Hayabusa-tråden

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Nej - men jag blir nog tvungen då startförsöken numera avslutas med en metallisk smäll. Har felsökt elsystemet - startkretsen utan att hitta något fel. Spolat igenom bränslesystemet med spridarrengöring/Fuel Clean, nya stift & rent luftfilter. Bränslepumpen funkar & hojen blir sur vid startförsöken men ska ändå mäta bränsle trycket med en egentillverkad mätare bestående av en klocka, en T- koppling & slangar samt be en bön om att den håller för trycket så jag slipper en bensin dusch.
Men rent logiskt bör det vara startmotorn och/eller slirkopplingen då det smäller till då startmotor stannar.
Var köpte du din? Då begagnat går bort. Sen finns det en smärtgräns för hur mycket jag lägger på en gammal hoj; tillslut blir det billigare att köpa en nyare, än att lappa & laga i all oändlighet, särskilt med tanke på vad hojen är värd. Men där tycker människor olika.
Jo föresten - var det några konstigheter att bytta slirkopplingen i manualen talar de om ett specialverktyg att hålla fast slirkoppningen när du lossar muttern på axeln som kopplingen fäster i ? Glöm frågan har hittat en hållare med 2 stift som passar. Bytte du även packningen till kåpan?

Ha det - från en olycksbroder
 
Last edited:

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Ja det är ju definitivt startmotorkopplingen eftersom "kickbacksen", det "metalliska " pisksnärtsljudet försvann när jag bytte den, den såg inte ens dåligt ut men släppte gjorde den.

Jag köpte min på ebay för mindre än halva svenska nypriset, ca 1700 ink. frakt från usa, original.

Att det snurrar dåligt vid start ibland helt slumpmässigt oavsett batteri, jag ska ta bort den deformerade brickan i "slirkopplingen" för den verkar inte ska vara kvar när man uppgraderar till 03ans idler gear heller. Får hoppas det fixar skiten.

Nej jag köpte packning på tub, permatex blå nånting tror jag det var.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Att vara en amatör mekaniker av hemfixar typ leder ständigt till nya utmaningar. När jag skulle mäta upp startreläet lossade & tog jag bort bakkåpan (helt i onödan) när jag var klar & fäst kåpan & tryckt dit "humpen" ( den som man sätter där man även kan ha en bak sitts) Inser jag att jag glömt att koppla på vajern till hump låset dvs. jag kan inte öppna humpen & komma åt de saker jag förvarar där.:huvet

Alltså skapar jag ett helt onödigt problem utöver de jag redan har.:huvet Det är tur att det inte är hojsäsong. Första impulsen var att bryta upp humpen, att offra den & bara köra med baksätet.:mad:

Men som tur var så var det middags dags. Efter lite mat i magen & betydligt lägre blodtryck sökte jag en lösning det fanns ett par, även om jag förstår att man inte vill skylta med hur man dyrkar upp bakförvarings låset. Vissa var märkliga för att inte säga riskfyllda med fara för att
spräcka humpen, sabba lacken mm. men jag fastnade för en som dock krävde ett specialverktyg. Mitt verktygskonto vill jag inte ens tänka på. Skulle jag räkna på vad jag betalt för delar & verktyg mot vad det skulle kosta att lämna in den, skulle det nog visa sig att jag inte tjänar så mycket på att vara en hemma fixare som jag trott. Det som driver mig är att det är kul att serva & laga hojen själv. Första gången jag gör en grej är det knepigt andra gången kul osv.

Ang. startmotorns slirkoppling läste jag någonstans att man kunde mäta upp den med en momentnyckel & i ett skruvstäd med ett gäng suzuki specialverktyg emellan (gäller nog bara 03á & framåt). Värt ett försök om jag kommer med den i handen till suzuki mc verkstaden borde de kunna göra det på deras minimi debitering 30 min/400kr. Värt ett försök i alla fall.

Packning på tub blir bra då packningen oftast är intakt med ev något hörn som släppt.
 
Last edited:

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Nu har jag fått loss humpen & det var inte lätt det kan jag lova. När man lyfter humpen ser man att det löper en 3 cm uppdragen skärmlist runt själva hålet antagligen tänkt som skydd mot väder & vind samt tjyvar. Så det gäller att kunna se över den listen, utan att spräcka humpen, för att kunna se låset. Jag jobbade hela tiden farligt nära att plasten skulle spricka, vilket man måste för att se & komma åt låset.

Det råd/tips som fanns på nätet visade sig vara tämligen värdelösa eller så är min engelska inte tillräkligt bra för att begripa vad de menade. Men det jag lärt är att Gen. 1 är svårare än Gen. 2 & baksätet svårare än humpen.

Men utrustad med en fiberoptisk kamera med led lampor, en skruvmejsel lindad med isoleringstejp/silvertejp, en pannlampa, en pennlampa, ett par träkilar & en plastöverdragen ståltrådsgalge, gick det utan allt för många brytmärken & repor.

Men snacka om onödigt jobb la ned 2-3 timmar i ren arbetstid & lika många på att söka info på nätet. Det som tog tid var att göra jobbet utan att förstöra något, men det var många gånger mycket nära att jag körde in en kofot & bröt loss skiten eller borrade ett 3 cm. hål i sargen under humpen, men då tog jag paus.

Då hojen står i ett flerfamiljsgarage kommer det ofta fram folk som vill snacka hoj & vill gärna veta vad jag gör - ja vad säger man, att jag glömt koppla på låsvajern då jag tog bort bakkåpan helt i onödan ? Nej det får bli en vit lögn om att hojen har gått i baklås, vilket är typiskt för just denna årsmodellen - typiskt för Suzuki, varpå de nickar instämmande; sägande att annat var det min Silverpilen den gick som en klocka de nya hojarna kommer inte i närheten av den kvalitén & driftsäkerheten de hade - jasså det säger du (svarar jag) - nej nu måste jag fortsätta med att bryta upp mitt eget lås - hej då - vi ses.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
När jag tänker felsöka tändsystemet dyker "Peak volt adaptor" upp i manualen. En sak man kopplar mellan multimetern & det man mäter.
Vad är det, hur funkar den & hur använder man den ?
Frågvis
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har ju gått å köpt en 2008 Busa men va faaan

Oförskämt dyr försäkring gent i mot gammel Turbon Nästan 4 gånger så dyr och mindre än halva motoreffekten:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Har du fått nån ordning på grejerna?

Ja - efter att i princip rivit hela hojen fann jag två felkällor, en glapp/ dålig kontakt till larmet som gjorde att startspärren var aktiv trots att jag larmat av hojen & att mitt nästan nya batteri (1år) inte levererade tillräkligt mycket startström, har köpt ett Yuasa som ger 230 CCA EN (A).
Så nu är problemet löst den startar direkt, mjukt & fint.
Ett tips om ni uppgraderar ett Spy Ball -AM8510 larm till det nya Cobra/Spy Ball 6829 larmet & behåller den gamla kabelstammen genom att använda deras adapter, så täck hela kontakten med isoleringsband, dels för att hålla ihop kontakten samt skydda mot fukt.

Nu är det bara pys punkan på bakhjulet som ska fixas & inköp av ett nytt däck fram & ev. bak om det inte går att pluggas.
Ha det & hoppas att du får i ordning hojen till våren.:)
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Har ju gått å köpt en 2008 Busa men va faaan

Oförskämt dyr försäkring gent i mot gammel Turbon Nästan 4 gånger så dyr och mindre än halva motoreffekten:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Grattis till "nya" gen 2 Busan. Då hojen nu är över 4 år gammal & där med passerat Länsförsäkringars magiska gräns för ocker självrisk, trodde jag att tiden var inne, för något jag väntat på - köpläge. En försäkring på 10-12K/ år hade jag räknat med. Vad fick du betala?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa från -08 och framåt,

HOJ!:rofl
Skämt åtsido...
Jag ska köpa en Hayabusa från -08 och framåt, Finns det något att se upp med förutom "vanligt slitage". Kända barnsjukdomar? m.m m.m
Jag är jättetacksam för alla tips som jag kan få, ni som har en kan väl jättegärna skriva en rad om vad ni tycker är bra/dåligt med denna hoj.
Jag har sålt R1:an nu pga att jag fick så jävla ont i handlederna.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
saknar min busa för den kostade för mycket i ägandekostnader för en skild man med dubbla underhåll:(
tror inte det finns några derekta barnsjukdommar på den,motorn vet vi ju alla vad den går för :D
hade den blåa med guldfälgar :kär
kööööp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har sett en rekommendation i Performance Bikes feb 2013. Det gällde bromsbeläggen på GSX-R 1000. Original rated HG rekommendation byt till HH.
Tydligen levereras Suzuki med "försiktiga" bromsbelägg för att föraren inte så lätt ska låsa framhjulet eller få stoppie. Antagligen samma på Hayabusa.
Om HG ska ses som en fördel eller inte, upp till dig.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har nu bestämt mig för en sådan!
Nu gäller det bara att hitta en fin lågmilare med all utrustning :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Finns inga modellspecifika fel på Busan men bromsarna är inte riktigt i paritet med fartresurser och tyngd. Glupande aptit på drivpaket och bakdäck. I övrigt är det den vanliga begkollen som gäller.

Fantastiska hojar btw...lite mkt touring för min del och designen är svårsmält men en busa är alltid en busa..:tuttar
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har alltid drömt om att få äga en Hayabusa en dag, nu ska jag förverkliga drömmen och jag tror att jag kommer att bli jävligt nöjd. Jag har googlat och inte funnit några barnsjukdomar på den nya busan vilket är väldigt positivt:)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top