Hedlund Cafe Racer

Ok, men då är väl inte formspråket hos en Seeley 7R/G50 fel som utgångspunkt. Även om jag är en Nortongubbe, tycker jag att tanklinjerna är snygga. Funktionen ger formen. Halvkåpa ger ju lite racelook. En annan hoj som i mina ögon är vacker är Velocette Thruxton. Jag tror att det viktiga för betraktaren är att motorn syns, gärna med Thruxtonpipa.
Mycket vackra "classic racers" alla! Gamla bensintankar är ju snygga, men ger uruselt knäslut vid nedlägg. Form vs funktion. Hm. Ska det vara en hoj man tuffar fram med i nyutsprungen bokskog och lyssnar till motorns dunkande, eller en underhållande kurvmaskin som till och med går att pressa lite på en bandag? Jag befriande öppen (irriterande obeslutsam) än så länge!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Hej Mats. Hoppas att du är på bättringsvägen.
För egen del sitter jag lite fast i ngn form av café träsket men små front kåpor är fränt.View attachment 431953
Tack, Björn! Jodå, det går framåt! Benen ska väl sitta ihop tillräckligt nu, så sjukgympan börjar i nästa vecka! Jag har tjuvstartat lite på min rehabilitering i verkstan, men orkar inte så länge pga axeln och handen.

BMW och Guzzi går ju att få sådär coolt minimalistiska! Gömma oljetank, batteri och kablar/vajrar/slangar så att man kan se igenom. Jag tänker att det borde gå med en luftkyld stånka också!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
duccen i din post Nr.12 skulle jag satsa på alla dagar i veckan, gammal look med moderna väghållningsfrämjande grejor!! möjligt att tanken på just den skulle kunna vara lite av modernare slag- men annars är den jävvligt ball!

eller gå helt crazy och smeka ihop ett radikalt alu chassie med navstyrning och navlöst:D
har själv suttit och spanat på Foales sida och alla hans mer eller mindre lyckade kreationer- vissa grejor från han har ju inspirerat utvecklingen.

ahh- jag vet inte.....förr var jag ambivalent- men nu vet jag inte...!!

en kopp java/flaska med segelbåtafylle/en back bir/en BIB med rödtjut och en pall med rovan framför sej frigör nog lite tankeverksamhet:tummenupp

//jj
 
Håller en Hedlund för bandag och snabbåka? Lite synd att bygga något sportigt som satan som sedermera rasar och halvt omöjligt att ordna bitar till om man inte gjuter själv
 
Eller kanske en bisarr, as-dyr CNC-bonanza?

uploadfromtaptalk1467977440644.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Mycket vackra "classic racers" alla! Gamla bensintankar är ju snygga, men ger uruselt knäslut vid nedlägg. Form vs funktion. Hm. Ska det vara en hoj man tuffar fram med i nyutsprungen bokskog och lyssnar till motorns dunkande, eller en underhållande kurvmaskin som till och med går att pressa lite på en bandag? Jag befriande öppen (irriterande obeslutsam) än så länge!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Urban Engström har byggt båda.
bambstor1.jpg

grodaskogtext2.jpg

Och mittimellan.
flat1.jpg
 
Jag bjöd på en Gilera Saturno en gång i tiden. Då hade jag inte de 45000kr som krävdes och säljaren var såklart svår att pruta med! Det är ännu en mycket trevlig cykel att inspireras av!

.

Offtopic nu men...... de motorcyklar jag sålt genom åren har jag
sällan tänkt på i efterhand. Den saturnon jag missade för att ägaren insåg att han hellre hade kvar den för att ha något vackert att vila ögonen på när han njöt en bättre konjak en vinterkväll bredvid öppna spisen eller den 750 F1án jag var för sen på då jag inte tyckte man kunde ringa så sent på kvällen till folk man inte känner - eller den där db2SR´n jag inte kunde finansiera på ett vettigt sätt då.......alla de motorcyklarna har jag desto oftare tänkt på och undrat såväl vad det blivit av dem som hur det hade varit att ha dem under sina vingar....
 
En kopia på din egen enkelsving. Olackad aluminiumtank och ingen kåpa.
Något i den här stilen?

76195a1b60ed2b2e5197079e37b1e1f2.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Här är en Hedlund 1000cc V2 gathoj som Stefan Farnell byggde på 80-talet. Vi rejsade mot varann på "Stans Snabbaste Hoj" på Bromma flygfält 1985. Den gick som ett skott minns jag. Ingen caferacer, men det var en reggad gathoj, så det kan ju vara intressant vad gäller frågan om det går att köra en Hedlund på gatan.
Hedlund.jpg
 
Last edited:
Nu är åtminstone ramjiggen åter i verkstan! Först blev den lite uppvärmd med att korta en featherbed-ram åt en kamrat som har en nytillverkad Vincent att stoppa i den!

:banana:banana:banana


Featherbed.jpg
 
Korta hjulbasen eller ta bort främre/undre ramrören?
 
Last edited:
Korta hjulbasen eller ta bort främre/undre ramrören?
Det skulle bara kortas, så jag svetsade ihop den igen... Jag är bara tillfällig smed i den här skapelsen.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Sitter och imponeras av att Johann Zarco sätter pole i Moto2 i Malaysia med 2,1s till godo på Morbidelli, medan jag drar några streck på ett papper...

Följande oheliga grundstenar håller jag mig till just nu:
1. Så nära Triumph 675 chassie-mått som är möjligt mtp den förhållandevis långa motor/växellådekombinationen. Fackverksram i CrMo-rör.
2. Om det går att besiktiga med frästa alu-delar i ram och sving, så blir det såna. Inte nödvändigtvis i as-dyr alumek till den här söndagsmoppen.
3. Trådekrade hjul (finns motardhjul hemma med svarta fälgbanor och en 320mm skiva. Naven är blåeloxerade idag...
4. Borstad alu-tank av modernt snitt (viktigt med funktionella och bekväma knäslut) fastsatt med en klassisk läderrem.
5. Bakramen ska döljas av tank och kuts.
6. Transmissionskåpa i olackad kolfiber (finnes hemma).
7. Dubbelsving, pga svårigheten att få till ett snyggt trådekrad bakfälg, med en vinklad enkeldämpare ovanför eller innanför höger sida av ramen.
8. Avgassystemet dras in bakom cylindern och kommer ut på vänster sida under kutsen.
9. Halvkåpa alá Ducati 900SS, men som sluter tätt till framkanten på den breda tanken. Smal och slimmad är meningen. Ev ett modernare, spetsigare stuk på halvkåpa kan tänkas. Halvkåpan är till för att dölja den "fula" främre avslutningen på tanken (övergången till ramen). Med halvkåpa blir det enklare att få till en rak "underkant" på karosseriet
10. Vet inte, men jag tyckte det skulle se jämt och bra ut med 10 punkter... Jo, förresten! Fram- och bakskärm i polerat eller kromat utförande, men i kort/modernt snitt.

Följande är inte tänkbart: gjutna fälgar, kort/lång rak sadel eller en helt klassisk café racer (är redan gjort).

Kommentarer och tips?
 

Bifogat

  • Skiss1 (800x600).jpg
    Skiss1 (800x600).jpg
    229.4 KB · Visningar: 182
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top