :mad:

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
Biifer skrev:
Precis, dom är ju människor dom oxå! Fast helt säker är man jue aldrig! Det FINNS poliser som är allt annat än trevliga hur man än bär sig åt :mad:

jo det finns den modellen med... har råkat ut för en sån med... Han satte efter med blåljus och sirener på kungsgatan för det hemska brottet dim+halv... sen skällde han ut mig.. sen fick jag sitta i polisbilen och höra om "sådana som mig" :D

men för det mesta är dom schyssta om man är schyssta, och inser sitt fel.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
fredrik_wt skrev:
jo det finns den modellen med... har råkat ut för en sån med... Han satte efter med blåljus och sirener på kungsgatan för det hemska brottet dim+halv... sen skällde han ut mig.. sen fick jag sitta i polisbilen och höra om "sådana som mig" :D

men för det mesta är dom schyssta om man är schyssta, och inser sitt fel.

Som tur är träffade jag på den "trevliga" typen i sommras när jag råkade åka lite fort in till sthlm... 130km/h på 70väg.
:död tänkte jag men polisen var snäll och skrev 95km/h på och 1400:- i böter :banana

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Så dom får beslagta den...

men dom lär knappast göra det, eller hur? Funderar dom ens på ifall den är trimmad om man blir stoppad?

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
MRX_Martin skrev:
Så dom får beslagta den...

men dom lär knappast göra det, eller hur? Funderar dom ens på ifall den är trimmad om man blir stoppad?

självklart gör dom det... det är nog huvudanledning till att stoppa... allt som ska vara begränsat och inte är det original tittar dom givetvis extra på...

Det kan ju vara olovlig körning, och det är inte mildare olovlig körning än om du som är under 18 och utan B kort sätter dig och kör bil.

ang påföljd för olovlig körning ska det tillägas att det normalt är böter första gången. MEN det är upp till polisen i varje enskilt fall och bedöma om en varning är nog.

beträffande beslagtagning av fordon, så är det vanligt att dom beslagtar trimmade moppar, epa/a tracktorer samt 125cc lätt mc. I norrköping där jag kommer ifrån tar dom in en hel del. Dock är det MYCKET sällsynt att man tar in bilar... finns ju inte så mkt att kolla så att säga.

Om dom ser/känner att det sitter trim på vid en kontroll, då kommer fordonet beslagtas. Då får du tillbaka den efter utredning och utan motordelar som har med trim att göra.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Alvarligt?

Låter rätt sjukt... Har ALDRIG hört talas om att nån åkt dit för trimmning... Vet dom ens om att det är en lätt MC?? dom ska veta det, ja vet...

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
MRX_Martin skrev:
Alvarligt?

Låter rätt sjukt... Har ALDRIG hört talas om att nån åkt dit för trimmning... Vet dom ens om att det är en lätt MC?? dom ska veta det, ja vet...

skojar du med mig? vilken planet är du född på då :va aldrig hört att polisen har fordonskontroller??

klart dom vet att det är lätt MC om dom är intresserad "dig i trafiken" så kollas alltid regnummret innan stopp/konfrontation. där ser dom att det är lätt MC samt att den är 11kw och vart strypning sitter. förövrigt så syns och hörs det, tycker inte du det?

Tar man det lungt, så blir man troligen aldrig stoppad och då är det inga problem. Men om du blir stoppad och det syns att hojen inte överenstämmer med pappre (som paragrafen säger) då kan du räkna med på följder. vad är det som är så lustigt med det?

Är det nåt mer specifikt så kan du PM.a så kan jag försöka svara eller hitta svaret.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Vad jag tycker är lustigt är att du verkar påstå att om hojen kan varva till rött tar dom in den till stationen direkt... Så kan dom ju inte göra... Hur ska man ta sig därifrån? då måste dom ju skjussa en dit man vill? dom har ju inga bevis på att jag gjort nått olagligt... Och om den nu ändå inte är trimmad fast dom tror det, borde man inte får ersättning för att dom beslagtog den i onödan då??

Känns ganska CPit att dom kan ta hojen o ha den i en vecka eller så utan att bevisa att den är trimmad...

Mopper är så uppenbart, där kan man bevisa på platts att den är trimmad, det kan man ju inte med 125a....

Har du hört talas om någon som åkt dit för trimmning på 125a?

Borde det inte vara så att dom ger en en ombesiktning om dom misstänker nått?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
När jag åkte fast så frågade polisen vad man kallade den typen av motorcyklar som bara får ha 125cc :3freak Så det är inte så självklart att alla poliser vet vad som gäller! Dom misstänkte heller ingenting efter att ha följt mig i 2-3km o då hade jag inte sparat på gasen! Dom visste heller ingenting om att man inte får skjussa om man inte är 18år :kocko

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
MRX_Martin skrev:
Vad jag tycker är lustigt är att du verkar påstå att om hojen kan varva till rött tar dom in den till stationen direkt... Så kan dom ju inte göra... Hur ska man ta sig därifrån? då måste dom ju skjussa en dit man vill? dom har ju inga bevis på att jag gjort nått olagligt... Och om den nu ändå inte är trimmad fast dom tror det, borde man inte får ersättning för att dom beslagtog den i onödan då??

Känns ganska CPit att dom kan ta hojen o ha den i en vecka eller så utan att bevisa att den är trimmad...

Mopper är så uppenbart, där kan man bevisa på platts att den är trimmad, det kan man ju inte med 125a....

Har du hört talas om någon som åkt dit för trimmning på 125a?

Borde det inte vara så att dom ger en en ombesiktning om dom misstänker nått?

så här är det:
nu vet inte jag hur en strypt 125 reagerar... Men om det är så att den uppenbart är trimmad, dvs den stämmer inte överens med reg beviset. då kan dom beslagta hojen. Det står på reg bevis hur den är strypt. sitter det något på hojen som inte får vara där tar dom bort och givetvis får du ingen ersättning eller delarna tillbaka.

Är det så att dom finner hojen trimmad redan på plats och tar den i beslag, då får du följa med på förhör, sen kommer dom ringa dina föräldrar (om du är under 18) självklart får du inte skjuts vart du vill, tänk! :fatta! )

Givetvis tar dom inte en hoj i beslag bara för det är kul. Jag berättar bara vilka rättigheter dom har och vad som teoretiskt sätt kan hända.

kör som man ska så är det inget att oroa sig för

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
Biifer skrev:
När jag åkte fast så frågade polisen vad man kallade den typen av motorcyklar som bara får ha 125cc :3freak Så det är inte så självklart att alla poliser vet vad som gäller! Dom misstänkte heller ingenting efter att ha följt mig i 2-3km o då hade jag inte sparat på gasen! Dom visste heller ingenting om att man inte får skjussa om man inte är 18år :kocko

mer exakta termer om vad som gäller är det bara trafikpolisen som vet till 100% sen kan man tycka att övriga bör kunna. Trafikpolisen är även dom som avgör om fordonet får köras vidare, om det ska tas i beslag osv. alla poliser är inte trafikpoliser.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
fredrik_wt skrev:
så här är det:
nu vet inte jag hur en strypt 125 reagerar... Men om det är så att den uppenbart är trimmad, dvs den stämmer inte överens med reg beviset. då kan dom beslagta hojen. Det står på reg bevis hur den är strypt. sitter det något på hojen som inte får vara där tar dom bort och givetvis får du ingen ersättning eller delarna tillbaka.

Är det så att dom finner hojen trimmad redan på plats och tar den i beslag, då får du följa med på förhör, sen kommer dom ringa dina föräldrar (om du är under 18) självklart får du inte skjuts vart du vill, tänk! :fatta! )

Givetvis tar dom inte en hoj i beslag bara för det är kul. Jag berättar bara vilka rättigheter dom har och vad som teoretiskt sätt kan hända.

kör som man ska så är det inget att oroa sig för

Det är ju sjukt, dom kan ju inte beslag ta hojen utan bevis på att den är trimmad, knäppt, dom kan inte bevisa nått på plats, utan bara TRO, eller hur? dom har väll knappast med sig en bromsbänk i bilen?

Påstår du att om man kommer o åker på en ödslig väg o blir stannad av polisen, så TROR dom att den är trimmad, då beslagtar dom den o lämmnar en mitt ute i skogen?? Om den sen inte är trimmad då??

Jag både kör och ska köra som man ska, det är inte det jag är rädd för, vill bara veta vad som gäller...

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
vad som gäller?

Har dom starka misstankar att tro att 125 är trimmad får dom ta den i beslag :fatta! så enkelt är det.

några ödsliga vägar är inte polisen på, för då är den inte ödslig. dom tar inte in en hoj som inte är trimmad. har förmodligen aldrig hänt (vet jag dock inte) trafikpolisen vet vad dom tar in så att säga.

och skulle dom nu ta in dig ska du inte tro att du klarar dig så lätt som att bli ´lämnad på plats. du får följa med och förklara dig i form av förhör, sen ringer dom dina föräldrar..

SÅ ÄR DET! :fatta!

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
fredrik_wt skrev:
vad som gäller?

Har dom starka misstankar att tro att 125 är trimmad får dom ta den i beslag :fatta! så enkelt är det.

några ödsliga vägar är inte polisen på, för då är den inte ödslig. dom tar inte in en hoj som inte är trimmad. har förmodligen aldrig hänt (vet jag dock inte) trafikpolisen vet vad dom tar in så att säga.

och skulle dom nu ta in dig ska du inte tro att du klarar dig så lätt som att bli ´lämnad på plats. du får följa med och förklara dig i form av förhör, sen ringer dom dina föräldrar..

SÅ ÄR DET! :fatta!

Tycker fortfarande att det är sjukt att dom kan ta ens hoj om dom TROR att den är trimmad... :va

Tycker med det låter lustigt som du säger, för jag har aldrig hört varesig en lätt eller begränsad hoj som åkt dit för trimmning... Så dom lär ju knappast beslagta den, eller hur? Knäppt, hehe...

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
MRX_Martin skrev:
Tycker fortfarande att det är sjukt att dom kan ta ens hoj om dom TROR att den är trimmad... :va

Tycker med det låter lustigt som du säger, för jag har aldrig hört varesig en lätt eller begränsad hoj som åkt dit för trimmning... Så dom lär ju knappast beslagta den, eller hur? Knäppt, hehe...

jag tror du kan vara lugn! Polisen har väll bättre saker för sig än att ta in en "misstänkt" trimmad 125:a! Jag menar vem orkar? ärligt talat! visst risken finns men den är i princip minmal! med tanke på de flesta polisers vetande vad det gäller lätt-mc. sedan måste man ju vara lite realistisk! Dom får ju inte ut mkt av att ta in en 125:a på bänkning lr?? Jag menar är de nån som varit med om de så kommer jag äta upp mitt körkort! :rolleyes:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke