Hayabusa-tråden

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
varför inte köpa nya ringar? Kostar bara $40 per kolv..
För övrigt så skulle jag kolla antingen blocket eller ebay...
Men inte skulle då jag pröjsa mer än 400-500:- stycket.. dom kostar ju bara 106 dollar nya...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Var i Järpen på bandag i lördags, fan så skoj det är att åka bana!

Trots touringdäck och bottnande bakfjädring så lyckades jag faktiskt ligga och nosa någon motard och R6:a i röven under några varv och det får man ju vara stolt över på en busa.:tummenupp

Till nästa gång måste jag skaffa mig skinnställ så jag får köra i en snabbare klass, jag har försökt läsa på lite om dämparinställningar på hayabusa.org men det är inte lätt när amerikanska busa-piloter verkar väga minst 300 pounds... :rolleyes:

Bilderna är tagna av Arrow på 99riderz, ska höra med honom imorrn ifall det är ok att dom läggs ut här för annars tar jag bort dom.
 

Bifogat

  • Bandag 1.jpg
    Bandag 1.jpg
    68.5 KB · Visningar: 131
  • Bandag 2.jpg
    Bandag 2.jpg
    65.2 KB · Visningar: 112
  • Bandag 3.jpg
    Bandag 3.jpg
    66.7 KB · Visningar: 113
  • Bandag 4.jpg
    Bandag 4.jpg
    63.1 KB · Visningar: 113
  • Bandag 5.jpg
    Bandag 5.jpg
    83.1 KB · Visningar: 119
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Finns det inte nån i Östersund som kan hjälpa dig med dämp inställningarna?? SMC har en väldigt bra guide till att ställa in häng och dylikt..
Själv så bytte jag dämpare till en från en 06-07 i vintras för min orginal var så slut att det var löjligt.. Vid nerlägg så gungade hela hojen så man trodde man åkte finlandsfärja.. :hihi
Idag kör jag "sport" inställningarna med två klick hårdare dämpning än vad som står i boken... Ja bak alltså.. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Finns det inte nån i Östersund som kan hjälpa dig med dämp inställningarna?? SMC har en väldigt bra guide till att ställa in häng och dylikt..
Själv så bytte jag dämpare till en från en 06-07 i vintras för min orginal var så slut att det var löjligt.. Vid nerlägg så gungade hela hojen så man trodde man åkte finlandsfärja.. :hihi
Idag kör jag "sport" inställningarna med två klick hårdare dämpning än vad som står i boken... Ja bak alltså.. :)

Killarna som höll i banåkningen var väldigt hjälpsamma och tipsade om att släppa rebounden lite så bakdämparen inte ligger kvar i botten genom kurvorna, men annars är det svårt att testa fram dämparinställningar på tråkvägarna häromkring då jag hittills inte lyckats/vågat köra så dämparna bottnar.

Finlandsfärje-gunget känner jag igen...:gnissla
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Killarna som höll i banåkningen var väldigt hjälpsamma och tipsade om att släppa rebounden lite så bakdämparen inte ligger kvar i botten genom kurvorna, men annars är det svårt att testa fram dämparinställningar på tråkvägarna häromkring då jag hittills inte lyckats/vågat köra så dämparna bottnar.

Finlandsfärje-gunget känner jag igen...:gnissla

Här kommer länk med info i ämnet
http://www.moto-racing.co.uk/Guides/motorcycleSuspensionSetup.htm:tummenupp
 

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
GSX1300R -08
Någon som har kommit förbi någon bra sida där man kan förbättra sittställningen för passageraren? Sänkningssatser för fotpinnarna eller förhöjd passagerar sadel.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Skulle helt klart satsa på högre sadel i såna fall.. Det är bara att snacka med en sadelmakare nära hemmet så fixar dom ihop en som är 1-2cm högre..

Lägre fotpinnar har jag inte sett men det skulle nog bli ett mindre helvete eftersom vi då
pratar om att dra om ljuddämpare och allt..
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skulle helt klart satsa på högre sadel i såna fall.. Det är bara att snacka med en sadelmakare nära hemmet så fixar dom ihop en som är 1-2cm högre..

Lägre fotpinnar har jag inte sett men det skulle nog bli ett mindre helvete eftersom vi då
pratar om att dra om ljuddämpare och allt..

Står faktiskt en Busa i mitt garage där ägaren bytt till sänkta pinnar

Alltså bara själva pinnen , Plattorna är standard

Vet ej vart dom kommer från men det går nog att forska i
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Står faktiskt en Busa i mitt garage där ägaren bytt till sänkta pinnar

Alltså bara själva pinnen , Plattorna är standard

Vet ej vart dom kommer från men det går nog att forska i

VA? hur faen lyckades han med avgassystemet?? Man tycker ju att det borde ta i pinnarna..?
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Hallå boys!

Skulle vilja be om er hjälp en snabbis,
inhandlade en busa '00 i söndags med ca 1100 mil på mätaren, stått stilla i 6 år. Fick en storservice, och batteri från en '07 busa.

Nu, efter hemfärden på 25 mil från förra ägaren och ett permanent leende i ansiktet så har busan börjat bete sig direkt.

Hojen startar lätt, utan något chokeutslag när den är helt kall.
Däremot, efter en mindre åktur eller bara tomgångskörning till arbetstemperatur och sedan ett stopp med avstängning så går den inte starta. Startmotorn går runt, men väldigt trögt kanske 2-3 varv. Instrumenteringen blinkar till och visarna går från min-max som vid när man vrider på tändningen.

Det hela känns ju uppenbart egentligen att batteriet är dåligt.
Men, jag har aldrig råkat ut för att ett batteri fungerar perfekt när det inte tagit emot laddning på en stund, och sen väldigt dåligt när det fått ta lite laddning en stund.

En annan teori är annars att en varm motor kanske har högre kompression (?) eller så har helt enkelt startmotorn en högre resistans när den är varm och batteriet har precis för lite styrka kvar i sig för att vrida runt.

Laddningsspänningen vid tomgång låg runt 13,5V.
Spänningen över batteriet från kallstart föll till 9,5-10V vid startögonblicket. (från ca. 12,3V)
Försöker jag starta med varm motor så faller det till 3-4V, och självklart startar inte motorn då den knappt går runt ett varv. Och, tändningen är ju verkningslös.


Batteriet är ju trots allt 2-3 år gammalt..
Teorier? :Bugar
 

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
GSX1300R -08
VA? hur faen lyckades han med avgassystemet?? Man tycker ju att det borde ta i pinnarna..?

Nu är det ju så att mina pipor slutar strax efter MINA fotpinnar och passerar inte passagerarens med en kilometer (se avatar bilden :tummenupp)
Visst går det att höja sadeln med 1-2 cm men jag skulle vilja ändra upp emot en 8-10cm och bygga upp sadeln så förbannat mycket tror jag skulle se rent av fult ut.
Har även tittat på att göra om original pinnarna men då skulle jag gärna ha ett par extra ifall det går åt pipsvängen. Problemet om man gör om och förlänger själva infästningen så går det inte att bruka väskhållarna, samt att den fina böjen som följer hojens linjer blir förskjutet i nedåt gående riktning och då är vi tillbaka på samma ställe som att höja sadeln 10cm....FULT.
Skulle behöva kapa av och förlänga endast den sista delen så infästningen till väskorna lämnas oberörda.
Hade hoppats någon sett något dylikt på alla omgjorda busor då det finns en hel uppsjö utav dem, men så länge man söker efter annat än 330mm sulor eller sving som klassas som en kortare bro så verkar det vara rätt så dött :huvet. Får väl se om jag kan komma över ett par begagnade från en krashad gen II modell som jag kan sätta kapen i.
Någon som sett eller hört om det finns på någon mc demontering?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Du har självt svarat.. Batteriet.. Busor har stor motor med bra komp...
Har själv prövat att starta med ett Biltema batteri... Inte en chans i hlvt...
Du får plats med en batteri av storleket YUASA YZ-14 (HAr jag för mig det heter) även fast det är liiite högre.. Annars är det 12:an som sitter där orginal..

Något som du även bör kolla på hojen, om det inte ingick i storservicen är ventilspelet..
Det kan göra dom duktigt svårstartade också...

Förstår leendet.. Det är en grymt skönt hoj med bra vrid.. :D
Kom över till hayabusa.nu så får du träffa en stor del av busa ägarna i Sverige..

Syns på vägarna, när min är ihop igen.. :)
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nu är det ju så att mina pipor slutar strax efter MINA fotpinnar och passerar inte passagerarens med en kilometer (se avatar bilden :tummenupp)
Visst går det att höja sadeln med 1-2 cm men jag skulle vilja ändra upp emot en 8-10cm och bygga upp sadeln så förbannat mycket tror jag skulle se rent av fult ut.
Har även tittat på att göra om original pinnarna men då skulle jag gärna ha ett par extra ifall det går åt pipsvängen. Problemet om man gör om och förlänger själva infästningen så går det inte att bruka väskhållarna, samt att den fina böjen som följer hojens linjer blir förskjutet i nedåt gående riktning och då är vi tillbaka på samma ställe som att höja sadeln 10cm....FULT.
Skulle behöva kapa av och förlänga endast den sista delen så infästningen till väskorna lämnas oberörda.
Hade hoppats någon sett något dylikt på alla omgjorda busor då det finns en hel uppsjö utav dem, men så länge man söker efter annat än 330mm sulor eller sving som klassas som en kortare bro så verkar det vara rätt så dött :huvet. Får väl se om jag kan komma över ett par begagnade från en krashad gen II modell som jag kan sätta kapen i.
Någon som sett eller hört om det finns på någon mc demontering?

Oh faen, du tänkte såååååååå :hihi
Eeeeeh ja.. jag kanske missade det liiiiiiiiite då.. :D
Tänkte på min egen och mjae.... Det blev feeel..

Tror nog att det ser duktigt knepigt ut hur du än gör faktiskt...
En tanke som slig mig nu, går det inte att behålla orginalhållarna och bara låta tillverka en förlängning formad som ett Z som sitter istället för orginalpinnarna och sen monterar du orginalpinnarna på förlängningen??

Kommer ju bli enorma krafter på infästning och bakram men det borde ju funka..

Får man fråga varför du ska göra detta??
Den bakpå måste ju ha ben som härifrån och till månen.. :va

När vi ändå postar som faen här...

Nån som har en bra idé till en hållare för motorn??
Ska nämligen köra ner min till Matte Bolin för topp byte och annat skojsigt men
jag vetifaen hur jag ska frakta den... Helst skulle man ju ville fylla skuffen med byggskum och stoppa ner motorn i så den inte blir skadad men... Njae... kanske inte...
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jasså den modden...
Jo den funkar men det sänker bara pinnarna ~1½cm...
Vilket iofs är bättre än inget men inga 8-10cm..
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top