Hayabusa-tråden

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
De här med TRE-mod kan man ju läsa sig galen av. :confused:
Är det något som kan vara bra för min 1999 ? eller är de bara att kasta pengarna i sjön ?

Vart kan man få tag i sånt ? Ebay ? Är det olika moddar för olika modeller ?

Tack :hej

/Johan
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Någon som vet om det finns något universal depåstöd som funkar bra till busan? Både fram och bak

Det finns mycket att välja på när det gäller depåstöd. Men min erfarenhet är att man behöver två, ett fram & ett bak för att hojen ska stå stabilt. Bak behöver du lite längre Bobbiner för att komma förbi ramdelar. Ett stabilt justerbart är att föredra.
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Funkar det bra med startandet än?

Både ja & nej, det starkare batteriet gör att kallstarter som tidigare var ett problem funkar klockrent. Däremot har jag fått varmstartsproblem, liknande de du beskrivit där startmotorn knappt orkar gå runt trots nyladdat urstarkt batteri.
Att det är värmen som får något att kärva/gå trögt är uppenbart, frågan är bara vad/var.
Rivit startmotorn men den var helt ok, ovanligt fräsch för en så gammal hoj.

Då jag ruttnat på att bli stående med en hoj som ej startar så har jag installerat ett 24 volts system vilket fungerar bra. Startmotorn låter som en symaskin på högsta varv eller en motor på ett modell flygplan & det är säkert inte nyttigt att köra en 12 v startmotor på 24 v om inte annat borde den slitas ned i förtid med förkortad livslängd. Men just nu är det viktigaste att den startar & det gör den varje gång.
24 v systemet är inte komplicerat det bygger på att du seriekopplar två batterier vid start så att bara startmotorn får 24 v. Resten av systemet fortsätter på 12 v. Valet av andra batteri är oviktigt då det är volten du vill åt det funkar med ett litet & lättplacerat 12 v 5,5 Ah batteri. Enda problemet är laddningen av det andra batteriet men det finns lösningar på det också från färdiga helautomatiska modellanpassade lösningar till marina skiljerelä med inställbar laddstart/stopp (v) som följer regulatorns inställningar & en splitt.
Enl. följande schema:
http://www.schnitzracing.com/technical_corner.htm
Scrolla ner till: Wiring Diagram for twin batteries, så ser du att det är startreläet som kopplar på & av 24 volten.
Nu inser jag förstås att detta är en tillfällig lösning & att jag måste lokalisera orsaken till att motorn går trögt, varm. Innan ett lager skär eller en kolv fastnar eller något liknande. Men kanske en nödlösning även för dig om du också ruttnar på att inte kunna åka när solen skiner?

När det gäller att ladda båda batterierna samtidigt så verkar denna produkt löst problemet med att ladda två batterier med olika Ah samtidigt. Så det blir nästa investering.

http://www.dragbike.com/dbnews/templates/fast1320_z5.aspx?articleid=4891&zoneid=5
 
Last edited:

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
De här med TRE-mod kan man ju läsa sig galen av. :confused:
Är det något som kan vara bra för min 1999 ? eller är de bara att kasta pengarna i sjön ?

Vart kan man få tag i sånt ? Ebay ? Är det olika moddar för olika modeller ?

Tack :hej

/Johan

Tanken är att ta bort strypning på de lägre växlarna & fartspärren på de högre Tre Modden funkar på 99 an som har en 12 bit ECM (motorns styrenhet) men å andra sidan har ju inte 99 an någon fartspärr att ta bort.
Jag har provar på en 03á men det funkade inget vidare, hade en GiPro-Tre låst på 5áns växel det enda jag märkte var att den gick ryckigt & ojämnt på lågvarv, annars var det ingen skillnad. Nu har min 32bit ECMén & enl. ryktet ska TRE´n inte kunna lura den om vilken växel man kör på, vilket är hela tanken med TRE modden.
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
De här med TRE-mod kan man ju läsa sig galen av. :confused:
Är det något som kan vara bra för min 1999 ? eller är de bara att kasta pengarna i sjön ?

Vart kan man få tag i sånt ? Ebay ? Är det olika moddar för olika modeller ?

Tack :hej

/Johan

Hallå där.
På min -00 blev skillnaden tydlig. Inga negativa tendenser alls. Jag har en switchad så det gick lätt att uppleva förändringen. Efter jag byggde om min till 32-bitars ECU blev den liggande. Till salu för en rimlig peng och jag kan hjälpa dig att montera den. Men du får styra till Bålsta.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Bar å köp, på min -00 försvann ett irriterande tvekande runt 2500 varv och blev aningen piggare från botten sen får folk tycka vad dom vill om det. Hade en switchad som jag råkade pajja så nu sitter det en oswitchad i den.
 

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
Tack för svaren.
En dum fråga; Vad är de för skillnad på switchad eller oswitchad ? :crash

/Johan
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Tack för svaren.
En dum fråga; Vad är de för skillnad på switchad eller oswitchad ? :crash

/Johan

På den switchade sitter det en switch :p

Tyckte det var onödigt, tycker man det funkar bra är den alltid på och det tyckte jag så jag struntade i switch, switch för att slå av/på tre'n alltså.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vad har ni för depåstöd? Mina 75 kg knixar upp 600:an hur lätt som helst men har inte en chans på Hayabusan.
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Vad har ni för depåstöd? Mina 75 kg knixar upp 600:an hur lätt som helst men har inte en chans på Hayabusan.

Jag har ett blått :rolleyes:... Inga problem alls att få upp den med en hand. Men så ligger jag på 90+ och Busan bantad 30+ :tungan
 
Last edited:

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
Stort tack Chrille_08 för installation med 3-mod med switch.
Märks direkt att den ändrar karaktär när man ligger i jämn fart säg 50 knutar och slå till brytaren.

Från lite orolig och tveksam till snäll och och bestämd med "extra krydda".

Vart över förväntan och ett av de bästa investeringar i år tror jag. :):tummenupp

/Johan
 

pluss400

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa
Hej.
Har en 01 och ett jätteproblem.
Trycker in kopplingen och vid de 5 sista mm innan handtaget frikopplar den lite. När jag försöker lägga i växel kanske den går i och om den gör det smäller det högt. Går växel i drar den mc:n framåt lite, bara lite.
Har bytt renoveringssats i handtaget o på motorn men det hjälpte inte!!!!
Nu är snart sommaren över o hittar inte felet:huvet
Hjälp:gråta
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Hej.
Har en 01 och ett jätteproblem.
Trycker in kopplingen och vid de 5 sista mm innan handtaget frikopplar den lite. När jag försöker lägga i växel kanske den går i och om den gör det smäller det högt. Går växel i drar den mc:n framåt lite, bara lite.
Har bytt renoveringssats i handtaget o på motorn men det hjälpte inte!!!!
Nu är snart sommaren över o hittar inte felet:huvet
Hjälp:gråta

Hur ser det ut vid motorn när du drar i kopplingshandtaget? Rör det sig som det ska där vajern går in?

Är vajern justerad som den ska och det ändå inte fungerar skulle jag gissa på lameller som blivit skeva. Blir de skeva så räcker inte den sträckan vajern har att röra sig på när du drar i kopplingshandtaget för att lamellerna ska frikoppla. Växellådan och motorn har lite kontakt via lamellerna hela tiden och släpper aldrig från varandra. Därför smäller det och du har lite driv framåt även med kopplingshandtaget helt intryckt.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Någon vänlig själ som vet vilket moment det ska vara till bakre motorfästet på en L1:a?
 

pluss400

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa
Hur ser det ut vid motorn när du drar i kopplingshandtaget? Rör det sig som det ska där vajern går in?

Är vajern justerad som den ska och det ändå inte fungerar skulle jag gissa på lameller som blivit skeva. Blir de skeva så räcker inte den sträckan vajern har att röra sig på när du drar i kopplingshandtaget för att lamellerna ska frikoppla. Växellådan och motorn har lite kontakt via lamellerna hela tiden och släpper aldrig från varandra. Därför smäller det och du har lite driv framåt även med kopplingshandtaget helt intryckt.

Är inte deta hayabusa tråden?
Hydraliskt alltihopa. Men tack för visat intresse.
Jag har förståt att kopplingslamellerna inte släpper ordenligt.

Mer info:
När jag trycker på kopplingen släpper tryckplattan ca 2mm vilket inte är tillräckligt givetvis.
Men vad är felet i hydralsystemmet?
Ideer?
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Spontant skulle jag säga att 2mm vid tryckplattan räcker mer än väl. Nä, bort med lamellpaketet och syna lameller och skivor efter skevhet. Om det verkar ok så finns det två saker att göra; Blästra stålskivorna med glas. Det ruggar upp dom lite så du kan binda olja på dom vid körning. Krävs för att få en bra funktion, därav namnet våtkoppling. Det andra jag tänker på är mer ovanligt men förekommer, byte av motorolja. En del oljor, trots "mc-olja" klibbar en del i kopplingen -speciellt när motorn är varm. Hade själv problem med det på 2 hojar för ett antal år sen. Men säg gärna vilken olja du använder, de flesta och vanligaste sorterna har inte den egenskapen. Dock vägrar jag använda Castrol GPS delsyntet vilket gav mig problem på bägge nämnda.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top