Har FZR 1000 två möjliga lägen på häcken?

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Går ej att flytta på. inte på min 600 ialla fall. dom hålen som sitter snett upp bakåt sitter för nära ramen om ni förstår vad jag menar. Så själva hålet i dämparfästet når inte fram till hålet i ramen där den skall fästas.
Skit samma om ni förstår min förklaring eller inte........Det går inte enligt mig.
Så det får väla bli att skaffa längre stag i stället.

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
zilver skrev:
Går ej att flytta på. inte på min 600 ialla fall. dom hålen som sitter snett upp bakåt sitter för nära ramen om ni förstår vad jag menar. Så själva hålet i dämparfästet når inte fram till hålet i ramen där den skall fästas.
Skit samma om ni förstår min förklaring eller inte........Det går inte enligt mig.
Så det får väla bli att skaffa längre stag i stället.
Ok, då vet man ju det iaf.
Inte helt överaskande dock, han som hade sidan bytte ju sina hundben mot andra.
Frågan är bara hur mkt längre dom ska vara..
Blir väl att testa sig fram där med.
//Tobbe

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
tobbeviking skrev:
Ok, då vet man ju det iaf.
Inte helt överaskande dock, han som hade sidan bytte ju sina hundben mot andra.
Frågan är bara hur mkt längre dom ska vara..
Blir väl att testa sig fram där med.
//Tobbe
dom ska vara kortare
I och med kortare stag så tvingar du ju ner svingen vilket resultera i att röven åker upp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
zilver skrev:
dom ska vara kortare
I och med kortare stag så tvingar du ju ner svingen vilket resultera i att röven åker upp
Exakt vad jag konstaterade nu, blev nyfiken efter Zilvers test och la mig ner för att spana på min bike.
Frågan är hur mkt kortare, jag får ju för mig att 10mm är en del i dessa sammanhang?
//Tobbe

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
det är ju bara till att skruva bort dom som finns där och göra en mall i ett plattjärn borra en massa hål med 5mm mellanrum och prova sig fram. när man hittat rätt så får man väl fixa till två lite snyggare och sparka dit dom.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
zilver skrev:
det är ju bara till att skruva bort dom som finns där och göra en mall i ett plattjärn borra en massa hål med 5mm mellanrum och prova sig fram. när man hittat rätt så får man väl fixa till två lite snyggare och sparka dit dom.
Ja får nog göra på det viset, men om ngn av er i här gör ett par med lyckat resultat får ni gärna skriva vilket mått det blev.
Ska upp till mina föräldrar nu till helgen och har där tillgång till både matrial och maskiner.
Får väl ta ett par oborrade och ett par provborrade med mig hem annars om ingen annan hinner före.
Tänkte även passa på att bygga ett enklare depåstöd av ngt slag.
//Tobbe

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
har ej glömt söken (sökte i och för sig på 600) men jag betvivlar att dom måtten passar på min 600. men men tack ändå, det hjälper väl dom som kör 1000:ingar

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Ingen numer :-(
Beställde "hundben" från s-racing till min FZR1000 -87 idag.
Får se när de kommer & resultat.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Halleelulja Nu är häcken bra mkt högre på biken än vad den var tidigare :tummenupp
Jag gjorde ett par raizers som var 155mm mellan centrum bulthålen, precis som ritningen från en annan tråd.
Blev kalas, har nu inte hunnit testa mer än ett par kilometer kurvig 70väg.
På plus ligger:
- högre häck, mao bra mkt trevligare utseende
- jag upplevde att jag satt i bättre vinkel med kroppen mot hojens vinkel mot
vägen ( fattar ngn det?!? :hihi )
- Kvickare i styrningen. :tummenupp
- Det känns inte längre som att man ska slå röven i asfalten när fjädringen jobbar hårt.

På minus:
- Upplevde hojen som en aning nervös, men sånt gör bara körningen mer aktiv :D
- Nä vaf.. det blev jobbigare att få upp skiten på bakhjulet, träna på ny/bättre teknik.

Mina orginal-hundben är 165mm så det handlar ju inte om många millimeter man justerar.
Ja just det, nämde jag att mina raizers kostar 31:- :tummenupp
//Tobbe

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Ingen numer :-(
tobbeviking skrev:
Halleelulja Nu är häcken bra mkt högre på biken än vad den var tidigare :tummenupp
Jag gjorde ett par raizers som var 155mm mellan centrum bulthålen, precis som ritningen från en annan tråd.
Blev kalas, har nu inte hunnit testa mer än ett par kilometer kurvig 70väg.
På plus ligger:
- högre häck, mao bra mkt trevligare utseende
- jag upplevde att jag satt i bättre vinkel med kroppen mot hojens vinkel mot
vägen ( fattar ngn det?!? :hihi )
- Kvickare i styrningen. :tummenupp
- Det känns inte längre som att man ska slå röven i asfalten när fjädringen jobbar hårt.

På minus:
- Upplevde hojen som en aning nervös, men sånt gör bara körningen mer aktiv :D
- Nä vaf.. det blev jobbigare att få upp skiten på bakhjulet, träna på ny/bättre teknik.

Mina orginal-hundben är 165mm så det handlar ju inte om många millimeter man justerar.
Ja just det, nämde jag att mina raizers kostar 31:- :tummenupp
//Tobbe
Mina kostar 650:- :kocko
Vad använde du för material?
Får se vad som händer med min skorv.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Daggarparn skrev:
Mina kostar 650:- :kocko
Vad använde du för material?
Får se vad som händer med min skorv.
Jag travade in hos lokala stålgrossisten här hemma, köpte vanligt plattjärn.
30mm brett 5mm tjockt, säljs per kilo och 4x200mm blev 62:- :tummenupp.
Har ännu bara gjort två längder med hål och rundat av ändarna, men jag köpte 4st 200mm bitar så jag ska göra två med lite bättre finish än dom nuvarande.
Tänkte köpt rostfritt plattjärn, men det var beställningsvara så lite filande och ett par pustar silverfärg så blir det kalas :)
Vore jag i dina kläder skulle jag skicka tillbaka och göra egna ist.
//Tobbe

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
tobbeviking skrev:

//Tobbe

va detta cc måttet eller hur mätte du??? vill veta om dessa mått stämmer till min 600:a också. eller i annat fall räkna lite på procenten,.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
zilver skrev:
va detta cc måttet eller hur mätte du??? vill veta om dessa mått stämmer till min 600:a också. eller i annat fall räkna lite på procenten,.
Japp det var cc bulthål, 165mm cc bulthål orginal, 155 cc bulthål högrest :tummenupp
Ett 12mm hål i var ände, be polaren hålla upp hojen på stödet medans du skiftar hundbenen.
Borde funka på din 600 om du inte har en annan sving, fjädern går ganska nära svingen med 155 benen, men med tanke på kostnade kan du göra som jag, köpa så du har matrial till 4st och göra två "råa" för att testa om det funkar innan du bearbetar dom fullt ut.
Då har du ju två ämnen kvar ifall 155 inte funkar och kan justera måtten på dom :tummenupp
//Tobbe

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
CC = centrum -> centrum?

Är det stagen markerade med fin färg på min bild vi pratar om? Mina ligger på ca. 150 mm.

Bifogat

• hundben.jpg
    hundben.jpg
    11.8 KB · Visningar: 87

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Forsberg skrev:
CC = centrum -> centrum?

Är det stagen markerade med fin färg på min bild vi pratar om? Mina ligger på ca. 150 mm.
Japp det är stagen och cc är måtten mellan hålens mittpunkter.
Mina nya jag tillverkade är 155cc och jag tror inte att det skulle funka på min bike att korta dom ytterligare 5mm det skulle innebära en höjning på 50% till.
Totalt borde det då göra säkert 25-30mm, plus att fjädern förmodligen skulle ta i svingen.

Givetvis har jag åkt på förkylning med feber så inte blev det ngt åka idag heller :sjuk :tummenner
//Tobbe

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
tobbeviking skrev:
Japp det är stagen och cc är måtten mellan hålens mittpunkter.
Mina nya jag tillverkade är 155cc och jag tror inte att det skulle funka på min bike att korta dom ytterligare 5mm det skulle innebära en höjning på 50% till.
Totalt borde det då göra säkert 25-30mm, plus att fjädern förmodligen skulle ta i svingen.

Givetvis har jag åkt på förkylning med feber så inte blev det ngt åka idag heller :sjuk :tummenner
//Tobbe

Jo det var centrum på hålen jag menade. Du har inga bilder före/efter?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Forsberg skrev:
Jo det var centrum på hålen jag menade. Du har inga bilder före/efter?
Min avatar... det är före :tungan
Nja, ska se vad jag kan göra.
Ikväll blir det inga bilder, men imorgon ska jag ta en efterbild iaf, vet inte om jag har ngn bra bild där man såg höjden på häcken innan.
Sen får vi se om jag får upp den här, har inte lagt upp bild tidigare men det kan väl inte vara så klurigt :)
//Tobbe

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
tobbeviking skrev:
Min avatar... det är före :tungan
Nja, ska se vad jag kan göra.
Ikväll blir det inga bilder, men imorgon ska jag ta en efterbild iaf, vet inte om jag har ngn bra bild där man såg höjden på häcken innan.
Sen får vi se om jag får upp den här, har inte lagt upp bild tidigare men det kan väl inte vara så klurigt :)
//Tobbe
Det är inga probs, det löser du rätt lätt...

Jag vill finurla på om det funkar på den lille 600:an oxå...

Vore finfint...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...