Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ja, spolen kan vara hel o dra kontakterna, men kontakterna kan ha brunnit sönder.
Hur gammal är hojen?
Men min magkänsla och div batterisluttrådar här på SH säger dåligt batteri/laddning.
1. prova starta från bil/batteri, funkar det är det ingen ström i hojbatteriet, detta kan bero på dålig laddning, så kolla upp att laddspänningen är runt 13,8-14 volt med motorn igång och på 2k-varv
2. funkar ej det, tjuvkoppla plus till startmotorn och se om den drar runt, fungerar detta är det fel på startreläet.
3.funkar ej det, skruva bort startmotorn och se om den snurrar i det fria med spänning på, gör den det så är det nåt skumt med startmotorkopplingen, demontera kopplingsköpa o kolla den.
Snurrar den ej i det fria är det fel på startmotorn, skruva sönder den och undersök.
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Ny hoj på g, varför inte en CBR 1000 RR 05-06 tänkte jag... Ska man kika på något speciellt gällande dessa årsmodeller? Några vanligt förekommande fel?

När är de "stora" servicarna? Ventilkoll/justering vid 2400 mil?

Tack på förhand!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
ventilkoll är 2400 ja, ska göra den under veckan nu, kostar 5500 med justering, 3900 om det inte behövs shimsas.
Fel?
Det är ju en honda vi pratar om =D
-08orna hade ju reklamation på koppling på om första modellerna.
06-07 har mig veterligt inga barnsjukdomar.
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Tänkte höra ang min Honda CBR 1000RR -08

Ibland när man trycker ner kopplingen så äre som att handtaget/vajern fastnar lite innan den går i botten eller blir som ett knack elr vad man nu ska säga (lite svår att beskriva)

och sen ibland funkar den hur bra som helst....någon med ideer vad det kan bero på....eller rent av ska vara så?? :)

Hojen är inte ens 2år gammal så man har ju garanti kvar....är det månne ide att lämna in för en sån sak.

Hur som helst lite stör det mig särskilt när man inte vet vad det beror på....kopplingen i sig funkar som den ska....men nått med vajern misstänker jag ju nästan!


Ös på med ideer ni bättre vetande :D

Tack på förhand

Har samma fenomen på en ny 2010:a. Fick du något svar från ÅF om din hoj? Fungerar som sagt bra annars förutom att det lite irriterande när man drar in koppling helt ibland.
Återkallelsen av 2008:eek:r med kopplingsproblem handlade om slirande koppling.
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Tänkte höra ang min Honda CBR 1000RR -08

Ibland när man trycker ner kopplingen så äre som att handtaget/vajern fastnar lite innan den går i botten eller blir som ett knack elr vad man nu ska säga (lite svår att beskriva)

och sen ibland funkar den hur bra som helst....någon med ideer vad det kan bero på....eller rent av ska vara så?? :)

Det verkar som att det "ska vara så". Hittade en annan länk http://www.fireblades.org ... är det fler som har det här beteendet?
 

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Ny hoj på g, varför inte en CBR 1000 RR 05-06 tänkte jag... Ska man kika på något speciellt gällande dessa årsmodeller? Några vanligt förekommande fel?

När är de "stora" servicarna? Ventilkoll/justering vid 2400 mil?

Tack på förhand!

Enda service bullen på -06-07 och kanske 04-05(kommer inte ihåg) är mig veteligen ett bränslerör till tanken som kan vibrera loss och resultera att det läcker soppa.
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Enda service bullen på -06-07 och kanske 04-05(kommer inte ihåg) är mig veteligen ett bränslerör till tanken som kan vibrera loss och resultera att det läcker soppa.
Okej, tack för svaren. Lite mer kött på benen, verkar alltså vara en hoj av bra kvalité iaf vilket glädjer mig. :)

Serviceintervaller på var 600:e mil?
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Har en liten fråga till er lite mer erfarna - vad händer om jag plockar bort lambdasonden från min cbr1000rr utan att sätta in en power commander omgående. Ställer jag till det rejält, eller kan jag köra så ett par dagar utan att behöva vara orolig?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Plockar du bort den kommer FI-lampan att tändas och hojen kanske går över i limp home-mode, det skadar eg inget, men enligt utsago är det inte så roligt att köra med den heller, går inte speciellt bra.
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Plockar du bort den kommer FI-lampan att tändas och hojen kanske går över i limp home-mode, det skadar eg inget, men enligt utsago är det inte så roligt att köra med den heller, går inte speciellt bra.

Så här en stund i efterhand såg jag att det varit uppe som fråga tidigare. Det är alltså power commander + oxygen sensor eliminator adapter som gäller antar jag. Alternativt att man fixar anslutningen till lambdasonden...
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Så här en stund i efterhand såg jag att det varit uppe som fråga tidigare. Det är alltså power commander + oxygen sensor eliminator adapter som gäller antar jag. Alternativt att man fixar anslutningen till lambdasonden...

Mjae, ska du ha en PC så måste du i stort sett koppla ur lamdan hursom, men du kanske mena ingen PCa och ha lamdan kvar?
tänk på att lamdan inte korrigerar soppan utan för det tämligen smala område lamdan korrigerar emissionsvärdena.
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Mjae, ska du ha en PC så måste du i stort sett koppla ur lamdan hursom, men du kanske mena ingen PCa och ha lamdan kvar?
tänk på att lamdan inte korrigerar soppan utan för det tämligen smala område lamdan korrigerar emissionsvärdena.

Jag känner mig lite förvirrad av de olika bud jag hittills fått från olika håll. Med en power commander "kör man alltså över" lambdan? Så att hojen inte tror att lambdan är trasig och eventuellt går in i limp home trots att man har en pc... Lika bra att fråga, då man inte har koll. ;)

I annat fall måste väl en pc vara att föredra om man ska jämföra med att lura lambdan att allt är ok. Då vore det väl även lämpligare att fixa anslutningen för lambdan på det nya avgassystemet? Eller tänker jag fel?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag känner mig lite förvirrad av de olika bud jag hittills fått från olika håll. Med en power commander "kör man alltså över" lambdan? Så att hojen inte tror att lambdan är trasig och eventuellt går in i limp home trots att man har en pc... Lika bra att fråga, då man inte har koll. ;)

I väldigt förenklad version:

Original = Rörlig mapp, där lambda reglerar en viss del.

PC3 = Fast mapp, där lambda är urkopplad för att inte störa den fasta mappen.

Lambda kopplas ur genom att bygla kablage med ett motstånd, vilket ger ECU en konstant fast signal.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Problem 1 är att det inte går att mappa vettigt om lambdan håller på och ändrar bränslemängden.
Problem 2 är att om man skulle försöka mappa ändå med eller utan lamda, så blir det antagligen knas när du använder hojen sen, lambdan reglerar och PCn lägger på en viss procent på det, varvid det inte blir var ECUn ville ha när den försökte rätta till bränslemängden mha laambdan.
Det är dom två stora problemen med att ha lamdan inkopplad tillsammans med en PC under mappning och sen brukande av hojen.

PCn har bara en tabell över varv mot spjällöppning och som bestämmer minskning elelr ökning av soppa i % mot vad motorns egen ECU vill ge.
Den är mao bara ett piggybacksystem som ändrar på signalerna från hojens egen ECU mellan ECUn och spridarna.

Det enda sättet hojens ECU kan kolla om oxygensensorn (lambda) är hel, är att se om den drar ström till sitt uppvärmningelement, detta är vad oxygeneliminatorn gör, kopplar in ett motstånd så ECUn tror att oxygensensorn drar ström och därmed är hel.

Detta göra att ECUn får samma lambdavärde in hela tiden och inte ändrar nåt, varvid %-ändringen från PCn blir samma som vid mappningstillfället med eliminatorn inkopplad.

förstår du inte nu vet jag inte hur jag ska förklara bättre utan en whiteboard... ;D

edit:pysch föklaring var nog enklare att förstå =D
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Let's get a whiteboard! Skämt och sido - tack för väldigt bra svar! Jag gillar uttömmande svar som inte lämnar massa funderingar till fantasin.
 

Anonymous

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
08 Honda cbr 1000rr
Någon som har tips på sjysta ställbara fotpinnar till en cbr1000 -08? Jag funderar på Valtermoto 2.5 men de e satans dyra (6 lök).

Grymt tacksam för tips!
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Någon som har tips på sjysta ställbara fotpinnar till en cbr1000 -08? Jag funderar på Valtermoto 2.5 men de e satans dyra (6 lök).

Grymt tacksam för tips!

Sitter och tittar på samma sak...

Jag har läst att många kör med Vortex, dom kostar ca 3500:-
Går att ställa ner lite lägre än orginal och bra mkt längre bak.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Sitter och tittar på samma sak...

Jag har läst att många kör med Vortex, dom kostar ca 3500:-
Går att ställa ner lite lägre än orginal och bra mkt längre bak.

Jag gillar mina LighTech pinnar. Lite billigare än PP Tuning ska dom vara, minns ej priset nu. Dom var dessutom bra kvalitet, klarade en low-sider fin fint, bara lite nedslipade :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top