Har du kört på fyllan?

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
Att i sig cykla berusad är inte straffbart däremot kan du ju lyckas med div trafikbrott som cyklist och straffas för dem.

Att cykla, åka skateboard osv räknas som att framföra ett fordon, det enda som inte gäller under lagen är spark för den har medar.

Ifall du cyklar med din cykel och stannar vid en stopskylt men du sätter INTE ner båda fötterna kan du bli av med körkortet TEKNISKT sett. För det räknas som att inte stanna vid en stopskylt.

Står i svenska lagboken.

dock har det aldrig hänt det där med cykeln, tror ingen polis är så grinig
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Att cykla, åka skateboard osv räknas som att framföra ett fordon, det enda som inte gäller under lagen är spark för den har medar.

Ifall du cyklar med din cykel och stannar vid en stopskylt men du sätter INTE ner båda fötterna kan du bli av med körkortet TEKNISKT sett. För det räknas som att inte stanna vid en stopskylt.

Står i svenska lagboken.

dock har det aldrig hänt det där med cykeln, tror ingen polis är så grinig



:fakta Ett fordon är en inrättning på Hjul, band eller medar! :mattias

Således gäller det även en spark!

Hoppas jag kan länka till en lagtext inomkort...:yoparty



Det närmsta jag kommer just nu med enkel sökning, men det står exakt samma sak som jag läste i körkortsboken 1986! Så det måste ligga något i det.

http://susning.nu/Fordon


Just detta stycka som jag hakar upp mig på: "En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon."

Att i sig cykla berusad är inte straffbart däremot kan du ju lyckas med div trafikbrott som cyklist och straffas för dem.

Jo, en cykel är ett fordon. Ett fordon får inte framföras på fyllan. Varesig med alkohol eller andra kemiska droger.
 
Last edited:

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
:fakta Ett fordon är en inrättning på Hjul, band eller medar! :mattias

Således gäller det även en spark!

Hoppas jag kan länka till en lagtext inomkort...:yoparty



Det närmsta jag kommer just nu med enkel sökning, men det står exakt samma sak som jag läste i körkortsboken 1986! Så det måste ligga något i det.

http://susning.nu/Fordon


Just detta stycka som jag hakar upp mig på: "En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon."



Jo, en cykel är ett fordon. Ett fordon får inte framföras på fyllan. Varesig med alkohol eller andra kemiska droger.
Det här med att fyllecykla har diskuterats tidigare i tråden, så här sa "Runken" som om jag inte är helt fel ute är studerande på polishögskolan i inlägg #188:

"Grunden för att åka på rattfylleri är att det är ett motordrivet fordon. Cykel platsar inte i den kategorin."

Jag satsar mina pengar på att han har rätt.
 

KJECOP

Guest
Vadå cykla rekommenderar ju tom vår kära överåklagare Sven-Erik Alhem som transportmedel när man har druckit....:D
Ja att cykla på fyllan är inte brottsligt men kanske inte lämpligt. Så jag låter bli det av ren självbevarelsedrift. Men man kan i värsta fall bli dömd för vårdslöshet i trafik om man cyklar på ett vårdslöst och farligt sätt. Och det kan man bli vare sig man är på fyllan eller inte.

Det vore intressant att veta var din ( skyhöga ) moraliska gräns går..
Berg o dal bana?
Kickbike?
Rullskridskor?
Hockeyrör?
Rulltrappa?
Fritt fall?
Gymnastikskor med inbyggda hjul ( ja det finns )
Glida på en isfläck?
Har det att göra med registrering? Eller var går gränsen egentligen?
Får man åka full på inlines egentligen?
Jag är väl kanske feg av mig och det handlar inte så mycket om moral att jag håller mig till att gå när jag krökat. Jag har inte lust att hamna på sjukan för att jag gjort något som i och för sig är lagligt men som jag känner att jag inte har koll på om jag druckit alkohol i någon form. Men ska man snacka moral så skulle jag definitivt INTE köra ett motordrivet fordon då jag druckit något starkare än en lättöl.

Lagtexten säger att "den som för ett MOTORDRIVET fordon..." Det vill säga moped, mc, personbil, lastbil, buss, traktor osv.

Ifall du cyklar med din cykel och stannar vid en stopskylt men du sätter INTE ner båda fötterna kan du bli av med körkortet TEKNISKT sett. För det räknas som att inte stanna vid en stopskylt.

Står i svenska lagboken.

dock har det aldrig hänt det där med cykeln, tror ingen polis är så grinig
Man blir inte av med körkortet för att man cyklar mot rött ljus, inte stannar för stopplikt, inte släpper gående företräde som är ute på övergångsställe osv. För att man ska bli av med körkortet vid sådana trafikbrott så krävs det att det fordon man kör är körkortspliktigt.

En polis har tagit körkortet av en cyklist som cyklat mot rött och han blev dömd för tjänstefel och fick betala en hel del i böter samt skadestånd till cyklisten/körkortsinnehavaren.

Och som en slutkläm så står i det i lagen om brott mot Trafikbrottlslagen
"4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn" och det är det som gäller för att rattfylleri ska komma ifråga.

// Kjelle
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Har kört bil en sträcka på 6 mil efter 5 öl,gör aldrig om det kan jag säga.Det var blixthalka och fick ställ med bilen i typ 80 knutar men lyckades räta ut det:näsblod
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
aaaah galet sugen att dra ut och köra nu men de var blött igår så jag får nöja mej me att kolla trånande ut genom fönstret.

var förresten värsta hallået när en karl hade blivit av med körkortet när han åkt med sin cykel hem från en blöt kväll eftersom cykeln hade en sån liten elmotor som hjälper till när man inte orkar trampa själv i uppförsbacken. Den är ju strikt taget ett motorordon men det är inte körkortskrav på den. Det hade jag nog också gjort utan att reflektera desto mera över det.
 
Last edited:

jobaby

Jobaby
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sköldinge
Hoj
Kawasaki gpx 750 R
Kan inte förstå hur man över huvud taget kan fundera på denna fråga....!!
Att köra något fordon på fyllan är helt förkasstligt!

Alkohol och att köra hör inte ihop.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Undrar om du är lika tuff när du har mejat ner ngn liten unge efter en av dina "oskyldiga" fyllekörningar.

Det kan inte vara lätt att vara dum i huvudet!
Många reaktioner där! Men för att lugna alla moralkärringar kan jag medela att det skedde på den gotländska landsbyggden och att ett möte var lika osanolikt som att bli bortförd av ett UFO, den enda som skulle kunna komma till skada var jag själv. + att det var en 125:a, har du testat draget i en sådan?:arsele
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nej, aldrig. To each his own, men jag skulle aldrig ens komma på tanken.
 

Dark_Messenger

Guest
Kul att tråden fortfarande lever. Diskutera på! Känns som ett viktigt ämne och relevant speciellt för oss på hoj.
 

Dark_Messenger

Guest
Egentligen lite läskigt att det finns något att ens diskutera i detta ämne. Något som borde vara så självklart för alla?? :va :va

Hmm jag menar såklart att det är ett "hett ämne". Bara se på mångas kommentarer. Folk blir upprörda o debatterar för hejs o svejs osv osv.. Jag tycker det är kul att diskutera iaf.

Har själv kört cross på fyllan för många år sedan, inget jag är stolt över direkt men jag är iaf ärlig med det. Ni som har problem med det kan suga min..:yoparty

Eftersom hojåkare är extra utsatta i trafiken så tror jag att just många hojåkare har "åsikter" om fylla o alkohol i trafiken. Bara en gissning från mig. Peace.. diskutera på.

Haha! Det där var nog en av de mest dummaste kommentarerna som jag läst.. Vad menar du egentligen`?

Tror det där var en av de dummaste kommentarer JAG läst på länge.:rolleyes:
 
Last edited:

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
Ja att cykla på fyllan är inte brottsligt men kanske inte lämpligt. Så jag låter bli det av ren självbevarelsedrift. Men man kan i värsta fall bli dömd för vårdslöshet i trafik om man cyklar på ett vårdslöst och farligt sätt. Och det kan man bli vare sig man är på fyllan eller inte.


Jag är väl kanske feg av mig och det handlar inte så mycket om moral att jag håller mig till att gå när jag krökat. Jag har inte lust att hamna på sjukan för att jag gjort något som i och för sig är lagligt men som jag känner att jag inte har koll på om jag druckit alkohol i någon form. Men ska man snacka moral så skulle jag definitivt INTE köra ett motordrivet fordon då jag druckit något starkare än en lättöl.

Lagtexten säger att "den som för ett MOTORDRIVET fordon..." Det vill säga moped, mc, personbil, lastbil, buss, traktor osv.


Man blir inte av med körkortet för att man cyklar mot rött ljus, inte stannar för stopplikt, inte släpper gående företräde som är ute på övergångsställe osv. För att man ska bli av med körkortet vid sådana trafikbrott så krävs det att det fordon man kör är körkortspliktigt.

En polis har tagit körkortet av en cyklist som cyklat mot rött och han blev dömd för tjänstefel och fick betala en hel del i böter samt skadestånd till cyklisten/körkortsinnehavaren.

Och som en slutkläm så står i det i lagen om brott mot Trafikbrottlslagen
"4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn" och det är det som gäller för att rattfylleri ska komma ifråga.

// Kjelle

vad jag vet så är lagen, att där det är stopplikt måste man stanna så länge man inte är ute och går. (Eller hur?)

Cykel räknas som fordon eftersom det har hjul. Eller hur?

Att inte stanna vid en stopskylt kan resultera i indraget körkort. (eller hur?)

I lagen står det att man har inte stannat cykeln(motorcykeln) förrän båda fötterna är i backen. (det gör det faktiskt ifall man ska vara petig)

tyvärr kan jag inte hitta dessa kapitel på internet men jag har läst det i svenska lagboken, och på diverse onödigtvetande sidor :p

Sen att den aldrig hänt och att ingen blir dömd eftersom det är så onödigt är ju förståligt
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
I thailand verkade det som att ens hjärna gick helt åt helvete. Körde en gixxer 1000, inge körkort, ingen hjälm, bara shorts. På morgonen runt kl 05 kröp jag upp från stranden och tänkte verkligen köra min hoj 100 meter till bunaglown, men jag somnade precis jämte den. Som tur va :huvet. Lärde mig mer än en läxa där borta

Mmm thai är ett kapitel för sig, avslutat är det och det gick bra..

125-skotrarna knack de var standard, men även 250-enduro funka bra. Svårt o veta vart man parkerat bara när man skulle hem. Men racermaskin det hyrde ja aldrig, klok.. Tycker det går hyfsat bra ändå o köra, man får ju ta det så vackert..

Polare blev stoppad i poliskontroll i Thai tok-hög på svamp, kan man ju tänka att han låg jävligt pyrt till, men de var inga problem han fick fortsätta, hehe ja nää de va inte roligt.

Farligt i trafiken där nere...


Vi va ute o körde enduro flera dagar i rad, spruta grus. Självklart var jag utrustad med gympadojjer, shorts och solbrillor, you got to wear eye protection... Körde med en amerikan som kört mycket cross han fungerade som min lärare... Och han gjorde det bra ja utvecklades i raketfart.. Snart låg vi o körde jämnsides på smala skogsvägar, what a rush!!

En dag stanna vi på High Times för vätskekontroll, han smeta även i sig en sådan där spleff man ser på skivomslag till Cypress Hill skivor, han körde fint, ja fick visa vägen men de var inga problem, jävligt individuellt det där..


Tja inte så klokt alltid, men men. Håller med om att hjärnan slutade fungera.. Anser att ja också lärde mig en läxa utan att ha fått någon bakläxa...

Bifogar en fin bild från våra äventyr, Koh Tao.. Jävligt fint var det men nu blir det snart samma charterskit där.
 

Bifogat

  • colage.jpg
    colage.jpg
    100.1 KB · Visningar: 75

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Nej! Aldrig!
Men En gång i min ungdom så körde jag hem mitt i natten från tjejen. Då somnade jag! Eller ,ja, somnade o somnade. Nickade till iaf. Vaknade på den decimetern som är utanför de vita strecken på vägkanten:näsblod , ..............Klarade mej:tungan TUR!!!!!!!........inte skicklighet iaf.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Många reaktioner där! Men för att lugna alla moralkärringar kan jag medela att det skedde på den gotländska landsbyggden och att ett möte var lika osanolikt som att bli bortförd av ett UFO, den enda som skulle kunna komma till skada var jag själv. + att det var en 125:a, har du testat draget i en sådan?:arsele

Ngn moralkärring tycker jag inte att jag är. Men jag anser mig vara hyffsat frisk i huvudet. Därför kör jag inte på fyllan/bakfyllan.
Men visst, fortsätt du. Hoppas att du tycker det är värt det.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Ja att cykla på fyllan är inte brottsligt men kanske inte lämpligt. Så jag låter bli det av ren självbevarelsedrift. Men man kan i värsta fall bli dömd för vårdslöshet i trafik om man cyklar på ett vårdslöst och farligt sätt. Och det kan man bli vare sig man är på fyllan eller inte.


Jag är väl kanske feg av mig och det handlar inte så mycket om moral att jag håller mig till att gå när jag krökat. Jag har inte lust att hamna på sjukan för att jag gjort något som i och för sig är lagligt men som jag känner att jag inte har koll på om jag druckit alkohol i någon form. Men ska man snacka moral så skulle jag definitivt INTE köra ett motordrivet fordon då jag druckit något starkare än en lättöl.

Lagtexten säger att "den som för ett MOTORDRIVET fordon..." Det vill säga moped, mc, personbil, lastbil, buss, traktor osv.


Man blir inte av med körkortet för att man cyklar mot rött ljus, inte stannar för stopplikt, inte släpper gående företräde som är ute på övergångsställe osv. För att man ska bli av med körkortet vid sådana trafikbrott så krävs det att det fordon man kör är körkortspliktigt.

En polis har tagit körkortet av en cyklist som cyklat mot rött och han blev dömd för tjänstefel och fick betala en hel del i böter samt skadestånd till cyklisten/körkortsinnehavaren.

Och som en slutkläm så står i det i lagen om brott mot Trafikbrottlslagen
"4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn" och det är det som gäller för att rattfylleri ska komma ifråga.

// Kjelle

Räknas raket och magnetdrift som motordrivet? Eller säg att man sätter en kite på cykeln?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top