Hayabusa-tråden

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Efter en kväll med lite inspirerad körning kan man man konstatera att framgaffeln inte är mycket att hurra för, i varjefall inte med std-inställningar. Faller igenom och bottnar vid hård inbromsning, träffar man samtidigt en grop, ett gupp eller whatever så smäller det rätt bra i framändan. Samma sak vid lite hårdare kurvtagning.

Måste göra nåt
 

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Någon som vet om Hayabusa samkörningarna fortfarande är aktuella? Någon som vill dra ihop något till sommaren ?

/M
 

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
Efter en kväll med lite inspirerad körning kan man man konstatera att framgaffeln inte är mycket att hurra för, i varjefall inte med std-inställningar. Faller igenom och bottnar vid hård inbromsning, träffar man samtidigt en grop, ett gupp eller whatever så smäller det rätt bra i framändan. Samma sak vid lite hårdare kurvtagning.

Måste göra nåt

Kör du med hårdaste inställningen ?
Busorna är väll mer eller mindre kända att vara svampiga redan original.
Kan känna igen de du beskriver på min cykel också. :(

//Johan
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kör du med hårdaste inställningen ?
Busorna är väll mer eller mindre kända att vara svampiga redan original.
Kan känna igen de du beskriver på min cykel också. :(

//Johan

Nej, hittills har jag bara provat att köra med standardinställning enl. instruktionsboken. Har hittat en guide på hayabusa.org hur man ställer in fjädringen. Tänkte testa detta, annars får jag nog köpa hårdare fjädrar.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Finns det någon som har nåt tips gällande bättre bromsbelägg? Orginalen är ju inte värst upphetsande... Visst det bromsar, men lite bett hade inte skadat.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Japp... Brembos is da shit... (För att verka ung)
Biter skitfint faktiskt..
Köper mina från http://www.kvickmc.se/mc/street-pads.htm

//Per

Tack för tips! Jag antar att det är dom röda sinterbeläggen som avses?

En annan fundering jag har är den risiga gången på låga varv, cykeln beter sig som en rallybil med dålig bestyckning och lite för stora förgasare..:gnissla kanske lite överdrivet men snälla suzukifabriken, såhär ska det väl inte vara..?

Har läst om TRE-mod med alla möjliga resultat, powercommander och flashning av ECU. Vad gör man?
Hojen är original så när som ett Yoshi helrör och ett BMC-filter. Ljuddämparn är för närvarande nästan tom men ska packas om snarast för man är inte vidare diskreeeet:fyllisar (och det gör nog inte nyss sagda fenomen bättre)

Och ja, jag har läst hela tråden men det snurrar i huvet och jag orkar inte göra det igen:gnissla:D
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Japp.. Sintrade ska det vara.. Inte super race grejerna för det är overkill.. :)
Tremod gjorde jag, vet inte om det hjälpte tomgång direkt..
Det kan ju vara så att den faktiskt behöver få saker synkade, du kan ha torra/läckande vakumslangar..
Tips 1a AR dock att höja tomgången.. Standard ligger väl på 900 eller nåt.. Min står på 1250-1500 har jag för mig..

Bänkade hojen med en PC är aldrig fel och rätt gjord så blir den redigt underbar..

Höjer du röven en bit blir den mycket mer lättstyrd..

Finns mycket kul att göra.. Kan kosta precis hur mycket som helst faktiskt.. :-D
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Japp.. Sintrade ska det vara.. Inte super race grejerna för det är overkill.. :)
Tremod gjorde jag, vet inte om det hjälpte tomgång direkt..
Det kan ju vara så att den faktiskt behöver få saker synkade, du kan ha torra/läckande vakumslangar..
Tips 1a AR dock att höja tomgången.. Standard ligger väl på 900 eller nåt.. Min står på 1250-1500 har jag för mig..

Bänkade hojen med en PC är aldrig fel och rätt gjord så blir den redigt underbar..

Höjer du röven en bit blir den mycket mer lättstyrd..

Finns mycket kul att göra.. Kan kosta precis hur mycket som helst faktiskt.. :-D

Tomgången är runt 1200, det är främst lågvarvsegenskaperna jag tänker på, när man smyger genom stan typ. 2-3000 varv har den en gurglande och lite ryckig gång, inte riktigt vad jag förväntar mig av en relativt modern insprutningsmotor.

Får kanske börja med att bädda nytt i ljuddämparn och leta fram synkklockorna:tummenupp
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tomgången är runt 1200, det är främst lågvarvsegenskaperna jag tänker på, när man smyger genom stan typ. 2-3000 varv har den en gurglande och lite ryckig gång, inte riktigt vad jag förväntar mig av en relativt modern insprutningsmotor.

Får kanske börja med att bädda nytt i ljuddämparn och leta fram synkklockorna:tummenupp

Synkklockorna är en bra början.. Min blev som mjuk som varmt smör när den blev bänkad.. :)
Åker BMW enstånka nu.. Allt annat än mjukt smör då.. :hihi :rofl
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Hade samma problem som du innan jag gjorde detta: TRE-mod, powercommander, K&N-filter, airbox mod + bänkning.
Blev jättepigg och går hur fint som helst :banana
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Synkklockorna är en bra början.. Min blev som mjuk som varmt smör när den blev bänkad.. :)
Åker BMW enstånka nu.. Allt annat än mjukt smör då.. :hihi :rofl

Vilket byte!!

Hade samma problem som du innan jag gjorde detta: TRE-mod, powercommander, K&N-filter, airbox mod + bänkning.
Blev jättepigg och går hur fint som helst :banana

Känns som spargrisen ligger brunt till framöver då:gnissla:gnissla
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Vilket byte!!

Känns som spargrisen ligger brunt till framöver då:gnissla:gnissla

Byte? Vem säger nåt om ett byte? Jag har två.. :D

Du är hojägare.. klart spargrisen ligger brunt till.. :)
Jag köpte BMW:n bara för att åka till och från jobbet..
och likförbannat så spenderade jag 3k+växel igår på Tailtidy, hasplåt, blinkers,
och annat tjafs.. :huvet:huvet
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Byte? Vem säger nåt om ett byte? Jag har två.. :D

Du är hojägare.. klart spargrisen ligger brunt till.. :)
Jag köpte BMW:n bara för att åka till och från jobbet..
och likförbannat så spenderade jag 3k+växel igår på Tailtidy, hasplåt, blinkers,
och annat tjafs.. :huvet:huvet

Hahaha, jag har tre, så det är inga problem att göra av med degen!

Nu har bajken fått nya gummin och brembo SA-belägg, dock har vädret varit lite tveksamt samtidigt som jag har idkat intensiv förstör-det-själv-verksamhet på huset så nån teståkning har det inte blitt av.

Upptäckte också att det inte går att blunda för dom risiga ryckutjämnargummina längre:gnissla:gnissla
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Busa Gen 2 vs. BMW K1300S

Hej
Kör en Hayabusa Gen1 sedan många år, men den börjar ta slut. Den är 11 år & felen kommer med jämna mellanrum. Har nu insett att det inte lönar sig att laga den längre, då lagningarna kostar mer är hojen är värd.

Det naturliga valet vore en Busa Gen 2 med ABS. Men så råkade jag provköra en BMW K1300S 2011 års mod. BMW ´n som gick mycket bra & var stabil i laglig hastighet. Max. utrustad med lull lull. Försäkringspremien var låg.
Ekonomin på en BMW är lite oklar t.ex. vad kostar en stor resp. liten service.
Har hojen några svagheter förutom vibrationer i högre hastigheter. D.v.s. vad måste kollas å en 3½ år gammal hoj innan du köper den? Hur funkar den främre stötdämparen som ser ut som den bakre?
Någon som vet eller ägt en BMW k 1300s & även kört en busa som kan göra en rättvis jämförelse.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Efter att ha bytt belägg till brembos SA bromsar det numera med en helt annan auktoritet än tidigare! Gaffeln har jag ställt på förspänningen så ett streck mindre än original syns, blev faktiskt rätt stor skillnad även om den är lite mjuk fortfarande. Skorstenen var som jag misstänkte i det närmaste tom och lite ny stoppning gjorde att lågvarvsegenskaperna förbättrades.

Testade att "skimsa" ryckutjämnargummina tillfälligt med snitsigt tillklippta bitar av femliters plastdunk. (raggarlagat jag vet, men nya är beställda och jag var nyfiken om drivlineglappet hade med den ryckiga gången att göra, och det hade det ju såklart...!)

Annars trivs vi ihop jag och tjockisen :hojbusa
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Hej! Nån som har en förgasarbrygga till en busa gen 1?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Tänkte kosta på Hayabusan en PCV och kanske en quickshifter.
Någon som kan rekommendera en verkstad i Skåne för jobbet?
Någon som kör med quickshifter på en Hayabusa? Är lite tveksam till hör det funkar/håller på en så pass stor motor.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top