Hayabusa-tråden

De här med TRE-mod kan man ju läsa sig galen av. :confused:
Är det något som kan vara bra för min 1999 ? eller är de bara att kasta pengarna i sjön ?

Vart kan man få tag i sånt ? Ebay ? Är det olika moddar för olika modeller ?

Tack :hej

/Johan
 
Någon som vet om det finns något universal depåstöd som funkar bra till busan? Både fram och bak

Det finns mycket att välja på när det gäller depåstöd. Men min erfarenhet är att man behöver två, ett fram & ett bak för att hojen ska stå stabilt. Bak behöver du lite längre Bobbiner för att komma förbi ramdelar. Ett stabilt justerbart är att föredra.
 
Funkar det bra med startandet än?

Både ja & nej, det starkare batteriet gör att kallstarter som tidigare var ett problem funkar klockrent. Däremot har jag fått varmstartsproblem, liknande de du beskrivit där startmotorn knappt orkar gå runt trots nyladdat urstarkt batteri.
Att det är värmen som får något att kärva/gå trögt är uppenbart, frågan är bara vad/var.
Rivit startmotorn men den var helt ok, ovanligt fräsch för en så gammal hoj.

Då jag ruttnat på att bli stående med en hoj som ej startar så har jag installerat ett 24 volts system vilket fungerar bra. Startmotorn låter som en symaskin på högsta varv eller en motor på ett modell flygplan & det är säkert inte nyttigt att köra en 12 v startmotor på 24 v om inte annat borde den slitas ned i förtid med förkortad livslängd. Men just nu är det viktigaste att den startar & det gör den varje gång.
24 v systemet är inte komplicerat det bygger på att du seriekopplar två batterier vid start så att bara startmotorn får 24 v. Resten av systemet fortsätter på 12 v. Valet av andra batteri är oviktigt då det är volten du vill åt det funkar med ett litet & lättplacerat 12 v 5,5 Ah batteri. Enda problemet är laddningen av det andra batteriet men det finns lösningar på det också från färdiga helautomatiska modellanpassade lösningar till marina skiljerelä med inställbar laddstart/stopp (v) som följer regulatorns inställningar & en splitt.
Enl. följande schema:
http://www.schnitzracing.com/technical_corner.htm
Scrolla ner till: Wiring Diagram for twin batteries, så ser du att det är startreläet som kopplar på & av 24 volten.
Nu inser jag förstås att detta är en tillfällig lösning & att jag måste lokalisera orsaken till att motorn går trögt, varm. Innan ett lager skär eller en kolv fastnar eller något liknande. Men kanske en nödlösning även för dig om du också ruttnar på att inte kunna åka när solen skiner?

När det gäller att ladda båda batterierna samtidigt så verkar denna produkt löst problemet med att ladda två batterier med olika Ah samtidigt. Så det blir nästa investering.

http://www.dragbike.com/dbnews/templates/fast1320_z5.aspx?articleid=4891&zoneid=5
 
Last edited:
De här med TRE-mod kan man ju läsa sig galen av. :confused:
Är det något som kan vara bra för min 1999 ? eller är de bara att kasta pengarna i sjön ?

Vart kan man få tag i sånt ? Ebay ? Är det olika moddar för olika modeller ?

Tack :hej

/Johan

Tanken är att ta bort strypning på de lägre växlarna & fartspärren på de högre Tre Modden funkar på 99 an som har en 12 bit ECM (motorns styrenhet) men å andra sidan har ju inte 99 an någon fartspärr att ta bort.
Jag har provar på en 03á men det funkade inget vidare, hade en GiPro-Tre låst på 5áns växel det enda jag märkte var att den gick ryckigt & ojämnt på lågvarv, annars var det ingen skillnad. Nu har min 32bit ECMén & enl. ryktet ska TRE´n inte kunna lura den om vilken växel man kör på, vilket är hela tanken med TRE modden.
 
Last edited:
De här med TRE-mod kan man ju läsa sig galen av. :confused:
Är det något som kan vara bra för min 1999 ? eller är de bara att kasta pengarna i sjön ?

Vart kan man få tag i sånt ? Ebay ? Är det olika moddar för olika modeller ?

Tack :hej

/Johan

Hallå där.
På min -00 blev skillnaden tydlig. Inga negativa tendenser alls. Jag har en switchad så det gick lätt att uppleva förändringen. Efter jag byggde om min till 32-bitars ECU blev den liggande. Till salu för en rimlig peng och jag kan hjälpa dig att montera den. Men du får styra till Bålsta.
 
Bar å köp, på min -00 försvann ett irriterande tvekande runt 2500 varv och blev aningen piggare från botten sen får folk tycka vad dom vill om det. Hade en switchad som jag råkade pajja så nu sitter det en oswitchad i den.
 
Tack för svaren.
En dum fråga; Vad är de för skillnad på switchad eller oswitchad ? :crash

/Johan

På den switchade sitter det en switch :p

Tyckte det var onödigt, tycker man det funkar bra är den alltid på och det tyckte jag så jag struntade i switch, switch för att slå av/på tre'n alltså.
 
Stort tack Chrille_08 för installation med 3-mod med switch.
Märks direkt att den ändrar karaktär när man ligger i jämn fart säg 50 knutar och slå till brytaren.

Från lite orolig och tveksam till snäll och och bestämd med "extra krydda".

Vart över förväntan och ett av de bästa investeringar i år tror jag. :):tummenupp

/Johan
 
Hej.
Har en 01 och ett jätteproblem.
Trycker in kopplingen och vid de 5 sista mm innan handtaget frikopplar den lite. När jag försöker lägga i växel kanske den går i och om den gör det smäller det högt. Går växel i drar den mc:n framåt lite, bara lite.
Har bytt renoveringssats i handtaget o på motorn men det hjälpte inte!!!!
Nu är snart sommaren över o hittar inte felet:huvet
Hjälp:gråta
 
Hej.
Har en 01 och ett jätteproblem.
Trycker in kopplingen och vid de 5 sista mm innan handtaget frikopplar den lite. När jag försöker lägga i växel kanske den går i och om den gör det smäller det högt. Går växel i drar den mc:n framåt lite, bara lite.
Har bytt renoveringssats i handtaget o på motorn men det hjälpte inte!!!!
Nu är snart sommaren över o hittar inte felet:huvet
Hjälp:gråta

Hur ser det ut vid motorn när du drar i kopplingshandtaget? Rör det sig som det ska där vajern går in?

Är vajern justerad som den ska och det ändå inte fungerar skulle jag gissa på lameller som blivit skeva. Blir de skeva så räcker inte den sträckan vajern har att röra sig på när du drar i kopplingshandtaget för att lamellerna ska frikoppla. Växellådan och motorn har lite kontakt via lamellerna hela tiden och släpper aldrig från varandra. Därför smäller det och du har lite driv framåt även med kopplingshandtaget helt intryckt.
 
Hur ser det ut vid motorn när du drar i kopplingshandtaget? Rör det sig som det ska där vajern går in?

Är vajern justerad som den ska och det ändå inte fungerar skulle jag gissa på lameller som blivit skeva. Blir de skeva så räcker inte den sträckan vajern har att röra sig på när du drar i kopplingshandtaget för att lamellerna ska frikoppla. Växellådan och motorn har lite kontakt via lamellerna hela tiden och släpper aldrig från varandra. Därför smäller det och du har lite driv framåt även med kopplingshandtaget helt intryckt.

Är inte deta hayabusa tråden?
Hydraliskt alltihopa. Men tack för visat intresse.
Jag har förståt att kopplingslamellerna inte släpper ordenligt.

Mer info:
När jag trycker på kopplingen släpper tryckplattan ca 2mm vilket inte är tillräckligt givetvis.
Men vad är felet i hydralsystemmet?
Ideer?
 
Spontant skulle jag säga att 2mm vid tryckplattan räcker mer än väl. Nä, bort med lamellpaketet och syna lameller och skivor efter skevhet. Om det verkar ok så finns det två saker att göra; Blästra stålskivorna med glas. Det ruggar upp dom lite så du kan binda olja på dom vid körning. Krävs för att få en bra funktion, därav namnet våtkoppling. Det andra jag tänker på är mer ovanligt men förekommer, byte av motorolja. En del oljor, trots "mc-olja" klibbar en del i kopplingen -speciellt när motorn är varm. Hade själv problem med det på 2 hojar för ett antal år sen. Men säg gärna vilken olja du använder, de flesta och vanligaste sorterna har inte den egenskapen. Dock vägrar jag använda Castrol GPS delsyntet vilket gav mig problem på bägge nämnda.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top