Då kommer det lite mer bilder eftersom jobbet e gjort.
På väg isär....
Ett specifikt råd för att undvika en fallgrop e att man har en 12mm insex tillhanda. Helst som hylsa då det nedersta/bakre motorfästet har en insexhylsa som skall dras med om det var 13Nm mot motorblocket. Grejen e att man bör även backa ur den hylsan något för att underlätta demontering.
Å här står den lille klumpen på golvet för att plockas isär. För den som undrar kan jag säga att det ofta e mkt enkelt att ta ur en hojmotor ur ramen. Faktum e att för de flesta lite tyngre jobb e det ur många perspektiv vettigt att göra så.
Nåja. Toppen gick dit(den jag gjort iordning då)å resten togs isär. Lager,kolvbultar mm kontrollerades å hela klabbet kördes i tvätten. En sak jag fick kvitterat var att de som ägt denna hojen innan varit noga med oljebyten iaf för dels var lager mm i skick nästan som nytt å vad vidare e var motorn i princip ren invändigt.
Å det lämnar liksom ett gapande hål efter sig en stund.
Var bort till Alqvist för att hämta ngr ventilshims. *suckar*...de hade inga. Alls. På fråga hur de gör i verkstaden då,eftersom många Honda använder samma shims ,var svaret att verkstan har lite ja...
Så jag gav upp å åkte upp till en polare som har ett magnetbord å en planslip..
De verkar iaf inte förstått att de enklaste servicedetaljerna e nog vaket om man har på hyllan,men se det var för "dyrt".
Nåja. Nu råkar jag vara en av dem som handlar shimssatser ibland till div motorer,många olika motorer använder samma shimstyper så det blir inte så många satser totalt,å jag kan berätta att normalt ligger bruttot på en sats om drygt 200 shims kring 2000 spänn.
Så...i fallet med Hondan blir det att beställa via APE. Har för mig de täcker vissa Yamaha med.
Till Alqvist vill jag rikta en mening-detta e 2011. Get with the program. SVAGT att inte ha en låda shims stående till fromma för ens kunder.
Jaja.
Hojen e ihop igen med frisk olja å friskt filter. Missljuden e vad det verkar väck...å jag e nöjd.
Så nu hoppas jag det bara kommer funka att åka resten av säsongen. Till vintern skall maskin isär igen oavsett för mer nogrann kontroll av flankspel på drev mm å i det läget byter jag nog lager,packboxar samt kolvringar å tätningar osv ändå.
Nytt e alltid nytt.
"Reservmotorn" köpte SH;aren Patrick för i princip samma peng jag gav eftersom jag inte behövde den.