Hata Posten !!

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Gahhh !
Posten alltså , jag beställde däck från mcdäckonline som skickade hyfsat fort MEN de använder sig av svenska Posten Nord ...
De rinde i onsdags för att flagga om leverans i fredags men ingen kom.
Sedan dess har jag ringet ett antal samtal ( med väntetid ) och bara kommit fram till
ATT DOM INTE VET var det finns . Nu vill de starta en utredning som kan ta en vecka typ .
Men hallå, hur jävla svårt kan det vara ? Det är väl bara att ringa till han som lastade det på bilen i fredags? :gnissla:gnissla

Samtidigt har jag haft kontakt om andra transporter med bla a Schenker utan något som helst problem . Gamla statliga Posten har om möjligt bara blivit ännu svårare att ha med att göra .
Men " ditt samtal är viktigt för oss " .
SUCK !
Hoppas de byter transportör ...

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Mina erfarenheter av budföretag (företag & privat) är att "svenska posten" är 100 gånger bättre än DHL/schenker/bring.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Har samma upplevelser, fast kanske ännu sämre. PostNord har lyckats leverera 0% av försäldelserna hittills, nog svårt att lyckas sämre. DHL/schenker/TNT kan ibland strula lite men funkar oftast och de löser problem snabbt, Fedex har alltid levererat.

är nog lokala skillnader beroende på var man bor.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Väntade på däck till en bandag, spårade paketet på förmiddagen och det var påväg till mitt ombud, stack och handlade och tog vägen förbi mitt ombud men inget paket. Klockan var nu efter 18 på fredag och mitt paket hade återigen fått märkningen anlänt till terminal. . . .gick inte att ringa för klockan var efter 6. Mitt paket har alltså scannats in på bilen, åkt med ett varv och lastats in på terminalen igen, troligen på fel bil. Har nu ett nytt paket som inte ville komma fram förrän 3 dagar senare och då till företagsutlämningen istället för mitt ombud åt någon anledning. . . . .ligger ju på min vanliga väg och har öppentider som passar, NOT! Jävlar vad jag hatar "nya" posten! :mad:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Gamla statliga Posten har om möjligt bara blivit ännu svårare att ha med att göra .

Problemet hos Posten är att dom lägger ut mer körningar på privata aktörer. Kvalitén på leveranser sänks rejält då dom privata aktörerna jagar kronor/timme.

Jag har märkt en rejäl skillnad. Samt jag har kört transporter åt Postnord via en underleverantör som i sin tur anlita mitt bolag jag jobbar på. Underleverantören lägger in ett pris till Postnord på 100%, sen ringer han till oss och erbjuder oss den körningen för 50% av ursprungssumman.

Transportbranschen i Sverige är ju katastrof överlag och giriga underleverantörer gör inte saken bättre. Här i stort har ni problemet som uppstått det senaste. Det finns säkert fler problem, men detta är en bidragande orsak.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Väntade på däck till en bandag, spårade paketet på förmiddagen och det var påväg till mitt ombud, stack och handlade och tog vägen förbi mitt ombud men inget paket. Klockan var nu efter 18 på fredag och mitt paket hade återigen fått märkningen anlänt till terminal. . . .gick inte att ringa för klockan var efter 6. Mitt paket har alltså scannats in på bilen, åkt med ett varv och lastats in på terminalen igen, troligen på fel bil. Har nu ett nytt paket som inte ville komma fram förrän 3 dagar senare och då till företagsutlämningen istället för mitt ombud åt någon anledning. . . . .ligger ju på min vanliga väg och har öppentider som passar, NOT! Jävlar vad jag hatar "nya" posten! :mad:
Det beror på att däck inte får lämnas hos ombud, det får inte finnas gummi hos ombuden av nå'n anledning. Det kan vara pga brandrisk eller pga att däck inte får finnas i livsmedelslokaler, precis som att däck och vissa andra typer av gods inte får samtransporteras med livsmedel. Konsekvensen blir tyvärr begränsade öppettider och obekväma utlämningsställen.
Edit: Se'n är ju det något som paketsorteringspersonal bör veta, nämnda personal är dock till stor del unga timvikarier som inte har nå'n jättekoll.

Syra_BErit

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Hoj
2003 KTM ADV-S och bobbern
Posten är för underbara ibland. Ringde själv igår för att boka leveranstid av en pall som jag fått sänd till mig. Men det visade sig endast gå att boka avlämningstid om man är ett företag. Som privatperson kunde dom inte ens säga om det skulle komma levereras hem förmiddag eller eftermiddag. Så jag får ta mig ut till ett företagscenter för att hämta pallen själv. För det ligger givetvis på samma ställe som företagsgods och körs ut av samma bil.

Så då har jag lärt mig att om jag har ett företag där det är bemannat hela dagen så kan jag få välja när jag vill ha leverans. Men som privatperson så är det bara att vara hemma en heldag om man vill ha paket...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Posten är för underbara ibland. Ringde själv igår för att boka leveranstid av en pall som jag fått sänd till mig. Men det visade sig endast gå att boka avlämningstid om man är ett företag. Som privatperson kunde dom inte ens säga om det skulle komma levereras hem förmiddag eller eftermiddag. Så jag får ta mig ut till ett företagscenter för att hämta pallen själv. För det ligger givetvis på samma ställe som företagsgods och körs ut av samma bil.

Så då har jag lärt mig att om jag har ett företag där det är bemannat hela dagen så kan jag få välja när jag vill ha leverans. Men som privatperson så är det bara att vara hemma en heldag om man vill ha paket...

Åt mig brukar dom kunna meddela ungefär när dom kommer.

Annars är mitt problem med budfirmor att dom emellanåt vägrar köra ut företagspaket för att jag inte är ett företag. Att paketet är skickat till min firma och att jag ofta är på plats hela dagen hjälper inte då de hänvisar till att adressen är en bostadsadress. :död
Så jag måste alltid poängtera för leverantörer att skriva in firmanamn i adressen.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Känns som det nya blå och "danska" PostNord har chans att ta Posten till nya absoluta lågvattenmärken.
Ja, huvudägandet är svenskt - men managementet känns jäkligt danskt.
Har jag förstått det rätt skall alla egna fordon fasas bort, framtida transporttjänster skall istället helt och hållet handlas upp utifrån.
Billigt, billigt, billigt.

Vi vet alla att brevmängderna minskat och väntas fortsätta minska - men också att paketförsändelserna ökar rejält i e-handelns fotspår.
Vore det då inte smart att satsa på paketen? Att bli bra, rent av bäst på dem...?
Jag menar, konkurrensen är ju inte direkt mördande när det gäller service på småpaket...

Varför lägga sig i bottenslammet och harva runt där?

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Var inte samma erfarenhet för mig.

Negativt var att PostNords lager där däcken hamnade ligger ute i industriområdena och jag har ingen bil (köra mc med 2 däck runt kroppen går väl iofs men vid tillfället kände jag inte för att göra det helst.

Ringde dem dock, varpå de bokade in en ny utkörningstid, men då jag jobbar så sa jag att det är svårt att vara hemma på dagen om de bara kan ge en tid som "nångång mellan 12 och 16". De fixade det då så att utkörargubben fick mitt mobilnummer så han kunde ringa en halvtimma innan han var hos mig, så kunde jag lätt dra hem från jobbet en snabbis och möta upp honom. Det gjorde han också, precis som lovat, så jag tycker de skötte sig utmärkt!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det beror på att däck inte får lämnas hos ombud, det får inte finnas gummi hos ombuden av nå'n anledning. Det kan vara pga brandrisk eller pga att däck inte får finnas i livsmedelslokaler, precis som att däck och vissa andra typer av gods inte får samtransporteras med livsmedel. Konsekvensen blir tyvärr begränsade öppettider och obekväma utlämningsställen.
Edit: Se'n är ju det något som paketsorteringspersonal bör veta, nämnda personal är dock till stor del unga timvikarier som inte har nå'n jättekoll.

Jag hämtade det första paketet däck hos mitt vanliga ombud, fick bara vänta till efter helgen. . . .

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Köpte en nyckelring på tyska ebay, betalade direkt och varan skickades med spårbarhet.
Varan gick att spåra tills tyska posten överlämnat den till svenska posten, detta tog tre dagar.
Därefter fick jag vänta 4 veckor på att posten sverige skulle bemöda sig att leverera den till min postlåda...

-Bra service, NOT.

Ebay-fynd som skickats med DHL eller Shenker har alltid gått fort och smärtfritt

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Eller så ber du avsändaren adressera dig som företag.
Ex: Företag Anna Johansson

Märker du sedan upp din dörr med Företag Anna Johansson ska åkeriet leverera ut i den bästa av världar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
PostNord ringer aldrig, de knackar aldrig på, och de stannar öht inte utanför huset när det är leverans. Det är rätt lätt att avgöra eftersom att man i princip ser dem damma förbi huset och stanna vid brevlådan och peta i ett meddelande om att man inte gick att nå.
Det är väl fördelen (?) med att vara sjuksriven i några månader och med en hoj i garaget som behöver delar.

När DHL, Schenker och andra har levererat har de alltid ringt och föranmält. När jag inte varit hemma har de kunnat lämna det hos grannen, eller på tomten lite undangömt om det kniper.

Så, PostNord, nejtack. Fan vet om man inte skulle kunna be alla att skicka med annat företag än PostNord när man beställer, för det är fanimig fördjävligt.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
PostNord ringer aldrig, de knackar aldrig på, och de stannar öht inte utanför huset när det är leverans. Det är rätt lätt att avgöra eftersom att man i princip ser dem damma förbi huset och stanna vid brevlådan och peta i ett meddelande om att man inte gick att nå.

Jasså får du en lapp i brevlådan? vilken lyx! För mig dyker de aldrig upp öht, man sitter och väntar och väntar och uppdaterar spårningen på deras hemsida, tills det plötsligt står att det inte gick att levera, att jag inte gick att nå och att en lapp har lämnats på adressen.

Men aldrig fått nån lapp varken på dörren eller i brevlådan, och inte heller sett bilen åka förbi på gatan. Tror de sitter hemma och spelar x-box och knappar in att ingen är hemma i hand-datorn

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jasså får du en lapp i brevlådan? vilken lyx! För mig dyker de aldrig upp öht, man sitter och väntar och väntar och uppdaterar spårningen på deras hemsida, tills det plötsligt står att det inte gick att levera, att jag inte gick att nå och att en lapp har lämnats på adressen.

Men aldrig fått nån lapp varken på dörren eller i brevlådan, och inte heller sett bilen åka förbi på gatan. Tror de sitter hemma och spelar x-box och knappar in att ingen är hemma i hand-datorn

Joserru, det har de gjort säkert 2-3 gånger av alla leveranser. :gnissla
När jag bodde i Karlskrona (vilket var när det hette Post Spedition eller nåt sånt) lyckades de slarva bort ett dyrt paket alldeles. Jävligt störigt.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Så, PostNord, nejtack. Fan vet om man inte skulle kunna be alla att skicka med annat företag än PostNord när man beställer, för det är fanimig fördjävligt.

Den absoluta lejonparten av företag med försändelser* har avtal med mer än ett transportföretag.
Självklart försöker man kanalisera volymer mot den transportör man upplever ha bäst priser hos, men lika självklart lyssnar man på kunden och försöker mäta leveransprecision.

Fråga där du handlar vem dom levererar med! Även vid näthandel är man kund och kan påverka.
Funkar transportföretag X piss där du bor så be dem istället skicka med det bolag du föredrar.
Visst kan det innebära både extra jobb och ibland något högre kostnader för säljaren - men han är just det: "säljare", och du är kund.
Om "kostnaden" för dig är en veckas försening av leveransen, långa telefonköer, dumma människor och turer till tröstlösa godsterminaler ute i myrmarken så lyssnar en angelägen säljare och rycker fram en annan fraktsedel ur högen och servar sin kund.

*Undantag: Touratech Niedereschach.
Dom har inte avtal med någon alls. Det är alldeles oommööjjlliiggtt för dem att skicka någonting någonstans, utan dom hänvisar till David i Lidköping och dennes 25% högre priser.
"Nej nej - ohhh nej: det handlar inte alls om leveransvägran, inte alls. Det är bara så att vi inte har några transportavtal. Med någon. Alls."

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86

Det där har hänt mig alla gånger förrutom en med posten, en gång ringde dem faktiskt när de var utanför. Det är så skönt att slippa vänta någon extra dag samt behöva hämta på utlämningsstället. DHL och UPS brukar ringa.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
För 7 veckor sedan skickade en kompis sin framgaffel som skulle byggas om.
Givetvis så har den försvunnit. Nu har dom konstaterat att den är försvunnen.
Efter att begärt in kvitton på hur mycket den kostar. Så nu utreder dom hur mycket som ska ersätta den med.
Jag tycker att han ska begära ersättning för att han har fått låna andras cyklar till att tävla med

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...