Vad tror doktorn om luftflödet då man kör utan kåpor? Hann inte köra min nyinköpta blade-fighter så mycket innan den ställdes av i höstas. Har däremot hört andra som upplevt att den dött vid gaspådrag efter att den befriats från den svulstiga kostymen och blottat sitt rätta slanka jag
Ska först och främst börja med att slänga in lite större munstycken och höja nålarna så ska vi se vad som händer...
Inte alls omöjligt!
Aerodynamik förvånar oftast när det ser ut som man TROR att det ska. M.a.o brukar saker man annars ryggar för vid blotta åsynen vara det rätta i aerodynamiska sammanhang.
Allt är alltså inte vad det ser ut att vara.
Så visst kan det bli knas.
Jag vet av erfarenhet från gamla CB 750 t.e.x att motorn dör i höga hastigheter om man klämmer åt knäna kring tanken!
Fäller man isär benen lite, så går den som ett spjut!
Nåt slags vakuum bildas alltså, eller ogynnsam virvel.
Ingen vet varför, men det bara är så. Dåna knepigheter kan det räcka med aldrig så liten mod för att få bort.
Se t.e.x på de hål som är borrade i Firebladens frontkåpa.
De är ingen designgimmick.
De är i allra högsta grad en aerodynamisk feature som hjälper till att göra hojen mer högfartsstabil.
Så prova dig fram lite med kartongpapp/silvertejp/bygga för/bygga scoop osv.