Hayabusa-tråden

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Jag har ungefär samma irriterande gång och kopplingen är rätt irriterande den med, hittade 4acp's koppingsmod rätt billigt och tänker mappa till våren, testat att plugga ur pc3an och slå av tre'n men det gör ingen skillnad, den förra jag hade satt det ett akrapovic helsystem på men ingenting annat och den gick som ett el-lok, märkligt.

Provade en gen 2 Busa, 2008 års mod. Den hade samma korta kopplings spel, med huggande koppling, måste vara ett konstruktionsfel. Som det är nu använder jag kopplingen som en on/off knapp.
Jag har i-princip bytt allt som går att byta för att fixa detta: lameller, slavcylinder, pumpcylinder, bromsslang, tryckplatta & fjädrar utan något resultat.
Är det så enkelt så att en svetsad slirkoppling fixa problemet är jag bara ledsen att jag inte visste det tidigare.
Även om det svider lite i min fåfänga att mista slirkopplingen, inte för att jag märkt av den men ändå.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Provade en gen 2 Busa, 2008 års mod. Den hade samma korta kopplings spel, med huggande koppling, måste vara ett konstruktionsfel. Som det är nu använder jag kopplingen som en on/off knapp.
Jag har i-princip bytt allt som går att byta för att fixa detta: lameller, slavcylinder, pumpcylinder, bromsslang, tryckplatta & fjädrar utan något resultat.
Är det så enkelt så att en svetsad slirkoppling fixa problemet är jag bara ledsen att jag inte visste det tidigare.
Även om det svider lite i min fåfänga att mista slirkopplingen, inte för att jag märkt av den men ändå.

Får du inte det fixat på annat sätt så är det här ett:

http://www.stuntsteel.com/4acp-clutch-mod.html
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Gen 1 Busa som går varm - en ev. lösning.

Vissa av dessa hojar har en tendens att gå varma under sommaren i trafikköer mm.
På Hayabusa.org finns förslag på en lösning. Den går ut på att IAT Sensorn (mäter in luften´s tempen i luftboxen) blir överhettad i köer dels beroende på att ingen luft blåser in i boxen samt att den är placerad farligt nära motorblocket. När värmen stigen från motorn tar sensorn upp värmen & skickar en felaktig signal till ECU´n. ECU´n försöker då kompensera den fiktiva "heta intags luften" & resultatet blir att temperaturen ytterligare stiger. Denna onda cirkel fortgår tills varningslampan tänds & du måste stanna.
Nu är denna teori ifrågasatt på forumet med 70 för & 30% mot.
Lösningen skulle vara att flytta IAT sensorn till ram air kanalen, bort från motorn.
Min egen lösning är att isolera sensorn. Jag tog en värme isolerande väv med aluminium film på ena sidan & flamsäker duk på insidan & fäste med aluminium tejp.
Ock det funkade tidigare blev motorn varm för att fortsätta till max. Nu blir den varm men inte mer än 60-70% av max där strecket är 50%. Sedan kompenserar motorn värmen med fläkt mm. & den sjönk till normal värde, trotts att jag stod still!

http://www.hayabusa.org/forum/general-bike-related-topics/19047-how-keep-your-busa-overheating.html
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Tänker montera ett par Vanes Hines slipon - CS One på, Busan. Då den redan går magert på lågvarv upp till 3 K/min, med ryckig gång som gör den svårkörd vid t.ex. stadskörning, kommer det att förvärras med sliponen ? Hojen är i övrigt helt original inklusive luftfilter & luftburk; ej heller mappad.
Min fråga är hur mycket sliponen förändrar motståndet för avgaserna & hur den tryckskillnaden påverkar motorn.
Jag vänder mig till någon som vet av egen erfarenhet.
Att sedan kopplingen på denna hoj redan från början är fucked upp, med obefintlig slirförmåga, utan hugger direkt - får man acceptera, med det gör den ju inte mer lättkörd på lågvarv.
Nu kommer säkert många skriva att det är väl bara mappa hojen om den går magert på låg varv - det är säkert något Jag kommer att göra sinom tid, om jag behåller den.

Nu sitter sliponen på & det är ingen som helst skillnad i motorgång, den går som förut.
Slipon är egentligen MC världens "Bling Bling", snygga att titta på, sköna att lyssna till, men gör ingen egentlig skillnad på hur hojen går.
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Nu sitter sliponen på & det är ingen som helst skillnad i motorgång, den går som förut.
Slipon är egentligen MC världens "Bling Bling", snygga att titta på, sköna att lyssna till, men gör ingen egentlig skillnad på hur hojen går.

Du kanske behöver synka spjällen, det fick jag göra. Sen vad gäller koppling o dyl, pma andersson turbo. Han fixar biffen till en bråkdel av kostnaden att köpa färdiga stumbitar och funktionen blir densamma.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Du kanske behöver synka spjällen, det fick jag göra. Sen vad gäller koppling o dyl, pma andersson turbo. Han fixar biffen till en bråkdel av kostnaden att köpa färdiga stumbitar och funktionen blir densamma.

Jag har varit i kontakt med Turbo-Andersson, kommer att be honom mappa en PC & fixa kopplingen till våren. Med tanke på priserna han tar blir det förmodlingen mer.
 

Båjk

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Vingåker
Hoj
Suzuki Hayabusa -04.
Någon som kan hjälpa mig med storlek på oljepluggen, busa -04. Gängdimension,stigning bla.Då jag har dragit gängpaj i tråget,tänkte sätta dit helicoil eller ngt annat som är bra.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Någon som kan hjälpa mig med storlek på oljepluggen, busa -04. Gängdimension,stigning bla.Då jag har dragit gängpaj i tråget,tänkte sätta dit helicoil eller ngt annat som är bra.



Helicoil gör sig inge bra där ( slitsad gänga )
Men du kan använda repsats för tändstiftsgänga modell bussning

Undrar om inte Biltema har sådant , jag har för mig det
 

Båjk

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Vingåker
Hoj
Suzuki Hayabusa -04.
Kollade biltema,dom har repsats för tändstiftgänga.Får ta och prova det,tack för tipset.:tummenupp
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Karl på extremeengines är suverän, hjälpsam och ärlig. Kan rekommenderas

Jag köpte deras starter idler gear kit pga kickbacks men fick aldrig nåt riktigt svar på om det inte borde sluta att klonka till när det kickar bakåt för det gör det fortfarande. Det hade nog varit bättre att ha köpt den här startmotorn direkt om det nu är startmotorn som orsakar problemen, det blir en dyr historia i slutänden men jag får väl vara nöjd om jag blir av med problemen.
 

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -99
Tjena grabbar!

Är det någon som vet ungefär vad de kostar att lämna iväg hojen på stor service ( ventiljustering etc etc) samt vad det kostar att byta packboxarna i framgaffeln? Är packboxarna nåt man kan byta själv kanske?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tjena grabbar!

Är det någon som vet ungefär vad de kostar att lämna iväg hojen på stor service ( ventiljustering etc etc) samt vad det kostar att byta packboxarna i framgaffeln? Är packboxarna nåt man kan byta själv kanske?

Byta packboxar är inga problem, gjorde det förra året på min -99a och det var en kvälls pyssel för båda gaffelben. Det är väl inget större projekt att justera ventilerna heller, lätt värt att köpa en verkstadshandbok och lite verktyg ifall man saknar sånt istället för att dyrbetala en firma.

Man lär sig ju dessutom hur hojen ser ut inuti, bara det är ju argument nog för att göra jobbet själv.:tummenupp
 

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -99
Byta packboxar är inga problem, gjorde det förra året på min -99a och det var en kvälls pyssel för båda gaffelben. Det är väl inget större projekt att justera ventilerna heller, lätt värt att köpa en verkstadshandbok och lite verktyg ifall man saknar sånt istället för att dyrbetala en firma.

Man lär sig ju dessutom hur hojen ser ut inuti, bara det är ju argument nog för att göra jobbet själv.:tummenupp


packboxarna tror jag nog att jag ska klara av, dock är jag på tok för osäker för att ge mig på ventilerna. Behövs det inga special verktyg för att få bort gafflarna från styrkronan? har för mig att jag läst det på något busa forum.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
packboxarna tror jag nog att jag ska klara av, dock är jag på tok för osäker för att ge mig på ventilerna. Behövs det inga special verktyg för att få bort gafflarna från styrkronan? har för mig att jag läst det på något busa forum.

Nä, vad jag vill minnas var det det bara att lossa bultarna och dra ur dom.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top