Hayabusa-tråden

Sime

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
06 Suzuki GSX1300R
Nån som haft problem med ojämn å ryckig gång vid låga varv samt gaspådrag? Stiften ser bra ut, insprut.rengöring har ja provat för detta uppstod efter vinteruppehållet dock utan resultat. Sitter slipon på utan mappning, körde förra säsongen utan problem. Kan de vara TRE modden som börjat spöka. Ska testa med org.systemet på igen...

pluss400

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
Hayabusa
Nån som haft problem med ojämn å ryckig gång vid låga varv samt gaspådrag? Stiften ser bra ut, insprut.rengöring har ja provat för detta uppstod efter vinteruppehållet dock utan resultat. Sitter slipon på utan mappning, körde förra säsongen utan problem. Kan de vara TRE modden som börjat spöka. Ska testa med org.systemet på igen...

Om inte det hjälper prova zynka insuget.

Sime

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
06 Suzuki GSX1300R
Om inte det hjälper prova zynka insuget.

Det låter avancerat? Får känslan av. Att det är nån lågfartsdel som ställer till det...? Borde inte vara slipon, svetsade dit lamdamutter + att de va så vid första uppstarten.. Man ska köra nu inte skruva!!

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Det låter avancerat? Får känslan av. Att det är nån lågfartsdel som ställer till det...? Borde inte vara slipon, svetsade dit lamdamutter + att de va så vid första uppstarten.. Man ska köra nu inte skruva!!

Det är väldigt enkelt det bara ser jobbigt ut, en carb tuner gör det hela mycket smidigare än vanliga klockor. Jag testade med klockor först och gav upp mitt i, då gick den som att jag antar det känns som att rida i galopp. jag fick låna carb tuner som inte hoppar och djävlas och efter det är till och med tomgången bra.

http://www.ekmpowershop28.com/ekmps/shops/carbtune/carbtune-pro-4-column-22-p.asp

Last edited:

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Busa 03

Jag skulle börja med att koppla ur TRE Modden, hjälpte inte det skulle jag kolla när hojen servades senast & speciellt när trottelsynkning, byte av tändstift, rengöring/byte av luftfilter & koll av ventilspel gjorts senast. Om hojen är servad enligt bok på verkstad eller privat (förhoppningsvis av någon som kan sin sak); Om all detta var i sin ordning skulle jag tänka på att problemet uppstod efter vinterförvaret & att något slaggat igen under uppehållet. Tankade du upp tanken till max & hällde du i någon i tanken som t.ex. "Motul Fuel System Clean"?

Du kanske måste köra igenom ett antal Clean spetsade bensintankar innan det släpper eller om du är modig - hälla i en Clean för bil & 50 l. i mc tanken; vet inte om det är att rekommendera men min hoj överlevde.
En sak jag kom att tänka på var att en annan hade liknande symtom & felet då var att en av gummimuffarna mellan luftburken & insuget hade vikt sig & motorn drog in tjyvluft den vägen. Han märkte bara av det på lågvarv & tomgång.

Annars blir det felsökning på givarna/sensorerna som kontrollerar/påverkar motorstyrningen.
När detta skrivs är ditt problem troligen redan löst men vem vet.

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Missar upp till 3000 rpm?????? Hade samma bekymmer ,taskigt batteri så den var seg vid start !!!! Nytt Yuasa batteri från England och nya NGK Så försvann mitt bekymmer i allafall. Tändstift brukar inte tycka om att bli sura,så se till att ha ordentligt med kräm i batteriet :)

Sime

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
06 Suzuki GSX1300R
Det är väldigt enkelt det bara ser jobbigt ut, en carb tuner gör det hela mycket smidigare än vanliga klockor. Jag testade med klockor först och gav upp mitt i, då gick den som att jag antar det kän ns som att rida i galopp. jag fick låna carb tuner som inte hoppar och djävlas och efter det är till och med tomgången bra.

http://www.ekmpowershop28.com/ekmps/shops/carbtune/carbtune-pro-4-column-22-p.asp

Fick beställt klockor med justeringsventil så man kan justera ner fladdret. Westtbike rekommenderade.. Va ett sm ärre helvete, skruvade bort mig totalt så lämnade in den hos en lokal reparatör. Grundfelet va överslag i ett stift sa han. Dock fick han ingen ordning på synkningen märkte jag. Tomgångshöjaren reagerar inte ens så dom är öppna för mycket. När man kör är de av å på känsla. Har fått tillbaks den å börjat om idag. Nya stift är införskaffade så får ja bara till spjällen så ska ja justera tb sensorn sen är de förhoppningsvis klart...

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Fick beställt klockor med justeringsventil så man kan justera ner fladdret. Westtbike rekommenderade.. Va ett sm ärre helvete, skruvade bort mig totalt så lämnade in den hos en lokal reparatör. Grundfelet va överslag i ett stift sa han. Dock fick han ingen ordning på synkningen märkte jag. Tomgångshöjaren reagerar inte ens så dom är öppna för mycket. När man kör är de av å på känsla. Har fått tillbaks den å börjat om idag. Nya stift är införskaffade så får ja bara till spjällen så ska ja justera tb sensorn sen är de förhoppningsvis klart...

Köp en morgan carbtune direkt från hemsidan, problem solved.

Sime

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
06 Suzuki GSX1300R
Köp en morgan carbtune direkt från hemsidan, problem solved.

Tror icke de blir så mycket lättare med en sån iom att ja kan ställa nålen så den nästan är stilla. Jänkarna verkar ju visserligen helt sålda på dom.. Nä ja kör med mina danska kvalitersklockor haha. Han på westbike hade provat div tuners å fastnat för dessa så ja får väl lita på att glennon vet vad han pratar om... Jaja är ju inte klar än men kan ju inte gärna erkänna om ja misslyckas efter de här:D

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Busa 03
Nej. Det lönar sig att följa manualen trots att erfarna mekaniker och forumiter som vet allt säger att det är strunt.

De är nog sant.:) Men jag bytte till SKF lager fram som märkesverkstan rekommenderade istället för "original" de var billigare & rullar fortfarande. Så vissa mekaniker vet vad de pratar om.

Last edited:

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Hoj
Hayabusa, 1999
554938_10200733780774024_1629726934_n.jpg1157730_685635131465701_238095535_n.jpg1175314_10200496088031854_1224242694_n.jpg

Nybliven ägare sedan September och älskar denna MC!

Någon som har något tips på vad som behövs göras inför 4800 Mil servicen samt några fina 4-2-2 avgasrör?

Mvh

Sned

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 2009
Färskost

IMG_3150.jpg

Hej! Blev Busaägare ikväll. Får se om det är barmark i morgon så att man kan prova den också :confused:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Kommer att behöva nya däck till våren. Någon som har någon rekommendation?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka