Hayabusa-tråden

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Bakhjulssläpp i 140 rakt fram i regn under acceleration med däck som ska vara bra i väta, kan det va nåt?
 
Last edited:

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Ja i östnyland kör man mest traktor och skiter när arslet är fullt oavsett vart man råkar befinna sig.
 

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Vallentuna
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Jag undrar vad det kan vara för fel med min hayabusa -00. Ibland så går den mycket dåligt, den bluddrar och ibland så stannar den då man ska växla på tomgång.Kan det vara tändningen eller insprut?:crash Någon som har en ide?
 

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Vallentuna
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Var är alla Hayabusa åkare? Här är det torrt på sådana. hör av er så alla vet att ni finns.:D
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Jag undrar vad det kan vara för fel med min hayabusa -00. Ibland så går den mycket dåligt, den bluddrar och ibland så stannar den då man ska växla på tomgång.Kan det vara tändningen eller insprut?:crash Någon som har en ide?

Kollat felkoder? TPS?. Regulator och taskig kontakt i nån/några av alla dessa kontakter? Jag råkade just hitta en som ställt till djävulstyg. Jag är absolut ingen expert men jag verkar vara en av få som inte är ute och kör :va
 
Last edited:

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag har precis köpt min drömhoj! Blev en födelsedagspresent till mig själv. En mörkblå -08.

Fantastisk är bara förnamnet! :rock

Jag är förvånad att ingen köpte den innan mig, den var till salu rätt länge till riktigt bra pris.
Men ingen är ju gladare för det än jag. :banana
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Tack!

Är det förresten någon härifrån som ska till Gelleråsen på söndag? Jag ska dit och försöka lära mig svänga. :p :tungan
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Kollat felkoder? TPS?. Regulator och taskig kontakt i nån/några av alla dessa kontakter? Jag råkade just hitta en som ställt till djävulstyg. Jag är absolut ingen expert men jag verkar vara en av få som inte är ute och kör :va

Hej
Problem: svårstartad kall, men ej varm. Det som händer är att startmotorn går ett par varv för att sedan stanna. Så med nyladdat batteri blir det 4-5 startförsök innan den startar ofta då med halv gas dvs. ett jävla liv. Vad styr elströmmen till startmotorn: batteriet, startreläet, solenoiden, startmotorn kol mm.
Vad bryter strömmen: kontakterna vid kopplingshandtaget & sidostödet, kablar, säkringar mm. mm.
Det känns inte som ett mekaniskt problem dvs. det hugger, skramlar eller slår inte bakut. Utan strömmen stryps bara.
Jag skulle gissa på solenoiden då den funkar som en tvåstegs enhet med olika strömstyrkor en svagström & en maxström för att driva startmotorn; men vill rådgöra med dig - som blivit forumets startproblems guru. Vad tror du??
Busa broder i nöd.
 
Last edited:

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Vad har du för Batteri och när bytte du det senast???

Ett Yuasa på 10 ah som är ca. 1 år, det är fräscht & håller laddningen bra. Vid kallstart så driver det runt startmotorn med full kraft mellan strömavbrotten & det mattas inte ens efter 5-6 startförsök.
Batteriet var det första jag tänkte på men det var ingen skillnad ens när det var fulladdat. Eller när jag provade med 12 ah backupbatteriet. Nya stift också föresten.
Nej det är något som bryter start strömmen efter att starmotorn snurrat ett par varv för att sedan släppa på den vid nästa start försök & sen bryta igen osv.
Om det inte är batteriet, hur skulle du/ni felsöka ? Startreläet, solenoiden, startmotorn eller kablar & anslutningar ?
Det som förvirrar mig är att det bara är vid kallstart som problemet uppstår. När den är varm eller t.o.m. ljummen - stått nån timme startar den direkt. Vad är det som en kall motor framkallar som försvinner när den är varm gällande startströmmen?
Vad gör man?
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Ett Yuasa på 10 ah som är ca. 1 år, det är fräscht & håller laddningen bra. Vid kallstart så driver det runt startmotorn med full kraft mellan strömavbrotten & det mattas inte ens efter 5-6 startförsök.
Batteriet var det första jag tänkte på men det var ingen skillnad ens när det var fulladdat. Eller när jag provade med 12 ah backupbatteriet. Nya stift också föresten.
Nej det är något som bryter start strömmen efter att starmotorn snurrat ett par varv för att sedan släppa på den vid nästa start försök & sen bryta igen osv.
Om det inte är batteriet, hur skulle du/ni felsöka ? Startreläet, solenoiden, startmotorn eller kablar & anslutningar ?
Det som förvirrar mig är att det bara är vid kallstart som problemet uppstår. När den är varm eller t.o.m. ljummen - stått nån timme startar den direkt. Vad är det som en kall motor framkallar som försvinner när den är varm gällande startströmmen?
Vad gör man?

Visst är det underbart... det jag har kvar att kolla är startrelät och själva starterkedjan samt ventilkoll. Min går trögt helt slumpartat, varm som kall spelar ingen roll. När jag bytte startmotorkopplingen funkade den felfritt i 2 månader sen började det igen. Jag antar att jag sätter igång till våren igen, nu orkar jag inte bry mig mer i år och ett kallgarage är inget man vill hålla på och djävlas i.

De "lösningar" jag sett är förutom startmotorkoppling, en kille som tog bort/la till en bricka i idler gear, minns inte riktigt, det finns de som bytt ut kablaget från batteriet och det har funkat, att det är batteriet verkar vara ovanligt förutom för dom som helt enkelt har ett batteri som är slut, problemet som just jag har och även andra påverkas inte av batteribyten. De som bygger om till 24 volt verkar ofta bli av med problemen men inte alla. Stött på så många som "vet" vad det beror på men ingen som verkligen VET. Jag nöter vidare när jag känner att jag orkar bry mig och hittar jag nåt så talar jag om det här.
 
Last edited:

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Startrelä kan man kolla upp med, beställde ett igår bara för att jag kan. När började skiten för dig?

Det verkar som att det kom tillbaks för mig när temperaturen började sjunka under 10 grader och idag vid 2.5 gick det trögt direkt.
 
Last edited:

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Visst är det underbart... det jag har kvar att kolla är startrelät och själva starterkedjan samt ventilkoll. Min går trögt helt slumpartat, varm som kall spelar ingen roll. När jag bytte startmotorkopplingen funkade den felfritt i 2 månader sen började det igen. Jag antar att jag sätter igång till våren igen, nu orkar jag inte bry mig mer i år och ett kallgarage är inget man vill hålla på och djävlas i.

De "lösningar" jag sett är förutom startmotorkoppling, en kille som tog bort/la till en bricka i idler gear, minns inte riktigt, det finns de som bytt ut kablaget från batteriet och det har funkat, att det är batteriet verkar vara ovanligt förutom för dom som helt enkelt har ett batteri som är slut, problemet som just jag har och även andra påverkas inte av batteribyten. De som bygger om till 24 volt verkar ofta bli av med problemen men inte alla. Stött på så många som "vet" vad det beror på men ingen som verkligen VET. Jag nöter vidare när jag känner att jag orkar bry mig och hittar jag nåt så talar jag om det här.

Startrelä kan man kolla upp med, beställde ett igår bara för att jag kan. När började skiten för dig?

Det verkar som att det kom tillbaks för mig när temperaturen började sjunka under 10 grader och idag vid 2.5 gick det trögt direkt.

Exakt - det var på senhösten när temperaturen gick under 10 graders strecket eländet började. Vad har hojbatterier för kallstarts förmåga? På bilbatterier brukar det framgå t.ex. 700 CCA EN (A) - Bil. Fast å andra sidan står hojen i ett varmgarage & är lika svårstartad där??

Genom att koppla ur GIPRO w/A-TRE som jag bara använde som växel visare/indikator & inte låst den till en växel (A-tre) startar hojen lättare (något jag borde ha börjat med:rodnar). Men får fortfarande stopp när jag kör startmotorn & då även att det smäller till i startmotorn som att den slår bak ut. Det är möjligt att slirkopplingen ej kopplar ur, då motorn inte är igång & att dreven ligger i varandra när jag får tjyvstopp. Är det så kommer kuggarna att ta ordenligt med stryk även resten av motorn tyvärr. Enl. specen är slirkopplingen ordentligt förstärkt & div delar utbytta från & med 2003áns uppdateringar då den tidigare strulade rejält & t.o.m. blev ett garanti ärende för Suzuki.
Start reläet är mer än ett relä ska tydligen vara integrerat med solenoiden (rätta mig om jag har fel), annars borde felsökningar av själva reläet vara ganska enkelt 12v på stiften som styr/öppnar (sluter kretsen) till startmotorn; ja menar antingen sluter den kretsen & startmotorn får ström eller inte. Iof. kan den vara på väg att lägga av & funka när den vill.
När det gäller själva felsökningen finns listor på saker som måste synka med ECU´n som olika sensorer, kontakter & givare, men skulle de lägga av skulle jag inte få startström ungefär som att försöka starta med en växel i eller ej dra in kopplingen, då lyser Check i displayen & motorn är död. Så rent logiskt kan det vara en sensor/givare som har dålig kontakt när motorn är kall av t.ex kondens od. & sedan funkar när motorn är varm.
Att Busan är kinkig med att batteriet måste vara laddat har jag insett. Det är ett smalt spann mellan fulladdat & nedåt då den vägrar starta. Så ett 15-20Ah kvalitets batteri kanske skulle vara något. Här kan det vara så att larmet & ev. en tjyvström drar ur batteriet under natten men när jag kört en bit & laddat upp batteriet startar den snällt varm.
Så ett vinter projekt blir att mäta upp alla sensorer/kontakter/givare som är involverade i startströmmen & leta efter felvärden & korrosion & dålig kontakt. Parallell koppla 2 MC 10+12 Ah batterier för att se om mer ah är lösningen. Men det är väl spännings regulatorn som styr strömmen fram & det gäller bara att hålla sig över minimiladdnins nivån.
Det är en 2003á dvs. 9 år gammal hoj & det här är väl de ålderstecknen man får räkna med. Så det är antingen att kavla upp ärmarna & börja jobba eller köpa en nyare, med 5 års garanti.
Men ärligt finns det något jävligare är att stå vid jobbet i stan & tömma batteriet vid start försöken, givetvis i ösregn; när du bara vill hem & slänga dig i soffan, ta en bira, klia dig i naveln & lägga av en rejäl rökare innan frun kommer hem?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top