"Hen" eller "Denne"

Använder ni ordet "hen"?

• Antal röstningar
    0

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
I ärlighetens namn är jag väldigt tveksam till att du säger "Den körde som en idiot" antagligen säger du hon lr han.
Iofs kan det bara olika vart man är ifrån. Men jag hör väldigt sällan någon benämna nån som "den". Låter oerhört fel i mina öron. :p Men är nog med dialekt å göra som sagt. :)

Men åter igen. Vad skadar det dig att nån använder ordet hen? Ingen tvingar ju dig att använda det själv?
Och tror knappast du eller någon annan tar skada av att råka läsa det i en tidning?

Självklart använder jag mestadels hon eller han, jag ville bara få fram att de försöker ersätta ett ord med ett nytt ord, bara för att någon genusvetare tycket att det låter hejsan och stöder deras intressen.

är det så jätteviktigt att inte i nämna könet så kan man väl bara säga den/denne?

Inte skadar det min det minsta att någon använder ordet h*n, men jag gillar inte hur olika intressegrupper (feminister, SD, miljömuppar...) försöker köra igenom sina icke problem till den grad, att de försöker ändra vårat språk, kultur, välfärd... skulle jag läsa ordet "h*n" i någon av de tidskrifter jag prenumererar på så skulle jag definitivt föra fram mitt missnöje, och skulle det upprepa sig, så skulle jag säga upp prenumerationen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja eller så kan man bli förbannad över att folk svälter, krig, misshandel, förtryck osv.

Du vet att som kille så har jag ju förmånen att inneha en simultanförmåga så det ena utesluter ju inte det andra.

För övrigt så kan jag inte bry mig mindre, det enda jag skulle göra om någon skulle använda ordet i en diskussion med mig vore att helt enkelt sluta lyssna på vederbörande och ägna mig åt en vettigare person.

Monno; Menar du att alla nya påhitt är BRA påhitt alltså? Det vi kan lära oss av historien är att alla nymodigheter inte är av godo, det räcker så.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Du vet att som kille så har jag ju förmånen att inneha en simultanförmåga så det ena utesluter ju inte det andra.

För övrigt så kan jag inte bry mig mindre, det enda jag skulle göra om någon skulle använda ordet i en diskussion med mig vore att helt enkelt sluta lyssna på vederbörande och ägna mig åt en vettigare person.

Monno; Menar du att alla nya påhitt är BRA påhitt alltså? Det vi kan lära oss av historien är att alla nymodigheter inte är av godo, det räcker så.

Killar kan ju knappt gå och tugga tuggummi samtidigt så det vet i fan. :D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Desto fler jag ser som ryggar och visar tänderna när ordet hen dyker upp desto sugnare blir jag på att nyttja det oftare...

Och så känns det som ordet har störst betydelse, att provocera, och ju mer det provocerar desto trevligare för "den" som gillar nämnda aktivitet! :tungan

Om nu "någon" skulle använda ett annat ord för brynsten eller det engelska ordet för höna om mig så blir jag inte särskilt upprörd.

Amerikaniseringen är ett större problem men det "jag" kan göra är att försöka låta bli ord som jag inte gillar och vara vidsynt och ha överseende med att andra inte tycker som mig.

Svenskan i Finland färgas av finska språket vilket känns mer naturligt än att vi ska vara amerikaner. Men det är vad jag tycker och är samtidigt, som engelskspråkig, glad att vi inte kinesifieras*...:hihi

*Nytt ord, kan vara provocerande...:D

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jo, engelskan i svenskan gör den ibland obegriplig och krånglig.

I OS nu senast sa målvaktstränaren i tre kronor att målvakten hade en fin "konstitution"... i amerikansk engelska används tydligen (?) ordet "constitution" i den betydelsen. Men på svenska får man ju fundera ett par varv för att fatta vad fan han menade... :D

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Anders: Givetvis är det så att allt nytt inte behöver vara bra. Men att språket utvecklas är jäkligt svårt att hindra. Och i mina ögon gör det inte så mkt heller. Visst är det tråkigt att visa dialekter dör ut m.m. Men samtidigt måste vi ju inse att omvärlden alltid förändras. :)

Det jag menar lite är att folk alltid är så jäkla rädda för nyheter och förändringar. Även jag i vissa fall.

Samtidigt kan man väl konstatera att de flesta nyheter faktiskt varit lyckade?
Vi kan ju inte gnälla över varenda förändring bara för att några enstaka råkar visa sig vara värdelösa?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
"Hen" är ett utmärkt exempel på vad som är fel på den "feministiska kampen" här i landet.

Man fokuserar på skit hela tiden.. som att hitta på nya ord för att inte någon ska bli kränkt.. istället för att göra/försöka göra en skillnad i vardagen. Hur stort problem var det egentligen att man kanske råkade kalla en han för hon nån gång ibland innan "hen" fanns?

Så om 10 år så kommer vi sitta här med precis samma ojämlikheter mellan män och kvinnor, men med 20 nya ord som ser bra ut på Twitter och andra sociala medier.

Nejdå, får Fi:s partiprogram genomslag kommer det finnas omklädningsrum för transpersoner och rehabiliteringskliniker för endast kvinnor också.
Såhär riktigt akuta problem :glömdet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Killar kan ju knappt gå och tugga tuggummi samtidigt så det vet i fan. :D

Jag förstår inte varför ni kvinnor har vänt på ett välkänt begrepp, från början är det att ni kvinnor inte kan gå och tugga tuggummi samtidigt. Allt grundat på att ni har erkänt dålig simultanförmåga. Att försöka prata med en kvinna som samtidigt skriver ett sms till exempel är helt kört.
Själv åt jag frukost, läste tidningen och lyssnade på ljudbok på väg till jobbet förr. Jag pendlade med bil för övrigt :fakta

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag förstår inte varför ni kvinnor har vänt på ett välkänt begrepp, från början är det att ni kvinnor inte kan gå och tugga tuggummi samtidigt. Allt grundat på att ni har erkänt dålig simultanförmåga. Att försöka prata med en kvinna som samtidigt skriver ett sms till exempel är helt kört.
Själv åt jag frukost, läste tidningen och lyssnade på ljudbok på väg till jobbet förr. Jag pendlade med bil för övrigt :fakta

Låt de små liven leva med den vanföreställningen, tillsammans med den manliga förkylningen....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Anders: Givetvis är det så att allt nytt inte behöver vara bra. Men att språket utvecklas är jäkligt svårt att hindra. Och i mina ögon gör det inte så mkt heller. Visst är det tråkigt att visa dialekter dör ut m.m. Men samtidigt måste vi ju inse att omvärlden alltid förändras. :)

Absolut, SAOL erkänner ju nya ord varje år men alla är inte av godo. Många är onödiga och hör inte hemma i SAOL, hen kanske gör det. Men då möjligtvis för att användas i skrift, av feminister/miljöpartister/vänsterpartister etc i sina häften om ditten och datten (finns dessa med i SAOL för övrigt? Om inte bör de göra det så klart).
Det är ett onödigt ord som har tvingats fram av hela feministhysterin, som för övrigt är ett storstadsfenomen som inte är annat än en klubb för inbördes beundran. Om du frågar mig.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Ok jag fortsätter att klia mig på pungen samtidigt som jag läser en bok, ser en film och surfar på datorn eftersom det inte är något som helst fel på min simultankapacitet. :tummenupp

Du är ju verkligen jeTesmart som gör alla de grejerna under tiden du kör bil. :p

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ok jag fortsätter att klia mig på pungen samtidigt som jag läser en bok, ser en film och surfar på datorn eftersom det inte är något som helst fel på min simultankapacitet. :tummenupp

Du är ju verkligen jeTesmart som gör alla de grejerna under tiden du kör bil. :p

Min kvinna kvinna kliar mig också på pungen medans hon läser en bok, ser en deckare och sitter vid datorn. :)

Men inte när hon kör bil... :rolleyes:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
:D Jag vet vem!//&%:banana

Visst låter våldtäktshen bättre än både våldtäktskvinna/man och våldtäktsden?

För annars har man ju per automatik pekat ut en man som förövare i en hypotes, och jämlikt skall det vara.:fakta

Men jag hade hoppats på att någon annan nappade på det.

Man skulle kunna säga att miljöfeministkommunisterna skjutit sig lite i foten iom införandet av "Hen"... Nu är inte längre våldet mansdominerat. Ej heller är det för få kvinnor inom topptjänsterna utan enbart 100% hen.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Rätt hen vann melodifestivalen tycker jag ärligt :banana

Borde inte Fröken Wurst vara raka motsatsen till vad feministerna vill?

Tänkte på det häromdagen att en del feminister vill ju hävda att det inte FINNS några skillnader mellan män och kvinnor och därför ska man inte sätta etiketter på folk såsom han och hon.

Och så kommer det en biologiskt född man som bestämt hävdar att han känner sig som kvinna och därför klär sig och för sig som en kvinna. Dvs hävdar å det starkaste att det DEFINITIVT är skillnad mellan kön (eller rättare sagt upplevt kön då han, hur gärna han än vill, är och alltid kommer vara man)

För övrigt var det fel låt som vann. Frankrikes bidrag var ju lätt bäst.

"Moustache, moustache, moustache, I wanna have a moustache"

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Man skulle kunna säga att miljöfeministkommunisterna skjutit sig lite i foten iom införandet av "Hen"... Nu är inte längre våldet mansdominerat. Ej heller är det för få kvinnor inom topptjänsterna utan enbart 100% hen.

Önskar jag kunde gilla fler gånger.

Gjorde ett diagram över jämställdheten i Sverige.

jämställdhet.jpg

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Borde inte Fröken Wurst vara raka motsatsen till vad feministerna vill?

Tänkte på det häromdagen att en del feminister vill ju hävda att det inte FINNS några skillnader mellan män och kvinnor och därför ska man inte sätta etiketter på folk såsom han och hon.

Och så kommer det en biologiskt född man som bestämt hävdar att han känner sig som kvinna och därför klär sig och för sig som en kvinna. Dvs hävdar å det starkaste att det DEFINITIVT är skillnad mellan kön (eller rättare sagt upplevt kön då han, hur gärna han än vill, är och alltid kommer vara man)

För övrigt var det fel låt som vann. Frankrikes bidrag var ju lätt bäst.

"Moustache, moustache, moustache, I wanna have a moustache"

Vad jag läste så känner han sig inte som en kvinna utan klär så på detta vis för att röra upp känslor och vara annorlunda.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!