Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Fråga !

imorn hade jag tänkt byta motor/kopplingskåpa till min 600 rr.
flytande packning skall användas,men hur länge skall det sitta/torka på innan jag kan bruka hojen ?

Brukar stå på tuben med packningen, är väl oftast silicone av nåt slag, så en 24h iaf...
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Brukar stå på tuben med packningen, är väl oftast silicone av nåt slag, så en 24h iaf...

det var min första tanke också, men det står tyvärr inget på tuben, då är det ändå av märket honda..

ajja, riva och fixa idag, tuta och köra i morgon:tummenupp
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Jag håller på att montera mina nya kraschkåpor och känner ett plötsligt behov av att köpa en ny luftkanal a la http://www.oppracing.com/show_product/31631-pro-series-race-airducts-pair-honda-cbr1000rr-2008-2010/ eller http://tenkateracingproducts.com/detail.php?id=48 men jag hittar ingen svensk webshop med några produkter.

Jag vill helst ha grejorna omgående, dvs så jag hinner montera innan lördag eftermiddag då avfärd mot gelleråsen sker...
prata med polidom peter han har till bra pris
annars har greven oxå
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
prata med polidom peter han har till bra pris
annars har greven oxå

Ok, tack! Peter måste missat det på sin hemsida - det är honom jag köpte kåporna av.

Jag gjorde en "flapper mod" på hojen ikväll så nu är luftkanalerna tätade med silvertejp och slangar och skit borta i alla fall så det gick att montera kåpan utan massor med skräp som skramla runt i onödan.

Hur monterar jag lutningssensorn? tejpa fast den inne i kåpan? Kan man trixa fast den på kåpstaget? Behövs den? Jag har ju inte traction control och ABS trodde jag inte tittade på lutningen? Vad fyller den för syfte på min hoj?!

Jag gjorde bort mig ordentligt dessutom - en skruv trillade ner i avgasröret. Inte så farligt men sen gick magnethelvetet sönder inne i avgasröret. Nu sitter alltså en magnet fast och skramlar inne i avgassystemet :huvet
 

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Ok, tack! Peter måste missat det på sin hemsida - det är honom jag köpte kåporna av.

Jag gjorde en "flapper mod" på hojen ikväll så nu är luftkanalerna tätade med silvertejp och slangar och skit borta i alla fall så det gick att montera kåpan utan massor med skräp som skramla runt i onödan.

Hur monterar jag lutningssensorn? tejpa fast den inne i kåpan? Kan man trixa fast den på kåpstaget? Behövs den? Jag har ju inte traction control och ABS trodde jag inte tittade på lutningen? Vad fyller den för syfte på min hoj?!

Jag gjorde bort mig ordentligt dessutom - en skruv trillade ner i avgasröret. Inte så farligt men sen gick magnethelvetet sönder inne i avgasröret. Nu sitter alltså en magnet fast och skramlar inne i avgassystemet :huvet

Antar att den har samma funktion som på en -04. dvs den dödar spänningsmatningen(samma som röda knappen vid höger tumme) vid vinklar över ca 60 grader. En säkerhetsgrej alltså.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Antar att den har samma funktion som på en -04. dvs den dödar spänningsmatningen(samma som röda knappen vid höger tumme) vid vinklar över ca 60 grader. En säkerhetsgrej alltså.

Den stryper väl ändå soppan?? Så den inte pumpar ut soppa när man välter osv..
Min, iofs 03 då men ändå, får igång tändning och sådant men där stannar det eftersom soppatanken inte snurrar igång när tippsensorn inte är kopplad..
Detta vet jag eftersom Puckfan ;) som lackade min hoj råkade glömma att klicka i snabbkopplingen för tippsensorn..
Så hojen trodde att den var upponer.. :död *asg*
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ja, iaf på 1000n så bryter dödarknappen matningsspänningen, till soppapumpen, samma sak som tippsensorn altså. =)
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Ja, iaf på 1000n så bryter dödarknappen matningsspänningen, till soppapumpen, samma sak som tippsensorn altså. =)

Ok...
Tänkte mer på att när dödarknappen är nertryckt på min så händer det mindre på hojen än när tippsensorn är från... el va fan hur ska jag förklara...
kändes som om att dödarknappen dödar mer än en tippsensor som inte är inkopplad...
*flummig*
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Någon som har koll på följande för en CBR1000RR -07?

Slagländ:
Cylinderdiameter:
Slagvolym:
Chassi material:

Eller var man kan hitta dessa uppgifter?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ok...
Tänkte mer på att när dödarknappen är nertryckt på min så händer det mindre på hojen än när tippsensorn är från... el va fan hur ska jag förklara...
kändes som om att dödarknappen dödar mer än en tippsensor som inte är inkopplad...
*flummig*

Möjligt att det är annorlunda på 600an, på 1000 dödar den bara soppapumpen iaf, jag talar av egen erfarenhet, tom motorn går runt av startknappen fast dödarna är intryckt, väldigt missledande om man råkat trycka in den och glömt det. =)
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
CBR 1000 rr -07

Håller på att montera slip-on (Acra) på orig. krökarna samt pc3, köpte även en O2 eliminator. Frågan är ju, tjänar man nåt på att koppla ur lambdan på krökarna, eller äre samma flås i spisen om den är ikopplad?:va
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Håller på att montera slip-on (Acra) på orig. krökarna samt pc3, köpte även en O2 eliminator. Frågan är ju, tjänar man nåt på att koppla ur lambdan på krökarna, eller äre samma flås i spisen om den är ikopplad?:va

Iden med eliminatorn är att lambdan inte ska kunna påverka bränslemängden, för då stämmer inte mappningen från PC3an längre.

Dessutom tror jag inte nåt mappningsföretag mappar utan en sån i, lär vara minst sagt problematiskt i det området lambdan påverkar bränslemängden.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nu vet jag att man inte ska jämföra resultat från olika bänkar, men lite skoj är det att kika på min bänkning och swedies på hans nya BMW.
Ung lika bestyckade, endast helsystem (min har ju iofs utbytt ram-air, men det ska ju inte spela så stor roll vid stillastående)

Enligt dessa bänkningar är hojarna rätt lika upp till runt 12k, efter det ger BMWn ca 15hk till upp till varvstoppet, som är något högre än på hondan, men vridet är ju i stort sett tidentiskt. (och min har tom lite mer på topp :banana)
Intressant att se att den har en svacka runt 4k också (om än kanske inte så markant som hondans)
 

Bifogat

  • cb1000rr.jpg
    cb1000rr.jpg
    221.5 KB · Visningar: 61
  • s1000rr.jpg
    s1000rr.jpg
    77.5 KB · Visningar: 59
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Nu vet jag att man inte ska jämföra resultat från olika bänkar, men lite skoj är det att kika på min bänkning och swedies på hans nya BMW.
Ung lika bestyckade, endast helsystem (min har ju iofs utbytt ram-air, men det ska ju inte spela så stor roll vid stillastående)

Enligt dessa bänkningar är hojarna rätt lika upp till runt 12k, efter det ger BMWn ca 15hk till upp till varvstoppet, som är något högre än på hondan, men vridet är ju i stort sett tidentiskt. (och min har tom lite mer på topp :banana)
Intressant att se att den har en svacka runt 4k också (om än kanske inte så markant som hondans)

Honda är starkast i mellanregistret:

bild.jpg
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Låter som startreläet har gett upp eller att startmotorn låst sig på nåt sätt.
Du är säker på att nya batteriet var ordentligt laddat?
prova med startkablar från bil/batteri annars.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ja, klumpen precis bakom batteriet. (under sadeln, skruva skruva.)
knacka lite kan du prova med, men startmotorkopplingen sitter under kopplingskåpan långst fram, knacka där isåfall.
Men jag skulle gissa på dåligt laddat batteri eller startrelä.
Ett test är ju att koppla plus direkt på startmotorn plusanslutning och se om den snurrar då (ha ingen växel i på hojen bara bara)

edit: glömde ju bilden
 

Bifogat

  • honda.jpg
    honda.jpg
    133.3 KB · Visningar: 58
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top