Havererade motordelar - Bildtråd

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Jag tycker det intressant att titta på motordelarna efter ett haveri så tänkte starta en tråd där alla kan lägga sina bilder med tillhörande beskrivning.

Själv lägger jag in en bild på en kolv som satt i en CR250-91 som jag köpte av en verkstad (försäkringshoj). Det var inga missljud o den gick bra förutom på höga varv. Killen på verkstan trodde att d var skit i förgasaren o jag litade på honom för hojen såg väldigt fin ut annars o som sagt inga missljud samt att jag hade jobbat för killen.

Kom hem me hojen o fick den inte att gå bra förutom nån repa då den faktiskt gick som ett skott. Tog sedan bort fuggen o såg att halva kolven saknades...:skrämd Visade sig även att cylinderkragen var spräckt. Det hela sluta med att jag fick pengarna tillbaka.

kolv004.jpg
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Mellan en insug och avgasventil. Rök gjorde den :D
 

Bifogat

  • P8180002.jpg
    P8180002.jpg
    212.4 KB · Visningar: 342
  • P8180003 copy.jpg
    P8180003 copy.jpg
    72.6 KB · Visningar: 316

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Vevstakslager, knackade duktigt om den :D
 

Bifogat

  • Sommar-höst 09 082_2.JPG
    Sommar-höst 09 082_2.JPG
    27.5 KB · Visningar: 540

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Dags att byta!
 

Bifogat

  • DSC00009.JPG
    DSC00009.JPG
    211.2 KB · Visningar: 757

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Halvschleten kolv från en cbx 400... Dog innan ja praktiserat gångteknik. Far har kolvar kvar som minne från tidigare hojbutik :yoparty

Edit: 2 burkar klarade sej, 2 inte... Ventilerna lekte ja bort som liten :huvet, liknade ändå spelkulor mer än ventiler...

Story: Showoff framför damer, kall hoj, fylla, varvstopp saknas, vett oxå... Å motoröra...
 

Bifogat

  • broken1.jpg
    broken1.jpg
    242.4 KB · Visningar: 901
  • broken2.jpg
    broken2.jpg
    244.8 KB · Visningar: 882
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hade den gått väldigt varm eller vad var orsaken?

Termostaten hängde sig i stängt läge, och eftersom tempgivaren sitter på kylarsidan, såg jag ingen direkt onormal tempökning. Körde dock en hel sommar med lite rök vid kallstart.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
GPZ900R insugsventil + släpa efter ~8000mil och nytt för jämförelse.
Det verkar som det fattas lite material här och där :D
 

Bifogat

  • new old.jpg
    new old.jpg
    96.8 KB · Visningar: 1,127

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Trasigt vevstakslager, efter 50mil...

DSC02728_resize.JPG
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Här kommer en till GPZ900...

Hmmm... Undrar om dom är mera haveribenägna än andra?:va
 

Bifogat

  • Haveri.jpg
    Haveri.jpg
    67.9 KB · Visningar: 481
  • Haveri (2).jpg
    Haveri (2).jpg
    72 KB · Visningar: 395
  • Haveri (4).jpg
    Haveri (4).jpg
    58.8 KB · Visningar: 695

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
GSXR 750, trodde dom var skottsäkra men..., på den lösa muttern ser det ut som om den gängat ut sig några varv innan ras.
Hände på motorvägen i ca 150km/h, som tur var sa det bara brrrrrr och rök en massa :näsblod
 

Bifogat

  • DSC04367.JPG
    DSC04367.JPG
    59.9 KB · Visningar: 447
  • DSC04368.jpg
    DSC04368.jpg
    218.8 KB · Visningar: 501

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Här kommer en till GPZ900...

Hmmm... Undrar om dom är mera haveribenägna än andra?:va

Mycket möjligt....Hade också en GPZ900R ett tag (inbyte efter en försäljning) som såg nästan exakt likadan ut efter att jag fick den lite mer varvvillig med ett set RS36:eek:r... :brinnerup
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Det är ju lite oroväckande om det skulle vara så.:gnissla

Kan ju inte svära på det, men när det dyker upp två olika med GPZ900R haveri plus mej som den tredje (dock utan bilder på resultatet) och det är ca 10 haverier presenterade hittills...:rolleyes: :gnissla
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Kan ju inte svära på det, men när det dyker upp två olika med GPZ900R haveri plus mej som den tredje (dock utan bilder på resultatet) och det är ca 10 haverier presenterade hittills...:rolleyes: :gnissla

Jag får helt enkelt hålla mera koll på den nya motorn som ska sättas i framöver!:fakta:)
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Vaffan :D Var det en original Gpz 900? Vad i hela helv.... gjorde du? :D

Japp, den var helt original, det som hände var att jag hade justerat ventilerna enligt boken och var ute på en provtur och kunde konstatera att kopplingen som var precis ny inte fungerade tillfredsställande och att motorn gick ungefär som... Jaaa... Skit!

Under provturen åkte jag förbi en kille jag känner som har hållit på mycket med GPZ för att få lite tips om vad det kunde vara, han provkör hojen en sväng och säger kort till mig att åka hem och renovera, för maskin är helt slut... Ungefär
10Km senare säger det POFF och något träffar mig på foten och det blir alldeles varmt och motorn börjar gå ÄNNU sämre än innan...

Det du ser på bilderna är det som hände, vevstaken gick av och vispade runt ett par varv i vevhuset innan motorn stannade för gått..:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top