Tegheim
Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Bytte bromsbelägg i helgen som va, de va ett rent helvete!! De har troligtvis inte bytts på bra länge, för jag kunde för mitt liv inte få loss "pinnskruvarna" som sitter genom beläggen, fastskruvade i oket, puckad konstruktion tycker jag. först att de använder sig av insexskruv!, sen att den är inskruvad en bit in i oket, sen har man satt ett litet täcklock, som oxå gängas in, (bara o få bort täcklocken va svårt) Men grejen med insexskruv är att de har en benägenhet att bli lätt runddragna... den ena sidan så va skruven redan runddragen den andra sidan så såg den fin ut, tog i så försiktigt som möjligt, men efter en liten stund så,,,,,fjupp paj!! Aaaarggghhh!! fick borra ur dom!! suck..
Men till varför jag skriver om de finns de andra skruvar man kan använda sig av idag? ser de likadant ut på nyare modeller? jag funderade ett tag på o ta en vanlig bult o svarva till den så man får skallen utanför oket, och kan ta ett vanligt spärrskaft o lossa skiten nästa gång.
problemet med o gänga in i saker som blir utsatt för ganska kraftiga temperaturväxlingar är att de med tiden sätter sig fast så in i helvete!
Förra säsongen bytte jag belägg 2ggr, det tar ca 10minuter fram.
Konstruktionen är bra, om man sköter grejerna. Jag har dock inga täcklock på mina skruvar? Ändrade dom det 98-99?
Sen hoppas jag att om man byter belägg så sällan, att man motionerar okets kolv en stund, och ser till att allt går lätt och smidigt. Jag kan trycka in mina kolvar mellan fingrarna innan jag lägger in de nya beläggen.
Min Enduro är som du beskrev, men den åker jag med i andra förhållanden