Hayabusa-tråden

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nog lättare att skaffa en nyare tank (om den passar) för dom har väl pumpen i tanken och lacka om?

Annars måste du nog ändå skaffa en tank med inbyggd pump och skära lös bottendelen för det är väl en pressad sak som tätar/passar mot pumpplåten?
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Nog lättare att skaffa en nyare tank (om den passar) för dom har väl pumpen i tanken och lacka om?

Annars måste du nog ändå skaffa en tank med inbyggd pump och skära lös bottendelen för det är väl en pressad sak som tätar/passar mot pumpplåten?

Ja definitivt lättare men knappast billigt, rövarpriser i sverige eller hög frakt från långtbortistan. Det smidigaste i så fall vore ju att få tag på en med rätt lack från början men chansen att lyckas med det ligger väl på trisslottsnivå, plötsligt händer ingenting.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Finns det öht nyare tankar (med inbyggd pump) i rätt lack? Bara att hitta en knycklad tank då och ta botten + pump. :tummenupp
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Finns det öht nyare tankar (med inbyggd pump) i rätt lack? Bara att hitta en knycklad tank då och ta botten + pump. :tummenupp

Den här är ju importerad från tyskland för att den här kombinationen inte fanns i sverige då, har ingen koll på sånt. Å andra sidan så hittade jag ju en ny pump för endast 9995 så det är ju lugnt.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Trottelsynknig ska så klart göras. Men att plocka ur bränslepumpen & göra ren den & ev. byta filtret är också ett måste på en äldre Busa då de geggar igen. Vad jag vet går alla pumpar att ta bort det är t.o.m. enklare på äldre modeller då de inte sitter i tanken. Tanken måste också rengöras. Funkar inte det får du se över bränslespridarna & slangarna från pump till spridare & mäta bränsletrycket är bra samt slutligen ventilspelet & tändstiften förståss.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Trottelsynknig ska så klart göras. Men att plocka ur bränslepumpen & göra ren den & ev. byta filtret är också ett måste på en äldre Busa då de geggar igen. Vad jag vet går alla pumpar att ta bort det är t.o.m. enklare på äldre modeller då de inte sitter i tanken. Tanken måste också rengöras. Funkar inte det får du se över bränslespridarna & slangarna från pump till spridare & mäta bränsletrycket är bra samt slutligen ventilspelet & tändstiften förståss.

Filtren i spridarna verkar glömmas bort rätt ofta, jag har ju haft sån enorm tur att jag haft väldigt mycket tid att läsa om all skit man kan råka ut för så det är bara att sätta igång. Grumlig vätska i kopplingen är en av grejerna men allt sånt känns som "fredagsmys" efter startproblemen .
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Filtren i spridarna verkar glömmas bort rätt ofta, jag har ju haft sån enorm tur att jag haft väldigt mycket tid att läsa om all skit man kan råka ut för så det är bara att sätta igång. Grumlig vätska i kopplingen är en av grejerna men allt sånt känns som "fredagsmys" efter startproblemen .

Ja förstår dig, men du har fixat det värsta (hoppas jag) så det är bara finliret kvar. Så kom igen & kör sen hårt.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Ja det får jag hoppas, nya däck på det här så. Hur går det för dig då?

Egentligen har jag inget strul utan det är mest självförvållade problem som att Xenonlampan & startmotorn inte kan samsas om batteriströmmen. Lösningen är ett relä som jag inte orkat sätta dit. Sen har jag höjt den bak med två hundben vilket gjort hojen fladdrig fram & överkänslig i kurvorna. Kräver en rejäl inställning av dämparna Skriver mer om det i ett kommande inlägg. Annars är det full rulle. Ibland funderar jag på vilken nästa hoj skulle vara. Ja är så bortskämd med monster vridet från 3k & åsnespaken efter 6 K.
Allt jag provat hittills har känts tamt. Konstigt nog även Busan 2008 jag märkte ingen större skillnad mot den jag har, kanske lite mjukare gång på lågvarv, men nu drog jag inte ur den helt så det är kanske inte en rättvis jämförelse. Tror att 1999 ans Busa var den grymaste, det var den som skapade ikonen den hade lite småfel men gick som fan. Ha det.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Har höjt Busan bak med 20 mm för att få den lite mer kvickstyrd, var tanken. Nu till det märkliga man tycker att en höjning bak borde tippa över vikte på framhjulet men icke det blev snarare tvärt om. Står jag still sittande på hojen går der så lätt att vrida på styret så man kan tro att framhjulet vilar i ett depåstöd av styrkrone typ (både före & efter ändringarna av framgaffel dämpningen.
När jag kör får jag inte riktigt känslan av att framhjulen har fullt grepp den blir fladdrig rakt fram & hyperkänslig i kurvorna, så visst är den mer kvickstyrd men på ett obehagligt & oförutsägbart sätt.
Att jag måste se över stötdämparinställningarna fram, förstår jag men hur? Det jag gjort hittills är att släppa lite på preloaden & har ett sag på 4 cm vilket konstigt nog gett en viss förbättring. Kompression & retur är enligt bok. Tidigare stod alla tre på max något den tidigare ägaren gjort & jag inte reflekterat över.
Fråga hur ställer jag in dämparna för att behålla kvickstyrningen men får tillbaka känslan av att framhjulet har fäste??
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Egentligen har jag inget strul utan det är mest självförvållade problem som att Xenonlampan & startmotorn inte kan samsas om batteriströmmen. Lösningen är ett relä som jag inte orkat sätta dit. Sen har jag höjt den bak med två hundben vilket gjort hojen fladdrig fram & överkänslig i kurvorna. Kräver en rejäl inställning av dämparna Skriver mer om det i ett kommande inlägg. Annars är det full rulle. Ibland funderar jag på vilken nästa hoj skulle vara. Ja är så bortskämd med monster vridet från 3k & åsnespaken efter 6 K.
Allt jag provat hittills har känts tamt. Konstigt nog även Busan 2008 jag märkte ingen större skillnad mot den jag har, kanske lite mjukare gång på lågvarv, men nu drog jag inte ur den helt så det är kanske inte en rättvis jämförelse. Tror att 1999 ans Busa var den grymaste, det var den som skapade ikonen den hade lite småfel men gick som fan. Ha det.

Det har jag löst manuellt, slår allttid av av lyset när jag stannar och på när jag startat blev så när jag trodde den åt batterier. Sitter det inte ett sånt relä i dom redan? Jag borde ha kollat det för längesen men jag är förmodligen för lat. Min är höjd en tum bak har jag för mig säljaren sa och det enda jag gjort är att jag styvade upp den fram, för att bli av med finlandsfärje-feelingen, ingen som helst instabilitet trots helt kört bakdäck och halvtaskigt fram. Det jag skulle kunna tänka mig att byta mot är nog bara den orange/svarta -08an eller silver/koppar -99an annars har jag inget direkt intresse av att byta. När jag var som mest less tänkte jag att jag åker och byter in den mot en zzr14 men det gick över.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Ja måste förtydliga mig det var ett fördröjnings relä jag ska stoppa in ställt på säg 30 sekunder, du hinner starta motorn & tänder xenon lampan med batteriet + generatorn.
Men en manuell vippkontakt funkar lika bra & är billigare, tänk att jag alltid ska krångla till det i onödan.
En tum ca. 2,5cm & jag har 2 cm & styrfladder trots att framdämparen från början var åtskruvad till max. Låter som om dämparen behöver mer olja & packas om eller styvare fjäder, kanske både och. Eller styvade du bara till kompressionen & returen & lät sagen vara inom normal spannet?
Av 2008 års Busa är den orange/svarta grymt snygg. Bra att du kom över tankarna på en zzr14. 1999 år s Hayabusa gick utav bara helvete & det var meningen också. Minns reportagegen från de svenska hoj tidnings reportrarna som efter mutresan/lanseringen var helt lyriska då de fått upp Busan i 330 km / h mätarfart. De skrev att de aldrig hade varit med om något liknande & troligen aldrig skulle få uppleva det igen - så skapas en ikon.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Ja måste förtydliga mig det var ett fördröjnings relä jag ska stoppa in ställt på säg 30 sekunder, du hinner starta motorn & tänder xenon lampan med batteriet + generatorn.
Men en manuell vippkontakt funkar lika bra & är billigare, tänk att jag alltid ska krångla till det i onödan.
En tum ca. 2,5cm & jag har 2 cm & styrfladder trots att framdämparen från början var åtskruvad till max. Låter som om dämparen behöver mer olja & packas om eller styvare fjäder, kanske både och. Eller styvade du bara till kompressionen & returen & lät sagen vara inom normal spannet?
Av 2008 års Busa är den orange/svarta grymt snygg. Bra att du kom över tankarna på en zzr14. 1999 år s Hayabusa gick utav bara helvete & det var meningen också. Minns reportagegen från de svenska hoj tidnings reportrarna som efter mutresan/lanseringen var helt lyriska då de fått upp Busan i 330 km / h mätarfart. De skrev att de aldrig hade varit med om något liknande & troligen aldrig skulle få uppleva det igen - så skapas en ikon.

Jo det är rätt klart men jag har fått för mig att lyset inte ska tändas innan motorn går? Om jag inte drömt så var det nån som sa nåt om det men jag har fortfarande inte kollat så det kanske är bs.

Jag ställde bara upp förspänningen några snäpp och brydde mig inte i resten, stötte ju på andra problem men den var inte instabil innan heller. Är det nån skillnad mellan -99an och -00an? Jag har fått för mig att det bara är färgerna som förändrades?
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Jo det är rätt klart men jag har fått för mig att lyset inte ska tändas innan motorn går? Om jag inte drömt så var det nån som sa nåt om det men jag har fortfarande inte kollat så det kanske är bs.

Jag ställde bara upp förspänningen några snäpp och brydde mig inte i resten, stötte ju på andra problem men den var inte instabil innan heller. Är det nån skillnad mellan -99an och -00an? Jag har fått för mig att det bara är färgerna som förändrades?

Nej det stämmer att lampan ska tändas med motorn igång, annars tänds (flimrar) den när du vrider på tändningen för att slockna när startmotorn går för att åter blinka igång när motorn startat i bästa fall. Startar hojen inte snabbt på första startförsöket slocknar den helt & jag måste starta om motorn för att lampan ska tändas, fråga mig inte varför.

Sen när det gäller stötdämparna fram tror jag att det dels handlar om att vänja sig vid att hojen är mer lättstyrd & att dämparna behöver ny olja i bästa fall eller renoveras. Tidigare körde jag detta högfarts lokomotiv rakt fram utan problem men skulle jag svänga kvickt fick jag brottas rejält med hojen jag använde motstyrning genom att dra i ena handtaget & trycka på det andra + plus kasta kroppsvikten in mot svängen innan något hände. Från början var allt ställt på max utan att den kändes hård eller stötig & en sag på 3 cm talar för akut oljebrist. Kanske inköp av ett par Öhlin fjädrar, finns för tusenlappen + packboxar. Nej jag tror inte att det är någon avgörande skillnad mellan 99 & 00 an.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Hur går det, fått nån ordning på grejerna?

Jag tänkte röra om i oljegrytan lite :tummenupp Vilka oljor ska man ev undvika för växellådans skull? Köpte Maxima SynBlend4 10 40 men det känns ju inte helt 100, att testa sig fram går ju men det har en tendens att ta ett tag.

Glöm det demensen släppte.
 
Last edited:

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Hej alla glada busaägare...har börjat kolla lite på lite olika hayabusor och provkört en del. Finns det några speciella fel/svagheter som man ska kolla lite extra noga efter på dessa hojar? Har kollat på en -05 med 3000 mil ca och en -99 med de dubbla milen. Bägge värlservade och i bra skick. Vad skiljer de olika årsmodeller åt, nån årsmodell som hade bättre uppdateringar är föregångarna.

Åker på en CBR929 idag men gillar Busans utseende och gillar dom det lilla jag provkört dom.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Hej alla glada busaägare...har börjat kolla lite på lite olika hayabusor och provkört en del. Finns det några speciella fel/svagheter som man ska kolla lite extra noga efter på dessa hojar? Har kollat på en -05 med 3000 mil ca och en -99 med de dubbla milen. Bägge värlservade och i bra skick. Vad skiljer de olika årsmodeller åt, nån årsmodell som hade bättre uppdateringar är föregångarna.

Åker på en CBR929 idag men gillar Busans utseende och gillar dom det lilla jag provkört dom.

Har du kollat in den koppar/silver färgade här i köp och sälj?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top