Hjälp har ingen hoj

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns ligor här också och sett till antalet invånare i landet så tror jag faktiskt att det är fler stulna hojar här än i t.ex. Holland. Jag och sambon är överförsiktiga med hojarna. Vi frågar om det finns någon säker parkering för hojarna på hotell och annat, vi kedjar alltid ihop hojarna med låskätting, disklås fram, larm och sen täcker vi över hojarna. Vi har som regel alltid med oss överdrag nu för tiden. Det är lite FÖR många som är ute och reser mycket som berättat för oss att folk/tjuvar i stort tappar intresse för en övertäckt hoj i jämförelse med en utan överdrag. Lite extra bök men det har det varit värt. Och vi har under dom senaste 5 årens resor genom ca 30 länder inte haft några problem över huvudet taget. Och jag har inte haft några problem innan dess heller men på sistone har vi rest så mycket mer och ligorna blir ju inte direkt färre med tiden. Men det verkar lite som att många hellre snor en hoj som inte är övertäckt där dom ser vad det är och hur pass den är låst/larmad än att dom ger sig på en övertäckt hoj som står bredvid...... Det snos givetvis övertäckta hojar också men jag vågar nog påstå att det inte alls är lika vanligt.

Min mening var inte att det skulle bli en diskussion där man jämför stöldstatistiken mellan olika länder. Vi har stödligor här också det har nog inte undgått någon. Dock kan man konstatera att det är väldigt enkelt att stjäla hojar och bilar eller vad det nu må vara och ta de över gränsen österut från Centraleuropa. Man behöver t ex inte ta hänsyn till några färjor över till Baltiska staterna för vidare transport söder eller österut. På ett par timmar från Belgien, Holland, Tyskland är man i någon "banan" republik där det finns ett överflöd av stulna lyxbilar från övriga Europa som ingen verkar bry sig om att undersöka ursprunget på. Det är betydligt grövre våld i Holland och Belgien än här hemma. Tjuvar bröt sig in i en kompis föräldrars hus i Belgien och hotade till sig deras bil under pistolhot. De har mer avancerade stöldskydd i sina bilar och detta vet tjuvarna om och detta drabbar enskilda människor på ett djupare plan. Jag har aldrig hört talas om att tjuvar brutit sig in i hem i Sverige för att under pistolhot komma över bilnycklar. Däremot har man ju läst om enstaka fall där ägare blivit hotade vid varuhusparkeringar.

För att återknyta till det du skrev om överdrag tror jag också att överdrag kan hjälpa hålla tjuvars intresse borta om man nu inte ställer hojen på samma plats i flera veckor i sträck. Förr eller senare kommer någon att lyfta och titta vad det är för något som gömmer sig under skynket.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
För att återknyta till det du skrev om överdrag tror jag också att överdrag kan hjälpa hålla tjuvars intresse borta om man nu inte ställer hojen på samma plats i flera veckor i sträck. Förr eller senare kommer någon att lyfta och titta vad det är för något som gömmer sig under skynket.

Nu var det ju "under resor" vi pratade om och då står hojen sällan så värst länge på samma plats. Jag har varit runt i alla dom länder som folk anser som mer eller mindre "kriminella" flera gånger och aldrig haft några problem. Hittills, ska jag väl kanske tillägga. Överdrag är nog en orsak till detta. Försöka hitta bevakad parkering på nätterna en annan. Och lite tur givetvis. Hur som, försiktighet är bra. Se det som ett råd och inte som någon form av "statistiktävling", eller vad man nu ska kalla det..... Hur gör man för att i dom bästa av världar minimera risken att bli av med sin hoj.....? Överdrag slår mycket på fingrarna som stöldskydd verkar det som. Vi har inte med överdragen för att det inte ska regna på hojarna utan för att dom ska bli mindre "intressanta"...... Både ur stöldsynpunkt och att barn/ungdomar inte ska ge sig på och pilla.....
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Saken är väl den att jag ställde hojen bredvid huset i ett villa område i utkanten av staden, inte mycket trafik eller folk i omrörelse så jag tyckte det kändes hyfsat säkert. Svenska villa områden är väl de bästa som finns för tryggnad?

I alla fall, tänkte jag förklara att jag ska befinna mig här i Holland för studier i 6 månader. Försäkringen täcker en Svensk mc och inte kontanter så det finns ingen möjlighet för mig att få ny hoj denna säsongen och det är det som irriterar mig mest :huvet:huvet

Sen har jag bytat olja och filter precis innan jag drog och satte på nya däck för 3000:- jävla mögskitröv.

Fuck hojen i sig men jag vill ju ut och köra?!

Nu blev det bara cirka 600 mil denna säsong :(
 
Last edited:

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Jag och sambon är överförsiktiga med hojarna. Vi frågar om det finns någon säker parkering för hojarna på hotell och annat, vi kedjar alltid ihop hojarna med låskätting, disklås fram, larm och sen täcker vi över hojarna. Vi har som regel alltid med oss överdrag nu för tiden. Det är lite FÖR många som är ute och reser mycket som berättat för oss att folk/tjuvar i stort tappar intresse för en övertäckt hoj

Ett bra knep är att täcka över med universal grejer, då ser man inte vad det är för något under. Jag är uppväxt med snöskoter och där är det ett gammalt trick att INTE använda org.kapell utan universal. Just för att annars ser den intresserad vad det är för modell som står där, är det universal kan det vara vilken gammal härk som helst som står där. Inte värt att kolla med andra ord.

Hoppas dessa tjuvar och banditer inte läser detta bara :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ett bra knep är att täcka över med universal grejer, då ser man inte vad det är för något under. Jag är uppväxt med snöskoter och där är det ett gammalt trick att INTE använda org.kapell utan universal. Just för att annars ser den intresserad vad det är för modell som står där, är det universal kan det vara vilken gammal härk som helst som står där. Inte värt att kolla med andra ord.

Hoppas dessa tjuvar och banditer inte läser detta bara :)

Precis. Vi kör Biltemas kapell:) Bra påpekande.

En polare i USA på 80-talet hade två Harley's som han täckte över med Honda-överdrag. Stod "Honda" med stora bokstäver på kapellen. När jag frågade varför han hade Honda-överdrag till sina HD-hojar tittade han på mig och sa: "Jag vill ju inte att dom ska bli stulna....." :D
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Oftast brukar försäkringsbolag tillämpa en karenstid när det gäller stöld. Oftast 30 dagar (1 månad) men vissa har endast 14 dagar. Innan dess sker inte mycket hos FB. Har inte objektet dykt upp under den perioden så börjar man titta på ersättning.

Sen vet jag att vissa bolag (bl.a. Svedea) endast tillåter hojen utanför Sverige i högst 6 veckor/försäkringsår. Vad som händer om objektet har varit utomlands längre än så ska jag låta vara osagt men skulle tro att det blir någon form av nedskrivning i ersättningen..?

OBS! Detta gäller svenska FB, vet ej om TS hoj är försäkrad i Holland eller Svedala.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu var det ju "under resor" vi pratade om och då står hojen sällan så värst länge på samma plats. Jag har varit runt i alla dom länder som folk anser som mer eller mindre "kriminella" flera gånger och aldrig haft några problem. Hittills, ska jag väl kanske tillägga. Överdrag är nog en orsak till detta. Försöka hitta bevakad parkering på nätterna en annan. Och lite tur givetvis. Hur som, försiktighet är bra. Se det som ett råd och inte som någon form av "statistiktävling", eller vad man nu ska kalla det..... Hur gör man för att i dom bästa av världar minimera risken att bli av med sin hoj.....? Överdrag slår mycket på fingrarna som stöldskydd verkar det som. Vi har inte med överdragen för att det inte ska regna på hojarna utan för att dom ska bli mindre "intressanta"...... Både ur stöldsynpunkt och att barn/ungdomar inte ska ge sig på och pilla.....

Vi är nog rätt överens tror jag i grund och botten. Anledningen till att jag lade till kommentaren om att man ställer en hoj i samma område längre perioder var att en fick sin hoj stulen på samma gata där jag bor med ett överdrag som var väldigt anonymt.

En annan fördel när man är i södra breddgrader är ju att överdraget skyddar motorcykeln från solen. Titta på hojar, scooter och bilar nere i t ex Italien så ser man hur skadade och bleka de blivit av klimatet. Så det är ingen dum idé alls att ta med ett anonymt överdrag även om regnet inte faller.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Oftast brukar försäkringsbolag tillämpa en karenstid när det gäller stöld. Oftast 30 dagar (1 månad) men vissa har endast 14 dagar. Innan dess sker inte mycket hos FB. Har inte objektet dykt upp under den perioden så börjar man titta på ersättning.

Sen vet jag att vissa bolag (bl.a. Svedea) endast tillåter hojen utanför Sverige i högst 6 veckor/försäkringsår. Vad som händer om objektet har varit utomlands längre än så ska jag låta vara osagt men skulle tro att det blir någon form av nedskrivning i ersättningen..?

OBS! Detta gäller svenska FB, vet ej om TS hoj är försäkrad i Holland eller Svedala.

Yes. Har inte varit utomlands med den mer än någon vecka, tänkte köra hem den i November egentligen, så 45 dagar var det ursprunligen.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN FAAAAAAAAAAAAn har inte riktigt fattat det ännu, men var fan i helvete är min hoj?!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN FAAAAAAAAAAAAn har inte riktigt fattat det ännu, men var fan i helvete är min hoj?!

Vet hur tjurigt det är att få hojen stulen. :/
Lär inte vara roligare när man inte lätt kan få tag på en annan att dämpa hojbehovet med.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tråkigt!
förresten så är ju tyvärr 10kkr inte mycket att orda om.
men om vad TS skriver stämmer så är det mycket

.. drog till med helförsäkring och betalade 10,000 lakan per år... Panik, mår piss.
Tio tusen lakan? Per år? För en ER-6?? Tio miljoner alltså??? Vad är det för försäkringszon i Nord östra skåne egentligen? Dit ska inte jag flytta! :eek:

Hoppas att du kan stå ut med ett dåligt skämt mitt i olyckan :krama
Läge att byta till nåt roligare! Du kan göra ett klipp!

edit: Jag kan ju ha fel, det kan ju vara på tusendelen exakt 10 lakan per år :D
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
men om vad TS skriver stämmer så är det mycket

Tio tusen lakan? Per år? För en ER-6?? Tio miljoner alltså??? Vad är det för försäkringszon i Nord östra skåne egentligen? Dit ska inte jag flytta! :eek:

Hoppas att du kan stå ut med ett dåligt skämt mitt i olyckan :krama
Läge att byta till nåt roligare! Du kan göra ett klipp!

edit: Jag kan ju ha fel, det kan ju vara på tusendelen exakt 10 lakan per år :D

Vad vet jag kanske är alla på sporthoj snorrika, men 10 lakan är 2 månader med hyra och mat för mig
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Att du någonsin ser din hoj igen är som Poliserna sa bara att glömma, du kommer att få slantar av försäkringsbolaget framöver, du vet säkert ganska precis vad din hoj är/var värd, så du vet ungefär hur mkt du kommer att få senare i höst.
Kan du inte fråga dina föräldrar/morfar/farfar eller nån annan om ett lån tills du får ut pengarna så du kan köpa en ny hoj nu på en gång och sedan importera den när du åker hem?

Om det går åt skogen kan det ju faktiskt även vara värt att sälja rövva bara för att få åka runt i alperna nu under sen-sommaren :hihi

Det löser sig, det är ju ett värdsligt ting, ta nu god öl och fundera ut en plan! :fyllisar
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Att du någonsin ser din hoj igen är som Poliserna sa bara att glömma, du kommer att få slantar av försäkringsbolaget framöver, du vet säkert ganska precis vad din hoj är/var värd, så du vet ungefär hur mkt du kommer att få senare i höst.
Kan du inte fråga dina föräldrar/morfar/farfar eller nån annan om ett lån tills du får ut pengarna så du kan köpa en ny hoj nu på en gång och sedan importera den när du åker hem?

Om det går åt skogen kan det ju faktiskt även vara värt att sälja rövva bara för att få åka runt i alperna nu under sen-sommaren :hihi

Det löser sig, det är ju ett värdsligt ting, ta nu god öl och fundera ut en plan! :fyllisar

Försäkringsbolaget ersätter med pengar för köp av en ny svensk hoj och inga kontanter. Så det ser riktigt tråkigt ut på den fronten, kanske kan jag prata med dem om en lösning.

Sen blir det meck för mig för jag har nycklar och registreringsbevis som ska skickas in hemma i Sverige. Sen ska det också vara undertecknat?? Så jag får nog ta och ringa och snacka med försäkringsbolaget igen.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Den här historien gör mig nästan lite tårögd:gråta
Jag tycker att vi alla går ihop och skrapar ihop till en ny Kawwa till killen!
Skapa en Stecktech fond nu:yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den här historien gör mig nästan lite tårögd:gråta
Jag tycker att vi alla går ihop och skrapar ihop till en ny Kawwa till killen!
Skapa en Stecktech fond nu:yoparty

Rent spontant kan säkert sporthoj ragga upp nån gammal trotjänare som inte är mycket för värden men som kommer gå en hel evighet till, sedan skulle jag inte tro att det är helt omöjligt att få någon att åka på en semester ner till var-det-nu-var en sväng, om de får bensin och flyg hem betalt. ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varit hos Holländska polisen nu. Riktigt trevligt, fräsch byggnad och grymt hjälpsamma var de. Tydligen vanligt, polisen jag pratade med har en man som fick sin hoj stulen för inte länge sen. Tydligen vanligt med professionella ligor här nere, hon sa de kommer med lastbil, lyfter upp hela hojen och 20 sekunder senare är de borta. Hojen körs direkt till Polen och syns aldrig till igen hos polisen.

Tråkigt men hon trodde nog inte att den kommer fram igen, jag vill gärna hoppas det är några snorungar som lekt med den och att jag hittar den...

Har papperna från Polisen så det borde iallafall inte vara problem från försäkringsbolaget.

Förklarar kanske en del av de låga priserna på hojar i Polen på http://www.mobile.de tex
http://suchen.mobile.de/motorrad/su...tRegistrationDate=2002-12-31&maxMileage=20000
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top