Hayabusa-tråden

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!

f.lofgren

medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Hayabusa -01
Hej på er!
Jag går i funderingarna på att uppgradera till en busa nu i vår.
Är det något specielt man bör titta/tänka på förutom det vanliga när det gäller
beg mc.Någon speciel årmod man skall undvika eller ha(naturligtvis så är väl nytt det bästa).Vad är dess svaga punkter(om det finns några:)
Några uppgraderingar man bör ha eller rekomenderas.
Tacksam för tips
Fredrik
 

rollex

Guest
Hej på er!
Jag går i funderingarna på att uppgradera till en busa nu i vår.
Är det något specielt man bör titta/tänka på förutom det vanliga när det gäller
beg mc.Någon speciel årmod man skall undvika eller ha(naturligtvis så är väl nytt det bästa).Vad är dess svaga punkter(om det finns några:)
Några uppgraderingar man bör ha eller rekomenderas.
Tacksam för tips
Fredrik

Finns inga svaga punkter :yoparty :D
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har för mig att 99.an hade några barnsjukdomar. Tror kamkedjesträckaren var en av dom, men minns inte. Tror du kan hitta svar om du söker runt lite på sporthoj.
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71
Nybliven Busaförare

Halloj där ute!:)
Har precis blivit med Busa, en blå/silver -00 från Örebro.
Har inte kunnat provköra den ännu pga väderläget men den lät och kändes bra!!
Finns det några bra nybörjartipps för förstarundan?
Har sedan min MC-start -86 kört ett antal 125:eek:r, CB750 ohc, VFR750 och CBR 1000 men det verkar inte finnas några större likheter.
Det är något speciellt med Busa som gör att alla man frågar bara säger ooooh och får en något drömmande blick....
 

lightvave

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kalix
Hoj
Hayabusa -99
Finns inga svaga punkter :yoparty :D

Hej,har en Busa -99 sen ny inga problen bara att tuta och köra underbar motor.Kamkedjesträckaren byttes till en oljeasisterad Suzuki stod för det gjordes på alla av årsmodell -99.Kolla så detta år gjort om tänker dig en -99.
(hittar ni en bättre hoj,så köp den)
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
Halloj där ute!:)
Har precis blivit med Busa, en blå/silver -00 från Örebro.
Har inte kunnat provköra den ännu pga väderläget men den lät och kändes bra!!
Finns det några bra nybörjartipps för förstarundan?
Har sedan min MC-start -86 kört ett antal 125:eek:r, CB750 ohc, VFR750 och CBR 1000 men det verkar inte finnas några större likheter.
Det är något speciellt med Busa som gör att alla man frågar bara säger ooooh och får en något drömmande blick....

Tips:
Du kommer nog att köra så fort snön går bort så !
Gasa inte på för mycket på blött o kallt underlag, busan släpper direkt när vridet kommer och det är inte rakt fram den går alla gånger :gnissla.
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!

Finns det några bra nybörjartipps för förstarundan?
NJUT!

Glid runt i stan och låt vridmomentet jobba eller ut på landsvägen, peta ner ett par pinnar och håll i dig!
Den går som fan upp till 6000varv sen kommer det...

Lufsa fram på motorvägen om du känner för det,varvar typ 6000varv i 200km/h om jag inte minns fel.
Stabil,bryr sig inte om sidovindar och drag från lastbilar så mycket.

Svänger bra (jag har inga fegränder kvar iallafall).

HAVE FUN:tummenupp
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71
Dubbla highpipe slipon på Busa?

Hej alla!:)
Är det någon som kan tippsa om några snygga highpipe slipon till vettigt pris?
Jag har inte hittat nåt hos de vanligaste firmorna som passar Busan.:gnissla
Det kanske inte går att få till en highpipe på vänstersidan då det ser väldigt trångt ut mellan passagerar pinnen och svingen.:confused:
Är enda lösningen att slänge passagerar pinnarna åt fanders, stelmontera singelcutsen och kröka fram ett eget system?:rolleyes:
Tacksam för kreativea förslag!
:hojbusa
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Hej alla!:)
Är det någon som kan tippsa om några snygga highpipe slipon till vettigt pris?
Jag har inte hittat nåt hos de vanligaste firmorna som passar Busan.:gnissla
Det kanske inte går att få till en highpipe på vänstersidan då det ser väldigt trångt ut mellan passagerar pinnen och svingen.:confused:
Är enda lösningen att slänge passagerar pinnarna åt fanders, stelmontera singelcutsen och kröka fram ett eget system?:rolleyes:
Tacksam för kreativea förslag!
:hojbusa

Här finns några http://www.hayabusaparts.com/catalog/index.php?cPath=26
Helsystem dock:tummenupp
 

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Hayabusa-03
Uppgradering.

Hej på er!
Jag går i funderingarna på att uppgradera till en busa nu i vår.
Är det något specielt man bör titta/tänka på förutom det vanliga när det gäller
beg mc.Någon speciel årmod man skall undvika eller ha(naturligtvis så är väl nytt det bästa).Vad är dess svaga punkter(om det finns några:)
Några uppgraderingar man bör ha eller rekomenderas.
Tacksam för tips
Fredrik


Bromsarna mår bättre av stålomspunnet, byta belägg kan också ge mer bett. Byta fjädrar i framgaffeln kan också vara en idé.
Vindrutan kan man byta till dubble bobble om man vill kunna se övre delen på varv/hastighetsmätaren (om du är över 180cm) - eller kör mycket och långt.. Gamla busorna hade bakramen i aluminium, men den kunda ge med sig (spricka) vid montering av 4-1 och passagerarskjuts. Tror de var 2001 de bytte till ram av stål för att slippa detta. Kamkedjesträckaren strulade på första årsmodellerna, men skall vara utbytt på garanti. 2001 blev de spärrade till 300, men det löser man med en TRE-modd om man har det behovet. :)

Annars är det inte mycket man behöver göra på en busa. Men det finns mycket kul aftermarketprylar till busan. En bra start är www.hayabusa.org.

-Jo, byta däck regelbundet får man göra....

:hojbusa

Snart vår!
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Hej på er!
Jag går i funderingarna på att uppgradera till en busa nu i vår.
Är det något specielt man bör titta/tänka på förutom det vanliga när det gäller
beg mc.Någon speciel årmod man skall undvika eller ha(naturligtvis så är väl nytt det bästa).Vad är dess svaga punkter(om det finns några:)
Några uppgraderingar man bör ha eller rekomenderas.
Tacksam för tips
Fredrik

Här en bra sida http://www.hyp4r.com/hayabusa/hayabusa.htm - sedan som Heppe säger så är bakramen i alu - har dock själv åkt en hel del på min 99:a med skjuts och Yoshi RS3 helrör och det har hållit hittills :tummenupp . En rolig men kanske inte så viktig för alla är att mätaren går till 340 + på 99:an och 00:an. Kopplingen blev bättre på 03 och någonstans 04 eller 05 kom ett förbättrat sprut?//R
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71
Dubbla highpipe!

Hej alla!:)
Är det någon som kan tippsa om några snygga highpipe slipon till vettigt pris?
Jag har inte hittat nåt hos de vanligaste firmorna som passar Busan.:gnissla
Det kanske inte går att få till en highpipe på vänstersidan då det ser väldigt trångt ut mellan passagerar pinnen och svingen.:confused:
Är enda lösningen att slänge passagerar pinnarna åt fanders, stelmontera singelcutsen och kröka fram ett eget system?:rolleyes:
Tacksam för kreativea förslag!
:hojbusa

Har efter tippset från Hulkomania hittat ett system på nätet -HMF dual high, dock helsystem å relativt dyrt, har inte hittat nåt slipon som motsvarar utseendet. Här några bilder på hel-systemet monterat på Busa med samma färg och årsmodell som min http://www.wardsweb.org/busa/hayabusa_mybusa.html och det ser sjukt snyggt ut!:tummenupp
Tack Hulkomania för tippset!:bow
Är det nån som har ytterligare tipps, gärna slipon så man kan byta relativt enkelt mellan touring/cruising/original och race eller bara för å va snygg!:)
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Hmm, är det bara jag som tycker att det ser bättre ut med orginaldragning av systemet? :va
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Hmm, är det bara jag som tycker att det ser bättre ut med orginaldragning av systemet? :va


Nepp - hade nog också hållit original isf - tyckte high pipe versionen såg ut som en röris som fått spatt och haft för mycket fritid men man skall gå på det man känner själv för :tummenupp .//R
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top