Hayabusa-tråden

Jag som många andra har en busa som drömcykel.
Min fundering:
Vågar man köpa en långmilare om den verkar välskött ??
Några kostnader man får räkna med på en hoj som gått långt?
Eller ska man köpa hemma-meckat/timmat som gått mindre ?

Är lite förvirrad där i frågan.

/Johan
 
Jag undrar samma sak som Skön/Johan.
Och är där någon skillnad på 99 mot tex 03?
Jag har för mig det men kommer ej ihåg vad.

//GG
 
Jag undrar samma sak som Skön/Johan.
Och är där någon skillnad på 99 mot tex 03?
Jag har för mig det men kommer ej ihåg vad.

//GG

Den största skillnaden som du ser är färger och grafik. Också den enda synliga. Tex -03 fick den guldfärgad gaffel och ljusa bromsok. Mekaniskt är det inga större skillnader. -02 tex blev insprutet uppgraderat till 32-bitars från 16-bit 99-01. Enkelt att bygga om i fall man nu vill det. Byte box och svänghjul samt omstiftning av några kablar i box-kontakten. Sen flyttade bränslepumpen in i tanken då nånstans. Huruvida det är en fördel låter jag proffsen svara för. Jo just det -startmotorkopplingen blev tydligen ändrad -03. De gamla var en akilleshäl.
 
nej det behövs inte :) har precis gjort samma på min 2011! du kommer precis åt med fingret om du är lite fingerfärdig ;)
 
Jag som många andra har en busa som drömcykel.
Min fundering:
Vågar man köpa en långmilare om den verkar välskött ??
Några kostnader man får räkna med på en hoj som gått långt?
Eller ska man köpa hemma-meckat/timmat som gått mindre ?

Är lite förvirrad där i frågan.

/Johan

Halvljus - H7, Helljus - HB3

Det är en fråga om hur mycket pengar man är beredd att satsa.
Storsatsar man är valet en > K8 Gen 2 Busa. Budget alternativet är en > K3 Gen 1 Busa, där de flesta barnsjukdomar är åtgärdade.
Valet mellan en välskött långmilare med fullstämplad servicebok & få ägare eller en lågmilare som servats trimmats av en hemma fixare är inte så lätta att svara på. Att serva hojen själv klarar de flesta & att byta slit delar. Om "trimningen" består av KN luftfilter, Yoshi helsystem & en PC 3/5 är det bara att tacka & ta emot, om den däremot varit turbokonverterad skulle jag säga nej tack. Men det är min åsikt andra tycker säkert annorlunda.
 
Jag minns inte om jag skrivit i tråden tidigare, men jag köpte en -08 i höstas.

Satan vilken härlig hoj! MEN! Den låter ju inget! Polarna kallar den för elhoj och dammsugare... Hur göra? :va

Pratade nyss med s-racing, han ska kika om han hittar ett par prisvärda bolt on-dämpare som passar.
Jag gillar att handla billigt men bra, det funkar till min bmw 7a, och är övertygad om att det ska gå även till den här. :P

Någon som har beggade burkar, eller tips på ifall det är samma "bultmönster" som någon annan hoj?
 
jag märkte också av ljudet, eller rättare sagt bristen utav ljud.. Skall inhandla megaphones nu i vinter, finns för 1800 på ebay.com eller ca 3000kr i sverige
 
Ja - efter att i princip rivit hela hojen fann jag två felkällor, en glapp/ dålig kontakt till larmet som gjorde att startspärren var aktiv trots att jag larmat av hojen & att mitt nästan nya batteri (1år) inte levererade tillräkligt mycket startström, har köpt ett Yuasa som ger 230 CCA EN (A).
Så nu är problemet löst den startar direkt, mjukt & fint.
Ett tips om ni uppgraderar ett Spy Ball -AM8510 larm till det nya Cobra/Spy Ball 6829 larmet & behåller den gamla kabelstammen genom att använda deras adapter, så täck hela kontakten med isoleringsband, dels för att hålla ihop kontakten samt skydda mot fukt.

Nu är det bara pys punkan på bakhjulet som ska fixas & inköp av ett nytt däck fram & ev. bak om det inte går att pluggas.
Ha det & hoppas att du får i ordning hojen till våren.:)

Funkar det bra med startandet än?
 
Nej - du tar bort de svarta plastkåporna bredvid hastighetsmätaren, skruvar sedan loss hastighetsmätaren (2 st 10 mm bultar i hörnen. Sliter loss hastighetsmätaren från två plast gummi stift modell större. skydda hastighetsmätaren med en t.ex. handduk mot styret. Koppla loss kontakten på baksidan. Sedan kommer du åt lampan. Ballasten kan du fästa på insugs röret (Ram Air) Sen behövs det ett relä som du styr öppnar/stänger med original lamp kablarna & driv spänning för lampan hämtar direkt från batteriet via en säkring & reläet.
Blir den kinkig att starta kan du koppla in en strömbrytare mellan batteriet & reläet & manuellt knäppa på lampan när motorn har startat.
Det enda problemet är att original lampan sitter på en adapter & för att fästa xenon lampan behöver du en distans ring lika hög som klacken på original adaptern. Finns att köpa hos de flesta som säljer konverterings satser. Kan ibland behövas slipas ned för att passa. Gäller mod. 99-07 vet jag, hur de är från > 08 får du fråga någon annan.
Sätt med fördel dit då hojen är nybesiktigad, då man måste återställa hojen till original lampa för att slippa strul vid besiktningen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top