Honda CBR 1000 RR, junk!

xtralarge

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 1000K7
Kan ju bara garva! Dels åt Fist Woman i första hand, som jämför Honda och Ducati...alla vet ju att det är som med HD, en slags livstil, grymma entusiaster..men om sanningen ska fram så är det ju inget annat än ren SKIT! :kocko , och sen och komma och påstå att körställningen är mer touring!? jag kan säga att jag hade önskat att det var så, tycker den kan bli lite jobbig ibland när man ligger och nöter på banan, en polare har en 03:as Gixxer, och på den sitter jag mkt skönare=inte lika ihopvikt(mer touring enligt dig)...sen att inte dina tuttar når tanken!? ja, det kan ju inte honda rå för ...eller hur? :pannkyss

Resten orkar jag inte ens kommentera...och bara så alla vet, så tycker jag inte att Honda gör världens bästa cyklar bara för att reagerar på inlägget, men jag tycker att jappsarna håller en helt egen nivå när det gäller prestanda och finish! Och jag har kört alla "värstingarna" och kan ju säga att på en bana så är det så liten skillnad för oss dödliga, så att man är snabbast med den cykeln man kört mest på helt enkelt!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Sep skrev:
Jo, men det är ju en smaksak. Vissa gillar ketchup-effekten, själv föredrar jag hojar som drar jämt överallt, speciellt om man gillar slanga :yoparty

929 är grym bakhjulshoj men jag tycker motorn är ganska tråkig på den. Det skulle vara kul att prova en CBR 1000RR och se om den är lika dålig som många säger.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kuritas skrev:
Silwer har ätit småspik som han spottar och fräser!
Förstår tyvärr inte den där inställningen, när man inte har nåt vettigt att komma med i en diskussion så börjar man med att tjafsa om att nån är sur och arg.
Läs mina inlägg, jag är inte arg eller vill bråka, jag vill diskutera saken bara.
Men jag känner asom sagt att folk som inte svarar nåt på det jag skriver utan om och om igen tjafsar om nån detalj utanför ämnet då lönar det sig inte längre.
Kom igen när ni har nåt av vikt att tillägga, om ni nu vet nåt.

/Silwer som inte alls är sur utan trodde att nån kanske kunde tänka sig snacka lite om det här i stället för att köra det gammla vi mot dem taktiken.

Rigge skrev:
929 är grym bakhjulshoj men jag tycker motorn är ganska tråkig på den. Det skulle vara kul att prova en CBR 1000RR och se om den är lika dålig som många säger.
Verkar ju vara delade uppfattningar om det där.
Mn får ta och provköra så man vet sen.
Synd att man inet kan göra så med nån 999 bara så man visste vad det snackas om i det fallet, skulle faktiskt vara kul att ha kört och analysera lite eftersom jag inte har nån blind dyrkan för det märket.
Lär aldrig hända dock.
 

verbal-vtr

Ny medlem
Gick med
27 May 2004
Ort
Staan
Hoj
Cb 1000 ra
Fan allvarligt

fan åxå du tjafsar med min drömm hoj.... Lite tragist men en sak måste jag säga är det inte bra att man sitter lite touring ? Måste man sitta så "argsint" så att det ska bli oskönt efter 10 mil ? Jag skulle vilja sitta så tuoring med den ändå "moster" motor ! Hoppas jag känner så när jag provar en såndan nästa år för då e de klart ! Skulle ändå tro att jag e ganska nöjd med en cbr1000rr nästa sommar (om det blir någon) Om man hittar rätt färg , För jag har provat en R1'a -05 och ja kan tyvärr säga att det e inte något för mej !

En sak till dom e grymmt snygga och grattis till alla ni som har en !

Skulle vilja höra + och - av er som äger en så man vet vad man ska söka efter för hoj nästa år !

/P
 

Kung Otto

Rutinerad förare™ Approved by GSXR1100R
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Öster om Landsvägen
Hoj
En Svart
Av nya generationen 1000cc är cbr1000rr klart slöast.För tung 10kg och för
lite hästar 10hk.Anderstorp är en bra bana att testa.Ut på rakan har inte
Hondan en chans mot 10:an,K5 och R1.Enda chansen är att dreva ner den
och helsystem +pc3.Tyvärr blir toppfarten ingenvidare.Honda e touring
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
RedBaron skrev:
Eftersom Grina betyder skratta här nere så har du helt rätt :)


Röda hojar är snabbast, det begriper ju alla :mad:
Varken gula eller röda hojar har en suck mot en svart hoj. :arsele
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
xtralarge skrev:
Kan ju bara garva! Dels åt Fist Woman i första hand, som jämför Honda och Ducati...alla vet ju att det är som med HD, en slags livstil, grymma entusiaster..men om sanningen ska fram så är det ju inget annat än ren SKIT! :kocko, och sen och komma och påstå att körställningen är mer touring!?


Du vet verkligen vad du pratar om :tummenupp






Snälla vakna
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tacka vet jag min RSV, av någon anledning har Honda aldrig tilltalat mig trots at jag provkört ett gäng... Å andra sidan är Ducce 999S löjligt mycket dyrare än Factoryn och har inte något som riktigt motiverar de pengarna...
 

MC Doktorn

Guest
Felix skrev:
Tacka vet jag min RSV, av någon anledning har Honda aldrig tilltalat mig trots at jag provkört ett gäng... Å andra sidan är Ducce 999S löjligt mycket dyrare än Factoryn och har inte något som riktigt motiverar de pengarna...

Det som slår mig är hur bra service Honda har jfr med Aprilia delarna finns hemma inom 2-3 dagar, sen så har Honda 5 års garanti och brukar sällan vara några problem dom få gånger den inte funkar.

Sen är det individuellt en ny factory går loss på ca 140K beg runt 105 då ingår öhlinare och brembo och OZ magnesium fälgar är :tungan medan en en CBR1000RR kan du nog få för ca 115K beg runt 85.
 

Dr.Bike

Guest
Många heta känslor! :lol

Red Baron och Silwer har båda bra åsikter, men kan liksom inte enas om att de är oense... synd.
Caffe har helt klockrena kommentarer.
Zee, Sensei och Mr.E sammanfattar annars mycket av det jag själv tycker, och sen finns ett antal som bara kastar ut brandfacklor!
Spännande!

*intar en bekväm fåtölj* :corn
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dr.Bike skrev:
sdb76667.gif
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns det något bättre en sur lördagmorgon med regnstänk på fönstren, än att sätta sej ner med datorn i knät och följa ännu en extremt rolig tråd på sporthoj, det är sådana här små saker som gör livet värt att leva :tummenupp

Det roliga i det hela är att dom flesta långa trådar på SH är av samma typ, dvs någon uttrycker en åsikt, den åsikten trampar en massa folk på tårna, argumenten och försvaren börjar hagla och efter en kort stund så sjunker nivån på argumenten till "Min pappa är starkare än din" och i bästa fall så får Swedie stoppa tråden, lika kul varje gång :)

I och för sej så tillför inte detta inlägg ett enda skit i sammanhanget, jag skulle till och med kunna sammanfatta allting med... :corn
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag är böjd att hålla med Silwer i den här diskussionen. Om man säger att radfyror har trist motorkaraktär så måste man mena ljudet eller andelen "sköna" vibrationer. Som Silwer säger så kan man bygga en radfyra så att den beter sig precis som en twin. Faktum är att jag en gång såg ett bänkdiagram från en Ducati 999R (tror jag att det var) och en GSX-R 1000. Diagrammen var i stort sett identiska över hela registret; enda skillnaden var att GSX-R 1000 inte kroknade på de högsta varvtalen. I botten- och mellanregistret var de som sagt identiska.

Nu kommer det säkert någon som påstår att Ducatin ändå har mer vrid i botten :hihi
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
RedBaron skrev:
Du har så rätt, pinsamt misstag av mig med tanke på att jag har en röd Celica. :rolleyes:

Hah, min röda ford sierra är snabbare för den är mycket rödare :hihi
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men, jag måste ju komma med något vettigt också :)

Eftersom jag testade ett gäng hojar inklusive R1, ZX10 innan jag köpte min CBR så kan jag lugnt hålla med dom som hackar på CBR:en, den är verkligen så som den upplevs, lite lugn och sävlig (relativt sett, en 1000 hoj är aldrig sävlig) Fjädringen är mjuk och motorn är som en elmotor...men...

R1:an var vid första anblicken skitsnygg men efter ett tag så upplevde jag den som lite gammal på något sätt, det är en uppsnofsad -98 fortfarande. Men till skillnad från -98:an så känns -04:an låååååång plus att mellanregistret är lite klent...

ZX10:an var skitskoj att köra, kort, kvick, och hjular som f-n, enormt rolig och dessutom med ett hårigt utseende...
Men...den var för skoj, för kvick plus att den har väldigt dåliga garantier jämfört med dom andra, man skall ju leva med hojen också.

Eftersom jag har kört hoj i många år så har jag börjat kunna titta förbi det "häftiga" med vissa modeller, i slutänden så blir alla hojar slöa och man retar sej på nånting. Yammans utseende och "dåliga" mellanregister skulle ha stört mej i längden, det vet jag. Kaworna börjar alltid att låta illa i motorerna efter 800-1000mil plus att den är lite för hetsig att leva med och som sagt, kort garantitid.

Hondan passade mej bra på en gång, den var skön att köra plus att den inte "stör" körandet i och med att man inte tänker på den, perfekt för banåka med andra ord. Effekten (och ljudet)...och vikten fixades med ett Arrow heltitanrör och PC3. Nu väger den prick 200 med soppa och lämnar 161 på bakhjulet, den går som f-n men utan olater, inga kast, inga highsiders (...än :rolleyes: ) stabilt och har fantastiska bromsar. Det som återstår är fjädringen som är lite för mjuk men man behöver inte köpa Öhlins eller annat. Både gaffel och originalstötdämpare går att bygga om för väldigt lite pengar och då blir den kanon för mina ändamål. Må så vara att något annat märke har någon eller några hästar mer eller väger mindre men ingen av dom har helheten som Hondan har, inklusive garantier, dessutom finns det många som kör cirklar runt mej med sina 600 kubikare så i slutänden har effekten ingen betydelse...

Slutsats, prova själv vad som passar, tänk på hur hojen kommer att vara att leva med, köp den cykel som hjärtat säjer att ni skall ha men med verklighetens tråkiga lupp framför ögonen...sen går det ju att ändra på allt, det är bara en fråga om pengar...
Men framförallt: Skit i vad en journalist på Bike eller någon "vet bäst nisse" säjer, bilda en egen uppfattning och tänk på att det alltid finns någon som är snabbare... livet i ett nötskal :tummenupp
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fist Woman skrev:
En solig novemberförmiddag fick jag den stora förmånen att provköra en Honda CBR 1000 RR,
"En ynnest, ett tillfälle, fantastiskt!" tänkte jag. Firman var mycket tillmötesgående som lånade ut skinnställ, hjälm, stövlar och handskar. Försäljaren följde mig dreglande efter min plånbok eftersom det naturligtvis gällde rent köp, cash.
I min fantasi hade jag föreställt mig en motor som knappt orkar runt på startmotorn på grund av dess höga kompression, en körställning där tuttarna tar i tanken och ett pulver som får Gyllene Rattens svarta gixxer framstå som en pudel, jag trodde kort och gott att jag skulle känna mig som en MotoGP-förare.
Efter fem kilometer var jag övertygad om att jag helt enkelt tagit fel hoj, mjuk fjädring, touringmässig körställning och total avsaknad av vad som som av ducatister brukar kallas för känsla.
Motorljudet, eller avsaknaden av motorljud, nån slags elmotor lät som om något fastnat mellan framskärmen och framdäcket, fick mig att tänka på finniga elektroniknördar i för korta byxor.
Fjädringen, kändes som överkokt spagetti, slemmigt!
Missförstå mig inte, motorn hade nog pulver, men hur tråkigt skall en stackars motorcyklist behöva ha? Vid rödmarkeringen så lät motorn inte mer upphetsad än när Max von Sydow mötte döden i det sjunde inseglet.

När jag lämnat tillbaks hojen och var på väg tillbaks hem så tänkte jag, den påminde mig om Skogaholmslimpa, den såg brun och fin ut men var mest luft och i mitten en degig klump som inte smakade något gott och inte hade något vidare näringsvärden.

Min 999:a däremot framstår som Gott Gräddat i jämförelse, saftigt grovbröd med en fast konsistens rakt igenom. Undrar om det inte finns ett grönt nyckelhål någonstans.
En till på ignorelistan :kocko
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top