Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
för er som vill ha båda lampor igång samtidigt på cbr600rr/cbr1000rr kolla denna länk

verkar smidigt. när halvljuset är igång så ligger helljuset på 40%styrka

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
2ono skrev:
2134606 skulle tro att man kan byta varannat år
Fick lite hjälp av en polare att byta olja i gaffeln igår, var hyffsat okomplicerat. Tog 15W olja istället för 10W som manualen säger, hoppas på att dämpningen ska bli lite hårdare.
Ev kanske jag byter fjädrar sen också eftersom jag tycker att den har lite väl mycket "sag". Och ändå väger jag bara 72-74kg

/N

MC Doktorn

Guest
Svarven är guld värd om man vill få fälgen rak, mina Xtra fälgar som jag köpte av Mr X här var tyvärr skeva upp till 2,5mm och rek fr honda max 2mm.

Så jag lämnade in fälgarna för svarvning för att få dom exakcta är nu perfekta på några 1000 delar diff.

isse skrev:
2180972 Fick lite hjälp av en polare att byta olja i gaffeln igår, var hyffsat okomplicerat. Tog 15W olja istället för 10W som manualen säger, hoppas på att dämpningen ska bli lite hårdare.
Ev kanske jag byter fjädrar sen också eftersom jag tycker att den har lite väl mycket "sag". Och ändå väger jag bara 72-74kg

/N

Hur mycket dynamiskt resp statiskt sag har du ?

Bifogat

• felg.JPG
    felg.JPG
    64.2 KB · Visningar: 87

MC Doktorn

Guest
isse skrev:
2186207 Hmmm, vilken av dem är med förare och vilken utan ?
Jag ska mäta lite men jag hörde nåt om 22mm med förare...

/N

Det är för lite men gå in på öhlins hemsidor bra manulaler även internet tidningen www.sportrider.com innehåller en hel del mkt bra info

Med förare det sk dynamiska hänget brukar ligga runt 30-40mm fram och 25-35 mm bak.10-20 mm kvar av fjädringsvägen måste finnas utan förare det sk statiska hänget.

Last edited:

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Väldigt få 600RR ute på Blocket, finns det någon hemlig sjö någonstans man kan fiska i?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
isse skrev:
2180972 Fick lite hjälp av en polare att byta olja i gaffeln igår, var hyffsat okomplicerat. Tog 15W olja istället för 10W som manualen säger, hoppas på att dämpningen ska bli lite hårdare.

/N

Mätt hur mycket du höjer! Annars är det väldigt lätt att du står där utan en aning om vad som blev rätt. Jag skickade i den tjockaste gaffeloljan jag kunnde hitta. Höjde ca 2cm(!!!) i varje ben. Nu går den 4/6 delars väg på regn, så den kommer nog var hyfsad i torrt (dock kommer den nog slå igenom). Nu blev problemet i stället att gaffel fan stutsar :huvet så det är bara att ge sig på returen eller kompen :3freak

björn

MC Doktorn

Guest
Peccus skrev:
2187184 Väldigt få 600RR ute på Blocket, finns det någon hemlig sjö någonstans man kan fiska i?

Tror det är väldigt säsongs betonat i höstas fanns det ett antal ute till bra priser, modellen är väl inte heller så där supervanlig i vårt land och relativt attraktiva för som kommer upp försvinner relativt snabbt.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
björn.e skrev:
2187192 Mätt hur mycket du höjer! Annars är det väldigt lätt att du står där utan en aning om vad som blev rätt. Jag skickade i den tjockaste gaffeloljan jag kunnde hitta. Höjde ca 2cm(!!!) i varje ben. Nu går den 4/6 delars väg på regn, så den kommer nog var hyfsad i torrt (dock kommer den nog slå igenom). Nu blev problemet i stället att gaffel fan stutsar :huvet så det är bara att ge sig på returen eller kompen :3freak

björn
OK, tack för tipset, jag höjde inte nivån alls utan bytte bara olja till 15w. Kör näst hårdaste förspänningen men det känns ändå som den sjunker ihop lite väl enbart av min vikt så ev kanske man bord skaffa styvare fjädrar.

/N

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Peccus skrev:
2187184 Väldigt få 600RR ute på Blocket, finns det någon hemlig sjö någonstans man kan fiska i?

sök på cbr 600 rr,cbr600rr,cbr 600rr,cbr600 rr.
blockets sökmotor är verkligen i sämsta laget.

edit:shit va lite cbr600rr beggade till salu. måste ju vara en rarritet i sverige. :va

Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
isse skrev:
2187215 OK, tack för tipset, jag höjde inte nivån alls utan bytte bara olja till 15w. Kör näst hårdaste förspänningen men det känns ändå som den sjunker ihop lite väl enbart av min vikt så ev kanske man bord skaffa styvare fjädrar.

/N

Nja detta är enligt mig och det får du ta med en nypa salt. Jag hävdar att framfjädringen ska sjunka ihopp en del när du sätter dig på hojen. Prova istället att dra åt kompen lite eller höja nivån 0.5 cm.

Sätt ett buntband på ena benet så får du "svart på vitt" hur långt den sjunker när du lägger ett par dunder varv. En grund är att buntbandet bör stanna ca 1 cm från botten. Detta är dock inte allt men som sagt en bra grund.

björn

MC Doktorn

Guest
För mjuka fjädrar visar sig genom att trots med korrekt inställt häng med förare kommer den för "klena" fjädern inte orka trycka ut geffelbenen tillräckligt mycket utan förare, dvs det statiska hänget blir för litet.

Eller tänk att föraren väger mindre än hojen och en viss kvarvarande fjädringsrörelse måste finnas även utan förare.

Edit:Man bör vara 2 st men jag hängde upp hojen i taket i garaget och mätte.

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Nu får man vara med här med=)
Bild å moppen...

Söker elshema för en 600 01a.
Någon :va

Bifogat

• Bild 082.jpg
    Bild 082.jpg
    126.9 KB · Visningar: 111

MonX

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
R6 -03
Hej.

Jag postade en fråga för någon vecka sedan men har inte fått något svar, tror nog frågan kom lite i kläm mellan något annat ämne som va på tapeten.
Så jag ställer frågan igen med hopp på ett svar från någon.

Vid köp av miniblinkers till min cbr 600rr -03, behöver jag tänka på något? eller är det bara köpa några som ser bra ut? ska det vara några speciella fästen eller dylikt. Jag har ingen erfarenhet av att mecka med mc då detta är min första egna hoj.

Tacksam för svar
//Toby

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
MonX skrev:
2189260 Hej.

Jag postade en fråga för någon vecka sedan men har inte fått något svar, tror nog frågan kom lite i kläm mellan något annat ämne som va på tapeten.
Så jag ställer frågan igen med hopp på ett svar från någon.

Vid köp av miniblinkers till min cbr 600rr -03, behöver jag tänka på något? eller är det bara köpa några som ser bra ut? ska det vara några speciella fästen eller dylikt. Jag har ingen erfarenhet av att mecka med mc då detta är min första egna hoj.

Tacksam för svar
//Toby

Köpet du mini blinkers behöver du sätta in motstånd för att dom ska blinka i rätt takt mer info om det kan du få här annars borde det inte va några problem att fästa dom tror jag. alt kan du säkert låta affären göra det åt dig

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
2ono skrev:
2187251 För mjuka fjädrar visar sig genom att trots med korrekt inställt häng med förare kommer den för "klena" fjädern inte orka trycka ut geffelbenen tillräckligt mycket utan förare, dvs det statiska hänget blir för litet.

Eller tänk att föraren väger mindre än hojen och en viss kvarvarande fjädringsrörelse måste finnas även utan förare.

Edit:Man bör vara 2 st men jag hängde upp hojen i taket i garaget och mätte.

Hallå Mannen! Sundsvall här, Hoppas du hade kul på banan, tråkigt med vädret på freda´n bara. Själv funkade det riktigt bra (personbästa) :D . Tänkte bara tipsa om en KANONKILLE Jocke Jansson (har jobbat på Öhlins i många år) kör nu eget. Det är inte mycket han går bet på i fjädringsväg(han mekar åt Sverigeeliten). Bor dessutom i s-holmstrakten(Almunge eller nåt sånt). Han har fixat mitt gaffelinnehåll å det ä ju kanon :tummenupp .Går nog att söka telnr: på 118118. Han fixar även läckage i Öhlinare :tummenupp

MC Doktorn

Guest
750-R skrev:
2194219 Hallå Mannen! Sundsvall här, Hoppas du hade kul på banan, tråkigt med vädret på freda´n bara. Själv funkade det riktigt bra (personbästa) :D . Tänkte bara tipsa om en KANONKILLE Jocke Jansson (har jobbat på Öhlins i många år) kör nu eget. Det är inte mycket han går bet på i fjädringsväg(han mekar åt Sverigeeliten). Bor dessutom i s-holmstrakten(Almunge eller nåt sånt). Han har fixat mitt gaffelinnehåll å det ä ju kanon :tummenupp .Går nog att söka telnr: på 118118. Han fixar även läckage i Öhlinare :tummenupp

Haha du var mycke schnabbare än mig och du körde bra :tummenupp , jag slog åxå pers i Midlandas puckelpist första gången där så det var ...

Hur som helst kommer jag gärna igen, åkte hem på fredan av en miljard olika bortförklaringar http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2192054&postcount=90

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Hej, ursäkta att jag lånar tråden lite men jag tänkte bara kolla ifall nån här har en 600RR till salu? Hör av dig isåfall via PM.
Det är klippt omöjligt att hitta nån nuförtiden :(
Peace!

"t.FOGGY"

ixen ska sponsra
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
ducati 848,cbr 929rr-01
lyset

DwD skrev:
2170628 för er som vill ha båda lampor igång samtidigt på cbr600rr/cbr1000rr kolla denna länk

verkar smidigt. när halvljuset är igång så ligger helljuset på 40%styrka
vart tog länken vägen???

Gomez

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Honda CBR 1000RR -05
Underbar hoj!

undefined Tjäna alla! Är ny på denna sajten. Kul med ett inlägg avseende Hondas fina CBR-serie. Själv kör jag sen i höstas en CBR 1000RR -05, som jag köpte ny. Ville ha Hondas kvalitet och goda vägegenskaper före rena banegenskaper. Något jag inte ångrar! Körde första passet på bana i måndags; Kinnekulle i SMC:s regi. Något jag kan rekommendera starkt!!! Bra utbildning och en aha-upplevelse i hur att utnyttja cykelns resurser på bästa sätt. Nu svävar jag på moln och vill bara på bana igen! Det var också kul att träffa flera "gubbar" (+45) som körde sporthoj. Trodde nästan att jag var själv, för i Karlskrona är det bara "blyslädar" som gäller för mitt åldersklientel.

Är det någon i sydöstra regionen som vill köra till en träff eller bandag med en glad och trevlig "sporthojsgubbe" så är det bara att höra av sig!
Livet är en fest!!!
:banana

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM