Hayabusa-tråden

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Busan har varit lite svårstartad kall, måste ge lite gas för att få igång den. Läste i manualen att med varm motor & full choke ska motorn varva 3500/v/m. Min ligger på mellan 1500 & 1800/v/m.
Så jag försöker ställa om choken med då visar det sig att jag redan vrider fullt. Armen som vajern fäster i går mot en liten skruv som stoppar vid full choke.
Fråga löser jag mitt problem om jag skruvar in skruven en bit & öppnar spjällen lite mer? Jag har inte läst något om detta finns det någon risk?
Skruven är liten & sitter illa till måste antagligen riva luftburken, nyfiken på om det är värt mödan eller om det är något annat som spökar.:confused::va
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Startsvårighet borde inte bero på "choken" som bara är en snabbtomgång. Vad gäller skruven så tog jag bort den samt tajtade wiren så mycket det gick. Fullt åtdraget reglage på sexan så cruisar jag 130-140 km/h.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Startsvårighet borde inte bero på "choken" som bara är en snabbtomgång. Vad gäller skruven så tog jag bort den samt tajtade wiren så mycket det gick. Fullt åtdraget reglage på sexan så cruisar jag 130-140 km/h.

Jag valde att bortse från ditt svar som innehåller så mycket stolligheter att jag bara blir trött. Om du inte vet vad du snackar om, är det bättre att tiga. Du kan bli Bannad för att ge felaktiga råd. Jag skruvade tillbaka stoppskruven 4-5 varv så att jag fick upp choken till angivet värde - nu startar hojen utan problem. Ställde in vajern så att jag hade ett spel på ca 2 mm. Det var trångt utav h..vete men gick med en ledad bits - hållare & ett kryssbits.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Jag valde att bortse från ditt svar som innehåller så mycket stolligheter att jag bara blir trött. Om du inte vet vad du snackar om, är det bättre att tiga. Du kan bli Bannad för att ge felaktiga råd.

Vadå stolligheter??? Den s.k skruven som jag har tagit bort och som du förmodligen har justerat på anger åtminstone på min motor ett maxvärde -ett stopp för att inte öppna mer och därmed sätta ett av Suzuki angivet maxvarv som borde stämma med det du angav. Jag valde att ta bort skruven för att få mera "gas" just för att kunna använda den som semestergas.
Hur din motor beter sig kan jag inte svara för men min behöver då ingen "choke" för att starta, jag drar åt den ngt efter den startat för att hålla ett förhöjt tomgångsvarvtal. Och såvitt jag vet så har min kompis med en -03:a gjort samma som jag utan problem. Du kanske har din normala tomgång något låg? Min går på mellan 12-1300rpm varm.

Jag anser inte att det jag skrev är nåt råd till dig, snarare en beskrivning av hur min cykel är konfigurerad samt att choken inte är en choke, oavsett vad någon säger.
Så om det är stolligt så FINE, jag bryr mig inte vad du tycker. Ska inte ge nåt "råd" till dig igen...
 
Last edited:

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Vadå stolligheter??? Den s.k skruven som jag har tagit bort och som du förmodligen har justerat på anger åtminstone på min motor ett maxvärde -ett stopp för att inte öppna mer och därmed sätta ett av Suzuki angivet maxvarv som borde stämma med det du angav. Jag valde att ta bort skruven för att få mera "gas" just för att kunna använda den som semestergas.
Hur din motor beter sig kan jag inte svara för men min behöver då ingen "choke" för att starta, jag drar åt den ngt efter den startat för att hålla ett förhöjt tomgångsvarvtal. Och såvitt jag vet så har min kompis med en -03:a gjort samma som jag utan problem. Du kanske har din normala tomgång något låg? Min går på mellan 12-1300rpm varm.

Jag anser inte att det jag skrev är nåt råd till dig, snarare en beskrivning av hur min cykel är konfigurerad samt att choken inte är en choke, oavsett vad någon säger.
Så om det är stolligt så FINE, jag bryr mig inte vad du tycker. Ska inte ge nåt "råd" till dig igen...

Nej du har rätt det är jag som är stollig. Jag fick panik när tomgången rusade upp mot 5000 varv, men det är inte ditt fel på något sätt. Ber om ursäkt var lite nojig.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Nu läcker kopplingens slavcylinder igen, suck!

Bytte slavcylinder (den vid kopplingen) för ett år sedan då den läckte inåt som de sa på verkstan de var inget synligt läckage runt kopplingsslang eller cylinderhuset. De enda ja märkte var att hydraulvätskan i behållaren tömdes & måste fyllas på hela tiden. Felet då var att det inte var tätt mellan kolven & cylinderhuset så att hydrauloljan droppade ut.
Å nu e det dags igen, har fyllt på 2 gånger på en månad. Inga tecken på läckage.
Den här gången hittade jag oljespill på spoilern under hojen framför bakdäcket.
Fråga vad är det som händer??
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Bytte slavcylinder (den vid kopplingen) för ett år sedan då den läckte inåt som de sa på verkstan de var inget synligt läckage runt kopplingsslang eller cylinderhuset. De enda ja märkte var att hydraulvätskan i behållaren tömdes & måste fyllas på hela tiden. Felet då var att det inte var tätt mellan kolven & cylinderhuset så att hydrauloljan droppade ut.
Å nu e det dags igen, har fyllt på 2 gånger på en månad. Inga tecken på läckage.
Den här gången hittade jag oljespill på spoilern under hojen framför bakdäcket.
Fråga vad är det som händer??

Testa frågan på hayabusa.org också.:tummenupp
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Tänkt meka själv, så jag rev slavcylindern & drev kåpan. Innan för drevkåpan var det fullt av hårt packad skit, kedjeolja & grus det hade en konsistens av nylagd asfalt, hela vägen från drevet till slavcylindern.. Det värsta var att det inte fanns någon barriär/skydd mellan drevet & kopplingen. Hur som helst, så går det en metal stav mellan slavcylindern & själva kopplingen den löper mellan två gummi packningar/membran med ett hål i mitten, ett i motorn & ett i cylinderhuset.. Problemet för mig var att staven drog med sig skit in i slavcylindern (syntes tydligt på staven) med följd att cylinder packningen slipades ned & cylinderhuset fick en skitbeläggning, även cylindern var angripen av skit & små repor; där av läckaget. Oljan jag tömde ut var gyttjefärgad från att ha varit helt klar som ny.
Fick rent med WD 40 (rena undermedlet) Tvättade & polerade bort skit & små skavanker på cylinder & hus, som tur var fanns inga djupare repor (använde kopplings olja & WD 40 om vartannat på vit & grön kökssvamp. Bytte packning på cylindern. Smorde in allt med bromsvätska, drog bultarna till angivet moment, luftade systemet. Sedan var det klart.
Fråga varför bygger man en hoj så jävla dumt, det hade räckt med att drevkåpan hade en innervägg som separerade/ kapslade in drevet från kopplingen så hade vi sluppit detta onödiga trassel. Alternativet för mig hade varit att lämna in hojen för att byta slavkoppling vartannat år för dyra pengar nu blir det istället rengöring under drevkåpan så ofta jag orkar.
Så mitt råd till Busa ägare rengör under drevkåpan, du kan lyfta bort den utan att oljan rinner ur slavcylindern & rengör speciellt runt metal staven men självklart även runt drevet. Håll koll på hydraulolje färgen börjar den få en mörkare ton då är det verkligen dags för renovering. enl. ovan.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Håll koll på hydraulolje färgen börjar den få en mörkare ton då är det verkligen dags för renovering. enl. ovan.

Hmm, har just funderat över varför det är sån skillnad mellan broms och kopplingsvätskorna i klarhet, trodde att det var bytt för bromsen men inte kopplingen.

För övrigt har även jag sällat mig till skaran med startmotorproblem. Med kall motor slirar startmotorkopplingen totalt. Får trycka fort och upprepande på knappen till den tar. Med varm motor är det knappt problem alls.:huvet Konstigt nog började detta problem efter oljebyte. Undrar om det kan vara orsaken, att rullarna glider på oljefilmen. Kör med RedLine 20-50 som jag alltid gjort, kanske Busan inte gillar den ur den aspekten? I övrigt är den kanon gällande den vanliga kopplingsfunktionen samt oljeförbrukning. Kanske får prova en annan olja först:confused:
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Undra om det inte sitter en idler gear limiter i din som standard? Annars är det väl kanske dags att byta startmotorkopplingen eller åtminstone titta på den, i mitt fall hjälpte inte en titt för den såg väldigt fräsch ut men efter att jag bytt så funkar allt som det ska. Extreme engines idler gear limiter som jag köpte sitter det en sån där deformerad bricka i och skulle limitern börja slira så ska man visst ev. byta bricka eller dra den hårdare, jag antar Suzukis fungerar på samma sätt?
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Undra om det inte sitter en idler gear limiter i din som standard? Annars är det väl kanske dags att byta startmotorkopplingen eller åtminstone titta på den, i mitt fall hjälpte inte en titt för den såg väldigt fräsch ut men efter att jag bytt så funkar allt som det ska. Extreme engines idler gear limiter som jag köpte sitter det en sån där deformerad bricka i och skulle limitern börja slira så ska man visst ev. byta bricka eller dra den hårdare, jag antar Suzukis fungerar på samma sätt?

Menar du att du fått ordning på startmortorn till slut, i så fall grattis eller ska jag säga äntligen!
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Menar du att du fått ordning på startmortorn till slut, i så fall grattis eller ska jag säga äntligen!

Tackar! Ja det var startmotorkopplingen till slut, den har snurrat så där otäckt sakta och tvekat 2 starter av säkert över hundra men inga kickbacks längre. Hittills kanske jag bör tillägga ;-) innan bytet slog den bakut minst 2 - 4 ggr av 10, stannade med en smäll som alltså ska uppstå när startmotorkopplingen släpper sen startade den.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Tackar! Ja det var startmotorkopplingen till slut, den har snurrat så där otäckt sakta och tvekat 2 starter av säkert över hundra men inga kickbacks längre. Hittills kanske jag bör tillägga ;-) innan bytet slog den bakut minst 2 - 4 ggr av 10, stannade med en smäll som alltså ska uppstå när startmotorkopplingen släpper sen startade den.

Det låter roligt för dig, kanske blir lite säsong trots allt då...
Skulle du kunna delge ditt slutliga "recept" för att få ordning på detta ofog, eller var det bara startmotorkopplingen som byttes?
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Det blir lite baklänges eftersom jag började med batteri, man tycker liksom att det är logiskt att börja med, köpte ett shorai 14ah hos nf racing, kanske skulle ha tagit ett 18ah när jag tänker efter eftersom cca är ännu högre, standardbatteriet ligger på 170cca och shorai 14ah på 210. Det sägs att ett taskigt batteri i längden kan knäcka startmotorkopplingen, ingen aning om det stämmer men det känns bra att ha uppgraderat det i vilket fall. Sen satt jag in idler gear limitern men du har ju en -03 så det är ju ointressant. Till sist blev det en ny startmotorkoppling trots att det verkade osannolikt att den skulle orsaka alltihop eftersom den såg bra ut. Mitt recept var alltså startmotorkoppling för 1700 ink. frakt från usa/ebay och ett shorai batteri för strax under 1500. Jag minns att startmotorkopplingen gjorde en "frispinn" ifjol men bara en, greppade inte alls, tydligen var den nog dålig ändå.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
En möjlig lösning på att hålla slavcylindern ren & tät

Tanken är att täta slavcylindern inåt med ett gummi skydd som sätts längst ut & som pinnen går igenom, iom. att den är tajt så skrapar den ren pinnen varje gång den åker igenom. Gummi skyddet kommer från en DL 1000 & ska enl. experterna passa. Jag ska prova & återkommer med resultatet.

Hayabusan´s Slavcylinder scrolla ner bilden hittar du den i vänster nederkant
http://fiche.worldofpowersports.com/cycleparts/showmodel.asp?Type=13&make=suzukimc&A=352&B=7

Suzuki DL 1000 Gummitätningen här kallad 27 A, håller tätt in till slavcylindern.

http://fiche.worldofpowersports.com/cycleparts/showmodel.asp?Type=13&make=suzukimc&A=348&B=8
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top