Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
Vevlager? Bild på partiklar.

Fotade det som låg i botten av oljan. Se bifogad bild. Fotat i en uppkapad oljedunk...

Väldigt små stålfärgade partiklar som fastnar på en magnet. Kommer detta från ett kollapsande vevlager?
 

Bifogat

  • rester_olja_small'.jpg
    rester_olja_small'.jpg
    58.3 KB · Visningar: 175

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Fotade det som låg i botten av oljan. Se bifogad bild. Fotat i en uppkapad oljedunk...

Väldigt små stålfärgade partiklar som fastnar på en magnet. Kommer detta från ett kollapsande vevlager?

tyvärr så gör det nog de :(
 

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
tyvärr så gör det nog de :(

Körde i ny olja i maskinen och var ute och provkörde lite igen.

Tycker nog att ljudet avtar när maskinen blir riktigt genomvarm, borde inte ljudet bli värre om det är ett vevlager? Tycker dessutom att det klapprar/tickar mer än knackar och slår.

Metallen skulle ju kunna vara från växellådan, hittar inga spån av metall i oljan bara de små prickarna.

Trottelklapper? Någon som har några andra idéer?

Jag har världens rasnojja så jag vill ha bort ljudet(öronproppar?)...:tungan
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Tror bara det är bredden på kedja och drev som skiljer.. 530 på dom gamla och 525 på dom nyare..

Då borde det väl funka isf? Lite spelrum lär ju finnas. Antal kugg var lika iaf.

Edit: 1100:- ! Det var inga siffror jag kände igen. Bra pris!
 
Last edited:

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Körde i ny olja i maskinen och var ute och provkörde lite igen.

Tycker nog att ljudet avtar när maskinen blir riktigt genomvarm, borde inte ljudet bli värre om det är ett vevlager? Tycker dessutom att det klapprar/tickar mer än knackar och slår.

Metallen skulle ju kunna vara från växellådan, hittar inga spån av metall i oljan bara de små prickarna.

Trottelklapper? Någon som har några andra idéer?

Jag har världens rasnojja så jag vill ha bort ljudet(öronproppar?)...:tungan

när kollades ventilerna då?
om det är spån så kan det ju va lådan eller nått men när mina vevlager drog åt akogen gick det inte och varva upp hojen alls :D den orkade inte varva upp till 6 tusen ens men jag kollade ALLT och sen va det 2 st vevstakslager.

men spånen akn ju va från innan det borde va fullt i olje filtret om ett vevstakslager har dragit.. det var iaf mitt. Kolla ventilet sen gasar du tills det rasar och köper ny motor :D
 

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
när kollades ventilerna då?
om det är spån så kan det ju va lådan eller nått men när mina vevlager drog åt akogen gick det inte och varva upp hojen alls :D den orkade inte varva upp till 6 tusen ens men jag kollade ALLT och sen va det 2 st vevstakslager.

men spånen akn ju va från innan det borde va fullt i olje filtret om ett vevstakslager har dragit.. det var iaf mitt. Kolla ventilet sen gasar du tills det rasar och köper ny motor :D

Hittade inget alls i oljefiltret, hojen går ju helt ok och rasslet försvinner nästan helt man kört lite hårdare och maskinen blir varm. Plockade bort luftburken och kollade på trottlarna, det går att röra dem nån mm i sidled när maskinen är kall... Ljudet kommer ju mest när man rappar till på gasen på ettan/tvåan under färd.

Ska kolla ventilspelet och serva klart den så fort jag hinner, svårt att veta när det gjordes sist... Dock borde väl felställda ventiler låta även utan last.

Förmodligen är det inget, vore det nåt lager som är på gång att rasa borde den väl nästan totalrasat vid det här laget.
 

Dr.Bike

Guest
Fotade det som låg i botten av oljan. Se bifogad bild. Fotat i en uppkapad oljedunk...

Väldigt små stålfärgade partiklar som fastnar på en magnet. Kommer detta från ett kollapsande vevlager?

Är spånen magnetiska kommer de INTE från ett vevlager.
Eller rättare: NÄR det kommer stålspånor från ett vevlager då HÖR du det. JAg lovar.

Naturliga stålspån finns dock, och de kommer från kopplingslamellerna, som innehåller diverse olika metallspån som armering. Bl.a mässingsspån, brons, koppar och lite stål.
Växellådan produceraralltid lite spån oxå.

Min teori om dina bekymmer är trottelklapper.
KOm upp om du har lust ska jag lyssna på den.
 

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
Är spånen magnetiska kommer de INTE från ett vevlager.
Eller rättare: NÄR det kommer stålspånor från ett vevlager då HÖR du det. JAg lovar.

Naturliga stålspån finns dock, och de kommer från kopplingslamellerna, som innehåller diverse olika metallspån som armering. Bl.a mässingsspån, brons, koppar och lite stål.
Växellådan produceraralltid lite spån oxå.

Min teori om dina bekymmer är trottelklapper.
KOm upp om du har lust ska jag lyssna på den.

Man tackar för erbjudandet! Tror inte det behövs lyssnas på maskinen mer... Kanske behöver den dock portas i vinter. :tungan

Tror på trottelklapper jag med, låter som det kommer från förgasarna efter noggrann lyssning.
 

Dr.Bike

Guest
Man tackar för erbjudandet! Tror inte det behövs lyssnas på maskinen mer... Kanske behöver den dock portas i vinter. :tungan

Tror på trottelklapper jag med, låter som det kommer från förgasarna efter noggrann lyssning.


Skönt att du släppt ras-nojan! :) (jag hade samma noja som nybliven firebladeägare, och känner igen syptomen du beskriver!)
Man trodde ju hela tide att "nåt var på gång" :skräck
Du är m.k.t välkommen i vinter :tummenupp
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Skönt att du släppt ras-nojan! :) (jag hade samma noja som nybliven firebladeägare, och känner igen syptomen du beskriver!)
Man trodde ju hela tide att "nåt var på gång" :skräck
Du är m.k.t välkommen i vinter :tummenupp


Jag upplever exact samma med min Blade-97.
Var inne hos min mek ett par ggr som lugnade ner mig med att det ljudet kommer från dom rakskurna dreven i lådan.Han sa att det var bara att tuta och köra. Jag tänkte att han vet nog vad han pratar om och kör nu vidare med det lilla klapprande ljudet.Motorn går som bara satan.:yoparty
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Köpte mig en gammelblade (-92) för några veckor sedan...

Problemet är att den knackar/tickar vid gaspådrag främst på ettan/tvåan vid runt 3000-4000rpm. Innan samt efter det går den tyst och fint. Ljudet kommer inte heller fram när man varvar utan last.

Bytte kamkedjesträckare till en manuell variant men ljudet försvann inte. Sen skulle jag byta olja och kan tycka mig se ett visst "kopparskimmer"... Men jag kan inbilla mig. Lyckades dock inte fånga fenomet på bild och i oljefiltret hittade jag ingenting.

* Är det ett vevlagerras på gång? (borde inte det låta mest hela tiden?)
* Vad kan det annars vara?

Det dumma är att jag kollade på en till som också tickade, accepterade det till slut och köpte en...

/ Tommy


Tänkte bara nämna att min låter också vid 3000 - 4000. Ett vibrerande ljud, som att något sitter löst och ligger och darrar runt dem varvtalen.
 

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Hojlös
*FIXAT*

Har lite problem med min 929:a. Kopplingen har slutat fungera. När man ska koppla så finns där inget motstånd och om man kollar utan på så sitter allt där det ska, någon som har något tips på vad det kan vara?? Ska rivas imorgon och se om man kan se vad det kan vara.

Det var pinnen som går ner från kopplingsarmen så gått av.
 
Last edited:

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
lysekil
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
det är ingen vänlig själ som har/kan sätta ihop en guide om hur man mäter och schimsar om ventilerna på dom gamla bladerna?
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Efter att jag sett ett lyckat ombygge av häcken på en cbr, så tänkte jag göra detsamma.

Har lessnat på den kartongliknande bakdelen och tänkte klämma dit något spetsigare. Någon som har tips på vad jag kan använda mig av?
Går det att modifiera det nuvarande staget eller måste det bytas ut helt?

//Johan W
 

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
lysekil
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
så nu fick jag kollat ventilerna, dock med "nocken upp"....men men.
nu till ett nytt litet problem.
plastade igen springan på luftburken och tog bort allt vad mellanväggar hette.
tycker att hojen går bättre över lag, förutom att hojen går bättre på 3/4 gas o sackar lite på fullgas nu och det gjorde han inte innan.
kan säga att det sitter helsystem på hojen och förgasarna var inställda för det så jag ville inte skruva på piloterna och byta munstycken då stiften såg fina ut.
någon som vet vad det är i första hand jag ska ge mej på för att bli av med detta..?
piloterna?
höja nålarna?
mvh
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
låter som lyftarna,, testat byta plja i motorn? ? ?
Har samma oljud i min Blade 97. 3 oberoende mekaniker har lyssnat och sagt att det inte är något att bry sig om men ingen har kunnat svara på vad det är bara att vissa fireblade låter så.
 

openair

openair
Gick med
5 Aug 2007
Ort
södertälje
Hoj
honda cbr 900RR 97
Coola grejor

tja jag har en cbr900 rr 97a, tänkte kolla om de e nån som vet var jag kan få tag i en skruv sats så jag kan byta alla skruvar på hojen till en annan färg? mvh jimmy
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Denna beställde jag....

Annars fungerar även regulatorer från andra hojar. Jag har en från en r1- 98 på min. Har för mig att jag skrivit en tråd om bytet förrut. Den har i alla fall en bättre konstruktion med stora kylflänsar.
 

Dr.Bike

Guest
så nu fick jag kollat ventilerna, dock med "nocken upp"....men men.
nu till ett nytt litet problem.
plastade igen springan på luftburken och tog bort allt vad mellanväggar hette.
tycker att hojen går bättre över lag, förutom att hojen går bättre på 3/4 gas o sackar lite på fullgas nu och det gjorde han inte innan.
kan säga att det sitter helsystem på hojen och förgasarna var inställda för det så jag ville inte skruva på piloterna och byta munstycken då stiften såg fina ut.
någon som vet vad det är i första hand jag ska ge mej på för att bli av med detta..?
piloterna?
höja nålarna?
mvh

Större huvudmunstycken.

Vilken storlek har du nu?

Efter att jag sett ett lyckat ombygge av häcken på en cbr, så tänkte jag göra detsamma.

Har lessnat på den kartongliknande bakdelen och tänkte klämma dit något spetsigare. Någon som har tips på vad jag kan använda mig av?
Går det att modifiera det nuvarande staget eller måste det bytas ut helt?

//Johan W

Finns en del snygga ombyggnader.
Bl.a R1-bakdel.
Eller 929/954 bakdel.

Tror inte nån av de moddarna kräver ombyggnad av bakramen.

Tänk på allt gött bagageutrymme du går miste om! :mattias
Det är ju föffaan som en hel gammal 240-skuff därbak! :)

det är ingen vänlig själ som har/kan sätta ihop en guide om hur man mäter och schimsar om ventilerna på dom gamla bladerna?

Njaa, det är ingen skillnad på det och vilken cykel som helst, och det framgår på ett bra sätt i alla de .pdf manualer du kan hitta på nätet.
MEn i stort är det ju en bra början att ta loss tank förgasarbrygga och sedan ventilkåpan för att iaf MÄTA de aktuella spelen.

En Honda ställer man ju oftast bara EN gång efter leverans. Så bra kvalitet är det på säten och ventiler på Honda.
Väldigt sällan hittar man anledning till att shimsa om faktiskt.
Men visst händer det, och därför SKA man mäta upp sina spel.
Tycker jag.

tja jag har en cbr900 rr 97a, tänkte kolla om de e nån som vet var jag kan få tag i en skruv sats så jag kan byta alla skruvar på hojen till en annan färg? mvh jimmy

Gör inte det!
Du kommer ångra dig när dessa klena alu-skruvar går av efter att de vibrationshärdat, och du ska demontera dem vid ett senare tillfälle.
Skitprodukt.

Tänkte bara nämna att min låter också vid 3000 - 4000. Ett vibrerande ljud, som att något sitter löst och ligger och darrar runt dem varvtalen.


Finns svar på vad det är tidigare i tråden för er som undrar.

Jag upplever exact samma med min Blade-97.
Var inne hos min mek ett par ggr som lugnade ner mig med att det ljudet kommer från dom rakskurna dreven i lådan.Han sa att det var bara att tuta och köra. Jag tänkte att han vet nog vad han pratar om och kör nu vidare med det lilla klapprande ljudet.Motorn går som bara satan.:yoparty

Det är INTE några rakskurna drev som låter på DET sättet. Läs ovanstående onlägg: Svar finns tidigare i tråden.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top