Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Jo. Sund respekt så e det lugnt som jag ser det. Själv tycker jag med mkt kort erfarenhet av den tidiga Fireblade motorn att den e snäll å from som ett lam jag. Gör hojen i sin helhet lättkörd men även snabb för att vara såpass gammal som den ändå e.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Felsökte ju det med rasslet. Var å köpte den skottade 919 maskin som låg på blocket,som tillhörde en annan SH;are.
Efter att ha demonterat den maskin e det jag som med ett gapskratt konstaterar att kamdrivningen på min moppe MILT sagt gjort sitt så imorgon e det jag som byter kedja,guides,drev mm. Inget att snacka om.

Sen har jag köpt den 919 som låg till salu i Örebro åxå. Hämtar på söndag...för i vinter skall iaf en av dem isär å göras vid så man vet att man har grejer att lita på som bara lirar... :tummenupp

Skadar inte att hojen e lika frisk som den ser fräsch å fin ut utvändigt.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Fö.
En tanke vad beträffar kopplingskorg. Med tiden blir de ju "slitna" i så måtto att de får skador/slagna uttag där lamellerna legat/slaget emot.
Har tidigare helt resolut filat rent från skägg på andra hojar å undrar om ngn har erfarenhet av att leka med det på en Blade.?
Vidare verkar det ju som en del svär vid kopplingsfjädrarna till en Hayabusa...på mer eller mindre vilken tyngre hoj som helst.
Kan det var en ide även på en snällt masserad Blade?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Update då.
Bytte kamdrivning å i samband med det hade jag loss kammarna...å det visar sig att någon överpretentiös Schwarzenegger varit i farten innan för framför allt till överfallet på avgaskammen e ett antal gängor skottade. En av skruven var faktiskt rent av...av...
Så nu går tankarna till ifall rasslandet kan komma av rent kamaxelflex.

Skit samma. Gamla hojar... Jag har iaf gjort upp om den 919 som ligger i Örebro. Hämtas på söndag. Lastar av den å på måndagen muttrar jag igenom den mest som ren kontroll. Därefter hamnar den på en pall.
Med det gjort lyfter jag ur maskin ur moppen. Blir det som blir enklast för att stå å hålla på å fixa med allt detta på plats e meningslöst. Går helt klart fortare med drivpaketet på bänken. Med maskin på bänken muttrar vi helt enkelt ner så långt som behövs. Samtliga lager ses över...samma med kolvbultar. Toppen byts. Samma med axlarna ink drev till lådan då den skottade motorn jag fixa från mölnlycke verkligen inte hade gått långt å iom det blir samtliga de bitarna friska med.

OM det nu visar sig vara nån mer obskyr skada...så muttrar jag dit "örebro" motorn tv istället. Fanimig inte svårare än så för nu har jag fått nog av det där rasslandet iaf.

Passar på att tacka sporthojaren Patrick för affären med den skottade maskin i Mönlycke. Tack för en bra affär Patrick!! Många av delarna ur den maskin kommer väl till pass kan vi säga.


Fotnoten i sammanhanget e att hojen fan går hur bra som helst!! Som sagt,för varje resa in genom dörren på verkstan mig blir resultatet som sagt bara bättre å bättre. Kamdrivningen tex...VAR verkligen ledsen så efter bytet igår går maskin om ngt bara ännu mjukare...å ännu hårdare när man drar ur den. :)
Å..rasslandet e där..helt med oförändrad ljudbild eller intensitet.

Jaja.
Det blir en juste Blade vad det lider i fint skick för sin ålder å lite jobb har aldrig ngn dött av. :-D

Nä. Nu ut å muttra ihop en polares FZR....
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Tänkte spänna kedjan på hojen idag, är det någon som sitter på verkstadshandbok alternativt vet vilket moment man ska dra hjulaxeln med? Det är en Fireblade -92.

Tack på förhand! :tummenupp
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Tänkte spänna kedjan på hojen idag, är det någon som sitter på verkstadshandbok alternativt vet vilket moment man ska dra hjulaxeln med? Det är en Fireblade -92.

Tack på förhand! :tummenupp

-98:an ska dras 93Nm. Kan väl inte skilja så mycket till en -92:a
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Tack för svar!
Blir det nog till att lossa på det lite imorgon då.
Drog till samma läge som det var innan men det var nog mer än 93 Nm.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Ja,jag "byggde om" ett industri/universal drev att passa igår jag..å en sak kan jag garantera å det e att original Honda dreven e genomhärdade.
Coromant platta fick till(vilket det inte gjort på andra drev jag gjort samma sak med) å det var fan så hela svarven stog å hoppa tidvis.
Ett jobb som normalt tar max 30 min....tog 3 timmar ung... :D

En reflektion e att det var änna väldigt vad originaldrevet kastade. Både i radiell å axiell led,å det var inte nådigt heller. Vi talar plural millimeter.
Den "nya" drevet vart nu kanske inget under av precision det heller,men det ligger iaf inom tiondelen.
Ngt jag tyckte kändes ganska kraftigt i hojen. Den blev lugnare ifrån typ 100 å upp.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja,jag "byggde om" ett industri/universal drev att passa igår jag..å en sak kan jag garantera å det e att original Honda dreven e genomhärdade.
Coromant platta fick till(vilket det inte gjort på andra drev jag gjort samma sak med) å det var fan så hela svarven stog å hoppa tidvis.
Ett jobb som normalt tar max 30 min....tog 3 timmar ung... :D

En reflektion e att det var änna väldigt vad originaldrevet kastade. Både i radiell å axiell led,å det var inte nådigt heller. Vi talar plural millimeter.
Den "nya" drevet vart nu kanske inget under av precision det heller,men det ligger iaf inom tiondelen.
Ngt jag tyckte kändes ganska kraftigt i hojen. Den blev lugnare ifrån typ 100 å upp.

Vilka drev? kedje, kam eller ?

Jag hade 3 motorer med varierande skottade skick, efter min turbokonvertering. Nu har jag bara inkromen o topparna kvar. vevarna o blocken är armeringsjärn o ölburkar nu:rip
Du får en topp gratis om du kommer o snackar motor en stund.

Edit: bor 5mil norr om gbg
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Nah....drivkedja. Det främre. De bakre brukar vi CNC köra av separat stock. Främre e ju grejen att det oftast blir enklast att "sno" centrumet från ursprungsdrevet,men som sagt...original Honda var HÅRT :)

Jag kikar gärna förbi å inte behövs det ngt i retur för det. Motormänniskor e alltid lika kul. PM;ar mitt nummer.

Då jag som sagt vart rätt perplexerad av vad jag nu misstänker e fel med maskin på min hoj var det ju samtidigt så att jag som sagt häromdan löste en skottad reservdelsmaskin mkt billigt av en fellow SH;are.

Iom det tog jag mig för att idag gå igenom toppen,eftersom gängor mm till kamöverfallen på den som sitter där e så skottat.
Glädjande nog e fan toppen,samt allt annat som hör till,mer eller mindre som nytt. Slitage existerar eg inte. Allt specar som nytt,å efter en vända i min hetvattentvätt SER det ju hyggligt fräscht ut åxå.:)

normal_13%7E4.jpg


Att iom det lappa in ventiler osv var lekande snabbt gjort. Varken ventilspindlar eller styrningarn uppvisar ngt som helst slitage :yoparty

normal_14%7E6.jpg


Nu åker jag ju som sagt till Nora å plockar upp en 919 till imorgon men fan vet om jag eg har ngt eg behov av den.? Jaja...skit samma,hellre en för mkt än en för lite å därmed riskera att bli stående mitt i säsongen.

Men...jag får allt säga att jag på sitt sätt förstår att det missljud som finns i maskin bedrog mig å det hela e väl en kvittens på att en del människor fan inte skall få hantera verktyg. Det tragiska e att det e professionellt gjort-vilket som jag ser det bara gör det hela mkt värre.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Att iom det lappa in ventiler osv var lekande snabbt gjort. Varken ventilspindlar eller styrningarn uppvisar ngt som helst slitage :yoparty


Men...jag får allt säga att jag på sitt sätt förstår att det missljud som finns i maskin bedrog mig å det hela e väl en kvittens på att en del människor fan inte skall få hantera verktyg. Det tragiska e att det e professionellt gjort-vilket som jag ser det bara gör det hela mkt värre.

Klart det är ju en honda :)

Jag har svårt att lita på verkstäder hur proffsiga dom än ser ut/känns att vara..
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
...säger du till mannen som drivit en i 20 år....:D:D
Japp.
Så e re. Arbetar enbart med det som e special dock.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja,jag "byggde om" ett industri/universal drev att passa igår jag..å en sak kan jag garantera å det e att original Honda dreven e genomhärdade.
Coromant platta fick till(vilket det inte gjort på andra drev jag gjort samma sak med) å det var fan så hela svarven stog å hoppa tidvis.
Ett jobb som normalt tar max 30 min....tog 3 timmar ung... :D

En reflektion e att det var änna väldigt vad originaldrevet kastade. Både i radiell å axiell led,å det var inte nådigt heller. Vi talar plural millimeter.
Den "nya" drevet vart nu kanske inget under av precision det heller,men det ligger iaf inom tiondelen.
Ngt jag tyckte kändes ganska kraftigt i hojen. Den blev lugnare ifrån typ 100 å upp.

Vanlig coromant?
-Men herregud männska, du har väl armerade keramikplattor!!!:D
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
:D


Ja. Då var man tebax sent om sider från en rejäl roundtrip runt halva Sverige som den känns just nu(jaja...dryga 70 mil iaf)...å fick iaf lastat in "Gyttorp" motorn i verkstan innan det var dags att dra ur pluggen för dan.
Nu ingick som sagt en hel del extra grejer,om än inte komplett,å det återstår att göra rent å sortera i imorgon.

Så med lite tur å god vilja lotsar jag upp den lille Bladen på MC lyften därute antingen sent imorgon kväll alternativt på tisdag. Bra skit å skönt att få det gjort.
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Däck

:D


Ja. Då var man tebax sent om sider från en rejäl roundtrip runt halva Sverige som den känns just nu(jaja...dryga 70 mil iaf)...å fick iaf lastat in "Gyttorp" motorn i verkstan innan det var dags att dra ur pluggen för dan.
Nu ingick som sagt en hel del extra grejer,om än inte komplett,å det återstår att göra rent å sortera i imorgon.

Så med lite tur å god vilja lotsar jag upp den lille Bladen på MC lyften därute antingen sent imorgon kväll alternativt på tisdag. Bra skit å skönt att få det gjort.

Han som köper din hoj sen när du ska sälja kommer nog göra ett bra köp! :)





Själv så måste min Betta ha nya däck. Tänkte åka på de gamla puckarna till nästa säsong, men med pyspunka, torrsprickor och gummi som backelit kan det inte hjälpas.

Eftersom jag åker mer långkörningar än knäskrapa är jag mer inne på ett däck av sporttouring modell än ett renodlat sportdäck. Men, det är ju inte bara att välja och vraka bland sortimenten eftersom det är 16" fram.

Vad åker ni andra med?
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Tack för omdömet :D
Vette fan va som sitter fram på min. Får kolla.

Dagens skörd så. Nu e det "bara" sista steget kvar. Att ta ut hojen till verkstan å lyfta ur maskin å se om det nu bara e toppen som e problemet. Toppen på bilderna ovan gjorde jag klart idag så den e helt klar för installation,ner till ventilspel å det som e.

Sen....ÄR det en del Fajjabläde delar nu va...två såna här bingar rent av :)
normal_17%7E3.jpg

Inte speciellt sorterat än men iaf tvättat å inoljat-det som nu behöver vara-så det står väl bra där det står antar jag.

Sen....
normal_16%7E4.jpg

...fick jag ju med ytterligare en topp med prylarna från Gyttorp trakten. Även den har fått sig en vända i tvätten. Appropå de,hetvatten tvätt när man sysslar med sån´t här e fan da sheit. :)

Å...ja..jo...
normal_15%7E6.jpg

En helt genomgången å rengjord 919 finns ju här numer det med. Japp,topp å tråg osv har varit av å hela klabbet fått sig en vända i den där förbannade tvätten...:tummenupp. Så nu e det rent där det skall vara,å uppsmort där det behövs. Snubben som sålde den å jag delar kanske däremot inte riktigt insikt å åsikt om hur motorer bör hanteras. Att den var full med sågspån invändigt...kan man kanske säga att jag hade åsikter om. Men..även denna kollad vad avser allt från lager till ventilspel. Kort sagt,en nu fullt fungerande maskin i alla ändar-bara att lasta på plats vid behov.
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Han som köper din hoj sen när du ska sälja kommer nog göra ett bra köp! :)





Själv så måste min Betta ha nya däck. Tänkte åka på de gamla puckarna till nästa säsong, men med pyspunka, torrsprickor och gummi som backelit kan det inte hjälpas.

Eftersom jag åker mer långkörningar än knäskrapa är jag mer inne på ett däck av sporttouring modell än ett renodlat sportdäck. Men, det är ju inte bara att välja och vraka bland sortimenten eftersom det är 16" fram.

Vad åker ni andra med?

Billigaste sporttouringdäcket jag hittade bak
http://www.nordendack.se/Motorcykel_Erbjudanden/cat/5179
Inget negativt att säga om det. 800 mil har jag kört på mitt hittills och det är väl inte alltid speciellt snällt. Dags att byta nu efter långvarig pyspunka, det sliter riktigt fort med för lite luft.

Fram:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=121&m_s=1
Har haft ett par tidigare och har inget negativt att säga. Dock inte sporttouring.

Tack för omdömet :D
Vette fan va som sitter fram på min. Får kolla.
texttextbildtext:)


Om jag ska lämna in min så får du ta hand om det :tummenupp
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Då kommer det lite mer bilder eftersom jobbet e gjort.

normal_19%7E2.jpg


normal_20%7E4.jpg


På väg isär....
Ett specifikt råd för att undvika en fallgrop e att man har en 12mm insex tillhanda. Helst som hylsa då det nedersta/bakre motorfästet har en insexhylsa som skall dras med om det var 13Nm mot motorblocket. Grejen e att man bör även backa ur den hylsan något för att underlätta demontering.

normal_21%7E4.jpg


Å här står den lille klumpen på golvet för att plockas isär. För den som undrar kan jag säga att det ofta e mkt enkelt att ta ur en hojmotor ur ramen. Faktum e att för de flesta lite tyngre jobb e det ur många perspektiv vettigt att göra så.

Nåja. Toppen gick dit(den jag gjort iordning då)å resten togs isär. Lager,kolvbultar mm kontrollerades å hela klabbet kördes i tvätten. En sak jag fick kvitterat var att de som ägt denna hojen innan varit noga med oljebyten iaf för dels var lager mm i skick nästan som nytt å vad vidare e var motorn i princip ren invändigt.

normal_22%7E2.jpg


Å det lämnar liksom ett gapande hål efter sig en stund. :D

Var bort till Alqvist för att hämta ngr ventilshims. *suckar*...de hade inga. Alls. På fråga hur de gör i verkstaden då,eftersom många Honda använder samma shims ,var svaret att verkstan har lite ja...
Så jag gav upp å åkte upp till en polare som har ett magnetbord å en planslip..
De verkar iaf inte förstått att de enklaste servicedetaljerna e nog vaket om man har på hyllan,men se det var för "dyrt".
Nåja. Nu råkar jag vara en av dem som handlar shimssatser ibland till div motorer,många olika motorer använder samma shimstyper så det blir inte så många satser totalt,å jag kan berätta att normalt ligger bruttot på en sats om drygt 200 shims kring 2000 spänn.
Så...i fallet med Hondan blir det att beställa via APE. Har för mig de täcker vissa Yamaha med.
Till Alqvist vill jag rikta en mening-detta e 2011. Get with the program. SVAGT att inte ha en låda shims stående till fromma för ens kunder.


Jaja.
Hojen e ihop igen med frisk olja å friskt filter. Missljuden e vad det verkar väck...å jag e nöjd.
Så nu hoppas jag det bara kommer funka att åka resten av säsongen. Till vintern skall maskin isär igen oavsett för mer nogrann kontroll av flankspel på drev mm å i det läget byter jag nog lager,packboxar samt kolvringar å tätningar osv ändå.
Nytt e alltid nytt.

"Reservmotorn" köpte SH;aren Patrick för i princip samma peng jag gav eftersom jag inte behövde den.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Då kommer det lite mer bilder eftersom jobbet e gjort.

normal_19%7E2.jpg


normal_20%7E4.jpg


På väg isär....
Ett specifikt råd för att undvika en fallgrop e att man har en 12mm insex tillhanda. Helst som hylsa då det nedersta/bakre motorfästet har en insexhylsa som skall dras med om det var 13Nm mot motorblocket. Grejen e att man bör även backa ur den hylsan något för att underlätta demontering.

normal_21%7E4.jpg


Å här står den lille klumpen på golvet för att plockas isär. För den som undrar kan jag säga att det ofta e mkt enkelt att ta ur en hojmotor ur ramen. Faktum e att för de flesta lite tyngre jobb e det ur många perspektiv vettigt att göra så.

Nåja. Toppen gick dit(den jag gjort iordning då)å resten togs isär. Lager,kolvbultar mm kontrollerades å hela klabbet kördes i tvätten. En sak jag fick kvitterat var att de som ägt denna hojen innan varit noga med oljebyten iaf för dels var lager mm i skick nästan som nytt å vad vidare e var motorn i princip ren invändigt.

normal_22%7E2.jpg


Å det lämnar liksom ett gapande hål efter sig en stund. :D

Var bort till Alqvist för att hämta ngr ventilshims. *suckar*...de hade inga. Alls. På fråga hur de gör i verkstaden då,eftersom många Honda använder samma shims ,var svaret att verkstan har lite ja...
Så jag gav upp å åkte upp till en polare som har ett magnetbord å en planslip..
De verkar iaf inte förstått att de enklaste servicedetaljerna e nog vaket om man har på hyllan,men se det var för "dyrt".
Nåja. Nu råkar jag vara en av dem som handlar shimssatser ibland till div motorer,många olika motorer använder samma shimstyper så det blir inte så många satser totalt,å jag kan berätta att normalt ligger bruttot på en sats om drygt 200 shims kring 2000 spänn.
Så...i fallet med Hondan blir det att beställa via APE. Har för mig de täcker vissa Yamaha med.
Till Alqvist vill jag rikta en mening-detta e 2011. Get with the program. SVAGT att inte ha en låda shims stående till fromma för ens kunder.


Jaja.
Hojen e ihop igen med frisk olja å friskt filter. Missljuden e vad det verkar väck...å jag e nöjd.
Så nu hoppas jag det bara kommer funka att åka resten av säsongen. Till vintern skall maskin isär igen oavsett för mer nogrann kontroll av flankspel på drev mm å i det läget byter jag nog lager,packboxar samt kolvringar å tätningar osv ändå.
Nytt e alltid nytt.

"Reservmotorn" köpte SH;aren Patrick för i princip samma peng jag gav eftersom jag inte behövde den.

håller med om att det är klent att inte ha shims hemma.
På bike i thn gick jag in för att köpa ett specifikt shims, Jag bytte in en dubblett jag hade, och då så mätte killen på andra sidan disken mitt shims med ett 20år gammalt digitalskjutmått. Han fick det till en hel tiondel större än var det faktiskt var.
Då halade jag upp en ny kalibrerad mikrometer och idiotförklarade honom:D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top