Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Jocke929

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Honda fireblade 929
Någon som har bra koll, var man ska kolla på grejer om man skulle bygga om till streetfighter?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Hur hårt ska hjulaxeln fram dra ? (Nw)
Och de 4 bultarna fram på gaffeln?
Och även hjulaxeln bak

en 900rr -97

Antar att du menar Nm (Newtonmeter), och det har jag ingen koll på, men man behöver inte dra som en dåre. Det är bara aluminium, och det är större risk man drar för hårt och förstör nästan.
Jag brukar dra med sunt förnuft, vet inte hur man ska förklara. Man drar nästan allt för hårt när man meckar. Är man nervös kan man ta LITE locktite på hjulbulten, men det ska vara någon av svag modell, annars blir det tungt att byta nästa gång.
Vet inte om du blev klokare, men som sagt, dra med måtta, men inte löst.

Någon som har bra koll, var man ska kolla på grejer om man skulle bygga om till streetfighter?

När man bygger streetfighter så plockar man väl bara bort grejer? :p



Avslutade 17"-konverteringen idag, svarvad och nylackad VFR800 -04 fälg, Dunlop Sportsmart/Sportmax 120 bredd, original skärm, och nya distanser, samt nya lager och packboxar.
Hjulet ligger väldigt nära skärmen, men går inte i vid 240km/h iaf.
Helnöjd!

Svarvning av nav
IMAG0308.jpg


Färdigt i svarven
IMAG0313.jpg


Slipad inför lack
IMAG0349.jpg


Färdigt!
IMAG0385.jpg
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Hur hårt ska hjulaxeln fram dra ? (Nw)
Och de 4 bultarna fram på gaffeln?
Och även hjulaxeln bak

en 900rr -97

Jag har valt att inte svara på ditt inlägg för jag inte har svaret i Nm. Jag drar det för hand och som tegheim skriver, med känsla. Använd för guds skull inte loctite "cylindrisk fastsättning" utan någon mjukare sort typ gängtätning om du vill känna dig lite säkrare. Ett annat sätt är att kolla varje gång du låser framhjulet :)
 

tkdrille

Guest
Jag har valt att inte svara på ditt inlägg för jag inte har svaret i Nm. Jag drar det för hand och som tegheim skriver, med känsla. Använd för guds skull inte loctite "cylindrisk fastsättning" utan någon mjukare sort typ gängtätning om du vill känna dig lite säkrare. Ett annat sätt är att kolla varje gång du låser framhjulet :)

Ja hehe tack . Jag drog de på känsla. De håller ännu efter 22 mil. Ska hålla lite koll med på de hela så att de inte lossnar men de borde de förhoppningvis inte göra.
Nej loctite använder jag inte, tycker de är så jäkla drygt när bulta muttrar och skruvar sitter för hårt när man ska ha av dem igen.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Nej loctite använder jag inte, tycker de är så jäkla drygt när bulta muttrar och skruvar sitter för hårt när man ska ha av dem igen.

Jäkla mycke drygare när skruvarna lossnar dock...
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Har en fundering kring min blade (SC33) som inte är besiktigad tidigare i min ägo (ska besiktas i slutet av sommaren).

Båda lamporna ska väl inte lysa när jag har halvljuset på??
Så är det ju inte på tidigare årsmodeller...

Detta antar jag måste åtgärdas innan besiktning. Hur fixar man detta isf??
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har en fundering kring min blade (SC33) som inte är besiktigad tidigare i min ägo (ska besiktas i slutet av sommaren).

Båda lamporna ska väl inte lysa när jag har halvljuset på??
Så är det ju inte på tidigare årsmodeller...

Detta antar jag måste åtgärdas innan besiktning. Hur fixar man detta isf??

Jag har kopplat in båda. Det är avståndet mellan lamporna som är det kritiska för att komma igenom bes har jag för mig. Det ska vara minst 200mm mellan lamporna eller något i den stilen och att ljusbilden är bra. Besiktade min sc28 senast idag.

Någon som har en kopplingskorg liggandes till en Fireblade -96 sc33?

Eller nått tips om vart man kan köpa en för ett bra pris.

ebay.. Jag har blivit övertygad efter ett par köp nu på senare tid.
 
Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Har en fundering kring min blade (SC33) som inte är besiktigad tidigare i min ägo (ska besiktas i slutet av sommaren).

Båda lamporna ska väl inte lysa när jag har halvljuset på??
Så är det ju inte på tidigare årsmodeller...

Detta antar jag måste åtgärdas innan besiktning. Hur fixar man detta isf??

Jag har båda inkopplade. Inget problem vid besiktningen!
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Hej! Nyligen köpt mig en Blade :-D väldigt nöjd med köpet, en riktigt härlig hoj att köra. Så ville bara säga hej till alla Fireblade ägare här :)
En liten fråga, har sett att en del konverterar sina hojar till ett 17" framhjul, av vilken anledning gör man de? blir cykeln mer lättkörd? stabilare? eller vad?
Är de inte så att 16" framhjul är en sak som hänger kvar från racehojarna? eller är jag ute o cyklar ;-)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
En liten fråga, har sett att en del konverterar sina hojar till ett 17" framhjul, av vilken anledning gör man de? blir cykeln mer lättkörd? stabilare? eller vad?
Om man gör övriga ändringar för att kompensera den ändrade storleken, så är svaret Ja på alla frågor. Mest är det dock för att få tillgång till ett större och nyare utbud av däck.

Racingvärlden körde 16 tum bara en kort period, inte ens alla gjorde det, ingen större fördel över 17 tum visade det sig. Nu kör alla inom MotoGP och SBK mfl på 16,5 men har ganska höga profiler.
 
Last edited:

Jimmy.l

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Visby
Hoj
Honda CBR900 :-)
Jag har båda inkopplade. Inget problem vid besiktningen!

Har en fundering kring min blade (SC33) som inte är besiktigad tidigare i min ägo (ska besiktas i slutet av sommaren).

Båda lamporna ska väl inte lysa när jag har halvljuset på??
Så är det ju inte på tidigare årsmodeller...

Detta antar jag måste åtgärdas innan besiktning. Hur fixar man detta isf??

Båda lamporna skall lysa när du har halvljuset på, om inte så garanteratar jag att du kommer att få ombesiktning vilket inte är så roligt!:huvet:huvet

Hälsningar

Jimmy
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Båda lamporna skall lysa när du har halvljuset på, om inte så garanteratar jag att du kommer att få ombesiktning vilket inte är så roligt!:huvet:huvet

Hälsningar

Jimmy

En polare till mig har en -97:a. På hans har aldrig båda lyst vid halvljus, han besiktiga hojjen för ett par veckor sen utan problem.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Tror ljusbilden är viktigare än antalet lampor iom att dom sitter så nära varann.
Min Thunderace hade jag endast ett halvljus, och dubbla helljus, på bladen är det dubbelt/dubbelt. Och bägge har besiktigats utan bekymmer.
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Bytte bromsbelägg i helgen som va, de va ett rent helvete!! De har troligtvis inte bytts på bra länge, för jag kunde för mitt liv inte få loss "pinnskruvarna" som sitter genom beläggen, fastskruvade i oket, puckad konstruktion tycker jag. först att de använder sig av insexskruv!, sen att den är inskruvad en bit in i oket, sen har man satt ett litet täcklock, som oxå gängas in, (bara o få bort täcklocken va svårt) Men grejen med insexskruv är att de har en benägenhet att bli lätt runddragna... den ena sidan så va skruven redan runddragen :( den andra sidan så såg den fin ut, tog i så försiktigt som möjligt, men efter en liten stund så,,,,,fjupp :mad: paj!! Aaaarggghhh!! fick borra ur dom!! suck..

Men till varför jag skriver om de :) finns de andra skruvar man kan använda sig av idag? ser de likadant ut på nyare modeller? jag funderade ett tag på o ta en vanlig bult o svarva till den så man får skallen utanför oket, och kan ta ett vanligt spärrskaft o lossa skiten nästa gång. :)

problemet med o gänga in i saker som blir utsatt för ganska kraftiga temperaturväxlingar är att de med tiden sätter sig fast så in i helvete!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top