Honda CBR 1000 RR, junk!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ljudet ändrar all på genom att montera ett slipon, ljudregler gör att det inte får låta så mycket.
Och tjafset om att en rad4a inte låter nåt betackar jag mig för, de som säger det har då inte hört en rad4a vråla ordentligt.

Och även italienarna bygger hojar för att tjäna pengar, den som tror nåt annat borde undersöka hjärnkontoret.

Genom att japanerna bygger som de gör har det tvingat övriga att rycka upp sig och bygga nåt folk vill ha, utan dem satt ni knappast på era 999or idag.

Fjädringen: Ja allt kostar, men även om man hänger på öhlins runt om på Hondan så lär den väl vara billigare än en Ducati 999.
Jag håller med om att standardfjädringskomponenterna ofta är risiga men som sagt det är en fråga om vad det kostar att bygga den med bättre grejor, en kostnad som tilverkaren valt att spara på för tat sälja hojen billigare, de flesta kommer ändå tycka den är hel ok och de som inte gör det som vill ha mer skaffar bättre eftermarknadsgrejor.
Man är inte fast i något det finns alltid prylar att skaffa.
 
Last edited:

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Fler som tycker den Hondan e tråkig.
Både Zmurfen o Sniper här på forumet köpte nya cbr1000 och sålde rätt snabbt pga att de kändes tråkiga.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Fist Woman skrev:
En solig novemberförmiddag...
...total avsaknad av vad som som av ducatister brukar kallas för känsla.
Motorljudet, eller avsaknaden av motorljud, nån slags elmotor lät som om något fastnat mellan framskärmen och framdäcket...
Men va f-n tror du ? Fenomenet kallas radfyra, en bisarr motorkonfiguration som hör hemma i fordon som Honda Kivik, Fiat 128, Vaz Niva m.fl.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
björn.e skrev:
Tilllåt mig små le :rofl


Sep skrev:
Nu har jag aldrig provat en gixxer 750 -00.. Men menar du verkligen att cbr1000 känns tam och tråkig jämfört med din 750?

Jag menar inte att cbr1000 är slö.. inte heller att firebladen är det.
Det jag menar är att motorkaraktären känns tråkig. De drar jämt över hela registret och man märker inte att det "bär iväg" DVS måndag hela veckan.

Honda hävdar själv att det är för att de tillverkar motorcyklar i första hand för gatan... De känns inte lika rejsiga som zx10r, r1, gixxer.

Dessutom har ju cbr1000 konstruerats så att den inte ska slanga (så¨enkelt iaf) Vilket då också gör att den kan upfattas som lite slöare än konkurenterna...
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vet inte riktigt vad jag ska tycka o tänka om inlägg #1 i denna tråden... Hur hårt körde du Hyndan? Hur hårt kan du köra?

Fast hur man än ser på saken är det nog inte riktigt rättvist att jämnföra en 999:a med en 1000RR. Inte ens samma målgrupp. Till att börja med, om du nu har råd att lalla runt med en 999:a vars stora service kostar en bra bit över 10 loppor och sen får för dig att blejden skulle vara jappsarnas svar på värsting-rad-4.. tjaa, då har du missat något. Det är väl allmänt känt att Blejden/1000RR alltid varit byggd för att enkelt kunnas köras hyfsat hårt av medelsvensson. Lite som en Volvo T5. Honda vill att föraren ska fokusera sig på vägen, inte hojen. Så är väl inte fallet med Duccen, huh? Körde den fel så biter den till!

Sen kan man alltid dissikera vad som är en rolig hoj.. Ketchup-effekten är alltid roligt och kanske döljs den numera av radfyrornas enorma vrid på mellenregistret. Möjligtvis blir resultatet en sävlig motorkaraktär som kan verka tråkig? Iaf kanske i Hyndans fall. Kanske också i R1:an fall. Men det tror jag inte gäller ZX10R och litergixxern. Och det gäller ju absolut inte gixxer-sjuhalvan! ...men den mappningen är avsiktlig från tillverkarna förstås.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
RedBaron skrev:
Men va f-n tror du ? Fenomenet kallas radfyra, en bisarr motorkonfiguration som hör hemma i fordon som Honda Kivik, Fiat 128, Vaz Niva m.fl.
Vad grundar du det på, låg effekt i radfyror eller vad?
Snart har Ducati fycylindriga hojar de med, visst V4or men väl fyror.
Fler cylindrra har ett övertag över färre helt enkelt och japanerna är mästerliga på att bygga hojar med just en rad4a som bas, nåt som de krossade hela engelska hojindustrin med i slutet av 60-talet.
Nej de uppfann inte konceptet men de byggde det bättre än någon annan.
Ducati hade länge encylindriga brummmotorer i sia hojar, det här med V-twin är nåt som kom betydligt senare.
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Sep skrev:
Har jag sagt nått om belysningen i min källare? Nä, så lär dig läsa kä**ing


Med tanke på de andra trådar denna trådskapare meckat ihop så tar jag det med en nypa salt eller två...

Och by the way, du har en rätt mörk källare Sep. :pannkyss :hihi
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Silwer skrev:
Vad grundar du det på, låg effekt i radfyror eller vad?
Snart har Ducati fycylindriga hojar de med, visst V4or men väl fyror.
Fler cylindrra har ett övertag över färre helt enkelt och japanerna är mästerliga på att bygga hojar med just en rad4a som bas, nåt som de krossade hela engelska hojindustrin med i slutet av 60-talet.
Nej de uppfann inte konceptet men de byggde det bättre än någon annan.
Ducati hade länge encylindriga brummmotorer i sia hojar, det här med V-twin är nåt som kom betydligt senare.
Jag tycker att radfyror har en ohyggligt trist motorkaraktär, thats it.

V4 är en trevlig konfiguration, så även "encylindriga brummotorer". Den engelska hojindustrin krossades av att ha totalt underlägsen kvalitet. De hade inte överlevt med radfyror heller.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Silwer skrev:
jajamen, och det sätter nivån på denna tråden, om vad folk egentligen vet och vad de tror sig veta.

Alltid lika roligt att läsa vad folk med uppenbar brist på argumentationsteknik skriver för att försvara sin oftast löjliga ståndpunkt mot en mer välartikulerad motståndare.
Skulle FW sågat K5'an längs med fälgbanorna så skulle en skara Suzuki-ägare (med Sandstream i spetsen? ;)) med högröda ansikten travat osmarta floskler och personangrepp i inlägg på inlägg för att försvara "sin hoj".
Lite komiskt är det :D
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Blomquist #14 skrev:
Med tanke på de andra trådar denna trådskapare meckat ihop så tar jag det med en nypa salt eller två...

Och by the way, du har en rätt mörk källare Sep. :pannkyss :hihi

:tummenupp

Fått ordning på motorn ännu?
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
SENSEI skrev:
Jag menar inte att cbr1000 är slö.. inte heller att firebladen är det.
Det jag menar är att motorkaraktären känns tråkig. De drar jämt över hela registret och man märker inte att det "bär iväg" DVS måndag hela veckan.

Honda hävdar själv att det är för att de tillverkar motorcyklar i första hand för gatan... De känns inte lika rejsiga som zx10r, r1, gixxer.

Dessutom har ju cbr1000 konstruerats så att den inte ska slanga (så¨enkelt iaf) Vilket då också gör att den kan upfattas som lite slöare än konkurenterna...

Jo, men det är ju en smaksak. Vissa gillar ketchup-effekten, själv föredrar jag hojar som drar jämt överallt, speciellt om man gillar slanga :yoparty
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
RedBaron skrev:
Jag tycker att radfyror har en ohyggligt trist motorkaraktär, thats it.

V4 är en trevlig konfiguration, så även "encylindriga brummotorer". Den engelska hojindustrin krossades av att ha totalt underlägsen kvalitet. De hade inte överlevt med radfyror heller.

Vilket inte var min poäng alls utan bara en utsvävning jag nämnde.
Har du sett de där gammla traktorerna med en V-twinmotor? tror du det är lika som en Ducati V-twin på annat sätt än antalet cyllar?
Nej förmodligen inte och det gäller dina exempel med.
Jag förstår att tråden är ett flamebait och jag säger inte att CBR1000rr är skitkul eller bäst, men jag förstår inte alla ogrundade inlägg om att det måste betyda att allt japanskt är skit eller för den delen att allt italienskt är skit.
Alla radfyror har inte en viss karraktär, vad är det för dumheter, det finns allt från bottenstarka bussar till spetsiga 16000 varvsmaskiner, att de låter annorlunda har inget med motorkaraktär att göra, karraktären går att göra hur de vill, exakt siom en Ducati om de skulle önska det, sånt har mindre med motorkonfigurationen att göra än många tror.
Det är som de som på allvar tror tat en Vtwin har högre vridmoment än en lika stor rad4a.

Caffe skrev:
Alltid lika roligt att läsa vad folk med uppenbar brist på argumentationsteknik skriver för att försvara sin oftast löjliga ståndpunkt mot en mer välartikulerad motståndare.
Skulle FW sågat K5'an längs med fälgbanorna så skulle en skara Suzuki-ägare (med Sandstream i spetsen? ;)) med högröda ansikten travat osmarta floskler och personangrepp i inlägg på inlägg för att försvara "sin hoj".
Lite komiskt är det :D
sant, men jag tycker sån okunskap är fånig mest, jag försvarra inte cbr1000rr på nåt sätt, men rätt ska vara rätt.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Caffe skrev:
Alltid lika roligt att läsa vad folk med uppenbar brist på argumentationsteknik skriver för att försvara sin oftast löjliga ståndpunkt mot en mer välartikulerad motståndare.
Skulle FW sågat K5'an längs med fälgbanorna så skulle en skara Suzuki-ägare (med Sandstream i spetsen? ;)) med högröda ansikten travat osmarta floskler och personangrepp i inlägg på inlägg för att försvara "sin hoj".
Lite komiskt är det :D


Det ironiska (i ordets rätta bemärkelse för en gångs skull) är att en Honda sågas av en Ducce. Det brukar ju vara tvärt om.. :lol
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Silwer skrev:
Vilket inte var min poäng alls utan bara en utsvävning jag nämnde.
Har du sett de där gammla traktorerna med en V-twinmotor? tror du det är lika som en Ducati V-twin på annat sätt än antalet cyllar?
Nej förmodligen inte och det gäller dina exempel med.
Jag förstår att tråden är ett flamebait och jag säger inte att CBR1000rr är skitkul eller bäst, men jag förstår inet alla ogrundade inlägg om att det måste betyda tat allt japansklt är skit eller för den delaen att allt italienskt är skit.
Alla radfyror har inet en viss karraktär, vad är det för dumheter, det finns allt från botenstarka bussa till spetsiga 16000 varvsmaskiner, att de låter annorlunda har inget med motorkaraktär att göra, karraktären går att göra hur de vill, exakt siom en Ducati om de skulle önska det, sånt har mindre med motorkonfigurationen att göra än många tror.
Det är som de som på allvar tror tat en Vtwin har högre vridmoment än en lika stor rad4a.
Isses vad känsligt detta blev då. Notera att jag varken nämnt traktorer, Ducati, V-twin, hur de låter eller urprungsland ! Dumheterna fabricerar du i dein egen skalle.

Jag tycker att radfyror är trista. Det är baserat på 100% subjektivt tyckande, det är inget som går att argumentera för. Du får lov att gilla radfyror baserat på vilken anledning du vill utan att påstår att du har fel.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Silwer skrev:
sant, men jag tycker sån okunskap är fånig mest, jag försvarra inte cbr1000rr på nåt sätt, men rätt ska vara rätt.

Men Silwer-bubben... Jag skulle väl aldrig hacka på dig?
Jag ryggdunka ju dig som min jämlike i ett för övrigt virtuellt aktivitetscenter för mindre begåvade.
:pannkyss
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fist Woman skrev:
När jag lämnat tillbaks hojen och var på väg tillbaks hem så tänkte jag, den påminde mig om Skogaholmslimpa, den såg brun och fin ut men var mest luft och i mitten en degig klump som inte smakade något gott och inte hade något vidare näringsvärden.
Det var det vackraste du någonsin skrivit på detta forum. :Bugar
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Caffe skrev:
Men Silwer-bubben... Jag skulle väl aldrig hacka på dig?
Jag ryggdunka ju dig som min jämlike i ett för övrigt virtuellt aktivitetscenter för mindre begåvade.
:pannkyss
Du missförstår, jag håller med dig, ser nu att det ser ut som om jag var mot dig eller nåt, men så är det inte.

RedBaron skrev:
Isses vad känsligt detta blev då. Notera att jag varken nämnt traktorer, Ducati, V-twin, hur de låter eller urprungsland ! Dumheterna fabricerar du i dein egen skalle.

Jag tycker att radfyror är trista. Det är baserat på 100% subjektivt tyckande, det är inget som går att argumentera för. Du får lov att gilla radfyror baserat på vilken anledning du vill utan att påstår att du har fel.
Ej känsligt alls, jag är less på ogrundadat trams bara.
Eftersom du nu menar tat det är 100% subjektivt kunde du skrivit det från början i stället för det löjliga inlägg du gjorde, jag ser inte att mitt inlägg om traktorn är nåt annat än vad du skrev.

Jo jag gillar radfyror men det innebär inte att all hojar med rad4or är bra på samma sätt som alla hojar med v-twin inte är bra.
En kul hoj är en kul hoj för mig, märkesblindhet ser jag ingen nytta med.
Jag kan lova att om du såg lite bortom din övertygels om att rad4a innebär tråkig hoj så skulle du upptäcka att många av de hojarna är riktigt kul de med som jag skrev tidigare de har inte samma karraktär.
Dessutom svarar du inte med nåt som går att argumentera om, kanske för att du inet har så mycket att komma med, vad vet jag.
Vi slutar där tycker jag och håller fast vid det där 100% subjektivt tyckande, för där tycker jag som du.

hållundan skrev:
Det var det vackraste du någonsin skrivit på detta forum. :Bugar
skrev killen på en gsxr750, världen är för rolig.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top