Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Skittjatg fråga som e ställd innan men kanske kan må bra av att aktualiseras,var försäkrar ni andra era Blades till vettiga pengar?
Tänkte slippa sitta i timmar i telefon...

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Fireblade -92
Jag har inte ringt runt till alla bolag, men hittade en hyfsat överkomlig
premie hos folksam. 430:- i månaden för trafik och 930:- för halv. Men då är den avställningsbar också.

De flesta andra bolag skulle ha mellan 15 och 20 för halv och då var det årsförsäkringar. Bågen är reggad med original effekt.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
5000kr halv i zon 1. 25år och körkort sedan 08. Trygghansa har alltid vart billigast för mig på mc. Längtar till nyår!! KLASSIKER:banana

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Ok. Tack.

Ngr reflektioner.
För det första har jag idag kikat närmare på kamkedjan för första ggn. Den e alltså inte en rollerkedja,typ drivpaketet,utan en sk "silent link". Mina tidigare erfarenheter av just silent link e nu inte direkt de bästa,å när jag började putta lite på kedjan var det ju rent löjligt hur mkt den gick att flytta runt. Lobcentervinklar som e variabla utan styrning is da shit!! :)

Sen kikade jag i den Honda manual jag har till en -96a blade. Där ser man att de ritat ut 10 lameller till kopplingspaketet. I min finns dock bara 9...?
Anti shudder fjädern samt dess säte osv finns där,inga konstigheter,men som sagt...skiljer det i antal lameller årsmodellerna emellan.?

Fick svar från david silver spares å en kamkedja kostar 650:-. Tyckte inte jag var så blodigt iaf. Långa löpskenan 460 spänn å den övre mellan dreven var en affär på 380. Inga överdrivna pengar med MC mått mätt i min mening.
Vevstaksskruv var fö 45:-/st.
Kort sagt tycker jag inte priserna var överblodigt jävliga ens överlag.

Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Folksam är billigast för mig. Reggade mig på insplanet, ringde upp en snubbe som skulle ringa tillbaka när han kollat, hittade nog inget billigare eftersom han aldrig ringde tebax

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Jo. Fick precis tipset om insplanet.com idag. Fyllt i deras formulär så nu återstår väl bara att vänta antar jag.

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR900RR
4100kr/år för min på Folksam och dom var för mig billigaste alternativet.
Har en halvförsäkring avställningsbar.

Insplanet kollar väl inte med alla bolag utan bara vissa?

Men som för zuperbulle så blir det klassiker till nyår:D

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Å jag får fan vänta ett år... :kulspruta
:D:D

Men de e å andra sidan självvalt. Som fotnot...
Snackade ju med Bilsport/MC å Malin tror jag hon hette...var osäker på ifall Firebladen skulle hamna på deras lista.? Isf undrar jag varför. Jag menar..om FZR1000 finns där...
Men hon talade ärligt sagt riktigt föraktfullt om "sporthojar" generellt. Får jag ärligt säga kändes sådär.

På ett helt annat plan. Någon i Gbg med närhet som vill sambeställa från England? Nån som behöver grejer till en tidig Blade?
I mailet de skickad fö gjorde de en halvt stor sak av att fom sommarskiftet,eller va fan man ska kalla det,så lagerför eller säljer de inte pruttlar till moppar tillverkade efter -02.(Davidsilver)

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Jo vänner....tänkte jag skulle kika på å göra den där Dr Bike modden. Frågan lyder,var handlar jag munstycken billigast i Gbg? e det munstycken med M5 gänga?

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jo vänner....tänkte jag skulle kika på å göra den där Dr Bike modden. Frågan lyder,var handlar jag munstycken billigast i Gbg? e det munstycken med M5 gänga?

Jag handlade på www.touringbutiken.se Klart mycket billigare än i stan. Vet att Kenneths har annars. Lite dyra dock!

Ädit:
64-7140 Munstycke Kehin 140

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Av ren nyfikenhet,e det ngn som bänkat sin RR efter Dr Bike modden?

För egen del har det meckats vidare lite...många bäckar små som det heter. Fortfarande inte listat ut det där rasslandet maskin har för sig men åtgärdat mkt annat iaf.
Allt från ventilktrl till dämparinställningar.:tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Av ren nyfikenhet,e det ngn som bänkat sin RR efter Dr Bike modden?

Jag tror PA själv gjorde det, har dock ingen mer info utan kolla med Patrik, Racerepairs om han kommer ihåg i så fall.

Rent körmässigt lyfte min framhjulet 1000 rpm tidigare efter, typ vid 4500...

Sent from my Neo

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Tack för den infon.

Som jag påpekat tidigare har maskin en form av rasslande under lätt acceleration från 3000rpm å uppåt.
Jag gick precis ner å muttra av kåpan vid veven för att kika på kamkedjan en 3e gång å även om den nu e spänd,för det e den,så....fan vet om det där rasslandet inte e kamkedjan iaf. E ju enklare att diagnostisera en roller men denna silent link...e ju helt löjligt hur mkt man kan peta runt den nere på vevaxeldrevet.
Sen som sagt...den e nu inte speciellt dyr som reservdel heller från England tex.

Grejen e...om den nu vore så slut tycker jag samtidigt att jag borde se det på hur kammarna fasar i märkning mot veven å kanske framför allt sins emellan.?
Å..där står de som de ska.
Jaja. Som sagt,kedjan e nu inte speciellt dyr så de e la lika bra att handla en då.

Å med det sagt,på den positiva sidan,så har jag fått rätat ut mkt andra frågetecken med moppen så jag e allt hyggligt nöjd iaf.

Appropå det med Dr Bike modden så gjorde jag så att jag ställde ut tomgågnsnålarna ett halvt varv redan häromdan å det gjorde då gott för tomgångsegenskaperna. Ifrån 2.5varv från lätt anslag till 3 varv. Hojen blev mkt mjukare i hur den gick så det e ngt jag iaf enbart kan rekommendera jag med.

Nä...vacker väder. Dags att ta sig ut å åka lite tror jag. :D

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Då får jag presentera mig i samlingen med fireblade ägare då, hämtade min pärla idag! Galet nöjd, får börja övningsköra nästa månad och sen är det bara en evig väntan på uppkörning nästa sommar :)

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Grattis då! :tummenupp . Kul!!

Om du nu skall till å ta hoj kort vill jag präktigt å redigt ge dig ett råd.
När det kommer till sporthoj,tappa aldrig respekten för den. Då biter dem nämligen tebaka. :D

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Efter att ha kört den lite grann hemmomkring så kan jag säga att jag är livrädd varje gång jag vrider på gasen ;)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin