Har du kört på fyllan?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Ngn moralkärring tycker jag inte att jag är. Men jag anser mig vara hyffsat frisk i huvudet. Därför kör jag inte på fyllan/bakfyllan.
Men visst, fortsätt du. Hoppas att du tycker det är värt det.
Vilken tur att du är så perfekt då! Det skedde en gång (1) i min ungdom. That`s it. Jag kan ju säga att jag lärde mig läxan...:mad:
 

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
#Husqvarna 250
+ att det var en 125:a, har du testat draget i en sådan?:arsele

Eeeey, 125:eek:r (2-takt) går alla över laglig hastighet i alla fall:mad:

Back to topic: Nej, skulle aldrig komma på tanken att dricka alkohol och köra mc. Att åka tunnelbana med lite promille i kroppen kan vara nog så äventyrligt.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
kan inte berätta nån vurpa tyvärr me alko isig. kan tillägg att ja inte skulle sätta mig på sadeln me de heller vem vill vurpa?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu har jag iofs bara läst de sista sidorna, men många verkar eniga om att de aldrig skulle köra på fyllan. Vad innebär det då att vara på fyllan? Över 0,02%? Över 0,1%? Full-så-jag-inte-hittar-nycklarna-full?
Hur ställer ni er till lagen i andra länder där gränsen för rattfylla är satt mycket högre? Dricker ni fortfarande inget innan ni kör, eller är moralen flexibel nog att rymma ett par pilsner?

Rekommendationen här (där gränsen för DWI är 0,08%) är att dricka max 1 drink/timme om man ska köra efteråt. Personligen brukar jag hålla mig under 1 drink varannan timme och när jag är i Sverige dricker jag saft.

För att klargöra: Man kan även åka fast för fylla (DUI) under 0,08%, men då är det sheriffens bedömning som gäller.

Edit: Dricker givetvis inget innan jag kör hoj. Helst inte ens kvällen innan. Dubbelmoralen står som spön i backen mao...
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Japps! Jag har kört hoj berusad. PW50 och liknande på inhägnat område. Ute i trafiken? Aldrig, inte med bil och inte med MC och jag har inga planer på att göra det heller...
 

Dark_Messenger

Guest
Nu har jag iofs bara läst de sista sidorna, men många verkar eniga om att de aldrig skulle köra på fyllan. Vad innebär det då att vara på fyllan? Över 0,02%? Över 0,1%? Full-så-jag-inte-hittar-nycklarna-full?
Hur ställer ni er till lagen i andra länder där gränsen för rattfylla är satt mycket högre? Dricker ni fortfarande inget innan ni kör, eller är moralen flexibel nog att rymma ett par pilsner?

Rekommendationen här (där gränsen för DWI är 0,08%) är att dricka max 1 drink/timme om man ska köra efteråt. Personligen brukar jag hålla mig under 1 drink varannan timme och när jag är i Sverige dricker jag saft.

För att klargöra: Man kan även åka fast för fylla (DUI) under 0,08%, men då är det sheriffens bedömning som gäller.

Edit: Dricker givetvis inget innan jag kör hoj. Helst inte ens kvällen innan. Dubbelmoralen står som spön i backen mao...

Hmm intressant..
Tror nog min gräns går vid att inte köra när jag har druckit så jag är påverkad. Dvs måste vara under den "lagliga gränsen". Har faktiskt inte reflekterat över det på det sättet. Ser inga problem med att dricka en folköl till mat exempelvis och sedan köra en eller två timmar senare.
 

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
småland
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Nästan alla jag känner som har hoj har kört på fyllan, är det bara i kronoberg folk kör på fyllan eller vågar ingen erkänna?
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Nästan alla jag känner som har hoj har kört på fyllan, är det bara i kronoberg folk kör på fyllan eller vågar ingen erkänna?

ingen som orkar posta i en tråd som upplagd för bråk skulle jag tro :D

Iafalla, 125:an på åkern, slutade med en nedläggning och lite leriga skor och byxor det va allt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Varför anses rattfylla som något så mycket farligare/värre än rödljusrace, 270+ på allmän väg och wheelies utanför korvamojen?

Den ökade risken för en olycka är nära nog försumbar om du tex druckit två stora starka (vilket i SWE är klockren rattfylla) och tar det lugnt jämfört med de trafikförseelser som sporthojsåkare ständigt gör sig skyldiga till. Att sen det är fullkomligt livsfarligt att svepa en halvliter renat och sen köra är en annan femma.
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Nästan alla jag känner som har hoj har kört på fyllan, är det bara i kronoberg folk kör på fyllan eller vågar ingen erkänna?

Ja, det är nog bara i kronoberg skulle jag tippa på.:tummenupp

Btw, jag har aldrig kört mc på fyllan. Cyklat däremot, ja. Med både lyckat och mindre lyckat resultat. :gnissla
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Varför anses rattfylla som något så mycket farligare/värre än rödljusrace, 270+ på allmän väg och wheelies utanför korvamojen?

Den ökade risken för en olycka är nära nog försumbar om du tex druckit två stora starka (vilket i SWE är klockren rattfylla) och tar det lugnt jämfört med de trafikförseelser som sporthojsåkare ständigt gör sig skyldiga till. Att sen det är fullkomligt livsfarligt att svepa en halvliter renat och sen köra är en annan femma.

Jag är absolut inte för rattfyllekörning på något vis, statistiken talar sitt tydliga språk. Men liksom du reagerar jag på att folk här på SH spyr galla över fylleåka när dom gladeligen kör 250+ på Bogan med ursäkter som:

-Det värsta som kan hända är att jag kör ihjäl mej själv.

Först ut är det ett rent puckat uttalande. Vad är det som säger att personen i fråga inte frontar en bil med folk som får sätta livet till? Eller att ni efterlämnar släkt/fru/barn? Eller de stackare som ska ta hand om kvarlevorna? etc... Den här tråden börjar likna dubbelmoralens högborg.
 

Jedda

Lathet är uppfinnarens största idéspruta
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Strömsholm
Hoj
Hopp igen med ny motor å allt
Enkelt!
Karar man inte av att köra på fyllan ska man fan inte ha körkort!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vilken tur att du är så perfekt då! Det skedde en gång (1) i min ungdom. That`s it. Jag kan ju säga att jag lärde mig läxan...:mad:

Misstagen kan man ju inte göra ogjorda, men man måste ju ha möjligheten att ändra sitt fortsatta agerande. Bara bra om insikten kommer före olyckorna...
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Enkelt!
Karar man inte av att köra på fyllan ska man fan inte ha körkort!

Det kan nog stämma! ^^^

Jag har inte kört annat än moppe på fyllan, (en gång har det hänt, nej två förresten) jag var jävligt full när jag körde haha.. Inget jag kommer göra om iofs då man är helt cp i trafiken. Fy fan alltså, fattar inte hur jag kunde göra det, och hur jag lyckades att inte köra omkull! :tungan

Hur som helst, jag ångrar det inte. Det var ball som fan, och nu har man lärt sig att alkohol och körning inte går ihop.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Finns inget som heter styrstångsfylleri i lagen. Det kan på sin höjd ses som vårdslöshet i trafik. Grunden för att åka på rattfylleri är att det är ett motordrivet fordon. Cykel platsar inte i den kategorin. Men minimoto/go-kart på inhängnat område. Det tåls att tänka när man är på nästa svensexa eller kickoff.

Konstigt, för jag känner 2 pers som åkt dit för det. Sen va det heter i lagens mening är jag inte säker på. Men de va vad de sa till mig att det hette.
I och med att cykel räknas som ett fordon så måste det ju gå att åka dit för det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
14 dagar på Cypern för så länge sedan att det är mer än väl preskriberat,50/50 full och nykter.
175cc honda offroad,vänstertrafiken var betydligt besvärligare att hantera nykter än full.
Lagligt enligt herr polisman på ön(eller totalt ointresserad för man var utlänning,detta var innan det blev ett stort chartermål)blev stoppade en kväll och frågade då om vi var för fulla för att köra(kunde nästan inte hålla balansen på hojen stillastående)men det var ingen fara bara vi inte körde mot enkelriktat,detta uppfattade inte jag utan sa tack och fortsatte vinkande till dom åt samma håll.
Kompisen sa att polisen bara skakade på huvudet och fortsatte med sitt så han hängde på mig.
Största problemet med körningen i onyktert tillstånd var att ta sig iväg,balansen vart inget vidare då,men sen när man väl fick fart på grejerna så var det ingen fara.

Har inte kört full här hemma på hoj dock med bil,hade privat väg från hemmet till båten på förra stället jag bodde på och det hände väl att man tog en pils eller 2 när man var ute så det blev att köra hem olagligt.

Är varken stolt över eller skäms för det utan det är som det är.

Henrik
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Några år sedan. En kompis skulle ut och köra, tog inte sin allergimedicin med motivieringen att han blev lite dåsig av dem. Körde rakt ut på en åker, klarade sig och hojen utan skador. Berättade senare att han kommit i en kurva och börjat nysa helt ohämmat gång på gång och nös fortfarande när han fått stopp på hojen ute på åkern.
Jag förkastar fyllekörning, men det finns fler tillstånd där man kanske inte borde köra. Lätt att bara sikta in sig på fylla (vilket i och för sig tråden handlar om), med stöd av lag och statistik men som någon nämde, hur klokt är det att köra med feber, smärtstillande, trött mm
 

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
Jag har kört efter ett par öl några gånger tror inte jag kommer göra det igen.... men jag tycker det är lite skillnad på att bara dra ett absolut förbjud streck när man tagit en eller två öl. Kör man lungt och medvetet så kör man faktist jävligt säker bara man kan köra tycker jag personligen.

Man ska inte köra full det vet jag och jag försvarar det inte.

Men jag tycker det är så jävla mycket värre när någon har satt sig i bilen och varit pissfull och absolut inte kunnat köra på något säkert sätt alls och riskera andras liv även om det bara var en jävla gång!

Jag har kört med någon öl i kroppen ett par gånger. Eller om jag druckit några öl på dagen och kännt senare att det är lungt jag kan köra, fast man inte ska tänka tanken på att köra bil om man druckit öl vilket nog är sant. Fast jag vet inte om jag varit ratfull då en gång blev jag stoppad efter att ha druckit några öl på dagen då fick jag blåsa. Jag tyckte det var lungt att köra men man var ju lite nervös att man skulle åka dit på de. Men då var jag tydligen nykter också.

Sådär full så man bara inte kan köra skulle jag aldrig sätta mig i en bil aldrig någonsin! Det räcker med en jävla gång så kör man på någon.

Vet att det är dåligt att jag kört full ledsen för de. :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top