Hayden Skall Banta....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
PierFrancesco skrev:
2672318 Det är väl inte så många idrotter där man måste vara halvt anorektiker? Balett och backhoppning kanske? Ser mig själv som riktigt vältränad men med mina 78kg skulle jag likförbannat vara för tung för Motogp (inte för att jag har nån talang för att köra hoj ändå). Med samma vikt på alla ekipage så får talangen fälla avgörandet, inte att Pedrosa väger som en normal 12 årig flicka.

71 kilo halvt anorektiker? Jag är 182 och väger 70 kilo utan att för den skull vara direkt smal. Dessa killarna är inte mycket över 170. Det är ingen som klagar på att basketspelare och höjdhoppare mestadels är långa. Vissa har bätte fysiska förutsättningar än andra för att ägna sig åt en given aktivitet, gott så.
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
2672409 71 kilo halvt anorektiker? Jag är 182 och väger 70 kilo utan att för den skull vara direkt smal. Dessa killarna är inte mycket över 170. Det är ingen som klagar på att basketspelare och höjdhoppare mestadels är långa. Vissa har bätte fysiska förutsättningar än andra för att ägna sig åt en given aktivitet, gott så.
Rossi är väl minst 1.80 och ser ut som en benget i bar överkropp.

Visst är vissa bättre lämpade för vissa sporter men inom motorsport är det ju väldigt enkelt att justera just viktförhållandet så att alla "slåss" på lika villkor. Det vore i mina ögon tragiskt om killar som Hayden, Roberts, Rossi mfl sållas bort på ett tidigt stadie för att de är för stora (eller rättare sagt att någon tror att de är för stora) för MotoGP.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
sleepy_K4 skrev:
2672209
att väg 50 kg och köra en hoj med så många hästar är inte nyttigt för kroppen

För att tråden ska bli lite rolig med så hade det varit kul om du utvecklade det där lite! :va

Abloy skrev:
2672273 Misstänker att det är få förare på detta forum som tankar fullt när ett snabbt varv ska sättas.

Det är stor skillnad på om kilona sitter på hojen eller på föraren!
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2672439 Rossi är väl minst 1.80 och ser ut som en benget i bar överkropp.

Visst är vissa bättre lämpade för vissa sporter men inom motorsport är det ju väldigt enkelt att justera just viktförhållandet så att alla "slåss" på lika villkor. Det vore i mina ögon tragiskt om killar som Hayden, Roberts, Rossi mfl sållas bort på ett tidigt stadie för att de är för stora (eller rättare sagt att någon tror att de är för stora) för MotoGP.
Det finns ju massor av andra faktorer som påverkar mer än vikten som tex talang, hoj, däck, inställningar etc etc.
Alla kanske borde köra ER6.or på Metzeler i VM så man får se vem som är bäst. Ett team som sköter alla hojarna åt förarna och sedan lottas hojarna ut innan race. Låter väl fränt?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
sandstream skrev:
2672439 Det vore i mina ögon tragiskt om killar som Hayden, Roberts, Rossi mfl sållas bort på ett tidigt stadie för att de är för stora (eller rättare sagt att någon tror att de är för stora) för MotoGP.

Hittills har tidigare prestationer legat till grund för om man "klassas upp". Det lär nog inte ändras på ett tag om du nu trodde det...

Gustav O skrev:
2672454 Det finns ju massor av andra faktorer som påverkar mer än vikten som tex talang, hoj, däck, inställningar etc etc.
Alla kanske borde köra ER6.or på Metzeler i VM så man får se vem som är bäst. Ett team som sköter alla hojarna åt förarna och sedan lottas hojarna ut innan race. Låter väl fränt?

:hihi :hihi
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gustav O skrev:
2672454 Det finns ju massor av andra faktorer som påverkar mer än vikten som tex talang, hoj, däck, inställningar etc etc.
Alla kanske borde köra ER6.or på Metzeler i VM så man får se vem som är bäst. Ett team som sköter alla hojarna åt förarna och sedan lottas hojarna ut innan race. Låter väl fränt?
Ja, och sen tycker jag tycker att de skall köra två heat med sinsemellan omvänd startordning. Bästa genomsnittliga placering avgör vem som är bäst.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
2672439 Rossi är väl minst 1.80 och ser ut som en benget i bar överkropp.

Visst är vissa bättre lämpade för vissa sporter men inom motorsport är det ju väldigt enkelt att justera just viktförhållandet så att alla "slåss" på lika villkor. Det vore i mina ögon tragiskt om killar som Hayden, Roberts, Rossi mfl sållas bort på ett tidigt stadie för att de är för stora (eller rättare sagt att någon tror att de är för stora) för MotoGP.

Lika tragiskt som att vissa inte har en chans pga sämre hojar, sämre däck, sämre whatever, motorsport har aldrig varit rättvist och kommer aldrig att bli det, att man då fokuserar på en obetydlig skitdetalj som förarvikt är märkligt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bingo skrev:
2672467 Ja, och sen tycker jag tycker att de skall köra två heat med sinsemellan omvänd startordning. Bästa genomsnittliga placering avgör vem som är bäst.
Man borde lotta ut en varvtid och sedan ska förarna på känn köra så nära den som möjligt och den som är närmast vinner. Det är rättvist för då spelar material och vikt ingen roll! :mattias

:D
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
njelger skrev:
2672076 Med andra ord så är alla jockeys i hela världen idioter för vikten betyder ingenting.

(och så även Newton)

Vikten har ju större betydelse för en jockey eftersom at en häst har 4 hästkrafter eller om det var 4,2 ... jämför det med dagens motorcyklar så är det liiiiiiite skillnad.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Neutral skrev:
2672509 Man borde lotta ut en varvtid och sedan ska förarna på känn köra så nära den som möjligt och den som är närmast vinner. Det är rättvist för då spelar material och vikt ingen roll! :mattias

:D
Nja, så vansinnigt rättvist låter inte det upplägget. En del har mycket god tidsuppfattning medan andra inte har någon alls. Kolla i bekantskapskretsen bara så ser du att jag har rätt - en del kommer på överenskommen tid, andra är alltid sena.

Om man däremot hemlighåller tiden för förarna så blir det rättvist :mattias
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Bingo skrev:
2672520 Nja, så vansinnigt rättvist låter inte det upplägget. En del har mycket god tidsuppfattning medan andra inte har någon alls. Kolla i bekantskapskretsen bara så ser du att jag har rätt - en del kommer på överenskommen tid, andra är alltid sena.

Om man däremot hemlighåller tiden för förarna så blir det rättvist :mattias
Den där tävlingsformen har jag provat på - Tandemstaffetten på LU. Gäller att cykla tandemcykel ifrån Göteborg till Lund närmast en hemlig idealtid...

Anågende storlek: Kan ingen sammaföra Petjo Lilja med Peddo, vore kul att ha dem på samma bild?
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
2672439Det vore i mina ögon tragiskt om killar som Hayden, Roberts, Rossi mfl sållas bort på ett tidigt stadie för att de är för stora (eller rättare sagt att någon tror att de är för stora) för MotoGP.

Sållas bort? Alla 3 har ju varit världsmästare! Och Rossi var ju helt fantastisk redan i 125 trots att han då slogs mot betydligt mindre och lättare killar.
 

sandstream

Guest
nazurro skrev:
2672559 Sållas bort? Alla 3 har ju varit världsmästare! Och Rossi var ju helt fantastisk redan i 125 trots att han då slogs mot betydligt mindre och lättare killar.
Va, har de vunnit VM? Var det kanske därför jag nämnde dem?
Gustav O skrev:
2672454 Det finns ju massor av andra faktorer som påverkar mer än vikten som tex talang, hoj, däck, inställningar etc etc. Alla kanske borde köra ER6.or på Metzeler i VM så man får se vem som är bäst. Ett team som sköter alla hojarna åt förarna och sedan lottas hojarna ut innan race. Låter väl fränt?
Du behöver inte förlöjliga diskussionen, du vet mycket väl vad jag menar.

Hur kommer det sig att man har viktgränser för ekipagen i 125 och 250? Det borde ju inte behövas om det nu är så att den här sporten bara ska vara lämpad för folk med vissa fysiska förutsättningar.
 

Dr.Bike

Guest
Med mina 100 kilo naken är det ett under att min hoj tar sig runt en bana... :rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2672588 Du behöver inte förlöjliga diskussionen, du vet mycket väl vad jag menar.

Hur kommer det sig att man har viktgränser för ekipagen i 125 och 250? Det borde ju inte behövas om det nu är så att den här sporten bara ska vara lämpad för folk med vissa fysiska förutsättningar.
Jag ville visa att vikten är en av de mindre viktiga faktorerna för varför förarna kör fort runt en bana. Vill man ha rättvisare förhållanden är enhetsdäck betydligt mer avgörande än förarnas vikt.

Det är ju konstigt att diskussionen om vikten är större i MotoGP än i 250, som ju inte har ekipagevikt likt i 125, eftersom det spelar mindre roll ju starkare motorcykel du har.
Att man har det i 125 anser jag vara rimligt eftersom de hojarna påverkas ännu mer av vikten eftersom de:
a) Har förhållandevis låg effekt.
b) Är oerhört lätta.
Ingen av dessa påståenden gäller ju direkt i MotoGP även om de hojarna är lättare än gatcyklarna.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
FireSalle skrev:
2672531
Anågende storlek: Kan ingen sammaföra Petjo Lilja med Peddo, vore kul att ha dem på samma bild?

Med tanke på att min frissa är större än Pedrosa, så skulle det bara se löjligt ut med Petjo på samma bild...:D
 

Bifogat

  • ospeul2.JPG
    ospeul2.JPG
    59 KB · Visningar: 165

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
oscar skrev:
2672934 Med tanke på att min frissa är större än Pedrosa, så skulle det bara se löjligt ut med Petjo på samma bild...:D


Det är ju Ullis som tävlade i 125cc.. Fanns hon inte reggad här som Ms Pinky eller nått? Hon la av i höstas, eller hur var det nu igen?

Reklam för Oxtars boots gjorde hon också, tillsammans med Stiggy. Och vek ut sig i Café eller motstvarande.

:backontop
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oscar skrev:
2672934 Med tanke på att min frissa är större än Pedrosa, så skulle det bara se löjligt ut med Petjo på samma bild...:D
Det är iofs en jävla frippa du har på den bilden.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top