sainth
Medlem
Fyfan hoppas du kommer hem helskinnad
Det finns ligor här också och sett till antalet invånare i landet så tror jag faktiskt att det är fler stulna hojar här än i t.ex. Holland. Jag och sambon är överförsiktiga med hojarna. Vi frågar om det finns någon säker parkering för hojarna på hotell och annat, vi kedjar alltid ihop hojarna med låskätting, disklås fram, larm och sen täcker vi över hojarna. Vi har som regel alltid med oss överdrag nu för tiden. Det är lite FÖR många som är ute och reser mycket som berättat för oss att folk/tjuvar i stort tappar intresse för en övertäckt hoj i jämförelse med en utan överdrag. Lite extra bök men det har det varit värt. Och vi har under dom senaste 5 årens resor genom ca 30 länder inte haft några problem över huvudet taget. Och jag har inte haft några problem innan dess heller men på sistone har vi rest så mycket mer och ligorna blir ju inte direkt färre med tiden. Men det verkar lite som att många hellre snor en hoj som inte är övertäckt där dom ser vad det är och hur pass den är låst/larmad än att dom ger sig på en övertäckt hoj som står bredvid...... Det snos givetvis övertäckta hojar också men jag vågar nog påstå att det inte alls är lika vanligt.
För att återknyta till det du skrev om överdrag tror jag också att överdrag kan hjälpa hålla tjuvars intresse borta om man nu inte ställer hojen på samma plats i flera veckor i sträck. Förr eller senare kommer någon att lyfta och titta vad det är för något som gömmer sig under skynket.
Jag och sambon är överförsiktiga med hojarna. Vi frågar om det finns någon säker parkering för hojarna på hotell och annat, vi kedjar alltid ihop hojarna med låskätting, disklås fram, larm och sen täcker vi över hojarna. Vi har som regel alltid med oss överdrag nu för tiden. Det är lite FÖR många som är ute och reser mycket som berättat för oss att folk/tjuvar i stort tappar intresse för en övertäckt hoj
Ett bra knep är att täcka över med universal grejer, då ser man inte vad det är för något under. Jag är uppväxt med snöskoter och där är det ett gammalt trick att INTE använda org.kapell utan universal. Just för att annars ser den intresserad vad det är för modell som står där, är det universal kan det vara vilken gammal härk som helst som står där. Inte värt att kolla med andra ord.
Hoppas dessa tjuvar och banditer inte läser detta bara
Nu var det ju "under resor" vi pratade om och då står hojen sällan så värst länge på samma plats. Jag har varit runt i alla dom länder som folk anser som mer eller mindre "kriminella" flera gånger och aldrig haft några problem. Hittills, ska jag väl kanske tillägga. Överdrag är nog en orsak till detta. Försöka hitta bevakad parkering på nätterna en annan. Och lite tur givetvis. Hur som, försiktighet är bra. Se det som ett råd och inte som någon form av "statistiktävling", eller vad man nu ska kalla det..... Hur gör man för att i dom bästa av världar minimera risken att bli av med sin hoj.....? Överdrag slår mycket på fingrarna som stöldskydd verkar det som. Vi har inte med överdragen för att det inte ska regna på hojarna utan för att dom ska bli mindre "intressanta"...... Både ur stöldsynpunkt och att barn/ungdomar inte ska ge sig på och pilla.....
Oftast brukar försäkringsbolag tillämpa en karenstid när det gäller stöld. Oftast 30 dagar (1 månad) men vissa har endast 14 dagar. Innan dess sker inte mycket hos FB. Har inte objektet dykt upp under den perioden så börjar man titta på ersättning.
Sen vet jag att vissa bolag (bl.a. Svedea) endast tillåter hojen utanför Sverige i högst 6 veckor/försäkringsår. Vad som händer om objektet har varit utomlands längre än så ska jag låta vara osagt men skulle tro att det blir någon form av nedskrivning i ersättningen..?
OBS! Detta gäller svenska FB, vet ej om TS hoj är försäkrad i Holland eller Svedala.
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN FAAAAAAAAAAAAn har inte riktigt fattat det ännu, men var fan i helvete är min hoj?!
men om vad TS skriver stämmer så är det mycketTråkigt!
förresten så är ju tyvärr 10kkr inte mycket att orda om.
Tio tusen lakan? Per år? För en ER-6?? Tio miljoner alltså??? Vad är det för försäkringszon i Nord östra skåne egentligen? Dit ska inte jag flytta!.. drog till med helförsäkring och betalade 10,000 lakan per år... Panik, mår piss.
men om vad TS skriver stämmer så är det mycket
Tio tusen lakan? Per år? För en ER-6?? Tio miljoner alltså??? Vad är det för försäkringszon i Nord östra skåne egentligen? Dit ska inte jag flytta!
Hoppas att du kan stå ut med ett dåligt skämt mitt i olyckan
Läge att byta till nåt roligare! Du kan göra ett klipp!
edit: Jag kan ju ha fel, det kan ju vara på tusendelen exakt 10 lakan per år
Att du någonsin ser din hoj igen är som Poliserna sa bara att glömma, du kommer att få slantar av försäkringsbolaget framöver, du vet säkert ganska precis vad din hoj är/var värd, så du vet ungefär hur mkt du kommer att få senare i höst.
Kan du inte fråga dina föräldrar/morfar/farfar eller nån annan om ett lån tills du får ut pengarna så du kan köpa en ny hoj nu på en gång och sedan importera den när du åker hem?
Om det går åt skogen kan det ju faktiskt även vara värt att sälja rövva bara för att få åka runt i alperna nu under sen-sommaren
Det löser sig, det är ju ett värdsligt ting, ta nu god öl och fundera ut en plan!
Den här historien gör mig nästan lite tårögd
Jag tycker att vi alla går ihop och skrapar ihop till en ny Kawwa till killen!
Skapa en Stecktech fond nu
Varit hos Holländska polisen nu. Riktigt trevligt, fräsch byggnad och grymt hjälpsamma var de. Tydligen vanligt, polisen jag pratade med har en man som fick sin hoj stulen för inte länge sen. Tydligen vanligt med professionella ligor här nere, hon sa de kommer med lastbil, lyfter upp hela hojen och 20 sekunder senare är de borta. Hojen körs direkt till Polen och syns aldrig till igen hos polisen.
Tråkigt men hon trodde nog inte att den kommer fram igen, jag vill gärna hoppas det är några snorungar som lekt med den och att jag hittar den...
Har papperna från Polisen så det borde iallafall inte vara problem från försäkringsbolaget.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|