Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Dr.Bike

Guest
Tänkte slänga upp ett par bilder på en luftburksmod som jag hittade på min hojj nu i vinter (köpte den i höstas).

Vet inte om det är bra eller nånting, ser inte så ut iaf.

Vore kul om någon kunnig inom ämnet, kanske Dr.Bike ;) kan kommentera?

Det satt skumfilter på insidan luftburken vid varje hål, som nu är bytt till standardfilter. Antagligen därför det är tejpat över de små hålen med nån tygbit, eftersom skumfiltrena bara satt för de stora hålen...

//Andreas

Nja, så mycket vet jag väl inte, men det verkar vara en kopia på Factory Pro´s variant där orig.filtret helt ersätts med två skumfilter inne i burken direkt på snablarna.

Dina snablar är kapade, vilket INTE är så himla bra.
Dessutom har nån klåpare tagit bort gummiduken som ska ligga uppe på toppen (ser det ut som?)
Både dessa grejer finns av en enda anledning, och det är att hindra motorn från att suga in varm luft.
Gummiduken skyddar från strålningsvärmen och leder bort den varmluft som eljest hade stigit upp där, och snablarna sticker fram så att de hämtar frisk luft framför kylaren i det övertryck som uppstår där i fart. (Honda har alltså redan tänkt på det här med tryckmatning - såklart - men den är naturligtvis inte LIKA bra som att ta luften direkt i fronten där den är kallast.)

Därför ska du försöka hitta ett par hela snablar.

Jag har inte mätt själv, men har sett siffror på R1 där bara bortmontering av gummiduken kan rasera toppeffekten med 10 hela häst!
Det är möjligt. Det vi med säkerhet kan konstatera är iaf ATT det sänker effekten.
Kall luft ska det vara.

Vidare ser jag att du har samma dumma luftburk som jag, dvs med den nedgjutna springan i skiljeväggen som då alltså är ihålig (det streck som går tvärs över burken och ser ut som en djup ravin) detta gör att man inte (iaf inte enket) kan såga bort hela denna vägg. Vilkt man ju vill.
Det kräver lite pyssel med galsfiberspackel osv.
Tror alla burkar t.o.m -95 har solid vägg som bara går att kapa dän.
Nån som vet?

Detta krävs iaf för den s.k Factory Pro-modden, då skumfiltrena är så långa att de går där väggen normalt befinner sig.

Vinsten med att få hela burkens volym tillhanda och inte bara den bakre delen som är bakom väggen mot filtersidan är att motorn har en större volym att suga i från och burken kan leverera maximal mängs luft till varje cylinder innan de uppstår MER vakuum i slutet av varje insugsförlopp.
Det är annars faran med fr små burkar - att verje enskild cylinder upplever luftsvält i slutet på varje insugsförlopp.

Nåväl, jag går nu ut i garaget...och om INGET stör mig ska jag fota min egen burk, och hur jag gjort HITTILLS! (jag är inte nöjd/klar men det är f-n så mycket bättre)

Under tiden kan ni leta upp Urban Tigers hemmagjorda skumfilter som ersätter original.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Vet ej om det ger nåt att borra fler hål i burken, men det viktiga är att man borrar dä man SER dem i springan mellan tank och ram, för där kommer det in kalluft!
Den riktigt seriöse plastar igen sprickan och tar bort mellanväggen helt.
(och gör hålgenomföringar i ramen för andra snablar!! :) )
 

Bifogat

  • Filterdel.jpg
    Filterdel.jpg
    125.4 KB · Visningar: 804
  • Insida burk.jpg
    Insida burk.jpg
    126.7 KB · Visningar: 831
  • Tre hål på var sida.jpg
    Tre hål på var sida.jpg
    125.7 KB · Visningar: 661
  • Oöppnad burk.jpg
    Oöppnad burk.jpg
    126.3 KB · Visningar: 762
Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Vet ej om det ger nåt att borra fler hål i burken, men det viktiga är att man borrar dä man SER dem i springan mellan tank och ram, för där kommer det in kalluft!
Den riktigt seriöse plastar igen sprickan och tar bort mellanväggen helt.
(och gör hålgenomföringar i ramen för andra snablar!! :) )

vänta här nu.. hmm.. :va :va den där "skivan" i mitten har inte jag ens, kan de va bra tro? :va
 

Roll3

He ä bar o åk!
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Jobbet
Hoj
R6 -07, 520EXC motard -02
tja!

nån som vet hur mycket olja man ska spilla i en -92a med/utan byte av filter?

mvh
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Vet ej om det ger nåt att borra fler hål i burken, men det viktiga är att man borrar dä man SER dem i springan mellan tank och ram, för där kommer det in kalluft!
Den riktigt seriöse plastar igen sprickan och tar bort mellanväggen helt.
(och gör hålgenomföringar i ramen för andra snablar!! :) )

Najs:)
Mellanväggen sitter inte av nån aledning då? Eller att det blir nå dåliga luftströmmar eller nått skit med en liten springa sådär?

Ska försöka få tag på nya snablar iaf, kanske några som går lite längre ner o tar luft? Förstår inte varför de var avklippta.. :va

Kännt nån skillnad med tre hål i väggen? :rolleyes:

Kom på en sak till jag skulle fråga i tråden, Hur ska den tjocka slangen från tanken dras? Har haft bort tanken och tänkte sätta på den igen nu snart, men igår när jag var ute i garaget såg jag att slangen som ska sitta där ligger löst bara.. Ska tryckas på tjocka anslutningen på tanken, men sen då? Ska den bara ligga löst rakt ner?
Annars så ska de tunna slangarna inte gå nånstans förutom ut i det fria, right?

Tacksam för svar på det.
//Andreas
 

Bifogat

  • Tankundersida.jpg
    Tankundersida.jpg
    105.9 KB · Visningar: 155
Last edited:

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Najs:)
Mellanväggen sitter inte av nån aledning då? Eller att det blir nå dåliga luftströmmar eller nått skit med en liten springa sådär?

Ska försöka få tag på nya snablar iaf, kanske några som går lite längre ner o tar luft? Förstår inte varför de var avklippta.. :va

Kännt nån skillnad med tre hål i väggen? :rolleyes:

Kom på en sak till jag skulle fråga i tråden, Hur ska den tjocka slangen från tanken dras? Har haft bort tanken och tänkte sätta på den igen nu snart, men igår när jag var ute i garaget såg jag att slangen som ska sitta där ligger löst bara.. Ska tryckas på tjocka anslutningen på tanken, men sen då? Ska den bara ligga löst rakt ner?
Annars så ska de tunna slangarna inte gå nånstans förutom ut i det fria, right?

Tacksam för svar på det.
//Andreas

du har en tunn slang som ska till kranen. (brun på min)

sen är det en grov som ska upp i tanken som delas ut till 3st totalt. så 3 slangar ska hänga rakt ner framför svingen. (inte mellan hjul och sving)
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
du har en tunn slang som ska till kranen. (brun på min)

sen är det en grov som ska upp i tanken som delas ut till 3st totalt. så 3 slangar ska hänga rakt ner framför svingen. (inte mellan hjul och sving)

Den tunna slangen från kranen sitter på tanken (på bilden jag länkade)..
Den andra tunna slangen som ska från tanken o ner är inknåpad i ramen på nått sätt, den grova bara ligger där och jag hittar inte nån förgrening, kommer heller inte ihåg att det fanns när jag tog bort slangen heller.. Kommer iofs inte ihåg var den grova slangen låg/satt nu längre ändå..
Vill mest veta om det bara är en avluftning/dränering eller om den bär någon annan viktig funktion:confused:

Tänkte ju starta hojjen EN gång innan säsongen iaf :)
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Den tunna slangen från kranen sitter på tanken (på bilden jag länkade)..
Den andra tunna slangen som ska från tanken o ner är inknåpad i ramen på nått sätt, den grova bara ligger där och jag hittar inte nån förgrening, kommer heller inte ihåg att det fanns när jag tog bort slangen heller.. Kommer iofs inte ihåg var den grova slangen låg/satt nu längre ändå..
Vill mest veta om det bara är en avluftning/dränering eller om den bär någon annan viktig funktion:confused:

Tänkte ju starta hojjen EN gång innan säsongen iaf :)


kolla här:

attachment.php


där sitter det en förgrening.
 

Dr.Bike

Guest
Najs:)
Mellanväggen sitter inte av nån aledning då? Eller att det blir nå dåliga luftströmmar eller nått skit med en liten springa sådär?

Mellanväggen och tratten är en ljudfälla, alltså en ljuddämpare som tar ner insugningsljudet.
Dåliga luftströmmar pga springan som bildas? tjaa, teoretiskt kanske, men det är inte tillnärmelsevis så dåligt som när luften tvingas svänga 90 grader två tre gånger från snabel via tratt till förgasare.
Springan gör ju att hela burken blir en kommunicerande volym dessutom vilket är bra.

Det är inte bara tre hål jag borrat! Det är sex! Och ja, de gör skillnad. Men det går troligen göra fler innan det blir som att köra utan burk helt, vilket INTE är att rekommendera med vakuumfuggar.
Alltså vill jag inte chansa för mycket, utan provar gradvis.
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Mellanväggen och tratten är en ljudfälla, alltså en ljuddämpare som tar ner insugningsljudet.
Dåliga luftströmmar pga springan som bildas? tjaa, teoretiskt kanske, men det är inte tillnärmelsevis så dåligt som när luften tvingas svänga 90 grader två tre gånger från snabel via tratt till förgasare.
Springan gör ju att hela burken blir en kommunicerande volym dessutom vilket är bra.

Det är inte bara tre hål jag borrat! Det är sex! Och ja, de gör skillnad. Men det går troligen göra fler innan det blir som att köra utan burk helt, vilket INTE är att rekommendera med vakuumfuggar.
Alltså vill jag inte chansa för mycket, utan provar gradvis.

Jo jag kom på det, att det förmodligen är mer ljuddämpning än för att motverka virvlar och annat iom att den smala passagen förmodligen skapar mer virvlar ändå..

Okey, tror hålen får vänta tills du testat klart då :tungan

Undra om man kan få tag på den där gummitätningen som skall sitta på ovansidan luftburken? Borde väl en Honda-verkstad kunna beställa hem, och eventuellt snablarna, om de inte är vulkade på burken eller nåt sådant..

kolla här:

attachment.php


där sitter det en förgrening.

Jo jag har sett den bilden, men det är ju bara smala slangar.
Om du ser bilden på min tank några inlägg upp så ser du en röd stor anslutning där en slang ska på, en tjockis-slang :)

//Andreas
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Vad tror doktorn om luftflödet då man kör utan kåpor? Hann inte köra min nyinköpta blade-fighter så mycket innan den ställdes av i höstas. Har däremot hört andra som upplevt att den dött vid gaspådrag efter att den befriats från den svulstiga kostymen och blottat sitt rätta slanka jag:D

Ska först och främst börja med att slänga in lite större munstycken och höja nålarna så ska vi se vad som händer...
 

tthomas

Guest
fireblade-92a

Togs det in svarta -92or i sverige? Har bara sett röd/vit/blåa som jag hade.

Lite sugen på en sådan,så har du en i garaget så..........

Eller annan vettig årgång..........
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Min blade -94 står som 38 kw (51 hästar) både hos VV och hos försäkringsbolagen... Billigt blir det... 22 år uppsala.... ;-)
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Min blade -94 står som 38 kw (51 hästar) både hos VV och hos försäkringsbolagen... Billigt blir det... 22 år uppsala.... ;-)

vilket bolag har du då?

för bolagen går på orginal effekten hos tex Honda nu för tiden och tar inte hänsyn till att den är strypt.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Dom hittar inte någon annan ursprungseffetk än 38 kw på hojjen , det är det som är grejjen... Vet inte riktigt själv varför men....?!

Har pratat med folksam, trygghansa och länsförsäkringar.... Alla säger samma sak...
 

tthomas

Guest
Min blade -94 står som 38 kw (51 hästar) både hos VV och hos försäkringsbolagen... Billigt blir det... 22 år uppsala.... ;-)

Min gamla var med strypt på papper, JAG fick billigare varianten hos folksam. Han som köpte den fick problem genast. Beror nog på vem som ringer kanske.

NÅ!.... var det någon som visste det om svarta -92or?
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Det verkar vara ett lotteri hela skiten det där med försäkringar, man kan få två olika svar om man ringer till samma bolag samma dag...

Det fanns en svart/grå färgkombo -92... Kolla länken: Här står lite historia och skillnader mellan årsmodeller, såg att några undrade.... http://www.mcpoolen.se/mc/info/honda/fireblade.shtml

Om den sen såldes i sverige är jag inte säker på....
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top