Hayabusa-tråden

c0ngo

Sist i ledet
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Ockelbo
Hoj
Kawa ZX10 -06
Blir omkörning i bänken och mappning för min del, som jag nämnde..stiften skräckinjagande vita :skrämd Märkte oxå ett lite skumt tomgångsbeteénde häromkvällen, varven "hängde kvar" om man gasade till lite på tomgång.. liknande en gasarmotor som går för magert (har ingen erfarenhet av spruthoj sen tidigare) + att den tvekar till en smula vid hastigt vrid på rullen runt 3000 rpm.. kan det kanske orsakas av att den antagligen går apsnålt, iaf i låg å mellan registeret ?? eller kan det vara nåt krångel pga TRE grunkan ?? nån som har nån tanke ?

Hej!
Har köpt en -07.
Har monterat en TRE. Märker ingen direkt skillnad med eller utan den.
Fungerar en TRE ihop med PC lll.
 

c0ngo

Sist i ledet
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Ockelbo
Hoj
Kawa ZX10 -06
Tjena ,,, funderade på en sak om det e nån som åker med "Double bubble" (eller vad det heter):confused: kåpglas, själv tycker jag att när man närmar sig över 300 så blir det faslig turbulens bakom kåpglaset så huvudet far fram å tebax så det e lite svårt att se vägen tillslut, tänkte annars att kanske annat kåpglas än original kan ändra på det.
Men visst e ett mörkt "orginalglas" ganska häftigt att se på.
Är det nån som upplevt samma som mig eller testat annat.

Synpunkter tack :tuttar

Ha det gött Bikerzzz

Hello!!!
Har beställt ett nytt glas, Double bubble. Får det förhoppningsvis i veckan.
Har hört att det ska göra stor skillnad.
Har också märkt att det blir väldig turbulens.
Har inte varit uppe i mer än 260 än. (Håller på att köra in min 07:a).
Ska berätta skillnaden när jag provat det nya glaset.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Hello!!!
Har beställt ett nytt glas, Double bubble. Får det förhoppningsvis i veckan.
Har hört att det ska göra stor skillnad.
Har också märkt att det blir väldig turbulens.
Har inte varit uppe i mer än 260 än. (Håller på att köra in min 07:a).
Ska berätta skillnaden när jag provat det nya glaset.


Känner igen det där... inte över 8000rpm:mad: Kommer ihåg när jag körde in min -05, man bara vill ge allt:D
Hur som helst, grattis till en kanon hoj:hojbusa du har många sköna mil framför dig!
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Hello!!!
Har beställt ett nytt glas, Double bubble. Får det förhoppningsvis i veckan.
Har hört att det ska göra stor skillnad.
Har också märkt att det blir väldig turbulens.
Har inte varit uppe i mer än 260 än. (Håller på att köra in min 07:a).
Ska berätta skillnaden när jag provat det nya glaset.

Har ett sådant men det var monterat när jag köpte hojen så jag vet inte hur det är original :rolleyes: . Märker inte speciellt mycket turbulens både framför 300 strecket eller innan vid solo körning men med pass på så tycker jag det är rätt mycket turbulens :va .//R
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Däckval.

Dags att byta sulor på busan både fram & bak.
Orginal satt det Bridgestone Battlax BT 014 om jag inte minns fel:va
Senaste uppsättningen har jag kört med Michelin Pilot Road som funkat bra tycker jag!

Lite nyfiken på vad ni andra busa ägare kör med.
Både bra och dåliga fakta är av intresse!
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Dags att byta sulor på busan både fram & bak.
Orginal satt det Bridgestone Battlax BT 014 om jag inte minns fel:va
Senaste uppsättningen har jag kört med Michelin Pilot Road som funkat bra tycker jag!

Lite nyfiken på vad ni andra busa ägare kör med.
Både bra och dåliga fakta är av intresse!


Metzeler ME Z 4 Front Steel Radial 120/60 ZR17 TL 55W M/C
Metzeler ME Z 4 Steel Radial 190/50 ZR17 TL 73W M/C

Dom kör jag med och jag tycker dom är helt underbara, både i vått som torrt, när dom är på väg att släppa så gör dom det långsamt så man slipper dom där "aha" uppleverserna. Körde med Battlax från början jag med men jag tyckte dom tappade greppet alldeles för lätt i vått underlag samt att när dom blev slitna så blev det "klackar" på sidorna så det kändes som att köra över en kant. Har även kört på begagnade racetec med å dom var superdäck när det gällde grepp men livslängden var lika lång som 2 liter mjölk :gnissla

2370:- levererat till dörren på www.mcdackonline.com tycker jag är helt OK med.
Det var mina erfarenheter på däck till Busan iaf :tuttar
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
120/60-17" till en Busa??????????:va



/Fürstenhoff.

Du tänker på profilen "60" ,,, jo jag ville ha ner framändan lite genom att sänka via profilen å det tillsammans med 15mm höjning bak med tailraiser så tycker jag att jag fick en mycket roligare hoj när det svänger som fan åt alla håll :tummenupp

PS: Hur mycket skulle annars en uppsättning sulor som du rekommenderar kosta via köp hos dig :)
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
OK ,,, tack för ett snabbt och bra svar, skiljer ju trots allt bara en 600 spänn så kanske är värt att prova tills nästa byte.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Metzeler ME Z 4 Front Steel Radial 120/60 ZR17 TL 55W M/C
Metzeler ME Z 4 Steel Radial 190/50 ZR17 TL 73W M/C

Dom kör jag med och jag tycker dom är helt underbara, både i vått som torrt, när dom är på väg att släppa så gör dom det långsamt så man slipper dom där "aha" uppleverserna. Körde med Battlax från början jag med men jag tyckte dom tappade greppet alldeles för lätt i vått underlag samt att när dom blev slitna så blev det "klackar" på sidorna så det kändes som att köra över en kant. Har även kört på begagnade racetec med å dom var superdäck när det gällde grepp men livslängden var lika lång som 2 liter mjölk :gnissla

2370:- levererat till dörren på www.mcdackonline.com tycker jag är helt OK med.
Det var mina erfarenheter på däck till Busan iaf :tuttar

Tackar för tipset:tummenupp


Prova Dunlop Qualifier som är sjukt bra till våra 2 Hayabusor vad beträffar grepp, stabilitet samt livslängd!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Låter intressant!
Oftast blir det aktiv landsvägs körning med en och annan toprun så att de ska vara godkända därefter är ett måste.
Har lagt märke till att det står på ett och annat däck "godkänt för 300km/h"
I år kan det även bli nåt banbesök.
Kanske är en svår kombination när man även vill ha hållbarhet...?

Du om nån vet väl vad som funkar bäst för vår kära busa:Bugar
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71
Hello!!!
Har beställt ett nytt glas, Double bubble. Får det förhoppningsvis i veckan.
Har hört att det ska göra stor skillnad.
Har också märkt att det blir väldig turbulens.
Har inte varit uppe i mer än 260 än. (Håller på att köra in min 07:a).
Ska berätta skillnaden när jag provat det nya glaset.

Har försökt hänga kvar förbi 300 strecket men misslyckats änsålänge. Provade senast i kväll men gränsen för min hjälm i kombination med original glaset verkar vara 280, sedan skakar det för jävligt i hjälmen, glasögonen far omkring så det blir suddigt och näsan tar i fram i hjälmen som trycks bakåt av fartvinden.:mad: Funderar allvarligt på Dubblebubble!:rolleyes:

Kör numera med original burkarna då mina jättesnygga IXIL kolfiber slipon ger ojämn gång på lågvarv och bludder/tvekan vid gas svar runt 3000 varv. Har ingen PCII/III men skall det verkligen krävas för att kunna köra slipon???:confused:
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Har försökt hänga kvar förbi 300 strecket men misslyckats änsålänge. Provade senast i kväll men gränsen för min hjälm i kombination med original glaset verkar vara 280, sedan skakar det för jävligt i hjälmen, glasögonen far omkring så det blir suddigt och näsan tar i fram i hjälmen som trycks bakåt av fartvinden.:mad: Funderar allvarligt på Dubblebubble!:rolleyes:

Kör numera med original burkarna då mina jättesnygga IXIL kolfiber slipon ger ojämn gång på lågvarv och bludder/tvekan vid gas svar runt 3000 varv. Har ingen PCII/III men skall det verkligen krävas för att kunna köra slipon???:confused:

Hehe ,,, det e bara å prova igen, om du håller i så ska det gå ända till 1mm innan 340 strecket innan varvstoppet går i ,, å som i mitt fall så e det yoshimura helsytem 4-1 och där krävdes det en mappning för att den ska andas som den ska (PCII) och KN filter i luftburken gav 168HK på slangen i min hoj.
Men som sagt ett "dubbelbubbel" glas skulle nog göra susen enligt många här på forumet :tummenupp
 
Last edited:

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Har försökt hänga kvar förbi 300 strecket men misslyckats änsålänge. Provade senast i kväll men gränsen för min hjälm i kombination med original glaset verkar vara 280, sedan skakar det för jävligt i hjälmen, glasögonen far omkring så det blir suddigt och näsan tar i fram i hjälmen som trycks bakåt av fartvinden.:mad: Funderar allvarligt på Dubblebubble!:rolleyes:
QUOTE]


Vad har du för hjälm?
Min förra budgethjälm (1800:) höll på att slita skallen av mig när jag började närma mig 280.
Har en Shoei XR-1000 nu och den klarar vad Hayabusan klarar.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Har försökt hänga kvar förbi 300 strecket men misslyckats änsålänge. Provade senast i kväll men gränsen för min hjälm i kombination med original glaset verkar vara 280, sedan skakar det för jävligt i hjälmen, glasögonen far omkring så det blir suddigt och näsan tar i fram i hjälmen som trycks bakåt av fartvinden.:mad: Funderar allvarligt på Dubblebubble!:rolleyes:
QUOTE]


Vad har du för hjälm?
Min förra budgethjälm (1800:) höll på att slita skallen av mig när jag började närma mig 280.
Har en Shoei XR-1000 nu och den klarar vad Hayabusan klarar.

Hade en Shoei XR-1000 och den satt allt annat än fast på huvudet över 280. Hjälmen är eller har blivit för stor köpte en ny AGV, en storlek mindre och se nu var det inga problem över 280.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R


Hade en Shoei XR-1000 och den satt allt annat än fast på huvudet över 280. Hjälmen är eller har blivit för stor köpte en ny AGV, en storlek mindre och se nu var det inga problem över 280.

Kan inte annat än instämma!
Kör själv med Shoei Z-one och köpte en storlek mindre än vad som kändes bekvämt i butiken.
Gjorde riktigt ont att använda i början men sitter som handsken nu när den format sig!
Glasklar bild i riktigt höga farter:tummenupp
Lönar sig att köpa en kvalitets kruka!
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71
Vad har du för hjälm?
Min förra budgethjälm (1800:) höll på att slita skallen av mig när jag började närma mig 280.
Har en Shoei XR-1000 nu 0ch den klarar vad Hayabusan klarar.


Har en Lazer Tornado Carver, kostade lika mycket som en enfärgad vit Shoei men jag prioriterade snygg lack och mönster som matchade skinnstället, kanske inte rätt prioritering?:confused: Den börjar även bli lite för glappig. Har haft problem att glasögonen sitter i hjälmen istället för på huvet vilket avhjälpts med lite tejp som håller undan vadderingen vid skalmarna. Dock hänger inte hjälmen med när man skakar på huvet, antar att det är dax å byta???:huvet
Är det någon som kan rekomendera en hjäm med öppningsbar front som dessutom funkar över 300 eller är det bara hel rejshjälm som gäller???
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71
Hehe ,,, det e bara å prova igen, om du håller i så ska det gå ända till 1mm innan 340 strecket innan varvstoppet går i ,, å som i mitt fall så e det yoshimura helsytem 4-1 och där krävdes det en mappning för att den ska andas som den ska (PCII) och KN filter i luftburken gav 168HK på slangen i min hoj.
Men som sagt ett "dubbelbubbel" glas skulle nog göra susen enligt många här på forumet :tummenupp

Har inte Busa sprutet någon typ av inbyggd självjustering som moderna bilar ibland har (ref. SAAB 9000). Där man kan nollställa systemet genom att koppla av batteriet och därigenom anpassa sig något till nya förhållanden som öppnare system.
Provade du helsystem utan PCII och ger systemet en sådan skillnad i körbarhet att det är värt pengarna?
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71
Huggande koppling

Är det någon som upplevt problem med huggande koppling när man släpper upp försiktigt från stillastående? Har råkat ut för det några gånger nu, mycket obehagligt. Känns som lamellerna hakar upp sig och sedan släpper plötsligt eller nyper pga glapp? Är detta ett kännt förslitningsfenomen på Busan???:confused:
Finns det trix för att lösa eller gäller ny kopplingskorg och lameller/lager?
 

Mart

Fem fyror är fler än fyra
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
K6 Suzuki GSX 1300 R
Har försökt hänga kvar förbi 300 strecket men misslyckats änsålänge. Provade senast i kväll men gränsen för min hjälm i kombination med original glaset verkar vara 280, sedan skakar det för jävligt i hjälmen, glasögonen far omkring så det blir suddigt och näsan tar i fram i hjälmen som trycks bakåt av fartvinden.:mad: Funderar allvarligt på Dubblebubble!:rolleyes:

Kör numera med original burkarna då mina jättesnygga IXIL kolfiber slipon ger ojämn gång på lågvarv och bludder/tvekan vid gas svar runt 3000 varv. Har ingen PCII/III men skall det verkligen krävas för att kunna köra slipon???:confused:

Jag vet precis vad du menar. Satte precis på Yoshi bult on bara för ljudet. (Hojen låter inte helt vuxen annars, tycker jag) Nu låter den som en dröm men det är ju den där ojämna och lite blurriga gången på låga varv som irriterar en aning... vissa av er skulle säkert ställa sig frågande till varför man gnäller om gången på låga varv när det ändå är höga varv man kör på, eller hur :) Men faktum är att skillnaden är stor när man precis har bytt. Snart är väl orginalljudet och gången ett minne blott.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top