HD Pan America - fyndläge?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja absolut, även 790/890 har det där otroligt fina gassvaret som bara säger mer, mer, mer.
Dessutom både mjukt och vasst på samma gång. Har aldrig provat något som känns bättre. 10/10 vad gäller känslan!

Men det bromsningar visar är verkligheten och effekt är effekt, vridmoment är vridmoment.

Frågan som uppstår är snarare hur vissa märken uppger sin effekt (gäller även vikt vid vägning). Vissa ligger längre bort från verkligheten än andra.

Mvh
Verkligheten är dock mycket mindre viktig än upplevelsen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Effektkurvan visar vad som händer med fullt spjäll. Jag kör ofta på andra lägen och hur motorer reagerar på inputs varierar. En del tillverkare filtrerar informationen från föraren så det inte ska störa motorn...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har testat PA:n på både asfalt, grus och på stigar i skogen. Det sistnämnda var den kanske inte lämpad för men det funkade. Det är en monstruöst stor klump till hoj som känns numret större än både en GS 1250 och en KTM 1290 Adv.

Jag blev hårt övertalad av Kenneth på HD Center i Luleå att jag var tvungen att provköra den. Det var många fördomar om HD och hur i h-vete de ska kunna bygga en vettig adventurehoj men jag måste säga att jag hade fel. Den var riktigt trevlig att köra. Inte lika smidig som en GS och inte lika sportig som en KTM 1290 men tillräckligt bra på det som de andra gör.
Fjädringen var kompetent och skön för grus och motorn var fantastisk, så långt ifrån en HD man kan komma :)
Motorn påminde ganska mycket om KTM 1290 som är måttstocken i sammanhanget. En GS 1250 känns närmast håglös jämföreslevis...
Det var en del dåliga detaljer, ett vekt sidostöd, en oljekylare placerad rakt bakom framhjulet och lite el och slangar som stack ut där man skulle kunna fastna alternativt ta sönder om man lägger hojen. Som ett första försök var den riktigt bra! Jag rekommenderar er att åtminstone provköra den och skaffa er en egen uppfattning :)
Men nu har ju aldrig lättstyrdhet och snabb gasrespons varit viktigt för BMW-ägare...innan GS 1300 kom.
Nu är det "Åh, 1300 känns sportig och lättstyrd! Stor skillnad mot min gamla!". 😅

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men nu har ju aldrig lättstyrdhet och snabb gasrespons varit viktigt för BMW-ägare...innan GS 1300 kom.
Nu är det "Åh, 1300 känns sportig och lättstyrd! Stor skillnad mot min gamla!".

Ja så har ”upplevelsen” varit för varje ny generation…

Men sedan har vi verkligheten!

Mvh

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja ingen kan ju ta ifrån dig din upplevelse…

När jag växte upp så var det många som ”upplevde” att Volvo 142 var en snabb bil. Verkligheten sade annorlunda.

Mvh
Har man skoj så spelar det väl inte så stor roll?

Tävlar man så är ju objektiva resultat lite viktigare, men vem fasen lever livet efter mätbara, objektiva fakta?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ang HD kvalitet. De har 3 hojar på topp 10 på Motorrads långtestlista. Pan American är inte ngn av dem. Den drogs med massor med skitproblem.

Gillar dock Pan America, för rätt pris så skulle jag kunna åka en sån.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja absolut, även 790/890 har det där otroligt fina gassvaret som bara säger mer, mer, mer.
Dessutom både mjukt och vasst på samma gång. Har aldrig provat något som känns bättre. 10/10 vad gäller känslan!

Men det bromsningar visar är verkligheten och effekt är effekt, vridmoment är vridmoment.

Frågan som uppstår är snarare hur vissa märken uppger sin effekt (gäller även vikt vid vägning). Vissa ligger längre bort från verkligheten än andra.

Mvh
Så är det såklart men även högre uppmätt effekt innebär inte att det är mer fart. Jag körde Husaberg 650 motard i början på 90-talet. Den hade i bänk 57 kusar på bakhjulet. Året efter bytte jag ner mig till en Honda CRF 450 motard. Med helsystem och justering gav den ca 50 hästar på bakhjulet. När vi drog ikapp mellan hojarna så var Hondan alltid snabbare för den varvade upp sjukt snabbt, varvade betydligt högre plus att utväxlingen var bättre anpassad. Husan hade inte en suck att hänga på trots ett ganska rejält effekt- och vridövertag. En bromsbänk säger ganska lite om hur en hoj presterar...

Precis som min GSXR 1000 med 170 bakhjulshästar körde ifrån Tommys GSXR 1000 turbo med 290 bakhjulshästar upp till ca 200 blås.
Sen att han då passerade som en avlöning, på bakhjulet, hör ju inte hit...
Effekt är som sagt inte allt :D

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Så är det såklart men även högre uppmätt effekt innebär inte att det är mer fart. Jag körde Husaberg 650 motard i början på 90-talet. Den hade i bänk 57 kusar på bakhjulet. Året efter bytte jag ner mig till en Honda CRF 450 motard. Med helsystem och justering gav den ca 50 hästar på bakhjulet. När vi drog ikapp mellan hojarna så var Hondan alltid snabbare för den varvade upp sjukt snabbt, varvade betydligt högre plus att utväxlingen var bättre anpassad. Husan hade inte en suck att hänga på trots ett ganska rejält effekt- och vridövertag. En bromsbänk säger ganska lite om hur en hoj presterar...
Vi jämför väl antagligen äpplen och päron vad gäller utväxling.
Jag har också haft CRF450...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Vi jämför väl antagligen äpplen och päron vad gäller utväxling.
Jag har också haft CRF450...
Bägge hojarna var omdrevade för motardträning på gocartbana så toppfarten var ungeför densamma men Hondan varvar som bekant ganska bra och har ett brett register.
Husan har ett maxvarv på 6300 har jag för mig, Hondan låg väl på drygt 9000? Ganska stor skillnad i när man växlar då. Sen var ju CRF:en i grunden en crosshoj med en hyfsat hög etta så den passade väldigt bra för bana. Riktigt kul hoj att köra! :)

1736547570576.jpeg

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Alltså hur hamnade vi här i en tråd om huruvida en Pan America är ett kap eller inte?
Inte för att vara sån men då kan vi ju diskutera huruvida ett kantigt sudd suddar bättre än ett runt, ifall Sue Ellen i Dallas verkligen vunnit Miss Dallas mm.
Vänligen håll er någotsånär till ämnet.

Mvh

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Alltså hur hamnade vi här i en tråd om huruvida en Pan America är ett kap eller inte?
Inte för att vara sån men då kan vi ju diskutera huruvida ett kantigt sudd suddar bättre än ett runt, ifall Sue Ellen i Dallas verkligen vunnit Miss Dallas mm.
Vänligen håll er någotsånär till ämnet.

Mvh
Hon vann Miss Texas... :)

1736584959536.png

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Det var som fan!😂

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...