Dr.Bike
Guest
Tänkte slänga upp ett par bilder på en luftburksmod som jag hittade på min hojj nu i vinter (köpte den i höstas).
Vet inte om det är bra eller nånting, ser inte så ut iaf.
Vore kul om någon kunnig inom ämnet, kanske Dr.Bikekan kommentera?
Det satt skumfilter på insidan luftburken vid varje hål, som nu är bytt till standardfilter. Antagligen därför det är tejpat över de små hålen med nån tygbit, eftersom skumfiltrena bara satt för de stora hålen...
//Andreas
Nja, så mycket vet jag väl inte, men det verkar vara en kopia på Factory Pro´s variant där orig.filtret helt ersätts med två skumfilter inne i burken direkt på snablarna.
Dina snablar är kapade, vilket INTE är så himla bra.
Dessutom har nån klåpare tagit bort gummiduken som ska ligga uppe på toppen (ser det ut som?)
Både dessa grejer finns av en enda anledning, och det är att hindra motorn från att suga in varm luft.
Gummiduken skyddar från strålningsvärmen och leder bort den varmluft som eljest hade stigit upp där, och snablarna sticker fram så att de hämtar frisk luft framför kylaren i det övertryck som uppstår där i fart. (Honda har alltså redan tänkt på det här med tryckmatning - såklart - men den är naturligtvis inte LIKA bra som att ta luften direkt i fronten där den är kallast.)
Därför ska du försöka hitta ett par hela snablar.
Jag har inte mätt själv, men har sett siffror på R1 där bara bortmontering av gummiduken kan rasera toppeffekten med 10 hela häst!
Det är möjligt. Det vi med säkerhet kan konstatera är iaf ATT det sänker effekten.
Kall luft ska det vara.
Vidare ser jag att du har samma dumma luftburk som jag, dvs med den nedgjutna springan i skiljeväggen som då alltså är ihålig (det streck som går tvärs över burken och ser ut som en djup ravin) detta gör att man inte (iaf inte enket) kan såga bort hela denna vägg. Vilkt man ju vill.
Det kräver lite pyssel med galsfiberspackel osv.
Tror alla burkar t.o.m -95 har solid vägg som bara går att kapa dän.
Nån som vet?
Detta krävs iaf för den s.k Factory Pro-modden, då skumfiltrena är så långa att de går där väggen normalt befinner sig.
Vinsten med att få hela burkens volym tillhanda och inte bara den bakre delen som är bakom väggen mot filtersidan är att motorn har en större volym att suga i från och burken kan leverera maximal mängs luft till varje cylinder innan de uppstår MER vakuum i slutet av varje insugsförlopp.
Det är annars faran med fr små burkar - att verje enskild cylinder upplever luftsvält i slutet på varje insugsförlopp.
Nåväl, jag går nu ut i garaget...och om INGET stör mig ska jag fota min egen burk, och hur jag gjort HITTILLS! (jag är inte nöjd/klar men det är f-n så mycket bättre)
Under tiden kan ni leta upp Urban Tigers hemmagjorda skumfilter som ersätter original.
Last edited: