Hayabusa-tråden

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Såvitt jag vet så är såna kort internationella, själva idéen liksom, fick ett mail som sa att jag måste använda paypal och att frakten blev 45 dollar istället för 11 och då blir plötsligt frakten dyrare än grejerna. Med lite moms på det så kostar 2 små plastkåpor och 2 små gummin runt 1000 spänn, måste beställa dyrare grejer helt enkelt :p

Får köra igång paypal och kolla cycleparts och hoppas på det bästa, går det att beställa med originalnumret på delarna där?

Visst går det att göra det och om inte annat så kan du gå in och kolla på sprängskisser och allt.. Folket bakom är jättetrevliga och lätta att få tag på och fixar och donar åt en.. :tummenupp

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Hej alla Busa:s.

Har gjort nåt som i stort sett bannat mig från Katana/GSX1100-tråden:död
Jag sålde min MotoMartin med GSX-motor och köpte mig en Busa-00.
Nu har jag kört ca 80 mil varav 32 mil idag bara. Och jag måste säga att det är kärlek hittills. Samma vrid och klipp som min gamla hoj men utan alla vibrationer och ljud(RS-gasare, lockup-koppling och urluftningsplugg ovanför kopplingen tillsammans låter som f-n)
Fick tag på en blå/silver som jag ville ha med Yoshi 4-1. Har satt dit PC3, moddat luftburken, K/N filter och TRE-mod. Nu söker jag efter 2 långa insugstrattar att sätta dit innan Matte Bohlin får mappa till den. Har laddat ner en mapp nu för Yoshi helsystem och den går riktigt bra som den är.

En fråga: har någon kört med double-bubble glas och den förhöjda sk touringglaset som är lite uppvikt längst upp? Skulle vilja veta vilken som leder bort luften bäst. Har d-b på min men har en polare som just köpt en -03:a och vill byta till ett högre.

Happy Lördag alla!

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00

Nu har jag kört ca 80 mil varav 32 mil idag bara. Och jag måste säga att det är kärlek hittills. Samma vrid och klipp som min gamla hoj men utan alla vibrationer och ljud(RS-gasare, lockup-koppling och urluftningsplugg ovanför kopplingen tillsammans låter som f-n)
Fick tag på en blå/silver som jag ville ha med Yoshi 4-1. Har satt dit PC3, moddat luftburken, K/N filter och TRE-mod. Nu söker jag efter 2 långa insugstrattar att sätta dit innan Matte Bohlin får mappa till den. Har laddat ner en mapp nu för Yoshi helsystem och den går riktigt bra som den är.

En fråga: har någon kört med double-bubble glas och den förhöjda sk touringglaset som är lite uppvikt längst upp? Skulle vilja veta vilken som leder bort luften bäst. Har d-b på min men har en polare som just köpt en -03:a och vill byta till ett högre.

Happy Lördag alla!

Har hört att militärpotta med tratt ska funka bra. Lång tratt.

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj

Happy Lördag alla!

Välkommen till träsket!! :hihi
Låter ju onekligen som du gjort dom flesta standard moddarna.. :D
Möjligtvis ett 43 drev bak för att väcka upp den lite till men då åker du ju på en speedohealer också så..
Matte Bohlin ska få börja med min motor nästa vecka för att rätta till vissa ventilproblem.. :D

Rent aerodynamiskt så kommer ju touringrutan med de sista cm uppböjda ta bort ännu mer luft men jag har själv aldrig upplevt att jag behövt den funktionen.. Har en orginalruta du kan få låna om du vill testa att köra orkan.. :D

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00

Happy Lördag alla!

Visst är det lite skönt i plånboken när det redan sitter ett helsystem på när man gör affär va :tummenupp

Tänkte inte göra nåt åt den jag köpte men det satt redan ett akra titan helsystem på när jag köpte den, monterade en tre idag men hann inte en meter innan himlen öppnade sej, blir lite baklänges det här för pc och luftburksmod kommer som sist, så går det när man tänker stram budget men ger sej lite eftersom.

Vad gör 2 långtrattar för skillnad?

Hade en med double bubble på i några dar innan jag köpte den här med standardglas, snyggare med standard men man får ju stelnacke väldigt fort, db brusade på rätt bra men hellre det, får bli ett db i vinter om man hittar nåt som ser bra ut på silver/grå lacken.

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Jo, jag har en org.ruta men känner inte att jag behöver prova då min polare som köpte -03:an har berättat att han tycker kåpan på hans gamla Bandit leder bort bättre, han oroar sig för att sömmarna i skinnstället ska gå upp pga turbulensen över ryggen:hihi

Enligt MB ska långa trattar ge mer effekt än korta upp till ca 10000rpm för att sedan dala ngt. mot maxvarvet. Med korta ökar effekten långsammare än långa men ökar mer på slutet och maxar vid ca 10500 för att sedan plana ut mot maxvarv. Låter för mig att vid gatkörning passar långa bättre.

Jag planerade och budgeterade mitt köp med att alla "std" moddar skulle vara med. Att det satt ett 4-1 på cykeln kändes helt rätt till att börja med. Luftburksmodden var ju gratis, K/N filter fick jag köpa biligt, switchade Tre-modden var ju också billig. 2 långa trattar kostade mig 430:- mot drygt 1000:- nya. PC3:an kostade ju lite mer och bänkningen måste ju också adderas till allt när den blir av.

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Hoj
GSX1300R -08
Hej busakollegor.

Jag har tänkt montera ett eluttag på min hoj, främst för att kunna driva gpsen.
Men hittar inget naturligt bra ställe för montering. Det är ett vanligt 21mm cigguttag jag hade tänkt mig.

Finns det någon här som kan visa med foto hur ni har monterat så vore jag väldigt tacksam.

Jag gjorde en liten panik installation då vi skulle upp till Kiruna i söndags.
Den blev så här:
Jag vill gärna ha en strömbrytare ifall man inte kopplat in sig på tändningen, en säkringshållare under passagerar platsen fyller den funktionen.

Lägger även upp bild på passagerar pinnarna som jag beställde. 50mm och åtta olika lägen, damen min satt jätte skönt :tummenupp

Bifogat

• Eluttag.jpg
    Eluttag.jpg
    70.7 KB · Visningar: 111
  • Eluttag1.JPG
    Eluttag1.JPG
    174 KB · Visningar: 109
  • Säkringshållare.JPG
    Säkringshållare.JPG
    185.1 KB · Visningar: 111
  • Fotpinnar.JPG
    Fotpinnar.JPG
    169.4 KB · Visningar: 109
Last edited:

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Hoj
GSX1300R -08
Tänkte jag skulle passa på och höra om det var någon på forumet jag mötte under min resa. Söndag - Sveg, Svart busa med döskalle på både hjälm och båge. Måndag - Väster om Arvidsjaur på 45an, mötte fyra hojar varav två busor precis när jag passerat vägarbetsområdet.
Tisdag - Gällivare blå busa vid statoil macken.

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Jo, jag har en org.ruta men känner inte att jag behöver prova då min polare som köpte -03:an har berättat att han tycker kåpan på hans gamla Bandit leder bort bättre, han oroar sig för att sömmarna i skinnstället ska gå upp pga turbulensen över ryggen:hihi

Enligt MB ska långa trattar ge mer effekt än korta upp till ca 10000rpm för att sedan dala ngt. mot maxvarvet. Med korta ökar effekten långsammare än långa men ökar mer på slutet och maxar vid ca 10500 för att sedan plana ut mot maxvarv. Låter för mig att vid gatkörning passar långa bättre.

Jag planerade och budgeterade mitt köp med att alla "std" moddar skulle vara med. Att det satt ett 4-1 på cykeln kändes helt rätt till att börja med. Luftburksmodden var ju gratis, K/N filter fick jag köpa biligt, switchade Tre-modden var ju också billig. 2 långa trattar kostade mig 430:- mot drygt 1000:- nya. PC3:an kostade ju lite mer och bänkningen måste ju också adderas till allt när den blir av.

Ahaa, får testa det också då, just fått i tre´n och blev lite sur först, gick som ett ollon kall men sen djävlar tog det sej, 299 spänn och funkar klockrent utan skumheter.

Jag planerade bara att köpa en billigt för att fzr´n gick i pension efter 9 år, inget fel på den men kul med nåt nytt och det fanns bara ett alternativ liksom, köpte en k2 som gått 4500 mil billigt men det visade sej på hemvägen att 5ans växel var helt körd, lämnade tillbaks den dan efter och åkte och köpte nästa dan efter det, en k2 som gått 1300 mil och kostade lite till så nu är det ju bara att fortsätta punga ut :p Pc 5 i vinter och bänkning eller ev. autotune om det nu är nåt att ha, vet inte om jag ska pilla nåt med burken innan det är dags att bänka, kan ju gå lite fel det.

Jag gjorde en liten panik installation då vi skulle upp till Kiruna i söndags.
Den blev så här:
Jag vill gärna ha en strömbrytare ifall man inte kopplat in sig på tändningen, en säkringshållare under passagerar platsen fyller den funktionen.

Lägger även upp bild på passagerar pinnarna som jag beställde. 50mm och åtta olika lägen, damen min satt jätte skönt :tummenupp

Vart hittade du de pinnarna? Jag antar att långa ben och sitta bak inte är nåt vidare original så nåt måste man ju hitta på.

Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
en k2 som gått 1300 mil och kostade lite till så nu är det ju bara att fortsätta punga ut :p Pc 5 i vinter och bänkning eller ev. autotune om det nu är nåt att ha.

Vad jag vet är det bara -08 och framåt som kan ha PC5 med autotune. Isf får det bli en PC3usb till dig och en mappning. Fast det är väl inte fel heller:yoparty
Har kört 20 mil idag, efter jag satte dit de långa trattarna. Tycker mig märka att motorn känns lite mindre ansträngd när man belastar den från tex 2500rpm på hög växel. Den gör jobbet bättre. På lite varv är det ungefär som förut. Nu är det inga dramatiska skillnader men de finns där.
Tog också bort justerskruven till snabbtomgången, så nu kan man köra 130km/h på sexan utan att hålla i själv.:) Detta gäller med mig själv på utan skjuts.

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Vad jag vet är det bara -08 och framåt som kan ha PC5 med autotune. Isf får det bli en PC3usb till dig och en mappning. Fast det är väl inte fel heller:yoparty
Har kört 20 mil idag, efter jag satte dit de långa trattarna. Tycker mig märka att motorn känns lite mindre ansträngd när man belastar den från tex 2500rpm på hög växel. Den gör jobbet bättre. På lite varv är det ungefär som förut. Nu är det inga dramatiska skillnader men de finns där.
Tog också bort justerskruven till snabbtomgången, så nu kan man köra 130km/h på sexan utan att hålla i själv.:) Detta gäller med mig själv på utan skjuts.

Ja visst fan, hade ju varit fint annars men autotune lär väl kosta som en bänkning ändå :p Vart hittar man trattarna?

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Visst går det att göra det och om inte annat så kan du gå in och kolla på sprängskisser och allt.. Folket bakom är jättetrevliga och lätta att få tag på och fixar och donar åt en.. :tummenupp

Bara man har sprängskiss verkar allt ordna sej, fick tag på smågrejerna hos ava-mc för nästan inga pengar alls, lönar sej väl att köpa billiga småsaker i sverige bara man hittar nån som kan få fram skiten, när det blir dyrare grejer blir det ju lite annat.

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Ja visst fan, hade ju varit fint annars men autotune lär väl kosta som en bänkning ändå :p Vart hittar man trattarna?

Kolla med skrotarna eller köp nya för en smärre förmögenhet. Finns eftermarknadsmodeller, typ FactoryPro. Men efter att ha läst div Busaforum utomlands så blir man inge klokare. En del säger bra, andra säger anus.:confused:

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Kolla med skrotarna eller köp nya för en smärre förmögenhet. Finns eftermarknadsmodeller, typ FactoryPro. Men efter att ha läst div Busaforum utomlands så blir man inge klokare. En del säger bra, andra säger anus.:confused:

Det är väl som vanligt trial and error som gäller och om det är det bra eller inte lär man känna vad som än sägs, hört många åsikter om tre´n både för och emot också så jag köpte snikversionen, nog blev det skillnad alltid, fick inga problem med sniket heller, tomgång osv. funkar perfekt. :tummenupp

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Hoj
GSX1300R -08
Har tittat tillbaka lite i forumet och sett en del (inklusive jag själv) som frågat om väskor till hojen. Köpte själv ett set med sidoväskor och (snabb)hållare till bågen som jag är väldigt nöjd med. Går snabbt som attans att montera och demontera, både väskor och hållare.
Hållaren monteras med låsskruvar som man bara "klickar" i (vrider ett halvt varv) Väskorna passar man in i två piggar ner till och sen trycker man fast överdelen. (bilderna visar) Sen om all sportighet försvinner eller ej får ni avgöra själva. Kan säga att när bror min provade hojen första gången så satt väskorna på, han var upp i 250 på mätaren och sken som en sol när han stannade ett par mil senare, när jag informerade honom att han kanske skulle ta det lilla lugna med fullpackade väskor tittade han bakom sig och sa "De hade jag glömt" Så kvar sitter de i alla fall :tummenupp

Bifogat

• servisstsportigut.JPG
    servisstsportigut.JPG
    198.2 KB · Visningar: 104
  • Väskaochhållare.JPG
    Väskaochhållare.JPG
    180.9 KB · Visningar: 69
  • Fästelåsskruv.JPG
    Fästelåsskruv.JPG
    148.7 KB · Visningar: 70
  • Låsskruvar.JPG
    Låsskruvar.JPG
    107.7 KB · Visningar: 80
  • Väskhållare.jpg
    Väskhållare.jpg
    58.6 KB · Visningar: 84
  • servisstsportigut1.JPG
    servisstsportigut1.JPG
    168.4 KB · Visningar: 130

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
En kompis skulle absulut testa lite på mest inne på sin gård och tippade omkull, toppkåpa, sidokåpa och rotorkåpa repade samt sprucken lack på tanken, vems fösäkring går det på eller blir det billigare att köpa grejerna? vem gör skadeanmälan osv, nån som har koll?

Under förutsättning att du har helförsäkring så är det bara att skicka in en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag ang en singelolycka.

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
En kompis skulle absulut testa lite på mest inne på sin gård och tippade omkull, toppkåpa, sidokåpa och rotorkåpa repade samt sprucken lack på tanken, vems fösäkring går det på eller blir det billigare att köpa grejerna? vem gör skadeanmälan osv, nån som har koll?

Din försäkring, polaren får väl hosta upp självrisken..
Eftersom han inte skadade något annat fordon/person så
höjs inte din premie...

Jag skulle dock inte nämna att polaren körde, jag skulle nog säga att jag själv körde... Enklare..

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Din försäkring, polaren får väl hosta upp självrisken..
Eftersom han inte skadade något annat fordon/person så
höjs inte din premie...

Jag skulle dock inte nämna att polaren körde, jag skulle nog säga att jag själv körde... Enklare..

Det ordnar sej tydligen.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar