Hayabusa-tråden

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Hayabusa-03
Historien upprepar sig.

1999 står jag på mc-mässan i Stockholm och håller i busens framlykta och säger till polarna: "hur fan kan de göra en sån butt ugly hoj!". Fronten skitful. Baken skitful. Åren gick. 2003 köpte jag min busa. Skitnöjd sedan dess. Busen gick från ful till brutal i mina ögon. Snygg....ne. En del åker skönheter. Busan är odjuret.

Och så dök 2008 modellen upp. Första reaktion: :va sedan :huvet och bakdelen var ju :arsele . Prestandan verkade dessutom inte vara så mycket (11%) mer efter 9 långa års väntan på en uppdatering. Dessutom några kg fetare..... nja....

Har dock haft en wallpaper från www.suzuki2k8.com och den fick hjärnbarken att mogna ännu en gång. Tog dock inte 4 år - utan 4 dagar. Nya busan har generna och looken kvar.Fronten köpte jag direkt. Arslet harmoniserar snyggt med framdelen. Baklyset med framlyset. Första reaktionen var dock M1800R på bakdelen....... Saftigt sänkt är den också. Hela bakdelen är bra mycket lägre än föregångaren.

Men så länge flinet finns kvar när man gasar gammeln, så blir det ingen uppdatering. För mycket :corn för att få 11% mer. Och gångerna man förbrukar 100% av prestandan :näsblod i dagsläget är ju lätträknade.

Och 3 effektmappningar..... kul första veckan.

Summa sumarum. Äntligen! En modernare busa. Det som behövde uppdateras är uppdaterat (bromsar t.ex) - dock sparsamt. En kanonhoj blev ännu bättre!
Men nog hade man drömt om en "måste ha NU!" busa.

Men en B-King då kanske...... 182hk på en nakenhoj. Blåser man av då tro? :yoparty
 

Kuazimudo

Medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GSXR1000'-K7'' Mv-Agusta RC'
:tuttar :huvet
 

Bifogat

  • 2008'' Hayabusa kopiera.jpg
    2008'' Hayabusa kopiera.jpg
    95.7 KB · Visningar: 175
  • 18483_suzuki-1300-hayabusa-04.jpg
    18483_suzuki-1300-hayabusa-04.jpg
    35.5 KB · Visningar: 132
  • big_Hayabusa01 (Medium).jpg
    big_Hayabusa01 (Medium).jpg
    42.1 KB · Visningar: 134
  • big_Hayabusa04 (Medium).jpg
    big_Hayabusa04 (Medium).jpg
    63.2 KB · Visningar: 77
  • big_Hayabusa03 (Medium).jpg
    big_Hayabusa03 (Medium).jpg
    82.1 KB · Visningar: 130
  • big_Hayabusa02 (Medium).jpg
    big_Hayabusa02 (Medium).jpg
    57.2 KB · Visningar: 109

Kuazimudo

Medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GSXR1000'-K7'' Mv-Agusta RC'
:gnissla :arsele
 

Bifogat

  • big_Hayabusa07 (Medium).jpg
    big_Hayabusa07 (Medium).jpg
    59.8 KB · Visningar: 89
  • big_Hayabusa08 (Medium).jpg
    big_Hayabusa08 (Medium).jpg
    79.8 KB · Visningar: 116
  • big_Hayabusa09 (Medium).jpg
    big_Hayabusa09 (Medium).jpg
    81.6 KB · Visningar: 121
  • big_Hayabusa11 (Medium).jpg
    big_Hayabusa11 (Medium).jpg
    63.8 KB · Visningar: 95
  • big_Hayabusa10 (Medium).jpg
    big_Hayabusa10 (Medium).jpg
    58 KB · Visningar: 85

Kuazimudo

Medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GSXR1000'-K7'' Mv-Agusta RC'
:huvet :gnissla
 

Bifogat

  • compteurr.jpg
    compteurr.jpg
    32.6 KB · Visningar: 108
  • haya%20arriere.jpg
    haya%20arriere.jpg
    40.1 KB · Visningar: 87
  • haya%20presentat.jpg
    haya%20presentat.jpg
    81.5 KB · Visningar: 83
  • SuzukiGSX1300RHayabusa%20phare%20avant.jpg
    SuzukiGSX1300RHayabusa%20phare%20avant.jpg
    44.5 KB · Visningar: 80
  • post-1-15041-Web_2008show0012.jpg
    post-1-15041-Web_2008show0012.jpg
    66.5 KB · Visningar: 86
  • HAYABUSA_2 (Medium).jpg
    HAYABUSA_2 (Medium).jpg
    70.6 KB · Visningar: 80

Kuazimudo

Medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GSXR1000'-K7'' Mv-Agusta RC'
:hojbusa :hojbusa :hojbusa
 

Bifogat

  • SuzukiGSX1300RHayabus%20amorto.jpg
    SuzukiGSX1300RHayabus%20amorto.jpg
    38.9 KB · Visningar: 67
  • suzuki-1300-hayabusa-07.jpg
    suzuki-1300-hayabusa-07.jpg
    37.1 KB · Visningar: 100
  • suzuki-1300-hayabusa-03.jpg
    suzuki-1300-hayabusa-03.jpg
    50.7 KB · Visningar: 94
  • suzuki-1300-hayabusa-01.jpg
    suzuki-1300-hayabusa-01.jpg
    31 KB · Visningar: 89

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Hade dom förutom dom uppdraderingar dom gjort behållt den gamla röven och integrerat blinkerslamporna samt 200 kusar på bakhjulet så hade det vart risk för inbyte till våren!
Nu blir det till att behålla den en har och börja vässa.....
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Hade dom förutom dom uppdraderingar dom gjort behållt den gamla röven och integrerat blinkerslamporna samt 200 kusar på bakhjulet så hade det vart risk för inbyte till våren!
Nu blir det till att behålla den en har och börja vässa.....

Hehe ,, det e rätta takter, men när du ska vässa så vässa med turbo, det ger mest hk per krona ,,, dyrt som fan med turbo men många pållar blir det.
Som tex dom flesta gör är att köpa ett 4-1 system + KN filter + Powercommander = ca:15000:- å ger 10-15Hk mer ,,, det e dyra pållar, och ska man fortsätta vässa på den med portning å kammar å kanske mera kubik så får man räkna med 1000kr/hk, som tex turbo som säljes till det hutlösa priset 53000:- för "snikkittet" , men då e det ca:150 extra pållar man får å det blir ca:350kr/hk ,,, men men ,,smaken e ju som -> :arsele
e ju rätt skönt med "sugmotor" med :tummenupp
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Hehe ,, det e rätta takter, men när du ska vässa så vässa med turbo, det ger mest hk per krona ,,, dyrt som fan med turbo men många pållar blir det.
Som tex dom flesta gör är att köpa ett 4-1 system + KN filter + Powercommander = ca:15000:- å ger 10-15Hk mer ,,, det e dyra pållar, och ska man fortsätta vässa på den med portning å kammar å kanske mera kubik så får man räkna med 1000kr/hk, som tex turbo som säljes till det hutlösa priset 53000:- för "snikkittet" , men då e det ca:150 extra pållar man får å det blir ca:350kr/hk ,,, men men ,,smaken e ju som -> :arsele
e ju rätt skönt med "sugmotor" med :tummenupp



Jag känner mig själv och det blir turbo om det blir nåt till nästa sommar!
Nåt annat kommer det inte att bli för som sagt lägga kanske 20 000:- på att få ut 20 hästar till som man ändå tröttnar på efter en vecka.....

Nä, en sleeper med orginal utseende fast turbo under skalet.....mmmm.

NLRsystems har ett kit för 4000$ som ska ge lite lagom klös.

"This system will make 250 Hp on pump fuel without any engine work. It fits inside stock body work for a very stealthy look. This system can be upgraded to 300 HP with slight engine work".

Slipper man riva i motorn förutom kopplingen då så vore det bra.
 

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
Gixxer 1000 k7
Det var rätt så många som fnös åt Busans utseende när den kom 1999.
Jag tror att man nu liksom då kommer att vänja sig vid den nya looken, och till slut till och med tycka att den är snygg:)
Jag ryggade också tillbaka när jag först såg bilderna på den, men har redan börjat vänja mig så smått.
Tycker inte alls att den är så dum, tillåter bara tiden och ekonomin, så är då inte jag främmande för att besöka Suzukihandlaren till våren:tummenupp
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71

NLRsystems har ett kit för 4000$ som ska ge lite lagom klös.

"This system will make 250 Hp on pump fuel without any engine work. It fits inside stock body work for a very stealthy look. This system can be upgraded to 300 HP with slight engine work".

Har ni koll på hur j-a lågt dollarn ligger just nu? 4000 dollares är skitbilligt!
Har du någon länk? Vad ingår? Finns PCIII map till kittet?
Har precis vant mej vid busa effekten så mycket mer vore ännu bättre!
Jag är helt inne på din linje, sleeper, om man nu kan kalla busan för det, med dubbla highpipes bara för att förvilla!
Kan vinterns brist på sysslor nu vara löst?

Myke
 

uffe45

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
1995, Kawasaki GPZ 1100
Har ni koll på hur j-a lågt dollarn ligger just nu? 4000 dollares är skitbilligt!
Har du någon länk? Vad ingår? Finns PCIII map till kittet?
Har precis vant mej vid busa effekten så mycket mer vore ännu bättre!
Jag är helt inne på din linje, sleeper, om man nu kan kalla busan för det, med dubbla highpipes bara för att förvilla!
Kan vinterns brist på sysslor nu vara löst?

Myke

Har just hittat hit och läst igenom hela tråden. Var just på väg att komma till slutsatsen att det var trevligt att hitta en vettig tråd där alla inte är helt galna och jagar sjukt mycket hk, men visst växer hornen när man läser :cdevil
http://www.nlrsystems.com/2007_catalog.htm (Turbo kits and components/RC turbo kits).

Hej föresten! Anledningen till att jag läser här är att tanken på en busa har dykt upp i mitt huvud.
Jag började på en CB750, gick till en GPZ1100 och har provat polarens GSXR1000 nu i veckan, ja jädrar vad roligt! :kär
Vill nu ha en ny leksak men vill inte sätta mig på en renodlad racer, man vill ju fortfarande kunna ge sig ut på långfärder utan att få ryggskott och men för livet. Men samtidigt vill jag inte ge upp jakten på 300+ :hihi

Vad jag har kommit fram till så skulle en busa kanske kunna passa mig (dessutom så har man ju råd att försäkra en sådan), kan jag ha hittat rätt i mina funderingar?
 

Rockskane

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Busa
Å ja som börjat fundera på en ZZR...
nej, det blir kanske den nya busan istället. Först tyckte jag att den såg ut som en gammal Saab bakifrån. Men efter att man kollat ett tag så ser den ju rätt cool ut :)
Men den kommer visst inte i helsvart. Synd.

:) :) :)
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Har just hittat hit och läst igenom hela tråden. Var just på väg att komma till slutsatsen att det var trevligt att hitta en vettig tråd där alla inte är helt galna och jagar sjukt mycket hk, men visst växer hornen när man läser :cdevil
http://www.nlrsystems.com/2007_catalog.htm (Turbo kits and components/RC turbo kits).

Hej föresten! Anledningen till att jag läser här är att tanken på en busa har dykt upp i mitt huvud.
Jag började på en CB750, gick till en GPZ1100 och har provat polarens GSXR1000 nu i veckan, ja jädrar vad roligt! :kär
Vill nu ha en ny leksak men vill inte sätta mig på en renodlad racer, man vill ju fortfarande kunna ge sig ut på långfärder utan att få ryggskott och men för livet. Men samtidigt vill jag inte ge upp jakten på 300+ :hihi

Vad jag har kommit fram till så skulle en busa kanske kunna passa mig (dessutom så har man ju råd att försäkra en sådan), kan jag ha hittat rätt i mina funderingar?

Rätt tänkt - de flesta är lite till åren också men vill ha lite tryck i motorn utan att behöva låta som en bålgeting hela tiden :tungan . Kolla här också http://www.hayabusa.nu börjar finnas en del i den nu och byggs på hela tiden.//R
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Har ni koll på hur j-a lågt dollarn ligger just nu? 4000 dollares är skitbilligt!
Har du någon länk? Vad ingår? Finns PCIII map till kittet?
Har precis vant mej vid busa effekten så mycket mer vore ännu bättre!
Jag är helt inne på din linje, sleeper, om man nu kan kalla busan för det, med dubbla highpipes bara för att förvilla!
Kan vinterns brist på sysslor nu vara löst?

Myke


Product Description: Hayabusa Stage One Kit
Custom Garret turbo, modded for external wastegate
38 mm tial gate (external)
304 grade stainless steel header and flanges
braided oil feed line and fittings
oil return line and fittings
new in-line fuel pump
rising rate regulator (FMU)
fuel lines for the fuel system
polished aluminum sheet metal air box
crankcase vent filter
boost gauge
K&N air filter

All vacuum lines, connectors, hose clamps, and fittings. Power Commander maps will be supplied with kits.



Var på Westbike i Mellerud och bytte bakdäck(550 mil höll det) i Fredags och fick prova Glennons TurboExpressbusa med 250/360hk lägen!
Det som slog mig var hur oansträngd och odramatisk hojen var för när man kör en orginal eller vässad så får man varva och växla som en toking för att det ska hända nåt!
Fan, här var det bara att ligga på lagom växel och vrida så sköt det iväg utav bara h-e.
Jag var väl uppe på 6-7000 varv som mest och då klarar du vilken jävla omkörning som helst!!
Sen slog jag över till 360hk läget o fyfan..... PTSCHHHHHHHH

Det skulle gå att ladda 3-4 hekto utan kompsänkning eller intercooler och då skulle det ge 230- 250 kusar!

Nä,turbo,orginaldämparna,tyst westgate,väldigt liten eller gömd tryckmätare,galler så inte snigeln syns....:cdevil :cdevil
 

uffe45

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
1995, Kawasaki GPZ 1100
Rätt tänkt - de flesta är lite till åren också men vill ha lite tryck i motorn utan att behöva låta som en bålgeting hela tiden :tungan . Kolla här också http://www.hayabusa.nu börjar finnas en del i den nu och byggs på hela tiden.//R

Har hittat, och läst, men tack iaf.
Jag försöker läsa alla forum jag hittar om busan och det finns en del läsvärt där ute. Börjar få lite på fötterna om vad man ska hålla utsikt efter, både vad gäller ev. fel och vad som kan tänkas vara "vettiga" moddar. Nä, så pass känner jag mig själv att ev. turbo ligger ganska många säsonger fram :död

Är 33 bast men inte haft kortet mer än i fyra säsonger, men får se om jag känner mig redo att byta upp mig nästa säsong kanske...

En fråga har jag dock angående 99-00:eek:rna, dessa behöver ju ej TRE-moddas med avseende på 300 begränsningen men är även dessa begränsade på de lägre växlarna? /Uffe
 

Henke_86

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Årjäng
Hoj
Suzuki Hayabusa 07
Tja har tänkt att skaffa ett slip-on till hojen snart. Nån som har nåt bra att tipsa om med fint ljud?
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Tja har tänkt att skaffa ett slip-on till hojen snart. Nån som har nåt bra att tipsa om med fint ljud?

Varför slipon :va - köpte helsystem för 4,5k nytt inkl tull, moms och frakt via ebay.com för ca 1,5 månad sedan - var från företag i USA och är ett Yoshi trioval rf helrör och OBS ingen auktion var det :D . Slipon lär kosta lika mycket :rolleyes: ? Det finns att få tag på - bara och spana lite :tummenupp .//R
 

edgeboy

Om du vill sitta upprätt...köp en soffa
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa -08 Blå/guld
Varför slipon :va - köpte helsystem för 4,5k nytt inkl tull, moms och frakt via ebay.com för ca 1,5 månad sedan - var från företag i USA och är ett Yoshi trioval rf helrör och OBS ingen auktion var det :D . Slipon lär kosta lika mycket :rolleyes: ? Det finns att få tag på - bara och spana lite :tummenupp .//R

Hmm, verkar intressant! Vad heter företaget?
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Dom hette "jc motorcycle exhausts". Grejen är att man får hålla ögona öppna och kolla och leta så kommer det till slut.//R
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top