Har Du drabbats av snövädret?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Här i stan kör ju folk så jävla illa redan vid god sikt och barmark. De är dåligt körutbildade, ovana, rädda och onödigt försiktiga MEN de inser inte det själva. Dessutom vet man ju att lokaltrafiken inte funkar när det snöar och då tar ALLA bilen, även de som bara brukar köra 700m dagis t.o.r....
Jag kan faktiskt inte, utom i undantagsfall, hålla med om att det i första hand beror på den dåliga snöröjningen att det blir kaos.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Drabbad! :hej
Sambon vägrade gå ut idag.
Så om det ska bli några kalori-rika kakor bakade nu vid jul så fick jag vackert åka och handla 2kg strösocker!
Vilket jag gjorde, toffel som jag är.
Damn that snow, I curse you!!! :crash
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kom och tänka på när jag var förbi affärn som hastigast, undrar hur många renodlade brottningsmatcher det har varit med överlastade kundvagnar och 1-3dm snö på parkeringen..? :D

Sedan åkte jag vilse på fel sida om stan, ser en skylt som talar om att vändplats är att vänta... vari helsifyr är den någonstans då!? *kaabBloFF* Klippte ett busshinder rakt av och inte en skråma på bilen, surfade över tack vare all snö :rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:rofl
 

Bifogat

  • 3500_10200239854508274_1141424289_n.jpg
    3500_10200239854508274_1141424289_n.jpg
    33.1 KB · Visningar: 136
  • 30984_395280210549571_136329572_n.jpg
    30984_395280210549571_136329572_n.jpg
    20.3 KB · Visningar: 118
  • 424922_10151867996057565_1372797320_n.png
    424922_10151867996057565_1372797320_n.png
    9.8 KB · Visningar: 94

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fick snö innanför skorna.

Det värsta med så mkt snö innan det hunnit bli rejält kallt ett tag är att marken inte fryser i skogen så hojen blir täckt av ett lager stelfrusen lera när man är ute o kör.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Nu bränner du på med alla "roliga bilder" samtliga fejsboktjejer man har addadde lagt upp. Och som vi tidigare i tråden cementerat så är snöläget i Kungliga hufvudstaden med alla dess rikedomar exakt det samma som i Brölböle norr om Torneträsk.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu bränner du på med alla "roliga bilder" samtliga fejsboktjejer man har addadde lagt upp. Och som vi tidigare i tråden cementerat så är snöläget i Kungliga hufvudstaden med alla dess rikedomar exakt det samma som i Brölböle norr om Torneträsk.

Nja, har även en filmsnutt på en snöröjande traktor i Stockholm och du skulle se hur norrlänningarna snackar och skrattar åt den.

Sen har ni nog mer snö än vad jag har just nu idag men nej, jag har bott i Stockholm från 94 till 01 så jag tror mig faktisk veta ganska väl var snöproblemet ligger. Det är snöröjningen som är rena skämtet i kombination med folk som inte vet hur man kör i halka. Och då menar jag inte att man måste vara försiktig utan hur man hittar greppet.
Spinner det så släpper man gasen och söker greppet och gasar sedan mjukt. Men folk söder om Gävle gasar bara mer när det spinner med förödande resultat. Och detsamma gäller när man bromsar eller tappar grepp i sidled.

Jag köpte nyss vinterdäck från en Stockholmare boende i gällivare och när jag fick hem dom så ser jag att häften av alla dubbar är nerslipade jäms med gummit, dvs hela dubbkärnan är borta. Hur har han lyckats med det? Jo som alla andra stockholmare, när han har kört fast så har han trampat hårdare på gasen. Polerat upp isen till ännu värre halka och efter ytterligare en stund har han grävt ner sig till asfalten där dubbarna slipas ner.

Från 2006 tills i somras har jag bott nere i skåne och där är det likadant. Även "professionella" förare gör likadant. Aldrig att du ser en norrlänning trampa hårdare på gasen när det börjar spinna.
Med professionell menar jag alltså sådana som har sitt levebröd av att köra bil, taxiförare, budbilsförare mfl

Nu begär jag inte att alla stockholmare ska lära sig att köra i halka. Men jag tycker faktiskt att de som jobbar med snöröjning borde åka upp till valfri norrlandskommun på kurs hos vilken entreprenadfirma som helst. Samt Stockholms kommun borde anställa någon med rätt erfarenhet norrifrån till att upphandla snöröjningen.

Man kan ju titta på en så enkel liten sak som skopan på en traktor från norr resp en från söder. Samma traktor har dubbelt så stor snöskopa i norrland som i söder. Det säger ju sig självt att maskin- och man-timmarna rinner iväg helt i onödan.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Man kan ju titta på en så enkel liten sak som skopan på en traktor från norr resp en från söder. Samma traktor har dubbelt så stor snöskopa i norrland som i söder. Det säger ju sig självt att maskin- och man-timmarna rinner iväg helt i onödan.
Det är just det att i Norrland används en snöskopa till snöröjning (eller multiskopa). I södra Sverige tror de att det ska gå lika bra att använda samma lilla grusskopa som de använder till allting annat.

Och precis som du säger så verkar en stor del av problematiken nu i Stockholm bero på den bristfälliga snöröjningen, och folks körteknik. Snöröjningen verkar i många fall bestå av att en jordbrukstraktor med vikplog har kört förbi ett varv. Jag är bara förvånad över att jag inte sett någon bild av en saltbil som är ute och saltar decimeterdjup snö än.

När jag har suttit och kollat på lite bilder av "snökaoset" nu så verkar det inte ha snöat så extremt mycket. Det har blåst så det har drivit ganska så ordentligt. Men just nederbördsmängden är inget som ser ut att vara något att höja på ögonbrynen åt. När samma mängd snö på samma tid kommer här så hinner man knappt ens märka det för att direkt skickas det ut varenda traktor, vägskrapa och lastbil som finns tillgänglig (eller ja, när det snöat minst 4cm eller vad det nu är).

Jag kan gå med på att det är snökaos i hufvudstaden. Men kaoset beror inte på att det har snöat så värst mycket. Kaoset beror på mänskliga orsaker.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är just det att i Norrland används en snöskopa till snöröjning (eller multiskopa). I södra Sverige tror de att det ska gå lika bra att använda samma lilla grusskopa som de använder till allting annat.

Och precis som du säger så verkar en stor del av problematiken nu i Stockholm bero på den bristfälliga snöröjningen, och folks körteknik. Snöröjningen verkar i många fall bestå av att en jordbrukstraktor med vikplog har kört förbi ett varv. Jag är bara förvånad över att jag inte sett någon bild av en saltbil som är ute och saltar decimeterdjup snö än.

När jag har suttit och kollat på lite bilder av "snökaoset" nu så verkar det inte ha snöat så extremt mycket. Det har blåst så det har drivit ganska så ordentligt. Men just nederbördsmängden är inget som ser ut att vara något att höja på ögonbrynen åt. När samma mängd snö på samma tid kommer här så hinner man knappt ens märka det för att direkt skickas det ut varenda traktor, vägskrapa och lastbil som finns tillgänglig (eller ja, när det snöat minst 4cm eller vad det nu är).

Jag kan gå med på att det är snökaos i hufvudstaden. Men kaoset beror inte på att det har snöat så värst mycket. Kaoset beror på mänskliga orsaker.

Jag tror att det är en sida av saken.
Jag förstår mycket väl att entrepenörer i stockholmsområdet inte köper en snöskopa som de eventuellt kommer att få användning för en gång om året.
Om de får snöröjning i ett område där det går att köra med storskopa.
Ett annat stort problem som skapats på senare tid är att snön inte får tippas i närmsta vattendrag - Det är numera miljöfarligt avfall som skall deponeras, eftersom det kan innehålla salt..

I år får vi ett nytt fantastiskt problem.
Arbetstidsreglerna gäller numera även vägunderhåll, så om det kommer ny snö innan snöröjaren haft sin vilotid så får den ligga tills färdskrivaren tickat klart.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
I år får vi ett nytt fantastiskt problem.
Arbetstidsreglerna gäller numera även vägunderhåll, så om det kommer ny snö innan snöröjaren haft sin vilotid så får den ligga tills färdskrivaren tickat klart.

Det märks här, plogbilen har fortfarande inte varit föribi sen det började snöa. Då bor jag ändå i stort sett så nära stan man kan komma om man vill bo i villa så det är ingen liten avkrok direkt.

558817_559409474085567_1177634294_n.jpg
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tror att det är en sida av saken.
Jag förstår mycket väl att entrepenörer i stockholmsområdet inte köper en snöskopa som de eventuellt kommer att få användning för en gång om året.
Om de får snöröjning i ett område där det går att köra med storskopa.
Ett annat stort problem som skapats på senare tid är att snön inte får tippas i närmsta vattendrag - Det är numera miljöfarligt avfall som skall deponeras, eftersom det kan innehålla salt..

I år får vi ett nytt fantastiskt problem.
Arbetstidsreglerna gäller numera även vägunderhåll, så om det kommer ny snö innan snöröjaren haft sin vilotid så får den ligga tills färdskrivaren tickat klart.

Häromkring är det många som inte bryr sig om att söka uppdrag för sina snöbilar, men traktorer och lastmaskiner är fortfarande befriade från ideotin.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nja, har även en filmsnutt på en snöröjande traktor i Stockholm och du skulle se hur norrlänningarna snackar och skrattar åt den.

Sen har ni nog mer snö än vad jag har just nu idag men nej, jag har bott i Stockholm från 94 till 01 så jag tror mig faktisk veta ganska väl var snöproblemet ligger. Det är snöröjningen som är rena skämtet i kombination med folk som inte vet hur man kör i halka. Och då menar jag inte att man måste vara försiktig utan hur man hittar greppet.
Spinner det så släpper man gasen och söker greppet och gasar sedan mjukt. Men folk söder om Gävle gasar bara mer när det spinner med förödande resultat. Och detsamma gäller när man bromsar eller tappar grepp i sidled.

Jag köpte nyss vinterdäck från en Stockholmare boende i gällivare och när jag fick hem dom så ser jag att häften av alla dubbar är nerslipade jäms med gummit, dvs hela dubbkärnan är borta. Hur har han lyckats med det? Jo som alla andra stockholmare, när han har kört fast så har han trampat hårdare på gasen. Polerat upp isen till ännu värre halka och efter ytterligare en stund har han grävt ner sig till asfalten där dubbarna slipas ner.

Från 2006 tills i somras har jag bott nere i skåne och där är det likadant. Även "professionella" förare gör likadant. Aldrig att du ser en norrlänning trampa hårdare på gasen när det börjar spinna.
Med professionell menar jag alltså sådana som har sitt levebröd av att köra bil, taxiförare, budbilsförare mfl

Nu begär jag inte att alla stockholmare ska lära sig att köra i halka. Men jag tycker faktiskt att de som jobbar med snöröjning borde åka upp till valfri norrlandskommun på kurs hos vilken entreprenadfirma som helst. Samt Stockholms kommun borde anställa någon med rätt erfarenhet norrifrån till att upphandla snöröjningen.

Man kan ju titta på en så enkel liten sak som skopan på en traktor från norr resp en från söder. Samma traktor har dubbelt så stor snöskopa i norrland som i söder. Det säger ju sig självt att maskin- och man-timmarna rinner iväg helt i onödan.

Fast det går ju inte att bara säga att det är pga detta.

Större skopa kräver sitt utrymme, det finns många ställen i stockholm där det inte funkar.
Vägnätet som skall underhållas i Stockholms storstad är ofantligt mycket mer än vad Norrlands entreprenörer har att ta hand om, visst, sånt kan lösas med mantimmar men det finns inte ens i närheten av lika många traktorer/snöröjare per vägmeter som det gör i norrland.

Men visst, det går att lösa med oändliga resurser men vad får det kosta egentligen? Igår kom det runt 40cm (i alla fall på min garageuppfart) och idag är det runt nollan och det har redan börjat smälta... vad får ett par dagars "snökaos" kosta för att undvika det?
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
I år får vi ett nytt fantastiskt problem.
Arbetstidsreglerna gäller numera även vägunderhåll, så om det kommer ny snö innan snöröjaren haft sin vilotid så får den ligga tills färdskrivaren tickat klart.
Det visade sig i mina hemtrakter där de helt la ner snöröjningen igår eftermiddag för att ta upp den igen framåt natten. Med tanke på att det snöade rejäla mängder under hela dagen var det nog många som inte kom hem igår.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top