Har ni kollat er deklaration?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Den statliga inkomsskatten betalas endast på det belopp av lönen som överstiger 27 500/månad.

Dvs
på de första 27 500 betalar man ca 29-32%
på det belopp so överstiger 27 500 betalar man 51-54% (kallas även marginalskatt)

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatterna_forklaras/Kommunalskatter/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatterna_forklaras/Marginalskatt/

Över 341 000 börjar marginalskatten (28416,666666666666666666666666667 månad)

"Vid en årsinkomst på 340 900 kronor, den nedre brytpunkten, börjar man att betala statlig inkomstskatt. När man når denna inkomstnivå stiger marginalskatten till cirka 50 procent. Den övre brytpunkten ligger vid en inkomst på 507 100 kronor. För den del av inkomsten som överstiger detta belopp betalar man cirka 55 procent i skatt. Den statliga skatten skiljer sig inte åt mellan arbetsinkomster och övriga inkomster. "
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Att få tillbaka: 5 071

Då kan man försäkra hojjen 1½ månad i sommar också, fan vad kul :näsblod
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Okej, upplys en fifflar-n00b. :rolleyes:

Hade under 2007 månatlig jämkning för resor till och från arbetet. Detta renderade i att lägre skatt drogs. Inga problem alls. Torde inte detta redovisats förtryckt på något sätt på min deklarationsblankett? Eller är det bara, hoolabaloo, och man kör en ändring i vanlig ordning under "resor till och från arbetet" med samma belopp som jämkats för?

Skitland.

:mad:
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Första man kolla i morse, både tjejen och jag fick tillbaka! Ren jävla tur att de har sänkt fastighetsskatten annars hade vi fått betala i år! :)
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Det verkar inte som att folk förstår att får man tillbaka pengar från skatten så har man räntefritt lånat ut pengar hela året, jävlar va bra!


... fick själv tillbaka 7k,
:huvet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Okej, upplys en fifflar-n00b. :rolleyes:

Hade under 2007 månatlig jämkning för resor till och från arbetet. Detta renderade i att lägre skatt drogs. Inga problem alls. Torde inte detta redovisats förtryckt på något sätt på min deklarationsblankett? Eller är det bara, hoolabaloo, och man kör en ändring i vanlig ordning under "resor till och från arbetet" med samma belopp som jämkats för?

Skitland.

:mad:


Du ska göra ditt avdrag precis som om du inte jämkat. Jämkning syns inte, som du märkt, på deklarationen.

Det verkar inte som att folk förstår att får man tillbaka pengar från skatten så har man räntefritt lånat ut pengar hela året, jävlar va bra!


... fick själv tillbaka 7k,
:huvet

Jag tycker också det är makalöst att ingen verkar noterat detta.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Än så länge tebax 9 papp. :) Nästan "Gratis" försäkring detta år mao!
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Det verkar inte som att folk förstår att får man tillbaka pengar från skatten så har man räntefritt lånat ut pengar hela året, jävlar va bra!
:huvet

Jag tycker också det är makalöst att ingen verkar noterat detta.

De flesta vet nog om det men blir glada när de får en klumpsumma bara sådär

Det ska ligga på noll o har de gjort för mig 100+/100- hela tiden typ fast nu får jag 3 lax tillbaka så har tydligen betalat lite förmkt...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Utan att ha gjort ett enda avdrag för första gången på 5 år så ska jag enligt tabellen få tillbaka 46 832:-! Detta kan inte stämma!

Jag brukar inte sätta mig in i deklarationen utan har lämnat det till revisor tidigare men nu har jag ingen revisor längre då jag har varit sjukskriven och jobbar endast 75% numera.
Hur fasen räknar de? Jag har deklarerat knappt 200 000 förra året, och enligt dem så har jag betalat 59 152:- för mycket i skatt men sen står det något om att det ligger minus 12 320:- (avdrag för fondvinster etc? Hur ser man sånt, måste man leta papper på alla fonder etc?)
Förenklad deklaration my ass, det där var ju värre än vanligt!
Nu kommer jag inte kunna sova inatt i tron om att det är helt fel och att jag i själva verket ska BETALA säkert... Fast det står "ATT FÅ TILLBAKA: 46 832:-"

När får man den förenklade deklarationen hemskickad? Och när får man betala/får tillbaka stålarna?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top