Hallå boys!
Skulle vilja be om er hjälp en snabbis,
inhandlade en busa '00 i söndags med ca 1100 mil på mätaren, stått stilla i 6 år. Fick en storservice, och batteri från en '07 busa.
Nu, efter hemfärden på 25 mil från förra ägaren och ett permanent leende i ansiktet så har busan börjat bete sig direkt.
Hojen startar lätt, utan något chokeutslag när den är helt kall.
Däremot, efter en mindre åktur eller bara tomgångskörning till arbetstemperatur och sedan ett stopp med avstängning så går den inte starta. Startmotorn går runt, men väldigt trögt kanske 2-3 varv. Instrumenteringen blinkar till och visarna går från min-max som vid när man vrider på tändningen.
Det hela känns ju uppenbart egentligen att batteriet är dåligt.
Men, jag har aldrig råkat ut för att ett batteri fungerar perfekt när det inte tagit emot laddning på en stund, och sen väldigt dåligt när det fått ta lite laddning en stund.
En annan teori är annars att en varm motor kanske har högre kompression (?) eller så har helt enkelt startmotorn en högre resistans när den är varm och batteriet har precis för lite styrka kvar i sig för att vrida runt.
Laddningsspänningen vid tomgång låg runt 13,5V.
Spänningen över batteriet från kallstart föll till 9,5-10V vid startögonblicket. (från ca. 12,3V)
Försöker jag starta med varm motor så faller det till 3-4V, och självklart startar inte motorn då den knappt går runt ett varv. Och, tändningen är ju verkningslös.
Batteriet är ju trots allt 2-3 år gammalt..
Teorier?