"Hen" eller "Denne"

Använder ni ordet "hen"?

• Antal röstningar
    0

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Har jag sagt det.!! :confused:

En homosexuell är förstås en person med han eller hon kön. Men då ska vi vara så jävla moralpräktiga att vi måste hitta på ett nytt ord. För att inte KreNka någon. :3freak

Homosexualitet har väl inget med hen att göra så jag förstår inte varför det ens blandas in.

Men hur ofta händer det?? Är det verkligen så ofta att man måste hitta på ett nytt ord.

Tror det har hänt mig kanske 5 ggr i hela mitt liv. Å inte stod jag å letade i ordbanken vad jag skulle säga.

Alla har ju ett namn. Hej... vad heter du? Bäst du säger.. annars kallar jag dig "Hen" :rolleyes:

Varje gång jag sitter i bilen med min kompis säger jag nu istället "Hen där framme kör som en idiot" istället för kärringen som man använt tidigare då man fått inpräntat sedan barnsben från hela samhället att tjejer inte kan köra.
Brukar inte köra upp och fråga vad hen heter för att sedan säga Berit där borta kör som en kratta. Det händer minst en gång om dagen, 365 dagar om året. Ja du kan ju räkna vidare.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Absolut inte min mening att kränka någon som är homosexuell med ordet hen. Men jag undrar just när och till vem man använder det.

Vet man inte könet. Frågar man vad persoen heter. Saken är ur världen.

Och jag förstår inte varför det skulle vara svårare att könsbestämma en homosexuell? Någon baktanke måste du ju ha haft, eftersom exemplet kom upp?

Angående fråga så tror jag inte folk använder hen om någon de umgås med istället för han eller hon, om inte personen önskat det själv, men i ett fall där man inte vet och pratar om t.ex en polis i mer allmänt tal kan det väl vara smidigt? Jag ser inte problemet med att de som tycker att det är ett bra ord använder det. :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Varje gång jag sitter i bilen med min kompis säger jag nu istället "Hen där framme kör som en idiot" istället för kärringen som man använt tidigare då man fått inpräntat sedan barnsben från hela samhället att tjejer inte kan köra.

Men i feministernas drömsamhälle så är det väl helt irrelevant vad det är för kön på personen i bilen framför?

Alltså kan man med gott samvete bara säga "Idioten i bilen framför.." eller "Den där j*vla sopan kör som..."

M ao är "hen" helt överflödigt i ditt exempel. :mattias

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Men i feministernas drömsamhälle så är det väl helt irrelevant vad det är för kön på personen i bilen framför?

Alltså kan man med gott samvete bara säga "Idioten i bilen framför.." eller "Den där j*vla sopan kör som..."

Inte när jag väl ser personen för då kommer jag fortsätta att säga kärring eller gubbtjuv. :)

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

Nu kan jag visserligen ha fel, men jag tror inte att Pippi har samma drömsamhälle som de feminister du ger exempel på och då blir det ju lite svårt att använda det mot Pippi. Eller är det onödigt för henne för att någon annan har en annan syn på saken? ;)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu kan jag visserligen ha fel, men jag tror inte att Pippi har samma drömsamhälle som de feminister du ger exempel på och då blir det ju lite svårt att använda det mot Pippi. Eller är det onödigt för henne för att någon annan har en annan syn på saken? ;)

Jag tror inte Peter skulle kalla mig feminist överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tror inte Peter skulle kalla mig feminist överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. :)

Haha,, inte direkt nej :lol

Men det är också det som gör att det är kul att hänga med dig, att du är kvinna men ändå inte grinar över precis allt.. :mattias

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Haha,, inte direkt nej :lol

Men det är också det som gör att det är kul att hänga med dig, att du är kvinna men ändå inte grinar över precis allt.. :mattias

Du, vi har ju forskat fram till att det inte finns skillnader annat än fysiska mellan könen.

Så det där kan bara vara ren inbillning.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är man för lat för att skriva han/hon så kan man ändå dra åt helvete. Och denne, vederbörande, människan, personen osv har fungerat bra i alla år och kommer göra det även i fortsättningen.
Man förtjänar en pungspark om man använder ordet hen. Eller en klitorisspark :va

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Är man för lat för att skriva han/hon så kan man ändå dra åt helvete. Och denne, vederbörande, människan, personen osv har fungerat bra i alla år och kommer göra det även i fortsättningen.
Man förtjänar en pungspark om man använder ordet hen. Eller en klitorisspark :va

Ja eller så kan man bli förbannad över att folk svälter, krig, misshandel, förtryck osv.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...

Antar att du skickar brev och inte mail till folk samt att du åker havremoppe till jobbet? Ja menar, det har ju fungerat bra i alla år?

Nä men seriöst. Vrf blir alla så jävla hispiga så fort det är något nytt som inte passar in precis i deras värld?
Jag kan också tycka det är jäkla folk som inte ska veta vad dom har för kön. Men om det nu finns några såna och dom få vill kalla dig för hen, på vilket vis blir det en sämre värld av detta? Hur hårt drabbas du/ni av att några människor får känna sig bekväm med sin titel lr vad man ska kalla det?
Så länge det inte skadar andra eller samhället ser jag inte problemet?

Men klart, finns ju fortfarande folk som verkar tro att jorden går under för att två av samma kön gillar å pippa varandra å gifta sig. Än är inte den siste inskränkta stackaren född.
Vill ni inte använda Hen, gör inte det då. Men att gnälla pungen av sig för att andra gör det ser jag å ett jäkla slöseri på vettigare alternativ. Jag antar att ni inte vill att folk ska neka er att köra motorcykel bara för att dom inte tycker om motorcyklar?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Antar att du skickar brev och inte mail till folk samt att du åker havremoppe till jobbet? Ja menar, det har ju fungerat bra i alla år?

Nä men seriöst. Vrf blir alla så jävla hispiga så fort det är något nytt som inte passar in precis i deras värld?
Jag kan också tycka det är jäkla folk som inte ska veta vad dom har för kön. Men om det nu finns några såna och dom få vill kalla dig för hen, på vilket vis blir det en sämre värld av detta? Hur hårt drabbas du/ni av att några människor får känna sig bekväm med sin titel lr vad man ska kalla det?
Så länge det inte skadar andra eller samhället ser jag inte problemet?

Men klart, finns ju fortfarande folk som verkar tro att jorden går under för att två av samma kön gillar å pippa varandra å gifta sig. Än är inte den siste inskränkta stackaren född.
Vill ni inte använda Hen, gör inte det då. Men att gnälla pungen av sig för att andra gör det ser jag å ett jäkla slöseri på vettigare alternativ. Jag antar att ni inte vill att folk ska neka er att köra motorcykel bara för att dom inte tycker om motorcyklar?

Nej men då ordet i fråga har ursprunget i en rörelse som jag inte stöder, samt har en väldigt feministisk klang (läs:höna) så lämpar sig inte ordet för användning. Skulle ordet varit framtaget av språkvetare och för att det finns ett språkligt behov av det så skulle det ha varit ok.

nu är det bara idiotiskt!

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Absolut inte min mening att kränka någon som är homosexuell med ordet hen. Men jag undrar just när och till vem man använder det.

Vet man inte könet. Frågar man vad persoen heter. Saken är ur världen.

Det är väl inte direkt vid de tillfällena som man använder det.

- Idag blev jag prejad av en idiot i trafiken. Hen körde som en idiot. (Man såg inte vem som körde.)

- Hen som gjorde inbrottet var helt skrupellös. (Man vill inte avslöja för mycket om tjuven)

o.s.v.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det är väl inte direkt vid de tillfällena som man använder det.

- Idag blev jag prejad av en idiot i trafiken. Hen körde som en idiot. (Man såg inte vem som körde.)

- Hen som gjorde inbrottet var helt skrupellös. (Man vill inte avslöja för mycket om tjuven)

o.s.v.

- Idag blev jag prejad av en idiot i trafiken. Den körde som en idiot. (Man såg inte vem som körde.)

- Den som gjorde inbrottet var helt skrupellös. (Man vill inte avslöja för mycket om tjuven)

Tänk va enkelt det kan va!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Desto fler jag ser som ryggar och visar tänderna när ordet hen dyker upp desto sugnare blir jag på att nyttja det oftare...

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
- Idag blev jag prejad av en idiot i trafiken. Den körde som en idiot. (Man såg inte vem som körde.)

- Den som gjorde inbrottet var helt skrupellös. (Man vill inte avslöja för mycket om tjuven)

Tänk va enkelt det kan va!

I ärlighetens namn är jag väldigt tveksam till att du säger "Den körde som en idiot" antagligen säger du hon lr han.
Iofs kan det bara olika vart man är ifrån. Men jag hör väldigt sällan någon benämna nån som "den". Låter oerhört fel i mina öron. :p Men är nog med dialekt å göra som sagt. :)

Men åter igen. Vad skadar det dig att nån använder ordet hen? Ingen tvingar ju dig att använda det själv?
Och tror knappast du eller någon annan tar skada av att råka läsa det i en tidning?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!