Hjälp? Markus undrar om han ska köpa R1 eller R9

R18_Lasse

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2025
Hoj
BMW
Jo men jag tycker de ska sträva mot en hälsosam livsstil
Du skrev att du väger 100 kilo, vilket innebär att du måste vara mer än 200 cm lång för att själv vara någon med en hälsosam livsstil. Sannolikhet talar emot att du är mer än 200 cm lång.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du skrev att du väger 100 kilo, vilket innebär att du måste vara mer än 200 cm lång för att själv vara någon med en hälsosam livsstil. Sannolikhet talar emot att du är mer än 200 cm lång.
Det gör det väl i och för sig inte, det beror väl på vad kilona innehåller?
Men ja, jag får köpa skjorta med extra lång ärm om du undrar. 😐
Och lugn, jag skojar lite. 🙂

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nu gör du det enkelt för dig. Det beror ju på hur mycket muskler man har också.

Har man mycket muskler kan man vara 170cm och väga 100kg utan att ha särskilt mycket fett på kroppen

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu gör du det enkelt för dig. Det beror ju på hur mycket muskler man har också.

Har man mycket muskler kan man vara 170cm och väga 100kg utan att ha särskilt mycket fett på kroppen
Bara för att man inte är fet behöver man inte ha ett hälsosamt leverne. Mer muskelmassa är inte enbart bra för kroppen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bara för att man inte är fet behöver man inte ha ett hälsosamt leverne. Mer muskelmassa är inte enbart bra för kroppen.

Varför skulle det vara ohälsosamt att ha mycket muskler?

Dom som fått musklerna via doping räknas förstås inte.

Muskler är ju nåt man får av en sund livsstil med fysik aktivitet och bra kost.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det är dåligt för klimatet tex.
Finns flera skäl, det upprätthåller en stereotyp av maskulinitet som leder till våld och skjutningar i samhället.
Vet du hur många gym det fanns i Kista 1950? Hur många sprängningar tror du det var? Då så.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj

För att man sliter ut muskelfästen och hela tiden överbelastar muskler för att växa.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
För att man sliter ut muskelfästen och hela tiden överbelastar muskler för att växa.
- Muskelfästen kan slitas om man övertränar eller använder prepp, men det är främst leder som tar stryk. När det gäller att överbelasta en muskel så är det liksom vitsen med viktträning. En muskel växer enbart om den behöver, alltså stressas med övervikt.
Fördelarna med muskler - vältränade/starka, inte nödvändigtvis stora - är ju givetvis att kroppens rörelseapparat håller bättre och längre. Plus en massa andra fördelar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mycket muskler är väl inte bra till något? Sedan är ju "mycket" inte ett exakt begrepp

Muskler ska väl kanske snarare ses som ett kvitto på en sund livsstil än som ett självändamål i sig.

Men när man blir äldre så ökar behovet av att träna och ha en förhållandevis hög muskelmassa relativt sin ålder.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Muskler ska väl kanske snarare ett kvitto på en sund livsstil än som ett självändamål i sig.

Men när man blir äldre så ökar behovet av att träna och ha en förhållandevis hög muskelmassa relativt sin ålder.
Det är när det blir för mycket det inte är sunt. Är man dvärgväxt (typ 1,70) och väger 120 kg utan kroppsfett är man långt ifrån hälsosam.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har fyllt 50 och tränar ganska mycket och varierande träning tex gym/löpning/cykel/enduro mest för att jag tycker det är kul och får mig att må bra.
Det är mest på senare år jag har börjat tänka på de positiva delarna av att vara aktiv.
Då jag har jobbat i byggbranschen sedan slutade nian dvs över 35år och fortfarande inte känner några överdrivet stora förslitningsskador så tackar jag träningen för det.
Men man ser många andra i samma ålder och även yngre som inte tränar något och som har dålig kosthållning. Det är när man kommer upp i min ålder som många får problem med hälsa och krämpor.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska