Har du kört på fyllan?

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Bikerbitch skrev:
2133197 Ja, fast jag vill ändå tro att det är "värre" att köra på fyllan då man nog har ännu mindre kontroll och reaktionsförmåga. ..

Vad hjälper t.ex. dubbelt så snabb reaktionsförmåga om man kör dubbelt så fort och har kvadraten i bromsträcka (2ggr hastighet = 4ggr bromsträcka)?

Visst jag kör själv fort ibland, men jag försöker välja landsvägar där det i.a.f inte finns cyklister/barn/fotgängare osv.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Var ung och dum för 5 år sen. Skulle bara köra en liten bit hem till polaren med bilen. Skickade SMS till polaren samtidigt som jag gjorde en vänstersväng...glömde ratta tillbaka och körde över en tunnare stolpe som stog vid sidan av vägen. Både jag och bilen klarade oss utan skador. Är än idag glad över att det var en stolpe jag körde över och inget annat :rolleyes:. Sen den dagen håller jag mig borta från fordon på fyllan..var som sagt ung och dum, eller iaf yngre och dummare än idag :).

Har även drabbats av ett migrän anfall på 125:an för x antal år sen. Hann inte hem innan jag var tvungen för att stanna och spy..synd att jag inte hann få av mig hjälmen bara utan fick "sikta" med öppet visir :3freak. Inge kul dom där sista 5 minutrarna hem med matrester på visiret :4skrika :(. Kom till slut hem och slocknade i sängen, tror min gulliga mor tog hand om hjälmen för dagen efter var den som ny igen :).
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
åkt me påtänd förare. Som naiv Svenne i Amerikat tänkte jag inte på att det finns andra rusmedel än sprit så hon passerade mitt lowtech breathtest men kör slirigt och säger när vi kommer fram att hon poppat. Glad att vi kom fram oskadda.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
På moppen var jag lite folkölsstärkt nån gång och har antagligen gjort några dagen efter körningar med bilen vilket inte är bra...Dock vill jag tro att jag aldrig kommer göra detta på mc då det är nog farligt från början!
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Bara cyklat på fyllan.
Gick rent åt helvete, slog sönder hela ansiktet, slog ut och sönder en massa tänder och fick 7 kotor förskjutna i nacke och rygg. Förlorade så mycket blod genom ansiktet att jag fick en blodtransfusion på akuten, samt diverse operationer.
Så cykla ALDRIG på fyllan!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Fattar inte att ni vågar åka nyktra. Det ær ju livsfarligt i trafiken! Sjælv måste man ju ta en sup før att våga sig ut i trafiken. Och då ær det med bil. Hojen måste man ju næstan vara drogad før att køra :p
 

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stavanger
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Fattar inte att ni vågar åka nyktra. Det ær ju livsfarligt i trafiken! Sjælv måste man ju ta en sup før att våga sig ut i trafiken. Och då ær det med bil. Hojen måste man ju næstan vara drogad før att køra :p

Kan bara hålla med dig:tummenupp , jag försöker i tillägg till sup å rus alltid att köra så fort jag kan så jag tillbringar minst möjlig tid ute i trafiken:D

Livsfarligt som sagt!!!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är inte enligt svensk lag lagligt. Men det e ju helt ofarligt så de flesta skiter ju i det.

Däremot får man väl vara rätt tankad å köra båt har jag för mig.

Har själv någon enstaka gång när man var ung o dum..när man hade festat lite måttligt hade chafför hem som bodde i kvarteret brevid mig, att man körde bilen hem de sista 200 meterna, dumt som fan, då man kunnat lämna bilen och traskat över o hämtat bilen har dock inte varit något ritkigt "fylleri" skulle man blivit stoppad så hade det nog varit ett gränsfall, preskiberat i dagsläget.

Fel fel, båtfylla kan ge dryga böter och beroende på hur onykter så kan det t om ge fängelse något år. Kan inte tänka mig annat att så även gäller snöskoter vare sig man är i lappland el ej.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fattar inte att ni vågar åka nyktra. Det ær ju livsfarligt i trafiken! Sjælv måste man ju ta en sup før att våga sig ut i trafiken. Och då ær det med bil. Hojen måste man ju næstan vara drogad før att køra :p
Håller med. Speciellt runt den här årstiden så behöver man något som tar bort nervositetstopparna när man är ute och sladdrar runt med sommardäcken.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Årets trådlyft! :D

Men trådens mest lobotomerade inlägg måste vara nedanstående, angående att köra snöskoter på fyllan.

Det är inte enligt svensk lag lagligt. Men det e ju helt ofarligt så de flesta skiter ju i det.

Denna genomtänkta analys, mot bakgrund av att ett femtontal personer kör ihjäl sig på snöskoter varje år och 10-12 av dem kört på fyllan. I åldersgruppen 20-39 år är hela 84% av de avlidna alkoholpåverkade.
Darwin ger och Darwin tar...:rolleyes:
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Var ute på min 125:a vid nåt tillfälle, när jag var 16. Utan kort också :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag orkade inte läsa igenom alla trådar, så den här frågan kanske har dykt upp tidigare. Ber om ursäkt för det då.

Men min fråga är:
vad är det igentligen för skillnad på att köra berusad och fort som ett as? Jag menar, båda är oansvarigt och olagligt. Hur motiverar man det ena för det andra?

Missförstå mig rätt, skulle för allt i världen inte köra något med minsta droppe alkohol i kroppen och jag kör ibland hyfsat fort också.
Är bara lite nyfiken på hur folk tänker.

And, be careful out there!

Tja. Enligt lagen är det ju olika grader. Rattfylla är ett brott och fortkörning är en förseelse.

Jag skulle personligen aldrig köra vare sig bil eller MC om jag var det minsta tveksam till om jag var nykter. Däremot kör jag ibland för fort.

Visst finns likheten att man får mindre marginaler. Alkohol gör att du reagerar långsammare, farthöjning gör att du färdas längre på samma reaktionssträcka. Båda leder till att du får en längre reaktionssträcka.

Det finns dock några skillnader. Alkoholen påverkar inte bara din reaktionstid utan även ditt omdöme och din beslutsförmåga. Man kanske reagerar på samma körda sträcka som den som körde lite för fort men den som är full kanske dessutom fattar ett felaktigt beslut just på grund av att omdömet sviker.
Sen finns också skillnaden att när man kör fort så kan man välja att gasa på på den öppna landsvägen med lite trafik och inga fotgängare eller annat som man kan skada och om det dyker upp något kan man sänka farten i god tid innan. Om man kör full så kan man inte plötsligt bli nykter om det dyker upp andra fordon eller människor i närheten. Du är full hela vägen så att säga.

Visst är det en skillnad också mellan att köra full mitt i stan och att köra hem bilen från grannen 300m mitt i skogen i mörkaste norrland. Men problemet är att du ju inte vet om det dyker upp någon och då kan du ju som sagt inte plötsligt bli nykter. Det är i alla fall min syn på saken.


För övrigt kan jag bara hålla med alla er som anser att man inte skall skämta om rattfylla. Det finns alldeles för många exempel på att man ska låta bli det. Jag skulle själv få extremt dåligt samvete om jag valt att köra påverkad och som en följd av det mejat ner och kört ihjäl någons barn, fru, man eller liknande. Det är något som är värt att tänka på.
 

Stuntrider

Stunt!!!!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Stunthoj
Bara cyklat på fyllan.
Gick rent åt helvete, slog sönder hela ansiktet, slog ut och sönder en massa tänder och fick 7 kotor förskjutna i nacke och rygg. Förlorade så mycket blod genom ansiktet att jag fick en blodtransfusion på akuten, samt diverse operationer.
Så cykla ALDRIG på fyllan!

Är det verkligen bara det? :fakta
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Men din nöt:hihi

flyt där :tummenupp

"Färden slutade dock i ett krondike där jag flög över styret 2-3m och trodde jag
hade brytit handleden. Den svullnade upp till dubbla sizen men det var som tur är bara en stukning..."
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Tänk på att polisen kan använda det som står här som bevis om nån av er som har "erkänt" skulle fastna i en rattfylleriutredning.:tungan Så håll er i skinnet:tummenupp
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Aldrig kört onykter eller dagen efter, kommer aldrig att göra det heller.
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Jag brukar cykla för annars tar det ju evigheter o komma hem.

Har kört moppe en gång, va inte så jätte full men det räckte för att det skulle kännas fel och osäkert. Så alldrig mer att ja kör på fyllan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top