Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
imorgon ska jag sätta på nytt drivpaket på hojen,, ska man köra in sånt eller e de bara å gasa ???
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
imorgon ska jag sätta på nytt drivpaket på hojen,, ska man köra in sånt eller e de bara å gasa ???

Du kan väl ta det lite lugnare dom första milen då kedjan sträcker på sig lite då... Och smörjer du den nog i början!:tummenupp

Men det finns mig veterligen inget "inkörningskrav"....:va
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Du kan väl ta det lite lugnare dom första milen då kedjan sträcker på sig lite då... Och smörjer du den nog i början!:tummenupp

Men det finns mig veterligen inget "inkörningskrav"....:va

ok =)

kom så långt till att jag måste nita kedjan,. så nu får jag inte ihop den ändå.... kul

har inga grejer till det
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
ok =)

kom så långt till att jag måste nita kedjan,. så nu får jag inte ihop den ändå.... kul

har inga grejer till det

det är bara och gasa full stum som fan =):D kedjan sträcker på sig så du måste ha koll och sen efter spänna kedjan efter drygt 100mil..

du måste ha ett nit verktyg eller ett vanligt kedielås. Nit verktyg kostar drygt 1500kr och köpa..
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Hänger på lite ang drivpaket. Var en kille som sålde ett paket till en -97:a, men det är inte kompatibelt till min 93:a vad jag har läst mig till.

Är det rätt uppfattat eller kan det justeras på ngt vis?
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Hmm, batteriet i min fina blade kokade sönder i lördags. Var in o köpte mig ett nytt batteri och mäter upp laddningen vid tomgång resp. 5000 rpm, 15 v laddningsström vid tomgång och 17 - 18 v vid 5000 rpm. Tog lös laddningsregulatorn och kunde då konstatera att den var körd. ( Se bild) Den ser inte alls ut som originalregulatorn, el ska den se ut som min?
Den satt monterad mot en smal plåtbit som täckte en 3:e del av baksidan på regulatorn, under sadeln i den ombyggda bakramen... Ingen kylpasta i sikte heller. Kan det ha varit boven i dramat?
Har iaf beställt en ny från www.electrexworld.co.uk nu och den kommer jag att montera så att den sitter pall mot ramen med kylpasta emellan...
 

Bifogat

  • regulator.JPG
    regulator.JPG
    109.4 KB · Visningar: 83

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hmm, batteriet i min fina blade kokade sönder i lördags. Var in o köpte mig ett nytt batteri och mäter upp laddningen vid tomgång resp. 5000 rpm, 15 v laddningsström vid tomgång och 17 - 18 v vid 5000 rpm. Tog lös laddningsregulatorn och kunde då konstatera att den var körd. ( Se bild) Den ser inte alls ut som originalregulatorn, el ska den se ut som min?
Den satt monterad mot en smal plåtbit som täckte en 3:e del av baksidan på regulatorn, under sadeln i den ombyggda bakramen... Ingen kylpasta i sikte heller. Kan det ha varit boven i dramat?
Har iaf beställt en ny från www.electrexworld.co.uk nu och den kommer jag att montera så att den sitter pall mot ramen med kylpasta emellan...

Ett klassiskt fel på bladen, själv upptäckte jag att min laddregulator redan var bytt till en seriösare variant med kylflänsar när jag byggde om min bakram. Antar att det var en sån du beställde...
Har du en med kyflänsar så behövs kanske inte kylpasta, men skadar å andra sidan inte såklart. Annars kan du ju montera den på en bit alu, leder bort värmen bra.
Lycka till!
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Hänger på lite ang drivpaket. Var en kille som sålde ett paket till en -97:a, men det är inte kompatibelt till min 93:a vad jag har läst mig till.

Är det rätt uppfattat eller kan det justeras på ngt vis?

Fasen, ingen som har någon aning? Ligger skralt med ekonomin å hoj vill man ju köra.:huvet
 

Nikelas

Bladerunner
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Uppsala (Rättvik på sommaren)
Hoj
2004, Honda, CBR1000RR Fireblade
Olja

Hej!

Jag ska ut på en långtur med min cbr929 årsmodell 2000 och vill därför byta olja i den innan jag sticker. Hur mycket olja ska jag ha i den?
Jag har lämnat in den på service hela tiden så jag har ingen aning.
 

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
Knackande/tickande ljud., vevlager?

Köpte mig en gammelblade (-92) för några veckor sedan...

Problemet är att den knackar/tickar vid gaspådrag främst på ettan/tvåan vid runt 3000-4000rpm. Innan samt efter det går den tyst och fint. Ljudet kommer inte heller fram när man varvar utan last.

Bytte kamkedjesträckare till en manuell variant men ljudet försvann inte. Sen skulle jag byta olja och kan tycka mig se ett visst "kopparskimmer"... Men jag kan inbilla mig. Lyckades dock inte fånga fenomet på bild och i oljefiltret hittade jag ingenting.

* Är det ett vevlagerras på gång? (borde inte det låta mest hela tiden?)
* Vad kan det annars vara?

Det dumma är att jag kollade på en till som också tickade, accepterade det till slut och köpte en...

/ Tommy
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Köpte mig en gammelblade (-92) för några veckor sedan...

Problemet är att den knackar/tickar vid gaspådrag främst på ettan/tvåan vid runt 3000-4000rpm. Innan samt efter det går den tyst och fint. Ljudet kommer inte heller fram när man varvar utan last.

Bytte kamkedjesträckare till en manuell variant men ljudet försvann inte. Sen skulle jag byta olja och kan tycka mig se ett visst "kopparskimmer"... Men jag kan inbilla mig. Lyckades dock inte fånga fenomet på bild och i oljefiltret hittade jag ingenting.

* Är det ett vevlagerras på gång? (borde inte det låta mest hela tiden?)
* Vad kan det annars vara?

Det dumma är att jag kollade på en till som också tickade, accepterade det till slut och köpte en...

/ Tommy


låter som lyftarna,, testat byta plja i motorn? ? ?
 

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
låter som lyftarna,, testat byta plja i motorn? ? ?

Det är väl mekaniska lyftare/tryckare på en sånhär motor, så det borde väl inte vara det.

Är dock på gång att hälla i ny olja, men jag vet inte hur mycket mer jag ska köra med motorn med förhoppningen att rädda veven då det lutar åt lagerras...

Edit:
Kollade närmare i botten av oljan som jag hällde ur. Klart och tydligt metallpartiklar i oljan... Bara att byta maskin om man vill åka något mer i år. :mad:

/ Tommy
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top