Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Ja. E ju bara att skriva under.

Nåja.
Har beställt lite munstycken så det som återstår nu e "Dr Bike" modden. Skall bli intressant att se vad den ger.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Som med så många andra ting e det lustigt hur det ena gett( å ger) det andra i fallet med Bladen.

Eftersom jag fick fixat det med rasslet från maskin (som då visade sig vara ett antal skottade gängor till skruven som håller kamöverfallen efter att ngn hugad Schwarzenegger varit i farten) så har jag börjat lasta maskin.

Jo..det händer att den får bekänna färg nu. :tuttar

Å då har det vid spridda tillfällen varit så när man tex ligger i motorvägsfart å växlar ner ngr skruv å ger fullt att kopplingen slirar till,å så skall det naturligtvis inte vara.

Sedan tidigare har jag ju varit lite konfunderad över att kopplingen inte kunnat funka som tänkt( gällt framför allt justeringarna) å det trots att lameller såväl som stål specar som de skall.
Eller...ja...om jag fattat det rätt inte enl spec för en -93a men väl för lite nyare 919 maskiner iaf.
I samband med att jag lattjat lite med kopplingen har jag även reagerat över att ngn tidigare meck försökt shimsa kopplingsfjädrarna,så...problemet har sannolikt varit där en stund.

Väl medveten om att det med att shimsa vanliga tryckande spiralfjädrar kanske inte direkt e den vettigaste lösningen så...ja..som sagt,det e ju först nu det sista som jag vågat mig på att luta mig på maskin å därför först nu det med kopplingen visat sig vara ett problem.

Enl medlemmar på ett amerikanskt forum skall de tidiga Blade använda 9 lameller.

Med köpet av den ena maskin fick jag med en sats bra mycket grövre fjädrar som jag hängt i idag,bara det att jag har inte en SUSNING om var de härstammar från. Varför...jag lägger upp bilder här.
De har definitivt ett högre sk K värde än de efter 20 år hyggligt trötta originalen iaf,det e ett som e säkert.

Så?
E re nån SH;are som sett dessa förut?

normal_23%7E0.jpg


De shimsade originalen.

normal_24%7E1.jpg


Åsså de fjädrar jag installerat idag.

De nya har ung 0.6mm grövre tråd dia å passade som hand i handske.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Update 2 för dagen då :)

En av de få grejer som var kvar som inte var ok på hojen var passagerarsadeln. Hade en liten skada å saknade remmen,den obligatoriska för ASB.

normal_25%7E0.jpg


Å det problemet e fixat det med nu :tummenupp
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
du har verkligen blåst liv i gammelblejd tråden, kul. härligt att se någon som ger sin gamla hynda kärlek. svårt att se vad det kan vara för fjädrar på bild men kan gissa att det är några hårdare från valfri butik, kanske addemoto i malmö?
hur har det gått med kopplinge, bettar den som ny nu då?

Update 2 för dagen då :)



En av de få grejer som var kvar som inte var ok på hojen var passagerarsadeln. Hade en liten skada å saknade remmen,den obligatoriska för ASB.



normal_25%7E0.jpg




Å det problemet e fixat det med nu :tummenupp
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Mitt (i jämförelse minimala) bidrag till "Pimp my Blade"-tråden.
Första gången jag mekat med skedar :D
Ett jäkla pillande och kalibrerande efter de nya skivorna satts på, men aj vad porrigt det blev!
Bifogar ett tack till JimboZ - Mr Referenshoj :Bugar
 

Bifogat

  • IMG_1881.jpg
    IMG_1881.jpg
    76.6 KB · Visningar: 76
  • IMG_1882.jpg
    IMG_1882.jpg
    54.4 KB · Visningar: 93

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Tack.

Ja. Problemet var utan snack att fjädrarna hade passerat bäst före datum. Känslan i handtaget var väldigt lika,men det har slutat slira såvitt jag kan bedöma.

Gammelblade ja...
Min tanke e att jag skaffat denna moppen för en längre tid. Iom att den ändå har ngr år på nacken var jag helt medveten om att den behövde lite jobb-mkt eftersom detta med att banka maskiner e min vardag å har varit mycket länge.
Gillar att köra hoj å har gjort i alla år men tycker det e lika trist som alla andra med framför allt försäkringskostnaderna.
Iom att jag hitta en vettig premie så gör det mig inte så mkt att den e två år borta från att bli klassiker,men det med klassiker inom rimlig tid var ett av kriterierna när jag kika på att byta ut Fizzern.
Å iom det e ambitionen slaget över tid att få till en gammelblade i mkt fint skick som bär några små mods a´la Dr Bike. Mao,de som märks med inte syns.

Erebus.
Gjort det där jobbet ngr ggr å jag brukar använda gafflar. Man kommer längre in mot axeln då i min erfarenhet.
Om det skiter sig med att få tillbaka nålarna rätt tar inte företag som sysslar med taxameters många spänn för att se till att mätarna blir dead on kan jag säga.
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Erebus.
Gjort det där jobbet ngr ggr å jag brukar använda gafflar. Man kommer längre in mot axeln då i min erfarenhet.
Om det skiter sig med att få tillbaka nålarna rätt tar inte företag som sysslar med taxameters många spänn för att se till att mätarna blir dead on kan jag säga.

Tack för tipset!
 

hasseman

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 954 RR
Hej
Nån som vet om hastighetsmätaren stämmer om man går ner ett kugg i fram !?
Har en 97 a 900RR Fireblade !
Tycker kanske att den inte stämmer riktigt , vet inte ! En del säger att den ska stämma ändå !?
Eller ska man byta rullen som sitter uanpå framdrevet !?
Tacksam för om nån vet hur det ligger till :)
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Tack för tipset!

Jo. Gjorde om den här i ena bilen för att det mer skulle matcha vad som hände.

normal_186.JPG


Kommer fan inte ihåg vad firman heter där polarn Junior jobba ute vid stigs center men de kalibrerade iaf om skiten så det stämde rent äckligt bra. Inte e det dyrt heller som sagt.
(Diffade inte ens 1km/h mot GPS i 250 blås)
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Asså Elfforsarn.
Du som kan lite om min bakgrund....
Man e ju så JÄVLA dum i huvudet va.

Men hade det inte varit ganska rätt med en 28 snigel på en SC28? Låter det tom inte bra?:Bugar
Man måååååååååste ju inte använda effekten.(Tror jag :fyllisar)
Å..jag menar...det kommer fan en vinter å jag har en helvetes massa såningadäringa rödblåa snabba kopplingar liggandes...
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Jag köpte nyss en 900rr som jag är mycket nöjd med. Har inte kört mc mer än ca 1,5 år nu och har inte hunnnit testa så många olika cyklar. Jag åkte speed triple i början av året och DR800 före det, det jag märkt med att åka båge med större kåpor är att den tar vind mera och man känner av turbulens bakom tex lastbilar mer än med en naken cykel(antagligen pga av just större vindfång?). Är det nått som är ren och skär inbilllning eller är det bara så? Sen på den jag köpte så hade dom bytt till 17 tums framhjul ist för 16, jag har kollat lite här på SH men inte tyckt jag fått nå bra svar på varför man byter till ett större framhjul, någon som vet? Aja, jevla roligt båge iaf :yoparty
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip

Grattis du har lättare att hitta framdäck. Letar du i denna tråden så ser du att det skrivits om det måånga gånger innan.

Kåporna är där för att du ska köra fortare än 90 ;)

Edit: Beställde precis ett maxxis presa sport tl för 901kr ink frakt.. Hoppas det går att köra på, någon som har erfarenhet av just TL och vad skiljer det sig från MA-PS?
 
Last edited:

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Oj! va visst ett tag sen jag kika in här, massa roligt som hänt ju :) Min egen Blade som jag köpte i våras har fått nytt bakdäck, nytt drivpaket och nya bromsslangar fram :) Går som en dröm, helt sjukt nöjd med den, För att vara så pass gammal så är den helt underbar!!
En fråga dock till er som verkar vara ena jävlar på o mecka!! Får ganska så rejäla avgassmällar när jag släpper gasen! vad beror de på? vanligt? eller fel luft/bränsle blandning?
Kan som sagt inte mecka någe vidare själv tyvärr :S
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Grattis du har lättare att hitta framdäck. Letar du i denna tråden så ser du att det skrivits om det måånga gånger innan.

Kåporna är där för att du ska köra fortare än 90 ;)

Edit: Beställde precis ett maxxis presa sport tl för 901kr ink frakt.. Hoppas det går att köra på, någon som har erfarenhet av just TL och vad skiljer det sig från MA-PS?

Maxxis Presa Sport = MA-PS, TL indikerar bara att däcket är slanglöst. Ganska onödigt men står ändå...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Avgassmällar kan ha lite olika orsaker men den vanligaste e att man antingen har en liten läcka ngn stans där det kan gå in luft alt har ett slip-on som e såpass grovt att det under vissa förutsättningar kan gå returluft den naturliga vägen.
Om man vill få bort smällandet,om det e orimligt höga smällar,kan det hjälpa med en liten ombestyckning ja.
Min har ju ett Devil helsystem å gör exakt detsamma. Dvs smäller aldrig så lite på uppsläpp. Skall inom mycket kort göra den sk Dr Bike modden tänkte jag å kan återkomma med vad det gav-sett ur ditt perspektiv. Å andra sidan skall sägas helt ärligt att systemet i sin helhet funkar så bra som det gör att det med lite smällande på gasuppsläpp,vilket normalt e en efterbränning som sker,det kan jag leva med. Kan annars säga att jag e allergisk mot avgassystem som låter så jävla mycket att döingarna sätter sig upp vid gravstenarna vid östra kyrkogården när man kör förbi. Att det kan få lov att höras att det e en hoj e en sak,men det behöver fan inte låta som en lågsniffande jaktplans eskader.

Sen.
E ju van vid det med metallomspunna bromsslangar i all ära,men lurar på om det e värt besväret på vad som ENDAST skall vara en gathoj.? På min sitter det ju fortfarande original gummi....
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
ahaa! Jag har ju ett Yoshi sitter på, så de kanske inte är så konstigt då ;) Den går ju inte dåligt hojen, men just att den smäller, låter inte någe tokhögt, utan råare tycker jag? satt på när jag köpte den och besiktningsgubben sa inget, bara att en så gammal hoj som jag har får låta 103db? o tydligen så låter de inte högre än så.
Däremot på låga varvtal och högre växel så känns den lite seg vid gaspådrag om ni förstår vad jag menar, som att den får för mycke luft? lite soppa? bestyckningen? men så fort man kommer upp lite i varv så går den ju underbart.
Jag har ju bara haft en VFR innan denna, och den va ju urstark, gick jämt hela registret, V4 motor på den..
Så kanske inte går o jämföra riktigt
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
E ju van vid det med metallomspunna bromsslangar i all ära,men lurar på om det e värt besväret på vad som ENDAST skall vara en gathoj.? På min sitter det ju fortfarande original gummi....

Hade orginal, gummit helt slut och absolut ingen känsla öht! Köpte stålomspunnet och det blev naturligtvis bättre, vet dock inte hur illa det var när det var nytt :)

Någon som vet hur man billigast uppgraderar bromsen? radialpump, får den plats?


Min smäller när jag släpper av. Är nog det bästa ljudet jag vet :yoparty Dock inte föör mycket.
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
@ 4cY
Om du läser valda delar av denna tråden så inser du snart att konsensus e att Fireblades överlag e mkt snålt bestyckade original.
Det verkar som de flesta menar att en originalare med slip-on skall ha sig iaf en omgång 125-130 mot original bestyckningen på 115/118 samt att man lyfter nålarna omkring 1mm(dvs 2-3 normala M3 brickors sammanlagda höjd)

Sen har du den sk Dr Bike modden som går ut på att man i princip rensar ur luftburken från de delar som har till uppgift att dämpa insugsljud. Det ger att förgasarna får en totalt sett mkt större volym att dra ur samt att man ser till så gott det går att snablarna framtill på burken samt de extra hål som borras kan dra frisk,kall luft.
I samma veva bestyckar man tydligen upp ännu mer,till 135 alt 140 å fortfarande då med nålar som e lyfta 1mm ung.
Det senare där en mod jag tänkt göra ngn av de absolut närmare dagarna. En polare till mig handlar bla av Duells varför jag köpte 2 förpackningar med 5 munstycken i varje. En 135 å en 140. Totalt kostar de 10 munstyckena mig 300 spänn så det e väl överkomligt får man säga.

@zuperbulle.
Jo. Har ganska stor erfarenhet av vad det brukar ge så fan vet om det inte får bli en omgång till vintern. E ändå en ganska försiktig modifiering som ger hyggligt resultat.
Att efter det uppgradera en broms...ja det beror sig nog fan på vad du avser.?
Det enda eg sättet e ju större svept area på skivan alt belägg med annan friktion. Om du däremot tänkre modulering så e det ju en annan sak.
Från racingvärlden kan jag säga att man labbar mkt med olika huvudcylindrar,å att påstå att det ena e spik bättre än det andra e omöjligt. Tom det med vätska kan vara väsentligt.
Ett tips om du vill kika lite mer kvalificerat på det e att du kilar in hos en svetsleverantör å antingen köper lite "värmekrita" alt en dito dekal.
Finessen e att kritan e designad att ändra färg vid viss temperatur å genom att tex måla en liten klick på oket får du snart kontroll på vilka temperaturspann som e "dina". Både vid vanlig körning samt mer forcerad dito.
Men den infon i sin tur blir det enklare att kika på det med belägg av olika compound.
Att som en del gör installera rena racing compounds för gatbruk vill jag mena e totalt felaktigt. Man kollar först,å sen e det vaket att direkt samarbeta med producenten. De har hjälpavdelningar till detta vilket e deras JOBB.

Dr Bike mods.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130267

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2774632
 
Last edited:

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Grattis du har lättare att hitta framdäck. Letar du i denna tråden så ser du att det skrivits om det måånga gånger innan.

Kåporna är där för att du ska köra fortare än 90 ;)


Ja jag såg i början av tråden att det stod om olika storlekar på framdäck men fick inte länken att funka, ska leta vidare.
Mmm jag har märkt att det går att åka lite fortare än 90 :tummenupp.
Skulle verkligen vilja att få testa bana/knix men surt sa räven att jag jobbar varje måndag när möjligheten finns till knix. :huvet
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top