Har du kört på fyllan?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
DrPain skrev:
2133223 Jo, visst är det så. Sen kan man ju nivån på fyllan som ett argument lika mycket som hur hög hastighet man pratar om, osv... men det orkar vi inte hålla på med...

Anledningen till att jag fråga var att jag fick reda på att en bekant till mig hade kört hem sin bil på fyllan (visserligen bara 300m, men det är ingen ursäkt). Jag blev rätt förbannad och skällde ut personen efter noter.
Han kontrade dock med att "du kör ju idoitfort med din hoj, vad har du att komma med?"
Jag fick mig en funderare och kunde egentligen inte försvara mig mot det argumentet... :fatta!

Du får väl säga att du gasar på väl valda ställen där du endast kan skada dig själv. Han kanske släpade hem bilen där det fanns folk.
Svårt läge. Båda är farligt även om jag tycker det är värre med alkohol i bilden som sagt.
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
*******
raderat pga. visat missnöje.

********


En gång i thailand så bromsa ja tydligen (inte för att ja kommer ihåg det) me en vespa så ja rullade å kullerbyttade. det va inte speciellt skönt kan ja lova.
Avråder starkt från detta. Kan leda till svidande sår längs diverse lemmar :fyllisar

Jag fick för övrigt "böta" motsvarande 60 kronor för stackars vespan, som blev skrapad å ful. schysst billigt tyckte ja


MVH BRASSARN
 
Last edited:

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Inte guds bästa barn

Har aldrig kört mc på fyllan, kommer VERKLIGEN inte göra det heller...

Men dock har det blivit att man kört bil för tidigt dagen där på...

Måste bekäna att jag kört moped i thailand berusad, inte Tankad men ändå lite småsnurrig... vet igentligen inte varför, hade aldrig gjort det här hemma, men där så körde vi moppar som gick i 100+ i shorts linne och sandaler... tur vi överlevde. Det var en frihet att kunna köra hem istället för att ta taxi.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
DrPain skrev:
2133223 Jo, visst är det så. Sen kan man ju nivån på fyllan som ett argument lika mycket som hur hög hastighet man pratar om, osv... men det orkar vi inte hålla på med...

Anledningen till att jag fråga var att jag fick reda på att en bekant till mig hade kört hem sin bil på fyllan (visserligen bara 300m, men det är ingen ursäkt). Jag blev rätt förbannad och skällde ut personen efter noter.
Han kontrade dock med att "du kör ju idoitfort med din hoj, vad har du att komma med?"
Jag fick mig en funderare och kunde egentligen inte försvara mig mot det argumentet... :fatta!
Även om man visar prov på dåligt omdöme i bägge fallen så finns det en stor skillnad. När man är nykter så är man förhoppningsvis medeten om det och kan göra något åt det genom att tänka till. Du kan aldrig få bort effekterna av alkohol genom att "skärpa till dig".
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
DrPain skrev:
2133161 Precis vad jag menar.
Med alkohol i kroppen minskar reaktionförmågan. Höga hastigheter minskar tiden man har att reagera. Alltså borde det vara samma sak. Eller?

Visst är det säkert så. Jämfört med hur man kör hoj inne i stan så är det förmodligen mycket säkrare att köra bil knallfull på landsbyggden.
Men det ses som jättedumt och omoraliskt medan att slanga halva Sveavägen 100km/h+ ses som häftigt och snyggt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
RedBaron skrev:
2133345 Även om man visar prov på dåligt omdöme i bägge fallen så finns det en stor skillnad. När man är nykter så är man förhoppningsvis medeten om det och kan göra något åt det genom att tänka till. Du kan aldrig få bort effekterna av alkohol genom att "skärpa till dig".


Så det är alltså bättre när man medvetet gör bort sg i trafiken? Personligen tycker jag man bör förvänta sig mer av någon som vet bättre, än av den som är påverkad...
 

Fritte666

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Hjo
Hoj
R1
Lite märkligt är de ju allt...

Att köra på fyllan är alltid åt helvete, även om de klockan tre på natten i innersta norrland...
Men man hör sällan större kalgomål på personer som är extremt trötta som kör...(gäller väl iof mer bil)
Eller som någon nyss skrev, att slanga på sveavägen anses tufft i stället för vansinnigt... Naturligtvis finns de undantag till de också!!

Sen har vi ju dessa som alltid påstår sig hålla på hastigheten där de är 30 o 50 men däröver spelar de inte så stor roll....
Så man tror att vägvärket har satt upp en 70-skylt bara på skoj, fast det egentligen borde de va fri fart..??

Personligen har jag en liten gråskala till de mesta...
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Lugn skrev:
2133666 Så det är alltså bättre när man medvetet gör bort sg i trafiken?
Nej, det skrev jag iofs inte, jag bara ville påvisa en skillnad där fyllona är farligare eftersom de inte kan skärpa tillsig när de märker att de är snett på det.

Lugn skrev:
2133666Personligen tycker jag man bör förvänta sig mer av någon som vet bättre, än av den som är påverkad...
Det finns bara två lägen: Antingen skiter man fullständigt i att köra när man har druckit. Eller, om man vet med sig att man förlorar det omdömet av alkohol: låta bli att dricka. Man måste kunna ta ansvar för hur man beter sig när man är påverkad.
 

Youngbiker

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
i min lilla lya på minimalt utrymme
Hoj
Yamaha xv 1000 tr1, Yamaha rd 125, Honda CBR 600
Vet jag att det blir :fyllisar så lämnar jag hojen hemma. och skulle det ske vilket jag hoppas och tror att det inte gör så litar jag på att hjärnan är kvar
på det förnuftiga stadiet och att jag iaf undviker allmäna vägar :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
RedBaron skrev:
2133946
Det finns bara två lägen: Antingen skiter man fullständigt i att köra när man har druckit. Eller, om man vet med sig att man förlorar det omdömet av alkohol: låta bli att dricka. Man måste kunna ta ansvar för hur man beter sig när man är påverkad.

Helt svart eller vitt är det väl ändå inte? Det måste väl finnas fler än undertecknad som vet med sig när man har druckit för mycket för att köra?

Givetvis försämras omdömet när man dricker, men är man i stadiet där man måste tänka efter om det är lämpligt att köra eller inte, så bör man nog låta bilen stå. Personligen tycker jag inte att en öl till maten påverkar mig nämnvärt.
 

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
jüngmeister sport
Bikerbitch skrev:
2133197 Ja, fast jag vill ändå tro att det är "värre" att köra på fyllan då man nog har ännu mindre kontroll och reaktionsförmåga. Nu är det ju lika illa att både köra för fort och onykter.
Man skulle fanimej dra ihop en dag då man får prova o köra rattfull på inhängnat område. Bara för att se hur illa det är. Typ tillsammans med polisen eller något. Så kanske folk förstår..

Tyvär så får man inte göra det i Sverige enligt svensk lag varken på inhängnat område eller liknande dessutom går det inte få tillstånd av polisen för detta. Har för mig att att volvo eller saab har ansökt om detta i flera år, men vet inte om dom fått tillstånd ännu, men som sagt det skulle nog vara en aha upplevelse för många att få prova på att köra någon slags bana efter några öl...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Horn1 900 skrev:
2123869 Då det är 7 av 10 som dör i skoterolyckor som är berusade så bör nog förnuftet slå in, annars är det ju nåt fel.. :fatta!


Man kan köra skoter fast man e bra tankad. Även om man är jävligt full så kan man ju fortfarande tänka (inte så bra med det går ju). Problemet med sprit uppstår ju om man kommer på tanken å showa lite med full gas in bland träden. I dessa fall är det inte en polis som står där å viftar med stoppspaden utan då heter killen Darwin.

kontentan av resonemanget ovan är som följer:

Sprit + köra fort = Farligt

Sprit + köra till grannen för att hämta mer sprit = Inte så farligt
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Dark_Messenger skrev:
2123701 Satt o tänkte att det vore kul o veta hur många som någongång vågat sig på dårskapen att köra hoj på fyllan. Detta är helt vansinnigt för att inte tala om olagligt men ändå. Vore kul om folk var ärliga.

För egen del kan jag säga att det hänt en gång.

För ung sex år sedan var jag ute på "landet" hos en polare och drack öl. Hade väl druckit ca 4-5 öl när vi började diskutera mc. Han var ju bara tvungen att visa sin nya cross... :hihi

Iaf så provade jag att köra cross för första gången i mitt liv den dagen.. Jag var påtagligt berusad kan jag säga. Vetefan varför jag gjorde det. Såhär i efterhand kan jag ju säga att det var idiotiskt men ändå.

Färden slutade dock i ett krondike där jag flög över styret 2-3m och trodde jag hade brytit handleden. Den svullnade upp till dubbla sizen men det var som tur är bara en stukning...

Så.. kryp till korset nu och berätta om era dårskaper!


Jo, tyvärr! När jag var 16 så både åkte och körde jag MC vid 2 olika tillfällen. Hoppas att man inte är lika dum engång till.
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Körde systematiskt moppe full, tykte det var lättare än att cykla,... i efterhand skäms man som en hund :död

Däremot kör jag aldrig full eller ens med nån öl i kroppen,.... trodde jag ända till att jag köpte mig en alkomätare, vet inte om jag bränner långsamt eller dricker mycket men jag brukar inte bli nykter förrän 3-4 på eftermiddagen.... hade alltid kl 12 som gräns förut ( om man kom i säng hyfsat tidigt) nu kör jag inte på bakfyllan,.. inte förrän tidigast sent på kvällen om jag känner mig utvilad vill säga!

bra tips, köp er en alkomätare och lär känna era kroppar och dessas förmåga att förbränna sprit.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Ja, det har hänt ett par gånger.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hamnade i ett bråk om att hojen svänger till höger när du styr till vänster
dvs. tryck gashandtaget framåt(mot vänster), Å hojen lägger ner sig mot höger...... (i hastighet ca 50km/t)
Att göra en lång historia kort..... kompisen slog vad...

10´000 spänn skulle jag få om det stämde, vilket innebar att vi tog min hoj :huvet (jag bakpå :3freak ) & drog iväg & provade...... Hmmm, hojen svängde höger, men inte vi... Brutalvurpade i 80 utan varesig skinnställ eller hjälm.

Kostade 9800:- att fixa & ett gäng rejäla skrapsår över hela kroppen, men läxan att ALDRIG köra onykter.... var ovärderlig :gnissla .

Kommer aldrig att göra om det igen...

Vi var på en lååång uppfart till huset, när vi testade.
 
Last edited:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
1 ggn när man var på gotland med 125cc körde man lite tidigt dagen efter. annars har jag vart duktig pojke..

testade dock farmors värsting mazda b1800 längs en grusväg, detta efter en kväll med rally spel & ett par folköl. man märkte dock ganska tidigt att detta var nog ingen bra idé, men roligt var det. bör tilläggas att grusvägen är en istortsätt avstängd väg uppe i helsinglands skogar.
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
furious skrev:
2134453 Tyvär så får man inte göra det i Sverige enligt svensk lag varken på inhängnat område eller liknande dessutom går det inte få tillstånd av polisen för detta. Har för mig att att volvo eller saab har ansökt om detta i flera år, men vet inte om dom fått tillstånd ännu, men som sagt det skulle nog vara en aha upplevelse för många att få prova på att köra någon slags bana efter några öl...

Aschberg hade ju på insider för kanske ett år sen, då han söp sej full och körde bil på bana i danmark... man fick inte i sverige....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top