Hayabusa-tråden

Spontant skulle jag säga att 2mm vid tryckplattan räcker mer än väl. Nä, bort med lamellpaketet och syna lameller och skivor efter skevhet. Om det verkar ok så finns det två saker att göra; Blästra stålskivorna med glas. Det ruggar upp dom lite så du kan binda olja på dom vid körning. Krävs för att få en bra funktion, därav namnet våtkoppling. Det andra jag tänker på är mer ovanligt men förekommer, byte av motorolja. En del oljor, trots "mc-olja" klibbar en del i kopplingen -speciellt när motorn är varm. Hade själv problem med det på 2 hojar för ett antal år sen. Men säg gärna vilken olja du använder, de flesta och vanligaste sorterna har inte den egenskapen. Dock vägrar jag använda Castrol GPS delsyntet vilket gav mig problem på bägge nämnda.

Så du säger 2mm är tillräckligt :)
Jag ska kolla lammellerna igen, har mätt och dom är inom susuki:s rekomendationer. Jag la skivorna på en glasskiva men såg inget. Har du någon bra ide att se skevheten?
Kan glasblästring av metall skivorna verkligen göra en skillnad? jag ska göra det också.

Köpte oljan av motorsport i landskrona som rekommenderades av deras verkstad.
Har provat bromsolja 5.1 o 4.1 det är ingen skillnad.
Jag ska kolla oljan och återkommer.
 
Så du säger 2mm är tillräckligt :)
Jag ska kolla lammellerna igen, har mätt och dom är inom susuki:s rekomendationer. Jag la skivorna på en glasskiva men såg inget. Har du någon bra ide att se skevheten?
Kan glasblästring av metall skivorna verkligen göra en skillnad? jag ska göra det också.

Köpte oljan av motorsport i landskrona som rekommenderades av deras verkstad.
Har provat bromsolja 5.1 o 4.1 det är ingen skillnad.
Jag ska kolla oljan och återkommer.

Oljan är "MOTUL 300V 10W40 Helsyntetisk.
 
Oljan är "MOTUL 300V 10W40 Helsyntetisk.

Skulle inte tro att den oljan skulle ge några problem såvida inte problemet kom efter oljebyte. En glasskiva att mäta skivorna mot är nog inte alls fel. Dom ska ju vara lite matta och poriga när dom är ok. Är dom blanka så kan glasblästring vara på sin plats.
 
Hej.
Har en 01 och ett jätteproblem.
Trycker in kopplingen och vid de 5 sista mm innan handtaget frikopplar den lite. När jag försöker lägga i växel kanske den går i och om den gör det smäller det högt. Går växel i drar den mc:n framåt lite, bara lite.
Har bytt renoveringssats i handtaget o på motorn men det hjälpte inte!!!!
Nu är snart sommaren över o hittar inte felet:huvet
Hjälp:gråta

Hade ett liknande problem, det visade sig att kopplingsoljan hade tagit in vatten vilket hamnade längst ned i cylindern (Måste varit länge sedan oljan var bytt:confused:).
Efter att jag bytt kopplingsoljan var problemet löst :D
 
Skulle inte tro att den oljan skulle ge några problem såvida inte problemet kom efter oljebyte. En glasskiva att mäta skivorna mot är nog inte alls fel. Dom ska ju vara lite matta och poriga när dom är ok. Är dom blanka så kan glasblästring vara på sin plats.

Alla är blanka på båda sidorna men har porerna kvar.
Ena kanten är vass och den andra har en liten radie. Ska den vassa kanten vara vänd åt något håll?
Är du helt säker på att 2mm lyft på tryckplattan är tillräckligt? Finns ingen angivelse i verstadsmanualen nämligen.
 
Hade ett liknande problem, det visade sig att kopplingsoljan hade tagit in vatten vilket hamnade längst ned i cylindern (Måste varit länge sedan oljan var bytt:confused:).
Efter att jag bytt kopplingsoljan var problemet löst :D

Precis allt är bytt.
Handhavande fel vid installation. Kanske men jag har följt verstadsmanualen vid både avmontering o montering.
Tömt på luft med vakumsug.
Handtaget står på läge 6 alltså längst ut och vid dom 5 sista mm innan det tar slut vid handtaget trycks tryckplattan ut ca 2mm. Det kan jag se genom oljepåfyllnings pluggens hål. Kan inte vara rätt?
 
LUFT! Jag höll på i 4 timmar med att lufta kopplingen igår. Hade problemet på förra busan med och det verkar helt omöjligt ibland. På den fick vätskan bara rinna igenom tills det till slut inte kom nån luft men se det gick inte igår. Tömde till slut hela systemet, tog apotekets nässköljningsspruta och fyllde med vätska, på med ok´s blå soppaslang på sprutan, tryckte på andra änden på nippeln och tryckte upp vätska tills det blev lagom nivå, kände på handtaget, voila! Det verkar som det är luft som inte går att få ur och det är samma visa varje gång.
 
Last edited:
LUFT! Jag höll på i 4 timmar med att lufta kopplingen igår. Hade problemet på förra busan med och det verkar helt omöjligt ibland. På den fick vätskan bara rinna igenom tills det till slut inte kom nån luft men se det gick inte igår. Tömde till slut hela systemet, tog apotekets nässköljningsspruta och fyllde med vätska, på med ok´s blå soppaslang på sprutan, tryckte på andra änden på nippeln och tryckte upp vätska tills det blev lagom nivå, kände på handtaget, voila! Det verkar som det är luft som inte går att få ur och det är samma visa varje gång.

Där e motstånd i handtaget.
Har haft slavcylindern av och tryckt på den så att bromsvätskan ökade nivå i behållaren.
Det borde räcka tycker jag.
 
LUFT! Jag höll på i 4 timmar med att lufta kopplingen igår. Hade problemet på förra busan med och det verkar helt omöjligt ibland. På den fick vätskan bara rinna igenom tills det till slut inte kom nån luft men se det gick inte igår. Tömde till slut hela systemet, tog apotekets nässköljningsspruta och fyllde med vätska, på med ok´s blå soppaslang på sprutan, tryckte på andra änden på nippeln och tryckte upp vätska tills det blev lagom nivå, kände på handtaget, voila! Det verkar som det är luft som inte går att få ur och det är samma visa varje gång.

Vilken nippel är det?
 
Vilken nippel är det?

Ja alltså nippeln du luftar med nere på "oket", tryck i vätskan bakvägen upp till behållaren. Jag hade i bakhuvet att ev. CPMS nämnt det nån gång och när jag såg sprutan ligga och skräpa i garaget var det bara att testa, jag höll på att bli fullständigt vansinnig och detta tog en dryg minut.

Ps. Skruva ur nippeln och borsta ren den, min var lätt korroderad, och fetta in gängen, blås ur och skruva i, ett annat CPMS-knep som låg i bakhuvet och gnagde.
 
Givarna som styr tomgången kanske är felande. Mät upp dom. Har du verkstadshandboken?

Den gick "fint" på tomgång med allt inpluggat så det var nåt med både verkstadshandboken och allt annat jag hittat som inte stämde så jag använde trial and error-metoden, nu går den som en klocka och alla små irriterande fel är som bortblåsta. Växlar klickar i och konstiga symptom från kopplingen blev bättre av att synka spjällen än av att ha luftat kopplingen och ändå var vätskan svart och blaskig.:tummenupp
 
Både ja & nej, det starkare batteriet gör att kallstarter som tidigare var ett problem funkar klockrent. Däremot har jag fått varmstartsproblem, liknande de du beskrivit där startmotorn knappt orkar gå runt trots nyladdat urstarkt batteri.
Att det är värmen som får något att kärva/gå trögt är uppenbart, frågan är bara vad/var.
Rivit startmotorn men den var helt ok, ovanligt fräsch för en så gammal hoj.

För mig verkar det ha varit för "veka" batterier helt enkelt, även nya standardbatterier med full laddning och Shorai batteriet som nu sitter i grannens gräsklippare kroknade. Jag köpte Bosch M6 motsvarighet till YTZ(?)14 istället för 12 och allt bara funkar.

http://shop.batteriexpressen.se/product.html/bosch-m6-agm-12ah-ytz14s-bs?category_id=243

Så, nu har jag skrivit klart för i år.
 
Last edited:
Där e motstånd i handtaget.
Har haft slavcylindern av och tryckt på den så att bromsvätskan ökade nivå i behållaren.
Det borde räcka tycker jag.

Töm tills behållaren uppe är tom, jag tömde inte helt och hållet åtminstone, och tryck i ny vätska nerifrån, i värsta fall lite slöseri med tid och i bästa fall en fungerande koppling.
 
Den gick "fint" på tomgång med allt inpluggat så det var nåt med både verkstadshandboken och allt annat jag hittat som inte stämde så jag använde trial and error-metoden, nu går den som en klocka och alla små irriterande fel är som bortblåsta. Växlar klickar i och konstiga symptom från kopplingen blev bättre av att synka spjällen än av att ha luftat kopplingen och ändå var vätskan svart och blaskig.:tummenupp

Det e så jäkla skönt när allt bara stämmer:rock
Var hos en meckaniker igår han trodde också det var luft annars fick jag bra pris så fixar han det. Gjorde han en tjänst. Han menade det kunde ta minst 20min med vridande och pumpande innan det lilla luften sipprar ut. Det skulle man göra trots man använt en vackumsug.
Måste prova ditt sätt först som en sista upväg.
 
Det e så jäkla skönt när allt bara stämmer:rock
Var hos en meckaniker igår han trodde också det var luft annars fick jag bra pris så fixar han det. Gjorde han en tjänst. Han menade det kunde ta minst 20min med vridande och pumpande innan det lilla luften sipprar ut. Det skulle man göra trots man använt en vackumsug.
Måste prova ditt sätt först som en sista upväg.

Ja nu är jag nöjd för första gången sen jag köpte den, som en sammetslen elmotor full med våld. :D

Jag gör det, jag "pumpade och vred" i timmar innan jag till slut gjorde det enda raka, jag var inte ens nogrann och luftade efteråt för jag var LESS. Det går säkert att finlira lite till. Tala om hur det gick sen!
 
Ja just det, nån var intresserad av vita originalblinkers men jag hittar banne mig inte mailet, det bara försvann och jag glömde av det totalt, hojta till här så ska vi se.
 
Ja nu är jag nöjd för första gången sen jag köpte den, som en sammetslen elmotor full med våld. :D

Jag gör det, jag "pumpade och vred" i timmar innan jag till slut gjorde det enda raka, jag var inte ens nogrann och luftade efteråt för jag var LESS. Det går säkert att finlira lite till. Tala om hur det gick sen!

:yoparty
Har fått en hel del tips från Hayabusa.org.
I fortsättningen gör så här på hayabusan för att lufta kopplingen.
Ta av kåpan vid där slavcylindern sitter och öppna luftningsventilen.
Tryck kopplingscylindern i botten och se till den stannar där.
Stäng luftnippeln och montera kåpan.
Lufta som vanligt
För säkerhets skull pumpa och vrid en stund.
Så. Ska vara fixat :banana
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top