Nu bränner du på med alla "roliga bilder" samtliga fejsboktjejer man har addadde lagt upp. Och som vi tidigare i tråden cementerat så är snöläget i Kungliga hufvudstaden med alla dess rikedomar exakt det samma som i Brölböle norr om Torneträsk.
Nja, har även en filmsnutt på en snöröjande traktor i Stockholm och du skulle se hur norrlänningarna snackar och skrattar åt den.
Sen har ni nog mer snö än vad jag har just nu idag men nej, jag har bott i Stockholm från 94 till 01 så jag tror mig faktisk veta ganska väl var snöproblemet ligger. Det är snöröjningen som är rena skämtet i kombination med folk som inte vet hur man kör i halka. Och då menar jag inte att man måste vara försiktig utan hur man hittar greppet.
Spinner det så släpper man gasen och söker greppet och gasar sedan mjukt. Men folk söder om Gävle gasar bara mer när det spinner med förödande resultat. Och detsamma gäller när man bromsar eller tappar grepp i sidled.
Jag köpte nyss vinterdäck från en Stockholmare boende i gällivare och när jag fick hem dom så ser jag att häften av alla dubbar är nerslipade jäms med gummit, dvs hela dubbkärnan är borta. Hur har han lyckats med det? Jo som alla andra stockholmare, när han har kört fast så har han trampat hårdare på gasen. Polerat upp isen till ännu värre halka och efter ytterligare en stund har han grävt ner sig till asfalten där dubbarna slipas ner.
Från 2006 tills i somras har jag bott nere i skåne och där är det likadant. Även "professionella" förare gör likadant. Aldrig att du ser en norrlänning trampa hårdare på gasen när det börjar spinna.
Med professionell menar jag alltså sådana som har sitt levebröd av att köra bil, taxiförare, budbilsförare mfl
Nu begär jag inte att alla stockholmare ska lära sig att köra i halka. Men jag tycker faktiskt att de som jobbar med snöröjning borde åka upp till valfri norrlandskommun på kurs hos vilken entreprenadfirma som helst. Samt Stockholms kommun borde anställa någon med rätt erfarenhet norrifrån till att upphandla snöröjningen.
Man kan ju titta på en så enkel liten sak som skopan på en traktor från norr resp en från söder. Samma traktor har dubbelt så stor snöskopa i norrland som i söder. Det säger ju sig självt att maskin- och man-timmarna rinner iväg helt i onödan.