Hayabusa-tråden

Suka & Mopar

Medlem
Gick med
6 Sep 2010
Ort
Torshälla
Hoj
Gs1150e -85. Gs1150e/R -85/-87. Busa -05 x2. Wildstar -01
Halloj
Letar Gen 1 Busa. Hel och fin eller def. För racebygge. Maila mig gärna vad du har, eller om tips.
Mvh Suka & Mopar
 

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
Gixxer 1000 k7
Ja då blev man Busaägare igen:) Ska ner till Gävle och hämta den nu på lördag, fan vad jag längtar!
Det blir en nätt liten tripp på ca 75-80 mil enkel väg,men det är det värt. Har haft en 00:as busa förut, trivdes utmärkt med den. Nu blev det att köpa en av den nyare modellen, en 2008.
 

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
Gixxer 1000 k7
Nu har man fått hem hojen i garaget och har även hunnit med en 10 mila runda innan avställning:)
Vilken otrolig cykel detta är, jag fick gnugga bort vaxet från mungiporna när jag kom hem:D.
Nackdelen är ju att det är så jäkla långt till våren!!:huvet
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
har tappat bort manualen och vet inte hur mycket luft jag skall ha i däcken.
har för mig att det är 2,9 både i fram och bak,kan det stämma gossar.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Nu har man fått hem hojen i garaget och har även hunnit med en 10 mila runda innan avställning:)
Vilken otrolig cykel detta är, jag fick gnugga bort vaxet från mungiporna när jag kom hem:D.
Nackdelen är ju att det är så jäkla långt till våren!!:huvet

Hur fick du vax i mungiporna? :-D


Sent from my telephone using Fingers
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Slipon på Busa gen 1

Tänker montera ett par Vanes Hines slipon - CS One på, Busan. Då den redan går magert på lågvarv upp till 3 K/min, med ryckig gång som gör den svårkörd vid t.ex. stadskörning, kommer det att förvärras med sliponen ? Hojen är i övrigt helt original inklusive luftfilter & luftburk; ej heller mappad.
Min fråga är hur mycket sliponen förändrar motståndet för avgaserna & hur den tryckskillnaden påverkar motorn.
Jag vänder mig till någon som vet av egen erfarenhet.
Att sedan kopplingen på denna hoj redan från början är fucked upp, med obefintlig slirförmåga, utan hugger direkt - får man acceptera, med det gör den ju inte mer lättkörd på lågvarv.
Nu kommer säkert många skriva att det är väl bara mappa hojen om den går magert på låg varv - det är säkert något Jag kommer att göra sinom tid, om jag behåller den.
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Att sedan kopplingen på denna hoj redan från början är fucked upp, med obefintlig slirförmåga, utan hugger direkt - får man acceptera, med det gör den ju inte mer lättkörd på lågvarv.

Vad är det för årsmodell på den? Min slirade nog bra men vid lite mer inspirerade starter så blev det känguruhopp gärna med efterföljande motorstopp. Detta avhjälptes med att få back torque-limitern svetsad så funktionen försvann (har inte märkt att den ens funnits innan) tillsammans med byte av 3 kopplingsfjädrar till hårdare variant.
Len som smör vid slirning men något hårdare kopplingshandtag.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Vad är det för årsmodell på den? Min slirade nog bra men vid lite mer inspirerade starter så blev det känguruhopp gärna med efterföljande motorstopp. Detta avhjälptes med att få back torque-limitern svetsad så funktionen försvann (har inte märkt att den ens funnits innan) tillsammans med byte av 3 kopplingsfjädrar till hårdare variant.
Len som smör vid slirning men något hårdare kopplingshandtag.

Det är en 03 á. Ok, Du fimpade slirkopplingen & styvade upp tryckplattan med 3 st. hårdare/styvare fjädrar dvs. varannan fjäder av 6 st.
Intressant, det ska jag prova fast i två steg, fjädrarna först sen om det inte hjälper, även slirkoppling.
Har du slipon/helsystem el. sportluftfilter ? Upplevde du att busan gick ryckigt/snålt på lågvarv när den var helt original? Förvärrades det av slipon & ev. sportfilter då hojen kördes omappad?
Har fått ett bra pris på ett par slipon, men vill inte att hojen ska bli ännu spattigare på lågvarv. Köp av en P.C. & bänkning kostar en del & hojen börjar bli gammal, så det tål att tänkas på.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag hade den där ryckiga gången på min -99a, höll på bli tokig i stadstrafik då det inte gick hålla jämn gas. Det botades med en sån där TRE eller vad den nu hette, en liten grej som kopplas in i kabelstammen.

Har försökt söka på Hayabusa.org för att vara säker på att den inte hette något annat men deras sökfunktion verkar vara nere, men nu vet du att det i alla fall kan bero på annat än att den går magert.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Det är en 03 á. Ok, Du fimpade slirkopplingen & styvade upp tryckplattan med 3 st. hårdare/styvare fjädrar dvs. varannan fjäder av 6 st.
Intressant, det ska jag prova fast i två steg, fjädrarna först sen om det inte hjälper, även slirkoppling.
Har du slipon/helsystem el. sportluftfilter ? Upplevde du att busan gick ryckigt/snålt på lågvarv när den var helt original? Förvärrades det av slipon & ev. sportfilter då hojen kördes omappad?
Har fått ett bra pris på ett par slipon, men vill inte att hojen ska bli ännu spattigare på lågvarv. Köp av en P.C. & bänkning kostar en del & hojen börjar bli gammal, så det tål att tänkas på.

Fjädrarna byttes bara eftersom när limitern blev svetsad så minskade fjädertrycket på tryckplattan, så det var en ren kompensering för svetsningen. Polaren har också en 03:a med väldigt lite mil på, den fungerade perfekt men han gjorde samma mod. som jag i förebyggande syfte.
Jag hade orolig gång när jag köpte cykeln. Den var helt org. förutom ett 4-2-1 Yoshi så det går inte riktigt att jämföra. Jag har under förra vintern moddat allt utanför motorn, luftburksmod. + k/n filter, lika långa trattar, flashad box så alla cylindrar går på samma mappar + integrerad tre-mod, pc3 med mappning. Toppeffekten ökade inte nämnvärt men mellanregistret blev betydligt rappare. Nu väntar ställbara kamdrev samt insugskam på avgassidan.

Att du upplever hojen som "spattig" på låga varv låter konstigt om cykeln är org. Polaren tyckte att hans 03:a var rent av tråkig när den var org., som en symaskin. Nu när den är moddad precis som min så är han jättenöjd, förutom att han tycker den blivit "spattig" efteråt. Beror ev. på "tre-mod" i kombination med luftburksmod. Men den går ändå lite jämnare än min -00:a
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Fjädrarna byttes bara eftersom när limitern blev svetsad så minskade fjädertrycket på tryckplattan, så det var en ren kompensering för svetsningen. Polaren har också en 03:a med väldigt lite mil på, den fungerade perfekt men han gjorde samma mod. som jag i förebyggande syfte.
Jag hade orolig gång när jag köpte cykeln. Den var helt org. förutom ett 4-2-1 Yoshi så det går inte riktigt att jämföra. Jag har under förra vintern moddat allt utanför motorn, luftburksmod. + k/n filter, lika långa trattar, flashad box så alla cylindrar går på samma mappar + integrerad tre-mod, pc3 med mappning. Toppeffekten ökade inte nämnvärt men mellanregistret blev betydligt rappare. Nu väntar ställbara kamdrev samt insugskam på avgassidan.

Att du upplever hojen som "spattig" på låga varv låter konstigt om cykeln är org. Polaren tyckte att hans 03:a var rent av tråkig när den var org., som en symaskin. Nu när den är moddad precis som min så är han jättenöjd, förutom att han tycker den blivit "spattig" efteråt. Beror ev. på "tre-mod" i kombination med luftburksmod. Men den går ändå lite jämnare än min -00:a

Ok jag fattar, då är det slirkopplingen som gäller. Att din blev spattig av ett helsystem & omappad förstår jag. Tre moden ska ju ta bort strypning på låg växlarna (strypning just för att få mjukare gång) & fartspären på hög växeln. Jag har GiPro med tre, men med tre inkopplat blir det än värre. ECM- databoxen & tre synkar inte på 03án av någon anledning.
Min är spattig mellan tomgång & 2500 varv, från 3K till 6K spinner hon som en katt & efter 6K så kommer klippet.
Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att en mappning är lösningen.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag kan hjälpa dig med allt detta

Svetsar kopplingen , Kan ordna fjädrar , Flasha orginalboxen
samt Mappa den då du fixat Pc3 ( har egen bänk )

Blir en helt ny cykel efter detta

Skicka Pm om det är intresant

Peter
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Ok jag fattar, då är det slirkopplingen som gäller. Att din blev spattig av ett helsystem & omappad förstår jag. Tre moden ska ju ta bort strypning på låg växlarna (strypning just för att få mjukare gång) & fartspären på hög växeln. Jag har GiPro med tre, men med tre inkopplat blir det än värre. ECM- databoxen & tre synkar inte på 03án av någon anledning.
Min är spattig mellan tomgång & 2500 varv, från 3K till 6K spinner hon som en katt & efter 6K så kommer klippet.
Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att en mappning är lösningen.

Jag har ungefär samma irriterande gång och kopplingen är rätt irriterande den med, hittade 4acp's koppingsmod rätt billigt och tänker mappa till våren, testat att plugga ur pc3an och slå av tre'n men det gör ingen skillnad, den förra jag hade satt det ett akrapovic helsystem på men ingenting annat och den gick som ett el-lok, märkligt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
När ska egentligen Suzuki komma med en Gen3-busa? Känns ju som att literhojarna är ikapp de gamla hayabusorna nu och de flesta andra muskelhojar har ju släppts i nyare och starkare versioner.

Kanske läge för en 1600cc busa att lämna fabriken snart?:yoparty
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top