"Hen" eller "Denne"

Använder ni ordet "hen"?

• Antal röstningar
    0

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Nu är ju dock hen ett ord som använts i delar av Norrland hur länge som helst.
Lite likt ordet He, som kanske är världens bästa ord.

Iofs kanske det blir mer hän. Typ: Jo men en hen/hänn Andersson borta kyrkan har ju en sån. Be han heén på hylla ń dännaborta.

Ok då kanske är lite annat ord.
Ordet Hen ser jag lite som på med homosexualitet. Inget jag känner något större behov av men vill folk hålla på med det så låt dom hålla på. Skadar ju ingen. Vad är det värsta som kan hända liksom? :)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag var emot ordet hen när det dök upp och jag personligen ogillar när det används om man vet könet på personen. Har dock gett med mig och tycker att det är ett bra ord att använda när man inte vet vad en person har för kön.
Däremot tycker jag inte att man ska börja ändra det svenska språket och göra om ord som brandman och dylikt bara för att några PK-fjantar blir krenGta annars.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det där är inte sant, vår anglofiering har däremot gjort att vi inte använder alla de ord som faktiskt finns att tillgå. Av lättja använder vi engelska låneord i tron om att det fattas ett korrekt svenskt ord.

Läs lite finlandssvensk dagspress så kommer du snabbt se hur otroligt väl de nyttjar svenska språket.

Nu var det inte engelska låneord jag tänkte på när jag skrev att svenska språket är fattigt. Att vi lånar ord från engelskan i skrift och tal beror snarare på att vi dagligen matas med amerikansk populärkultur via tv och musik. Det jag hade i åtanke var att en rad andra språk har mycket precisare ord att uttrycka nyanser med. Nyanser som inte kommer fram i översättningar på grund av att det helt enkelt saknas motsvarighet i vårt språk.

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
När könet är okänt eller irrelevant, går ju snabbare att säga/skriva hen än han/hon, personen eller liknande. Det finns andra ord, ja, och vill man kan man ju då enkelt använda dem. Men språket utvecklas hela tiden och inte tusan protesterar folk så brutalt mot andra nya, "onödiga" ord som det protesteras mot hen. :)

Det beror nog på att det bara är ett idiotiskt påhitt av feminister som fick slut på ideer om saker som dom kunde gnälla om :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
"Hen" är ett utmärkt exempel på vad som är fel på den "feministiska kampen" här i landet.

Man fokuserar på skit hela tiden.. som att hitta på nya ord för att inte någon ska bli kränkt.. istället för att göra/försöka göra en skillnad i vardagen. Hur stort problem var det egentligen att man kanske råkade kalla en han för hon nån gång ibland innan "hen" fanns?

Så om 10 år så kommer vi sitta här med precis samma ojämlikheter mellan män och kvinnor, men med 20 nya ord som ser bra ut på Twitter och andra sociala medier.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Man blir rädd ibland eller hur.

Jo, verkligen. Men det pekar väl mest på vad som är fel i vårt samhälle. "Det är nåt konstigt jag inte förstår mig på. Åh, det måste ha med homosexuella att göra!"

Det är tragiskt, men det är väl bara att hoppas på att folk får upp ögonen på hur de ser på saker och tänker efter framöver. :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men det är väl bara att hoppas på att folk får upp ögonen på hur de ser på saker och tänker efter framöver. :)

Eller så hoppas man att folk slutar grina över ickeproblem, och faktiskt gör något annat än att gråta ut på nätet om man nu tycker att något är fel :tummenupp

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Har jag sagt det.!! :confused:

En homosexuell är förstås en person med han eller hon kön. Men då ska vi vara så jävla moralpräktiga att vi måste hitta på ett nytt ord. För att inte KreNka någon. :3freak

Varför drog du då upp homosexuella när det handlar om ordet hen?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Eller så hoppas man att folk slutar grina över ickeproblem, och faktiskt gör något annat än att gråta ut på nätet om man nu tycker att något är fel :tummenupp

Absolut! Frågan är vad som är mest icke-problem, ett nytt ord man kan välja att inte använda eller att homosexuella får ta skit för saker de inte är inblandade i? ;)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Har dock gett med mig och tycker att det är ett bra ord att använda när man inte vet vad en person har för kön.

Men hur ofta händer det?? Är det verkligen så ofta att man måste hitta på ett nytt ord.

Tror det har hänt mig kanske 5 ggr i hela mitt liv. Å inte stod jag å letade i ordbanken vad jag skulle säga.

Alla har ju ett namn. Hej... vad heter du? Bäst du säger.. annars kallar jag dig "Hen" :rolleyes:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Absolut! Frågan är vad som är mest icke-problem, ett nytt ord man kan välja att inte använda eller att homosexuella får ta skit för saker de inte är inblandade i? ;)

Absolut inte min mening att kränka någon som är homosexuell med ordet hen. Men jag undrar just när och till vem man använder det.

Vet man inte könet. Frågar man vad persoen heter. Saken är ur världen.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!